Γενικά:
Επειδή σχεδόν τα πάντα που αφορούν την τελική εικόνα μιας συσκευής σχετίζονται με τον τρόπο λειτουργίας της, πιστεύω πως είναι χρήσιμο να κατανοήσουμε λίγο παραπάνω τα sub-fields, την εξέλιξη τους και τις διάφορες τεχνικές που χρησιμοποιούνται από τους κατασκευαστές.
Ο Γιάννης (JL_?) έχει αναφερεί αρκετές πληροφορίες με πολύ κατανοητό τρόπο στο νήμα εδώ. Μερικά θα τα επαναλάβω με τα δικά μου (ή και με τα δικά του) λόγια και θα προσθέσουμε και μερικά θέματα ακόμα που απασχόλησαν και συνεχιζούν να απασχολούν την τεχνολογία των πλασμάτων μας.
Σημείωση: Οι "μη-πυροβολημένοι" μπορούν να σταματήσουν εδώ την ανάγνωση ... οι υπόλοιποι συνεχίζουμε κι όποιος αντέξει .
Ας ξεκινήσουμε με μερικά γεγονότα και με μερικούς ορισμούς:
Υποπεδία και διαβαθμίσεις φωτεινότητας:
Η παρακάτω εικόνα θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε καλύτερα τι ακριβώς είναι τα υποπεδία και να ορίσουμε κάποια στάδια τους:
Στο σχήμα (β) πάνω δεξιά της εικόνας φαίνεται μια διάταξη με 8 υποπεδία, το καθένα από τα οποία έχει ξεχωριστή "βαρύτητα" και πιο συγκεκριμένα το κάθε υποπεδίο έχει την διπλάσια βαρύτητα από το αμέσως προηγούμενο του.
Την λέξη "βαρύτητα" μπορούμε να την κατανοήσουμε με αρκετους διαφορετικούς τρόπους. Ένας τρόπος είναι με βάση τον αριθμό των αναφλέξεων όπως είχε αναφέρει και ο Γιάννης εδώ. Ένας άλλος τρόπος είναι με βάση τον χρόνο που αφήνουμε αυτές τις αναφλέξεις να συμβούν. Όσο πιο μεγάλη χρονική διάρκεια έχει ένα υποπεδίο τόσες περισσότερες αναφλέξεις θα συμβούν σε αυτό. Τέλος ένας άλλος τρόπος για να το κατανοήσουμε είναι από το αποτέλεσμα των αναφλέξεων το οποίο είναι η φωτεινότητα η οποία παράγεται από τις αναφλέξεις.
Με πολύ απλά λόγια, στο υποπεδίο 1, που διαρκεί χρόνο t, θα έχω 1 ανάφλεξη που θα μου δώσει κάποια στάθμη φωτεινότητας. Στο υποπεδίο 2 που διαρκεί χρόνο 2t θα έχω 2 αναφλέξεις που θα μου δώσουν την διπλάσια στάθμη φωτεινότητας από το υποπεδίο 1 κλπ, κλπ, μέχρι το τελευταίο υποπεδίο SF8 στο οποίο θα γίνουν 128 αναφλέξεις σε χρόνο 128t και θα μου δώσουν φωτεινότητα 128 φορές μεγαλύτερη από αυτή του πρώτου υποπεδίου.
Η διάταξη των υποπεδίων που έχουμε λοιπόν είναι η εξής:
SF1=1 , SF2=2, SF3=4, SF4=8, SF5=16, SF6=32, SF7=64, SF8=128
Συνολικά έχουμε 8 στάθμες φωτεινότητας (8 υποπεδία) των οποίων όλοι οι πιθανοί συνδυασμοί είναι 2^8 = 256 διαφορετικές διαβαθμίσεις ανά χρώμα.
Για παράδειγμα αν θέλουμε να πάρουμε στάθμη φωτεινότητας 127 ενεργοποιούμε τα πρώτα 7 υποπεδία (1+2+4+8+16+32+64=127) και αφήνουμε το SF8 σβηστό. Αν θέλουμε να πάρουμε την στάθμη 11 αφήνουμε να γίνουν αναφλέξεις όσο διαρκεί το SF1 (1), συνεχίζουμε τις αναφλέξεις στο SF2 (1+2), διακόπτουμε τις αναφλέξεις στο SF3, ξεκινάμε πάλι τις αναφλέξεις στο SF4 (1+2+8=11) και τέλος διακόπτουμε τις επόμενες αναφλέξεις μέχρι το τέλος του πεδίου.
Γενικά οποιαδήποτε τιμή μεταξύ του 0 και του 255 είναι εφικτή με τον κατάλληλο συνδυασμό των παραπάνω 8 υποπεδίων και για αυτό τον λόγο η συγκεκριμένη διάταξη θεωρήθηκε αρχικά και η "ιδανική" για να προβάλλει βίντεο πληροφορίας 8-bit ανά χρώμα.
Στάδια υποπεδίου:
Για να προχωρήσουμε παρακάτω θα πρέπει πρώτα να αναφερθούμε στο σχήμα (α) στο οποίο φαίνεται μια τομή ενός τυπικού πάνελ πλάσματος. Βλέπουμε πως συνολικά έχουμε τρία ηλεκτροδία. Τα δυο ηλεκτρόδια βρίσκονται κοντά στην μπροστά επιφάνεια της οθόνης μας [Display Electrodes (1)] από τα οποία το ένα παίζει τον ρόλο του ηλεκτροδίου scan και το άλλο τον ρόλο τoυ ηλεκτροδίου sustain. Τέλος στην πίσω μεριά του πάνελ μας έχουμε το ηλεκτρόδιο address [Address Electrode (5)].
Στο σχήμα (c) κάτω δεξιά στην εικόνα φαίνεται πως κάθε υποπεδίο διαιρείται και αυτό με την σειρά του σε τρία στάδια (Reset-Address-Sustain) τα οποία θα εξηγήσουμε όσο πιο απλά γίνεται χρησιμοποιώντας και το σχήμα (a) που αναφέρθηκε πριν.
Τα στάδια Reset και Address είναι αναγκαία για την προετοιμασία των αναφλέξεων, ενώ το στάδιο Sustain είναι αυτό κατά το οποίο θα γινουν οι προγραμματισμένες αναφλέξεις για κάθε υποπεδίο και θα πάρουμε την προκαθορισμένη στάθμη φωτεινότητας.
Πιο συγκεκριμένα στο στάδιο Address γίνεται ένα "ξεκαθάρισμα" μεταξύ των εικονοστοιχείων που θέλουμε να ανάψουν (στο επόμενο στάδιο Sustain) και αυτών τα οποία θέλουμε να παραμείνουν σβηστά. Και ακολούθως σε αυτά τα εικονοστοιχεία που πρέπει να ανάψουν δημιουργείται μια διαφορά δυναμικού μεταξύ του ηλεκτροδίου scan (στο μπροστά μέρος του πάνελ) και του ηλεκτροδίου address (στο πίσω μέρος του πάνελ) για να φέρει τα εικονοστοιχεία μας σε κατάσταση "ετοιμότητας" για το επόμενο στάδιο που είναι το ...
...Sustain. Εδώ πλέον είμαστε στο στάδιο που θα παραχθεί το φως που έχουμε ορίσει για κάθε υποπεδίο. Αυτή την φορά η διαφορά δυναμικού θα δημιουργηθεί μεταξύ των ηλεκτροδίων scan και sustain που βρίσκονται κοντά στην εμπρόσθια επιφάνεια του πάνελ μας και οι αναφλέξεις-εκκενώσεις που θα παραχθούν θα είναι πιο έντονες και ευδιάκριτες. Όπως ειπώθηκε και πιο πάνω, η χρονική διάρκεια του σταδίου sustain είναι αυτή που θα μας δώσει τις επιθυμητές αναφλέξεις και την στάθμη φωτεινότητας που έχουμε ορίσει για κάθε υποπεδίο.
Τέλος αφού παραχθεί η προκαθορισμένη φωτεινότητα, ερχόμαστε στο στάδιο Reset το οποίο όπως ειπώθηκε εδώ από τον Γιάννη είναι "ένας παλμός υψηλής τάσης και πολύ σύντομης διάρκειας, του οποίου ο ρόλος είναι να τραβήξει όλα τα στάσιμα φορτία από τις στερεές επιφάνειες και να "καθαρίσει", τρόπον τινά, το κελί από ηλεκτρικές/ηλεκτροστατικές "βρωμιές". Η παρενέργειά του είναι πως, ως παλμός υψηλότερης τάσης από τον sustain, προκαλεί και αυτός ανάφλεξη και μία πολύ μικρή εκπομπή φωτός." Απλά θα προσθέσω πως και στο στάδιο Reset όπως και στο sustain η διαφορά δυναμικού δημιουργείται μεταξύ των δύο ηλεκτροδίων στην εμπρόσθια πλευρά του πάνελ μας. Είναι μεν πολύ σύντομος παλμός και δημιουργεί ασθενείς αναφλέξεις, αλλά αυτές είναι πολύ κοντά στην επιφάνεια του πάνελ μας και γίνονται αναγκαστικά σε όλα τα εικονοστοιχεία.
Ο λόγος που επιμένω με το Reset είναι γιατί αυτό το στάδιο, και ο αντίστοιχος παλμός, καθορίζει την ελάχιστη φωτεινοτητα που μπορούμε να έχουμε σε ένα πεδίο (καρέ) ... είναι δηλαδή το μαύρο μας ...
Σημείωσεις:
1. Δεν έχω όλες τις απαραίτητες τεχνικές γνώσεις για να κατανοήσω όσα διαβάζω σχετικά με το θέμα μας. Πολύ πιθανό να υπάρχουν λάθη στις παραπάνω περιγραφές και δεν έχω κανένα πρόβλημα να διορθωθούν καποια κομματια αν αυτό θεωρείται αναγκαίο.
2. Ο λόγος που άνοιξα εδώ την κουβέντα και δεν συνέχισα αυτή που είχαμε στο νήμα των 600 παραμυθοχερτζ είναι γιατί θα ήθελα σιγα-σιγα να αναλύσουμε κι άλλα πράγματα που αφορούν την συγκεκριμένη τεχνολογία και όταν καταλήγουμε κάπου να βάζουμε και μια αντίστοιχη παραπομπή στο πρώτο μήνυμα.
3. Όποιος θέλει να προσθέσει/διορθώσει/σχολιάσει/ρωτήσει κάτι σχετικό είναι ευπρόσδεκτος.
4. Όσο πιο σύντομα μπορώ θα παραθέσω μερικά στοιχεία ακόμα προς συζήτηση. Όπως το γιατί τους πρώτους κατόχους πλάσμα τους έζωναν "μωβ φίδια" :grinning-smiley-043, αλλά και γιατί κάποιοι την έχουν πιο μαύρη από κάποιους άλλους :BDGBGDB55:...
Επειδή σχεδόν τα πάντα που αφορούν την τελική εικόνα μιας συσκευής σχετίζονται με τον τρόπο λειτουργίας της, πιστεύω πως είναι χρήσιμο να κατανοήσουμε λίγο παραπάνω τα sub-fields, την εξέλιξη τους και τις διάφορες τεχνικές που χρησιμοποιούνται από τους κατασκευαστές.
Ο Γιάννης (JL_?) έχει αναφερεί αρκετές πληροφορίες με πολύ κατανοητό τρόπο στο νήμα εδώ. Μερικά θα τα επαναλάβω με τα δικά μου (ή και με τα δικά του) λόγια και θα προσθέσουμε και μερικά θέματα ακόμα που απασχόλησαν και συνεχιζούν να απασχολούν την τεχνολογία των πλασμάτων μας.
Σημείωση: Οι "μη-πυροβολημένοι" μπορούν να σταματήσουν εδώ την ανάγνωση ... οι υπόλοιποι συνεχίζουμε κι όποιος αντέξει .
Ας ξεκινήσουμε με μερικά γεγονότα και με μερικούς ορισμούς:
- Κάθε εικονοστοιχείο σε μια τηλεόραση πλάσμα έχει μόνο δύο καταστάσεις λειτουργίας. Είναι είτε αναμμένο ή σβηστό.
- Για αυτό τον λόγο για να πάρουμε διαβαθμίσεις στην φωτεινότητα μας αναγκαστικά θα πρέπει να "παίξουμε" με τον χρόνο που ένα εικονοστοιχείο είναι αναμμένο χρησιμοποιώντας την τεχνική που είναι γνωστή ως Pulse Width Modulation.
- Όσο αυξάνεται ο χρόνος κατά τον οποίο αφήνουμε ένα εικονοστοιχείο αναμμένο τόσο πιο φωτεινό θα είναι.
- Για να διαχειριστούν πιο εύκολα την συγκεκριμένη μέθοδο, και τα ηλεκτρικά φορτία που απαιτούνται, οι κατασκευαστές αναγκάστηκαν να υποδιαιρέσουν (χρονικά) κάθε πεδίο (καρέ) της προβαλλόμενης εικόνας σε υποπεδία.
Υποπεδία και διαβαθμίσεις φωτεινότητας:
Η παρακάτω εικόνα θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε καλύτερα τι ακριβώς είναι τα υποπεδία και να ορίσουμε κάποια στάδια τους:
Στο σχήμα (β) πάνω δεξιά της εικόνας φαίνεται μια διάταξη με 8 υποπεδία, το καθένα από τα οποία έχει ξεχωριστή "βαρύτητα" και πιο συγκεκριμένα το κάθε υποπεδίο έχει την διπλάσια βαρύτητα από το αμέσως προηγούμενο του.
Την λέξη "βαρύτητα" μπορούμε να την κατανοήσουμε με αρκετους διαφορετικούς τρόπους. Ένας τρόπος είναι με βάση τον αριθμό των αναφλέξεων όπως είχε αναφέρει και ο Γιάννης εδώ. Ένας άλλος τρόπος είναι με βάση τον χρόνο που αφήνουμε αυτές τις αναφλέξεις να συμβούν. Όσο πιο μεγάλη χρονική διάρκεια έχει ένα υποπεδίο τόσες περισσότερες αναφλέξεις θα συμβούν σε αυτό. Τέλος ένας άλλος τρόπος για να το κατανοήσουμε είναι από το αποτέλεσμα των αναφλέξεων το οποίο είναι η φωτεινότητα η οποία παράγεται από τις αναφλέξεις.
Με πολύ απλά λόγια, στο υποπεδίο 1, που διαρκεί χρόνο t, θα έχω 1 ανάφλεξη που θα μου δώσει κάποια στάθμη φωτεινότητας. Στο υποπεδίο 2 που διαρκεί χρόνο 2t θα έχω 2 αναφλέξεις που θα μου δώσουν την διπλάσια στάθμη φωτεινότητας από το υποπεδίο 1 κλπ, κλπ, μέχρι το τελευταίο υποπεδίο SF8 στο οποίο θα γίνουν 128 αναφλέξεις σε χρόνο 128t και θα μου δώσουν φωτεινότητα 128 φορές μεγαλύτερη από αυτή του πρώτου υποπεδίου.
Η διάταξη των υποπεδίων που έχουμε λοιπόν είναι η εξής:
SF1=1 , SF2=2, SF3=4, SF4=8, SF5=16, SF6=32, SF7=64, SF8=128
Συνολικά έχουμε 8 στάθμες φωτεινότητας (8 υποπεδία) των οποίων όλοι οι πιθανοί συνδυασμοί είναι 2^8 = 256 διαφορετικές διαβαθμίσεις ανά χρώμα.
Για παράδειγμα αν θέλουμε να πάρουμε στάθμη φωτεινότητας 127 ενεργοποιούμε τα πρώτα 7 υποπεδία (1+2+4+8+16+32+64=127) και αφήνουμε το SF8 σβηστό. Αν θέλουμε να πάρουμε την στάθμη 11 αφήνουμε να γίνουν αναφλέξεις όσο διαρκεί το SF1 (1), συνεχίζουμε τις αναφλέξεις στο SF2 (1+2), διακόπτουμε τις αναφλέξεις στο SF3, ξεκινάμε πάλι τις αναφλέξεις στο SF4 (1+2+8=11) και τέλος διακόπτουμε τις επόμενες αναφλέξεις μέχρι το τέλος του πεδίου.
Γενικά οποιαδήποτε τιμή μεταξύ του 0 και του 255 είναι εφικτή με τον κατάλληλο συνδυασμό των παραπάνω 8 υποπεδίων και για αυτό τον λόγο η συγκεκριμένη διάταξη θεωρήθηκε αρχικά και η "ιδανική" για να προβάλλει βίντεο πληροφορίας 8-bit ανά χρώμα.
Στάδια υποπεδίου:
Για να προχωρήσουμε παρακάτω θα πρέπει πρώτα να αναφερθούμε στο σχήμα (α) στο οποίο φαίνεται μια τομή ενός τυπικού πάνελ πλάσματος. Βλέπουμε πως συνολικά έχουμε τρία ηλεκτροδία. Τα δυο ηλεκτρόδια βρίσκονται κοντά στην μπροστά επιφάνεια της οθόνης μας [Display Electrodes (1)] από τα οποία το ένα παίζει τον ρόλο του ηλεκτροδίου scan και το άλλο τον ρόλο τoυ ηλεκτροδίου sustain. Τέλος στην πίσω μεριά του πάνελ μας έχουμε το ηλεκτρόδιο address [Address Electrode (5)].
Στο σχήμα (c) κάτω δεξιά στην εικόνα φαίνεται πως κάθε υποπεδίο διαιρείται και αυτό με την σειρά του σε τρία στάδια (Reset-Address-Sustain) τα οποία θα εξηγήσουμε όσο πιο απλά γίνεται χρησιμοποιώντας και το σχήμα (a) που αναφέρθηκε πριν.
Τα στάδια Reset και Address είναι αναγκαία για την προετοιμασία των αναφλέξεων, ενώ το στάδιο Sustain είναι αυτό κατά το οποίο θα γινουν οι προγραμματισμένες αναφλέξεις για κάθε υποπεδίο και θα πάρουμε την προκαθορισμένη στάθμη φωτεινότητας.
Πιο συγκεκριμένα στο στάδιο Address γίνεται ένα "ξεκαθάρισμα" μεταξύ των εικονοστοιχείων που θέλουμε να ανάψουν (στο επόμενο στάδιο Sustain) και αυτών τα οποία θέλουμε να παραμείνουν σβηστά. Και ακολούθως σε αυτά τα εικονοστοιχεία που πρέπει να ανάψουν δημιουργείται μια διαφορά δυναμικού μεταξύ του ηλεκτροδίου scan (στο μπροστά μέρος του πάνελ) και του ηλεκτροδίου address (στο πίσω μέρος του πάνελ) για να φέρει τα εικονοστοιχεία μας σε κατάσταση "ετοιμότητας" για το επόμενο στάδιο που είναι το ...
...Sustain. Εδώ πλέον είμαστε στο στάδιο που θα παραχθεί το φως που έχουμε ορίσει για κάθε υποπεδίο. Αυτή την φορά η διαφορά δυναμικού θα δημιουργηθεί μεταξύ των ηλεκτροδίων scan και sustain που βρίσκονται κοντά στην εμπρόσθια επιφάνεια του πάνελ μας και οι αναφλέξεις-εκκενώσεις που θα παραχθούν θα είναι πιο έντονες και ευδιάκριτες. Όπως ειπώθηκε και πιο πάνω, η χρονική διάρκεια του σταδίου sustain είναι αυτή που θα μας δώσει τις επιθυμητές αναφλέξεις και την στάθμη φωτεινότητας που έχουμε ορίσει για κάθε υποπεδίο.
Τέλος αφού παραχθεί η προκαθορισμένη φωτεινότητα, ερχόμαστε στο στάδιο Reset το οποίο όπως ειπώθηκε εδώ από τον Γιάννη είναι "ένας παλμός υψηλής τάσης και πολύ σύντομης διάρκειας, του οποίου ο ρόλος είναι να τραβήξει όλα τα στάσιμα φορτία από τις στερεές επιφάνειες και να "καθαρίσει", τρόπον τινά, το κελί από ηλεκτρικές/ηλεκτροστατικές "βρωμιές". Η παρενέργειά του είναι πως, ως παλμός υψηλότερης τάσης από τον sustain, προκαλεί και αυτός ανάφλεξη και μία πολύ μικρή εκπομπή φωτός." Απλά θα προσθέσω πως και στο στάδιο Reset όπως και στο sustain η διαφορά δυναμικού δημιουργείται μεταξύ των δύο ηλεκτροδίων στην εμπρόσθια πλευρά του πάνελ μας. Είναι μεν πολύ σύντομος παλμός και δημιουργεί ασθενείς αναφλέξεις, αλλά αυτές είναι πολύ κοντά στην επιφάνεια του πάνελ μας και γίνονται αναγκαστικά σε όλα τα εικονοστοιχεία.
Ο λόγος που επιμένω με το Reset είναι γιατί αυτό το στάδιο, και ο αντίστοιχος παλμός, καθορίζει την ελάχιστη φωτεινοτητα που μπορούμε να έχουμε σε ένα πεδίο (καρέ) ... είναι δηλαδή το μαύρο μας ...
Σημείωσεις:
1. Δεν έχω όλες τις απαραίτητες τεχνικές γνώσεις για να κατανοήσω όσα διαβάζω σχετικά με το θέμα μας. Πολύ πιθανό να υπάρχουν λάθη στις παραπάνω περιγραφές και δεν έχω κανένα πρόβλημα να διορθωθούν καποια κομματια αν αυτό θεωρείται αναγκαίο.
2. Ο λόγος που άνοιξα εδώ την κουβέντα και δεν συνέχισα αυτή που είχαμε στο νήμα των 600 παραμυθοχερτζ είναι γιατί θα ήθελα σιγα-σιγα να αναλύσουμε κι άλλα πράγματα που αφορούν την συγκεκριμένη τεχνολογία και όταν καταλήγουμε κάπου να βάζουμε και μια αντίστοιχη παραπομπή στο πρώτο μήνυμα.
3. Όποιος θέλει να προσθέσει/διορθώσει/σχολιάσει/ρωτήσει κάτι σχετικό είναι ευπρόσδεκτος.
4. Όσο πιο σύντομα μπορώ θα παραθέσω μερικά στοιχεία ακόμα προς συζήτηση. Όπως το γιατί τους πρώτους κατόχους πλάσμα τους έζωναν "μωβ φίδια" :grinning-smiley-043, αλλά και γιατί κάποιοι την έχουν πιο μαύρη από κάποιους άλλους :BDGBGDB55:...
Last edited: