Νεπέριος, όχι αλγόριθμος. Και σίγουρα όχι αλγόρυθμος, που είναι παραδοσιακός χορός από το πλανητικό σύστημα του άστρου Αλγόλ.
Κομπιουτερίστικο χιούμορ. Από το glossary του manual του mainframe Univac που πρόλαβα στο πανεπιστήμιο.
Όλοι μας τρέπουμε προς την ήσσονα προσπάθεια. Αυτό ισχύει στην καθημερινότητα, δεν είναι προνόμιο των δύσκολων μαθημάτων στο σχολείο. Για να προσπαθήσεις περισσότερο πρέπει να έχεις ανταμοιβή ότι στο μέλλον αυτό θα σου προσφέρει κέρδος. Στον σημερινό δυτικό τρόπο ζωής το μέλλον φαίνεται σταθερά προδιαγεγραμμένο. Δεν υπάρχει κάποιος στόχος για τον οποίο χρειάζεται να προσπαθήσεις ιδιαίτερα. Αυτό δεν είναι καθόλου άσχετο με την αδιαφορία για τα κοινά, τουναντίων είναι η επιβεβαίωση του "γιατί να ασχολούμαστε τώρα" αφού έχουμε βάλει κάποιον να ασχοληθεί. Γιατί να μάθουμε προπαίδια αφού έχουμε κομπιουτεράκι; Γιατί να διδαχτούμε γεωμετρία αφού οι μόνοι που την χρειάζονται είναι οι τοπογράφοι; Τι με νοιάζει η δημιουργία του σύμπαντος, λες και θα αλλάξει κάτι στη ζωή μου αν το ξέρω;
Όσο για την "αγέλη" είναι απλά η έκφραση του κοινωνικού χαρακτήρα του ανθρώπου, που πάντα ζούσε ομαδικά. Όλα τα θέματα που κατά καιρούς έχουν θιχτεί, έχουν κατά βάση τη ρίζα τους σε αυτό. Ας πούμε, για όσα γράφονται για τα γκέτο στις μεγαλουπόλεις. Όλοι λένε ότι είναι αποτέλεσμα του κακού ρατσισμού. Κανένας δεν σκέφτεται ότι είναι απλό αποτέλεσμα του ότι οι άνθρωποι θέλουν να ζούν σε γνώριμο περιβάλλον. Οι Έλληνες δεν βρέθηκαν στην Αστόρια γιατί οι κακοί Νεουορκέζοι δεν τους ήθελαν και τους έστειλαν εκαί, αλλά γιατί σιγά-σιγά μαζεύτηκαν σε μια περιοχή που είχε κόσμο με τον οποίο θα μπορούσαν να μιλήσουν ελληνικά.
Αν δεν υπάρξει ένα όραμα που να εμπνεύσει μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού προς έναν σκοπό, δεν πρόκειται να αλλάξει αυτή η τάση λοιπόν της αδράνειας. Ας πούμε, η έμφαση στα μαθηματικά και στη φυσική και στην μηχανολογία στις ΗΠΑ προήλθε σε μεγάλο βαθμό από το διαστημικό πρόγραμμα, και κυρίως από το πρόγραμμα της προσελήνωσης. Εκπαιδεύτηκαν γενιές με αυτό το όραμα. Τι ακριβώς όραμα έχουμε σήμερα για να ενθουσιαστούν οι νέοι να μελετήσουν για αυτό, για να γίνουν μέρος αυτής της εξέλιξης; Κρίνοντας από την τραπ μουσική, μάλλον οι γκόμενες και το εύκολο χρήμα, ακόμα κι αν αυτό κοστίζει τη ζωή σε κάποιους άλλους ή και στους ίδιους. Το πρόβλημά που βλέπω είναι ότι η προηγούμενη μεγάλη πρόοδος και έμφαση στα μαθηματικά, στη φυσική και στην μηχανολογία ήταν στο Β' ΠΠ. Και η αμέσως προηγούμενη στον Α' ΠΠ. Υπάρχουν ολόκληροι τομείς που πλέον δεν έχουν καν κόσμο να εκπαιδεύσει αυτούς που ίσως να ενδιαφέρονταν. Η πυρηνική τεχνολογία στη Γερμανία είναι ανύπαρκτη, αφού από 40 χρόνια πίσω είχε αποφασιστεί να κλείσουν τα πυρηνικά εργοστάσια. Η έρευνα για εξωγήινη νοημοσύνη στις ΗΠΑ γίνεται από έξι άτομα, από τους οποίος μόνον ένας είναι πανεπιστημιακός, άρα ως ερευνητικό πεδίο είναι νεκρό (επηρεάζοντας και τα τεχνικά του παρακλάδια, όπως η ανίχνευση σημάτων χαμηλότερης στάθμης από τον θόρυβο στην ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία, όπου πρωτοπόρησε -όπως και στο distributing computing- το πρόγραμμα SETI). Η έμφαση σε εφαρμογές με γρήγορο κέρδος και η παραμέληση της βασικής έρευνας θα φανεί σύντομα -αν δεν φαίνεται ήδη. Για το ChatGPT δούλεψαν γενιές, ξεκινώντας από την LISP, γενιές που σύντομα θα είναι υποσημείωση της ιστορίας του κλάδου. Για τους Η/Υ δούλεψαν γενιές από τους μηχανικούς υπολογιστές του 19ου αιώνα. Σήμερα όλοι θέλουν να φτιάξουν εφαρμογές για το κινητό για να βγάζουν χαρτζιλίκι. Αλλά από τους φοιτητές που ξέρω (ΟΚ δεν είναι πολλοί) που ξέρω κανένας δεν έχει τα κότσια να ασχοληθεί με το hardware ή να διαβάσει την απαιτητική θεωρία των κβαντικών υπολογιστών. Και μια που ανέφερε και την Μπάγιερ ο deGrassi, θυμάμαι που η Bayer έκλεισε πριν 30 χρόνια το ερευνητικό εργαστήριο που είχε ανακαλύψει μεταξύ άλλων την ασπιρίνη, γιατί δεν απέφερε κέρδη. Πώς πάει η Bayer ως φαρμακοβιομηχανία σήμερα;