Ξενοπηδήματα στο παιδικό δωμάτιο : Mahler συμφωνία υπ' αριθμ. 3

17 June 2006
62,722
Χολαργός
0344_B.jpg


Γιά Ιστορικούς και μόνον λόγους και μόνον γιά φανατικούς τής 3ης αναφέρω την ´Ζωντανή´ερμηνεία τού Δημήτρη Μητρόπουλου στίς 15/4/56 στό Carneggie Hall,πού επίσης υπαρχει στην Δισκοθήκη μου.
Σημαντικό το οτι ο Mahler δέν ήταν αρκετά δημοφιλής την δεκαετία τού 50 και έπρεπε να φτάσουμε στά μέσα τού 60 γιά να αρχίσει η μεγαλύτερη αναγνώριση τού Συνθέτη.Οπως επίσης πολλοί ερμηνευτές δυσκολεύονταν απο τίς Παρτιτούρες τής Εποχής πού δέν θεωρούνταν πλήρεις.Και εύκολα οι Ερμηνευτές τής εποχής προέβαιναν σέ ´κουτσουρέματα´τών Συμφωνιών του ειδικά μάλιστα επειδή αρκετοί ´μπέρδευαν´τον Mahler μέ τον Bruckner και στον τελευταίο ήταν συχνότατες οι ´παρεμβάσεις´στην Παρτιτούρα.
Πρόκειται γιά την ´ταχύτερη´ερμηνεία τής 3ης σέ 78 λεπτά.
Τα Πνευστά της Νέας Υόρκης είναι πρώτης κλάσεως,και διακρίνονται ακόμα και μέσα στον μέτριο ήχο τής Ηχογράφησης.
Απ´εκεί και πέρα ο Μητρόπουλος είναι καλός στό 1ο,5ο και 6ο μέρος της Συμφωνίας.
Το Μενουέτο είναι κουτσουρεμένο και πολύ γρήγορο...Το ´Ο Mensch'όπως και το Χορωδιακό τού 5ου μέρους ερμηνεύονται στά Αγγλικά(ένδειξη τού οτι το μή Γερμανόφωνο Κοινό δέν ήταν εκείνη τήν εποχή συνηθισμένο στίς Συμφωνίες τού Mahler και η επιλογή Μητρόπουλου ήταν διευκολυντική γι´αυτό).
To Φινάλε αν και διαρκεί 18 λεπτά ταιριάζει πολύ στο Ταμπεραμέντο τού Μητρόπουλου και ειναι υπέροχο..
Γενικά η συγκεκριμένη αποτύπωση τής 3ης σέ c.d. έχει Ιστορική Αξία και δείχνει τήν άποψη τής εποχής εκείνης γιά τον Συνθέτη αλλά και το Μεγαλείο τού Μητρόπουλου πού υπήρξε Μουσικά Πρωτοπόρος και Τολμηρός.
 
Last edited:

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
15,808
Αθήνα
Υπάρχει και ο πλήρης κύκλος συμφωνιών (δεν τον έχω τα μάζευα μεμονωμένα ευτυχώς μια και σε κάθε συμφωνία φρόντιζε και πρόσθεταν έργο άλλου συνθέτη ή του ίδιου Mahler που ταίριαζε με το ύφος της εκάστοτε συμφωνίας). Τονίζω ότι ο ήχος σε αυτό τον κύκλο είναι ότι πιο Hi-end υπάρχει (ίσως με εξαίρεση τις ηχογραφήσεις της Telarc):

028947566861.jpg


Που μπορούμε να το βρούμε? Στο site της Decca αναφέρεται ο δίσκος αλλά δεν βρήκα δυνατότητα αγοράς.
 

amadeus webern

New member
5 May 2009
83
Μια από τις πιο υπέροχες συμφωνίες του Μάλερ. Το τελευταίο μέρος είναι από τις πιο ωραίες και μεγάλες στιγμές της μουσικής. Επειδή είμαι και εγώ νεόφυτος Μαλερικός, σκέφτομαι να πάω να αγοράσω μια από τις κασετίνες που κυκλοφορούν με όλες τις συμφωνίες του. Ποια θα συστήνατε; Σκέφτομαι Abbado. Ή Chailly.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,974
Αγαπητέ συν-μαλερικέ έχουμε κατά το παρελθόν συζητήσει (και καταλήξει) στο ότι δυστυχώς, στην περίπτωση μας, κανένα πακέτο δεν μπορεί να σταθεί σε σύγκριση με μία συλλογή μεμονωμένων ερμηνειών. Υπάρχουν απλά σχετικά αξιοπρεπείς προτάσεις, όπως του Κάιλι που ανέφερες (σε Αμπάντο, αν και θα το συνιστούσα θερμά, δεν θυμάμαι να έχω δει πακέτο). Ωστόσο, αφού κάποια στιγμή, ούτως ή άλλως θα καταλήξεις στις μεμονωμένες περιπτώσεις, καλύτερα δεν είναι να αρχίσεις από τώρα ;

Θυμάμαι υπάρχει ένα νήμα ( http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=15268 ) στο οποίο έχουμε καταθέσει απόψεις και άφθονα χρήσιμα λινκς επί του θέματος...
 

amadeus webern

New member
5 May 2009
83
Σ´ευχαριστώ πολύ Δημοκηδή! Πολύ χρήσιμη η συζήτηση. Χαίρομαι πολύ που σας βρήκα, γιατί δεν νομίζω στο Ελληνικό διαδίκτυο να υπάρχει ανάλογη παρέα... :)
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
To πακέτο των συμφωνιών με τον Abbado υπάρχει, αν και σε τσουχτερή τιμή. Παντως κι εγω δεν ειμαι υπερ των πακετων στον Mahler. Ειναι πιο συναρπαστικό να εξερευνα κανείς τις συμφωνίες μια-μια και, αναλογα με το ενδιαφέρον, να ψαχνει περισσότερες ερμηνείες. Άλλωστε, ο Mahler είναι τόσο πυκνός στο έργο του που δεν φτάνει η προσέγγιση ενός ερμηνευτή, κατα τη γνώμη μου.
 

amadeus webern

New member
5 May 2009
83
Σ' ευχαριστώ Busoni. Ήδη έχω τις μισές συμφωνίες σε διάφορες εκτελέσεις (1η, 2η (Klemperer), 4η (Haitnik, Abbado), 5η (Tennstedt και διάφοροι άλλοι), 6η (Bernstein), 9η (Bernstein), 10η), αλλά τα πακέτα είναι δελεαστικά. Πάντως, όντως η τιμή είναι λίγο, αλλά μην νομίζεις... και το Metropolis γύρω στα 80ΕΥΡΩ τα έχει (περίπου $110).

Πάντως, απ' όσους μαέστρους έχουν αναφερθεί, βλέπω ότι δεν πολυαρέσουν οι ερμηνείες του Bernstein. Προσωπικά, δεν έχω σχηματίσει οριστική άποψη ακόμα. Όσο σιχαίνομαι τα Das Lied von der Erde του Bernstein, άλλο τόσο μ' αρέσει η 6η του και κάποια αποσπάσματα της 4ης που έχω πετύχει στο youtube.

Οι μεν Άγγλοι (Gramophone, Penguin Guide) στηρίζουν πολύ Horenstein, οι δε Αμερικάνοι Bernstein! Εγώ πάλι λέω Μητρόπουλος! :)
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Προσωπικά πιστεύω ότι ο Bernstein είναι μια κατηγορία μόνος του στην μουσική του Μάλερ. Σε άλλους αρέσει σ' άλλους οχι. Εμένα μου πήρε 20 χρόνια να αντιληφθώ το μέγεθός του ως καλλιτέχνη και να τον αποδεχθώ. Δεν είναι τυχαίο οτι ο Καραγιαν τον αποκαλούσε "Mr. Music" (όπως και αν το εννούσε ή το αντιλαμβανόμαστε εμείς). Από όλους τους ερμηνευτές του Μαλερ έχει την πιο προσωπική προσέγγιση και είμαι σίγουρος ότι κανένας άλλος δεν έχει μελετήσει τις αμέτρητες αναφορές και υποδείξεις του συνθέτη.

Από την άλλη, όσο περισσότερη μουσική ακούω, τόσο περισσότερο θέλω και άλλες απόψεις. Οι οποίες άλλοτε είναι συμβατές και άλλοτε όχι. Όπως μου αρέσουν και πολλές εκ διαμέτρου αντίθετές ερμηνείες. Στην μουσική προσπαθώ να μην "φανατίζομαι". Τους "κακούς" απλά του αγνοούμε.

Έτσι εκτιμώ αφάνταστα τους ολοκληρωμένους κύκλους, γιατί δείχνουν μια αφοσίωση στο συνολικο έργο του συνθέτη από την μεριά του καλλιτέχνη. Εξερευνά ακόμα και έργα που δεν θα του άρεζαν. Αυτό φυσικά προυποθέτει ότι θα είχε την ευκαιρία να το κάνει και φυσικά να το θέλει και λογικό είναι να συμφωνίες ξεχωρίζουν σε ένα συνολικό κύκλο (μοναδική εξαίρεση για μένα ο 2ος κύκλος του Bernstein, o "Ευρωπαϊκος" που δεν μπόρεσα να ξεχωρίσω καμμιά συμφωνία). Και φυσικά υπάρχουν και άριστες μεμονομένες ερμηνείες, δεν το αμφισβητεί κανείς αυτό. Φυσικά θεωρώ τυχερό τον εαυτό μου που είχα ευκαιρία από χρόνια ποίκιλης εξευρεύνησης.

Πάντως άν έπρεπε οπωσδήποτε να προάγω κάποιον κύκλο συμφωνιών, με τον οποίο κάποιος θέλει να γνωρίσει τον κόσμο του Μαλερ, στην πληρότητα του και στην αυθεντικότητα του, θα συνιστούσα του Rafael Kubelik. Για μένα ο πιο "αγνός Μαλερικός". Για δύσκολους λύτες θα πάμε στον Bernstein ενώ κάπου στην μέση θα συναντήσουμε τον "τεράστιο" Klaus Tennstedt. Η πορεία ενδιάμεσα έχει πολλους και ενδιαφέροντες ερμηνευτές και ερμηνίες αναμφισβήτητα.
 

amadeus webern

New member
5 May 2009
83
Μετά από ένα εντατικό τριημέρο ολικής από το πρωί μέχρι το βράδυ εμβύθισης στην 3η του Μάλερ και ειδικά στο λατρεμένο 6ο μέρος το οποίο και ξετίναξα, η εμπειρία μου έχει ως εξής:

1. Bernstein/NYP, ενδιαφέρουσα ερμηνεία, με άποψη, σίγουρα δυνατή και με πολύ ψωμί. Θέλει αρκετό άκουσμα ακόμα.

2. Tennstedt/LPO, εξίσου ενδιαφέρουσα και πάρα πολύ πρωτότυπη, θα έλεγα ερμηνεία. Επιλέγει πιο γρήγορα tempi από τους περισσότερους και συνολικά φωτίζει το κείμενο του Μάλερ με διαφορετικό τρόπο. Αξίζει σίγουρα επανειλημμένα ακούσματα.

3. Chailly: καλή, πολύ καλή, αλλά δεν με "αγκίστρωσε" ακόμα.

4. Lorin Maazel με την Φιλαρμονική της Βιένης και την Αγνή Μπάλτσα: δυστυχώς, ο Maazel δεν με κέρδισε καθόλου. Ο ήχος ήταν πολύ ξεψυχισμένος θα έλεγα, σχεδόν flat. Και πολύ εξευγενισμένος, ενώ τα περιγράμματα και οι γραμμές δεν ήταν αρκετά σαφείς.

5. Claudio Abbado με την Ορχήστρα του Φεστιβάλ της Λουκέρνης σε DVD: μια υπέροχη-υπέροχη-υπέροχη ερμηνεία. H συγκεκριμένη ορχήστρα είναι όλα τα λεφτά και ο Abbado νομίζω πως το ξέρει πολύ καλά αυτό το έργο πια. Και την ορχήστρα με την οποία δουλεύει. Πολύ ώριμος. Από τις καλύτερες νομίζω. Υπάρχει και στο youtube.

6. Και στο ίδιο επίπεδο με του Abbado (που είναι και οι δύο καλύτερες μέχρι στιγμής για μένα) είναι η ερμηνεία του Boulez. Νομίζω ότι είναι έτσι ακριβώς όπως πρέπει να είναι. Όλα τέλεια, ακριβή, χωρίς υπερβολικούς συναισθηματισμούς και ακρότητες, όλα στη σωστή θέση, πολύ καλά ισορροπημένα.

Και το 6ο μέρος με τον Abbado live από το DVD.

http://www.youtube.com/watch?v=G5WAms-B5ZI
http://www.youtube.com/watch?v=z8mOsgc0H8Y
http://www.youtube.com/watch?v=oJBl_aH7gQ8
 
Last edited:
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Eίναι συγκλονιστικό νά βλέπεις αυτόν τόν Λιπόσαρκο πλέον Αντρα πού πέρασε τον Αχέροντα και ξαναγύρισε, να Διευθύνει μέ τοση Συγκίνηση αυτό το Μαγευτικό Φινάλε τής 3ης.
Καί πόση εσωτερική επίγνωση διαγράφεται στό Πρόσωπό του μέ το πού ακούγεται ο τελευταίος Ηχος τού Τυμπάνου και ακολουθεί η πλήρης Σιωπή....
Οι Θεατές μοιάζει νά τού ´επιτρέπουν´μέσα απο μιά παρατεταμένη Σιγή νά ´Μείνει Μονος στό Πλήθος´και μετά τον Καταχειροκροτούν.
Εξαιρετικό.
Ισως ο Μεγαλύτερος εν Ζωή Μαέστρος αλλά και ένα Υπόδειγμα Ψυχικής Δυναμης και Πάθους.:grinning-smiley-043:grinning-smiley-043
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,974
+1000

Είχε και ένα ωραίο αρθράκι η Καθημερινή την Κυριακή γιαυτόν... φαντάζομαι να υπάρχει και στην ιστοσελίδα της ...
 
Σήμερα το βράδυ το μνημείο αυτό ζωντανεύει στο Μέγαρο μουσικής, απο τα μουσικά σύνολα του Δήμου Αθηναίων (η παλιά μου δουλειά :D) υπό τον Λ. Καρυτινο. Δε μπορώ να υποσχεθω για το αποτέλεσμα καθώς δεν έτυχε αυτή τη φορά να παρακολουθήσω πρόβες, πάντως μόνο και μόνο η παρτιτουρα που θα είναι ανοιγμενη στο ποντιουμ καθιστά την παρουσία μου επιβεβλημένη....;)

Προσοχή όμως, αν σκοπεύετε να πατε τσεκαρετε διαθεσιμότητα, μη μείνετε απ´ έξω....
 
Last edited:
Λοιπόν... θα προσπαθήσω να'μαι όσο πιο αντικειμενικός γίνεται, δεδομένου ότι τα παιδιά τα γνωρίζω χρόνια, κι έχω περάσει και για πάνω από 8 χρόνια απ'αυτά τα αναλόγια...

Είναι εντυπωσιακό πως τα Μουσικά Σύνολα της Αθήνας αλλάζουν πρόσωπο κάθε φορά που ανεβαίνει στο πόντιουμ ένας σοβαρός διευθυντής. Ο Καρυτινός σήμερα έδειξε ότι ήταν απόλυτα διαβασμένος, ήξερε τι ήθελε, είχε μια γενική αντίληψη για το έργο, και κατάφερε σε μεγάλο βαθμό να τη μεταφέρει στους μουσικούς. Δεν μιλάμε για κάποια πρωτοποριακή ερμηνεία, αλλά απόλυτα συνετή, με σεβασμό στην παρτιτούρα.

Η ορχήστρα ήταν πολύ πάνω από το συνηθισμένο της επίπεδο, σε πολλά σημεία ήταν υπέροχη, σε πολλά άλλα φρόντιζε να μας θυμίσει ότι ακούμε μια κλασσική ελληνική ορχήστρα, με βασικότερο θέμα αυτό του συντονισμού, ειδικά στα έγχορδα. Τονικά ήταν σε πάρα πολύ καλό επίπεδο, όμως χρονικά είχαν πολλά θέματα, τα οποία έχασκαν ειδικά στο Menuetto, όπου είναι πραγματικά άθλος για τα έγχορδα το να ακουστεί ομοιογενές. Τα πνευστά μ'άρεσαν, όπως και τα κρουστά, ενώ γενικά το μόνο που με ξένισε ως ερμηνεία ήταν η κάποια υπερβολή στο fortissimo... κάτι όμως που μπορεί και να ήταν επιλογή του Καρυτινού.

Η χορωδία ήταν πολύ καλή, θυμίζω ότι το έργο είναι για γυναικεία και παιδική χορωδία, όπου οι κοπέλες της ERT, του Δήμου αθηναίων, της χορωδίας Ambitus, όπως και τα παιδάκια της παιδικής χορωδίας του Δήμου έδειξαν ότι μπορούν να ανταποκριθούν με ευχέρεια σε μια παραγωγή τέτοιων αξιώσεων.

Η Συγγενιώτου που τραγούδησε το μέρος της contralto στάθηκε στο ύψος της πολεμώντας με το τέρας... μεστή, με ευχέρεια, και με πολύ ωραία ερμηνεία.


Γενικά μιλάμε για μια συναυλία που σε πολλά σημεία της θα μπορούσε να θεωρηθεί ευρωπαϊκή παραγωγή αξιώσεων, και με λίγα μελανά σημεία, που είμαι σίγουρος ότι όποιος έχει την τύχη να μην είναι μουσικός δε θα έφταναν ούτε καν για να τον απασχολήσουν.. ;)

Μπράβο στα παιδιά...
 
Last edited:

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Aπο χθές "παιδεύομαι" με την 3η... Η αλήθεια ειναι οτι πρώτα χρειάστηκε συναισθηματική αποδέσμευση από την 5η για ν' ασχοληθώ μαζί της. Το Finale έχει παλι απ' αυτή την απόκοσμη ευτυχία που 'χει και το Adagietto της 5ης και σε κουρελιάζει συναισθηματικά, αυτή τη φορά πολύ πιο δυσανάγνωστη μελωδικά(τα θέματά του δείχνουν να μην τελειώνουν αλλα να διαδέχονται το ένα το αλλο), αλλά, γι αυτό ίσως, πολύ πιο ελκυστική...
Η αλήθεια ειναι οτι θα πάρει καιρό το "χωνεμα" της συμφωνίας, προς το παρόν ακούω τα μέρη απο μόνα τους στην ζωντανη ηχογραφηση του Κubelik στην Αudite.
 
Last edited: