Τρίδρομο μπελά έβαλα στο κεφάλι μου....

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Μέχρι στιγμής μετά από δεκάδες αλλαγές (κυρίως με trial & error), με αυτήν την εξομοιούμενη απόκριση έχω πάρει το καλύτερο ηχητικό αποτέλεσμα...

Στο ένα σχήμα είναι η απόκριση με το μεσαίο και στην ορθή και στην ανάποδη πολικότητα, και στο 2ο είναι η ίδια απόκριση συχνότητας με ένα smoothness 1/3 της οκτάβας που προσομοιάζει καλύτερα την λειτουργία του ανθρώπινου αυτιού...Εννοείται ότι αν δεν αλλάξει κάτι στο τελικό κύκλωμα όλες οι εξομοιώσεις θα επιβεβαιωθούν από τις αντίστοιχες μετρήσεις...

Μάλλον το απόγευμα θα περάσω πάνω τα τελικά υλικά και εκεί ανάλογα τι θα προκύψει θα αρχίσω να παίζω με τις λεπτομέρεις....
 

Attachments

  • ScreenHunter_5.jpg
    ScreenHunter_5.jpg
    108.2 KB · Views: 85
  • ScreenHunter_6.jpg
    ScreenHunter_6.jpg
    104.5 KB · Views: 88

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Εδώ είναι η απόκριση συχνότητας σε σχέση με την στάθμη αναφοράς που είναι τα 89,5db/2,83V/m...

Λέω να μην ανεβάσω τώρα άλλα γραφήματα ή μετρήσεις...Καλύτερα να περιμένω την οριστικοποίηση του κυκλώματος και μετά να παραθέσω συγκεντρωτικά τόσο τις αρχικές όσο και τις τελικές μετρήσεις.... -bye-
 

Attachments

  • ScreenHunter_8.jpg
    ScreenHunter_8.jpg
    84.8 KB · Views: 83

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Ας το παζαρέψουμε λοιπόν....


Ένα από τα πρώτα πράγματα που πρέπει να γίνουν όταν ξεκινάμε ένα κρος είναι ο καθορισμός της στάθμης αναφοράς...
Στην συγκεκριμένη περίπτωση η απλή άνοηχική μέτρηση στο ύψος ακρόασης δεν λέει και πολλά λόγω των διπλών γούφερ που συμβάλλουν εκτός φάσης από μια συχνότητα και πάνω και της μεγάλης γωνίας σε σχέση με το μικρόφωνο που αλλοιώνει στην στάθμη στις μεσαίες...

Το πρώτο πράγμα που έκανα είναι να πάρω μια κλασσική ανοηχική στο 1 μέτρο με σημείο αναφοράς ανάμεσα στα 2 γούφερ...Η μέτρηση αυτή αποτυπώνει την αύξηση λόγω της μπάφλας και μας δίνει μια ένδειξη στάθμης χαμηλών αλλά είναι ακριβής μέχρι τα 230-270 ΗΖ...
Έτσι χρειαζόμαστε και κάτι ακόμα...Η groundplane θα ήταν ιδανική αλλά δεν έχω φτάσει ακόμα στο έσχατο σημείο παραφροσύνης ώστε να κουβαλάω κατακαλόκαιρο τον εξοπλισμό στην ταράτσα και με κίνδυνο να σφαχτώ με τους γείτονες....
Τι μένει λοιπόν ? Μόνο η nearfield...Και εδώ αρχίζουν τα βάσανα...Αν μιλάγαμε για ένα ηχείο ακουστικής ανάρτησης με ένα γούφερ όλα θα ήταν εύκολα...έλα ντε που εδώ έχουμε να κάνουμε με ανοιχτού τύπου 2 μεγαφώνων...
Πρώτη προσπάθεια από μια απόσταση 20 εκατοστών (βασικά επιλέχθηκε γιατί ισούται με την κάθετη απόσταση μεταξύ των κέντρων των γούφερ) που δεν θα μας δώσει πολύ χαμηλό όριο αλλά μπορούμε να την θεωρήσουμε σαν μια "γέφυρα" μεταξύ της ανοηχικής και της nearfield...
Μετά ακολουθεί μια μέτρηση πιο κοντά σε αυτό που ονομάζουμε nearfield με το μικρόφωνο στα 4 εκατοστά μεταξύ των γούφερ...Οχι όμως ότι στερείται προβλημάτων...Ούτε το κάτω όριο είναι το απόλυτα χαμηλό και ενσωματώνει και κάποια "βρώμα" από την οπή ανάκλασης, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει άλλη επιλογή...
Ο συνδυασμός όλων αυτών μας επιτρέπει να έχουμε μια αρκετά καλή προσέγγιση της απόκρισης των χαμηλών που για να είναι ολοκληρωμένη θα πρέπει να προστεθεί και η απόκριση της οπής...και φυσικά στο τέλος γίνεται και η κλασσική ανοηχική με το μικρόφωνο στο ύψος του αυτιού...
Ας τις δούμε λοιπόν...
 

Attachments

  • Woofers-RESPONCE-at-final-p.jpg
    Woofers-RESPONCE-at-final-p.jpg
    105.9 KB · Views: 77
  • WOOFERS-on-axis,-full-range.jpg
    WOOFERS-on-axis,-full-range.jpg
    92.5 KB · Views: 72
  • Nearfield-at-middle-of-woof.jpg
    Nearfield-at-middle-of-woof.jpg
    66.3 KB · Views: 72
  • Nearfield-at-middle-od-woof.jpg
    Nearfield-at-middle-od-woof.jpg
    108.2 KB · Views: 72
  • Gated-on-axis-between-woofe.jpg
    Gated-on-axis-between-woofe.jpg
    89.6 KB · Views: 75

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Να τις δούμε μία-μία

1η από αριστερά
Gated στον άξονα των γούφερς στο 1 μέτρο...ακριβής έως τα 230-250ΗΖ που μας λέει ότι στα 300Ηζ τα γούφερ ήδη παίζουν με σχεδον 91db/2,83V/m...

2η από αριστερά
nearfield στα 20 εκατοστά από τα γούφερ...μας λέει ότι τα 100ΗΖ έχουν μια διαφορά 2,5 db σε σχέση με την στάθμη στα 200-300ΗΖ άρα είμαστε κάπου στα 88,5-89 db

3η από αριστερά
nearfield στα 4 εκατοστά από τα γούφερ... Μας επιβεβαιώνει μια διαφορά της τάξης των 2-2,5 db

4η από αριστερά
Συνδυασμός της nearfield με την Gated....Στον άξονα των γούφερς θα παίρναμε αυτήν την σχεδόν full-range απόκριση...αν προσθέταμε και την απόκριση της οπής θα είμασταν ολοκληρωμένοι...

5η από αριστερά
Gated στον ακουστικό άξονα στο ύψος του τουίτερ στα 1,2μέτρα απόσταση από την μπάφλα...είναι ακριβής από τα 330-350ΗΖ και πάνω οπότε η στάθμη στα 200ΗΖ ΔΕΝ είναι η σωστή...την σωστή την είδαμε προηγουμένως...αυτή όμως θα χρησιμοποιηθεί για τον σχεδιασμό του κροσσόβερ ....Μαζί έχω βάλει με κόκκινο και την απόκριση του άλλου ηχείου για να δούμε πόσο καλά ταιριάξανε...Πιστεύω ότι ακόμα και αυτές οι μικρές και άνευ λόγου διαφορές που φαίνονται προκύπτουν από την μη απόλυτα ίδια σχετική θέση ηχείων-μικροφώνου που λόγω των 2πλών γούφερ κάνει την μέτρηση πάρα πολύ ευαίσθητη σε μικρομετακινήσεις...


Φωτό στο παρόν πόστ
Συνδυασμός της nearfield με την Gated στον ακουστικό άξονα στο ύψος του τουίτερ στα 1,2μέτρα....Ουσιαστικά αυτό λαμβάνουμε από τα μεγάφωνα καθήμενοι κανονικά απέναντι από το ηχείο χωρίς την επίδραση του χώρου και της οπής...

Έχουμε και λέμε λοιπόν....
Πραγματική στάθμη στα 100ΗΖ τα σχεδόν 89 db...άιντε να χάσουμε μισό και κάτι από την αντίσταση του πηνίου (παρεπιμπτόντως Μανώλη...μετράει Rdc 4,6 Ωμ)...άιντε να μας δίνει χατηρικά κανένα ακόμα η "βρώμα" από την οπή...Πάμε στα ΚΑΘΑΡOTATA μινιμουμ 87-87,5...
Έ...του φούστη...δεν θα μας δώσουν 2 db τουλάχιστον το πάτωμα και ο πίσω τοίχος που θα είναι αρκετά κοντά τους ???

Οπότε ρε Μανώλη.... ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΜΗΝ ΤΟ ΖΥΓΙΣΩ ΣΤΑ 89,5 ???? :furious3::furious3:
 

Attachments

  • WOOFERS-full-range,-final-p.jpg
    WOOFERS-full-range,-final-p.jpg
    90.1 KB · Views: 73
Last edited:

Μ.Τζωρτζάκης - MTZ audio

AVClub Addicted Member
17 June 2006
1,891
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
...συμφωνώ στούς συλλογισμούς , αλλά μην ξεχνάς μάνα μου οτι η μετρήσεις σου είναι 2.83V , αλλά στα 4Ω τουτέστιν 2W και οχι 1W:slapface: , γι αυτό και είπα για αυτό το 0.5dB :BDGBDGB53:

...βέβαια , μπορεί (λόγω του στησίματος ) να μήν γίνει αντιληπτή κάποια σοβαρή διαφορά , οπότε αν βολεύει το αφήνεις ώς έχει :guitarist:

Καλημέρα σας -bye-

PS
..για να μή σου πώ δηλαδή που θα το ζύγιζα εγώ ..?:chinese:
 
Last edited:

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Απάντηση: Re: Τρίδρομο μπελά έβαλα στο κεφάλι μου....

...συμφωνώ στούς συλλογισμούς , αλλά μην ξεχνάς μάνα μου οτι η μετρήσεις σου είναι 2.83V , αλλά στα 4Ω τουτέστιν 2W και οχι 1W:slapface: , γι αυτό και είπα για αυτό το 0.5dB :BDGBDGB53:

...βέβαια , μπορεί (λόγω του στησίματος ) να μήν γίνει αντιληπτή κάποια σοβαρή διαφορά , οπότε αν βολεύει το αφήνεις ώς έχει :guitarist:

Καλημέρα σας -bye-

PS
..για να μή σου πώ δηλαδή που θα το ζύγιζα εγώ ..?:chinese:

Το ξέρω ρε μάνα μου ότι είναι στα 2,83v...το έχω γράψει ήδη....Την στιγμή που έχουμε μεγάφωνα διαφορετικής ωμικής αντίστασης είναι λογικό να μετριούνται όλα εκεί για να έχουμε σωστή συγκριτική στάθμη μεταξύ τους...και επιπλέον για να έχω και καλή εικόνα συγκριτικά με όλο το προηγούμενο αρχείο μετρήσεών μου που είναι στα 2,83...

Εγώ πάντως αναμένω-στοχεύω μια τελική ευαισθησία της τάξης των 89,5-90db/2,83V/m ή αλλιώς στα 86,5-87db/w/m...και μιλάω ουσιαστικά για την στάθμη στο πλατό 200-700ΗΖ...

Αλλά είμαι περίεργος....ΕΣΥ με βάση τις μετρήσεις που δημοσιεύω....ΠΟΥ ΘΑ ΤΟ ΖΥΓΙΖΕΣ ????
 

Μ.Τζωρτζάκης - MTZ audio

AVClub Addicted Member
17 June 2006
1,891
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Στίς μετρήσεις που εβαλες μάνα μου , βλέπω διαφορά μεταξύ 50-200Hz περί τα 7 dB , οπότε με συνοπτικές διαδικασίες θα το έβλεπα περί τα 87-87.5dB maximaly flat :grinning-smiley-043

Μέραααααα:BDGBGDB55:
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Απάντηση: Re: Τρίδρομο μπελά έβαλα στο κεφάλι μου....

Στίς μετρήσεις που εβαλες μάνα μου , βλέπω διαφορά μεταξύ 50-200Hz περί τα 7 dB , οπότε με συνοπτικές διαδικασίες θα το έβλεπα περί τα 87-87.5dB maximaly flat :grinning-smiley-043

Μέραααααα:BDGBGDB55:


Στάκα ρε μάνα μου γιατί θα με τρελλάνεις...
Οι μετρήσεις είναι σε αναγωγή στα 2,83V...Αν μιλάς για τελικό ζύγισμα στα 87-87,5db/watt (που με βάση τις στάθμες των μετρήσεων σημαίνει γύρω στα 90db) συμφωνώ απόλυτα...αλλά αν μιλάς για 87-87,5 db/2,83V μου φαίνεται too-too much...Δηλαδή ηχείο reflex με διπλά 7άρια ζυγίζεται στο πλατώ 200-500ΗΖ με αναφορά στα 87-87,5 db/2,83V/m που σημαίνει 84-84,5 db/W/m ??? Σαν πολύ χαμηλά δεν είναι ??? :blink::blink:

Η στάθμη στα 50ΗΖ που αναφέρεσαι έχει βγεί από nearfield κοντά στο μέσον των 2 γούφερ (4εκ απόσταση από μπάφλα). Στην μέτρηση ΔΕΝ έχει προστεθεί η εγγύς πεδίου της οπής (ή πιο σωστά συμμετέχει μεν αλλά όχι όσο στο τελικό αποτέλεσμα) που έχοντας την μέγιστη έξοδό της στα 40ΗΖ, λογικά στα 50ΗΖ θα βοηθάει ακόμα 1-1,5db επιπλέον από ότι δείχνει η μέτρηση με σκέτα τα γούφερ.... Και επίσης πιστεύω ότι τα 50ΗΖ δεν είναι η κατάλληλη συχνότητα για να έχεις αντιπροσωπευτική στάθμη χαμηλών γιατί σκέτα τα μεγάφωνα έχουν ήδη αρχίσει να αποκόπτουν εκεί...εδώ που τα λέμε έχουν αρχίσει να αποκόπτουν ακόμα και μαζί με την οπή... Προσωπικά θεωρώ την στάθμη στα 100ΗΖ ως πιο αντιπροσωπευτική για να χρησιμοποιηθεί ως στάθμη αναφοράς των χαμηλών... Θα με βάλεις σε μπελάδες να ξαναστήσω μετρήσεις για να μετράω και να προσθέσω nearfield οπής + γούφερ Κυριακάτικα... :bigcry: Χώρια που είναι ΑΔΥΝΑΤΟΝ το χαμηλό να μην σηκώσει ακόμα 1-2db από το πάτωμα και τον κοντινό πίσω τοίχο....

Και ρε Εμμανουήλ.... Για να πετύχω τελική ευαισθησία 87-87,5db που λες, πρέπει η στάθμη των γούφερς στα 200ΗΖ (για να στρώσει και το Low pass φίλτρο στα 300-330 ΗΖ) να πέσει από τα 91db στα 84-85db.... Ξέρεις ρε μάνα μου τι πηνίο χρειάζεται για να γίνει αυτό ??? Πας να με κάνεις να αυτοκτονήσω οικονομικά και χωροταξικά ??? :slapface::slapface::slapface: Θα μου στοιχίσει το ίδιο με το να προσθέσω ένα subwoofer.... :flipout:
 
Last edited:

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Με βάση την μέτρηση στο πόστ Ν66 που είναι η πρόσθεση της nearfield των γούφερ με την ανοηχική στον άξονα του τουίτερ, θεωρώ ως maximally flat την στάθμη στα 90-100 ΗΖ που είναι τα 89db/2,83v/m, που σημαίνει μια τελική ευαισθησία στα 86db/w/m...Εκεί το παλεύω και από άποψη παρουσίας χαμηλού δείχνει πολύ καλό παρά το γεγονός ότι στις δοκιμές το ακούω ελεύθερο στο δωμάτιο μακριά από τον πίσω τοίχο...

Θα χάσει μεν κανένα db από την αντίσταση του πηνίου αλλά σε αντιστάθμισμα θα πάρει το ίδιο και κάτι παραπάνω από τον χώρο... :BDGBGDB55:






Υ.Γ. Ψιτ...Μανώλη....συμφώνησε μαζί μου γιατί δεν αντέχω άλλο...πρέπει να τελειώνω με τα ρημάδια κάποια στιγμή... :violent-smiley-030: :flipout:
 
Last edited:

Μ.Τζωρτζάκης - MTZ audio

AVClub Addicted Member
17 June 2006
1,891
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
ρε μάνα μου σαφώς και ο τρόπος σκέψης σου περί του πλατώ τών 100Hz , είναι
σωστός και ενδεδειγμένος για τήν περίπτωση :SFGSFGSF:
Εσύ με ρώτησες , όμως , που θα το ζύγιζα γι αυτό και σού είπα πώς θα το σκεφθόμουν , θα είχα και άλλη μπάφλα , αλλο σωλήνα , άλλες θέσεις , offset στο μεσαίο κλπ κλπ τα οποία γνωρίζεις και ξέρεις , αλλά δέν μπορούσαν να γίνουν σε αυτές τίς καμπίνες
Τέσπα μια χαρά είναι και στα 89.5dB .:BDGBDGB53:
Κοίτα να το τελειώσεις και ακουστικά γιατί μεγάλο παίδεμα είναι
Αντε ...ξυνέ :flipout::BDGBGDB55::flipout:
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Νομίζω ότι τελείωσα....:firstprize:

Μου έφαγε πάνω από 20 ημέρες με πολλές ώρες κάθε μέρα και όλα τα ενδιάμεσα ΣαβατοΚύριακα :violent-smiley-030:, αλλά κατά 95% είμαι έτοιμος...Και στον χρόνο αυτόν δεν μετράω ότι τράβηξα προ διμήνου με την αρχική σχεδίαση-μορφή καθώς και με την καμπίνα και την μπάφλα.... Μιλάω μόνο για σενιάρισμα ηχομονωτικών και κροσσόβερ....

Αφήνω ένα μικρό περιθώριο 5% για μικροαλλαγούλες σε κάποιες τιμές εξαρτημάτων που ίσως χρειαστεί να γίνουν όταν το ηχείο μεταφερθεί και παίξει στον χώρο του ιδιοκτήτη που είναι αρκετά διαφορετικός (και μεγαλύτερος) από τον δικό μου (δεν πιστεύω ότι θα χρειαστεί κάτι, άλλα για παν ενδεχόμενο ...). Αααα και πρέπει κάπου μέσα να στριμώξω το κροσσόβερ...

Μόλις βρώ το κουράγιο θα ποστάρω όλα τα σχετικά στοιχεία αλλά αυτήν την στιγμή πρέπει να μαζέψω το σπίτι που έχει γίνει βιοτεχνία :furious3: , και να πιω μια παγωμένη μπύρα γιατί πιστεύω ότι μου αξίζει.... :ernaehrung004::flipout:

Να πω μόνο ότι ήταν ένα ΔΥΣΚΟΛΟ εγχείρημα, με πολλά ρίσκα, και αρκετές αρχικές επιλογές που δεν ήταν οι καλύτερες δυνατές και αυτό "βγήκε" στην συνέχεια...
Παρ' όλα αυτά το ηχείο παίζει όμορφα, καθαρά, έχει ένα θαυμάσιο χαμηλό, και την υπογραφή του Focal στα ψηλά... Από ότι φαίνεται μπορεί να παίξει και αρκετά δυνατά αλλά χρειάζεται παραπάνω ρεύμα από αυτό που διαθέτω αυτήν την στιγμή...Η "μύτη" στα 900ΗΖ το κάνει "ζωντανό" (δεν είμαι και 100% σίγουρος ότι η "ζωντάνια" του ηχείου οφείλεται εξ' όλοκλήρου σ' αυτήν...:chinscratch:) και τουλάχιστον με αξιοπρεπή εγγραφή στον χώρο μου δεν ενοχλεί ακόμα και στα όρια του RXV650...

Πέρα από τις δυσκολίες, τα νεύρα, και τα γαμωσταυρίδια που έριξα κατά καιρούς, αυτό που θα μου μείνει είναι η ΠΟΛΥΤΙΜΗ και ΑΝΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΤΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ που απόκτησα μιας και πλέον είναι σπανιότατη η τρίδρομη ιδιοκατασκευή, και αυτό το γλυκό συναίσθημα που νοιώθω όταν τελικά με πολύ πείσμα και υπομονή κατάφερνω να φέρω ενα τέτοιο δύσκολο πρότζεκτ σε πέρας (αν και τα χρειάστηκα πολλές φορές στην πορεία...).

Δεν θα γράψω κάτι άλλο, γιατί έχω σκοπό μόλις συγκεντρώσω τα στοιχεία να τα παραθέσω με μια πιο λογική σειρά, να βάλω μόνο την ΜΕΤΡΗΜΕΝΗ τελική απόκριση συχνότητας του ηχείου και τα υπόλοιπα θα τα πούμε στην πορεία...
Η μέτρηση είναι στον ον-άξις στον άξονα του τουίτερ εκεί που λογικά είναι τα αυτιά ενός καθήμενου ακροατή,είναι ακριβής από τα 260ΗΖ και πάνω, και δεν έχει γίνει καθόλου smoothness...




Αααα και πούσαι Μανώλη...τελικά το πλατώ 200-700 μετράει 89db/2,83V/m... :BDGBGDB55: :flipout:
 

Attachments

  • ScreenHunter_013.jpg
    ScreenHunter_013.jpg
    128.9 KB · Views: 89
Last edited:

KostasF

AVClub Enthusiast
28 April 2007
853
Συγχαρητήρια! :ernaehrung004:
Αναμένουμε και το thread της αναλυτικής παρουσίασης όταν βρείτε χρόνο.
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Νομίζω ότι ήρθε η ώρα να δούμε πιο ολοκληρωμένα το όλο πρότζεκτ…

Πριν από οτιδήποτε, να πω ότι το ηχείο ξεκίνησε την ζωή του ΔΙΔΡΟΜΟ σε ΜΤΜ διάταξη εξ’ ου και η αρχική επιλογή 18αριών γούφερ…. Είχε από την αρχή αποφασιστεί ότι η καμπίνα θα γίνει ανάθεση σε ξυλουργό γνωστό του ιδιοκτήτη, και με βάση αυτό το σκεπτικό είχε παραγγελθεί η καμπίνα ΧΩΡΙΣ την μπάφλα και τα δεσίματα τα οποία θα γινόντουσαν σε 2ο βαθμό από εμάς….
Επειδή όμως η κατασκευή της θα αργούσε, για να μην χάνω χρόνο αποφάσισα εν τω μεταξύ να φτιάξω ένα δοκιμαστικό κουτί από MDF προκειμένου να διερευνώ την σχεδίαση μέχρι αυτές να ετοιμαστούν…Φτιάχνοντας λοιπόν το πρώτο κουτί το πράγμα άρχιζε να στραβώνει….Το πρόβλημα το δημιουργούσε κυρίως το Focal στο οποίο ότι και αν έκανα δεν μπορούσα να στρώσω τον ήχο του σε κροσσάρισμα κάτω από τα 3-2,7 ΚΗΖ. Δεν ξέρω αν ευθύνεται η ψηλή συχνότητα συντονισμού του ή γενικά το ασυνήθιστο της κατασκευής του, αλλά ο θαυμάσιος κατά τ' άλλα ανεστραμμένος θόλος με το συγκεκριμένο μαγνητικό σύστημα δεν έδειξε να συμπαθεί τα χαμηλά κροσσαρίσματα…από την άλλη θα ήταν μεγάλο ρίσκο να προσπαθήσω να κροσσάρω τα Vifa κοντά ή πάνω από τα 3ΚΗΖ με κίνδυνο να υποφέρει το power response του ηχείου και να μην στρώνουν οι φάσεις τους με τίποτα…Ψιλοαδιέξοδο λοιπόν…

Θάνο…"Φωνάζει" για τρίδρομο... ήταν η συμβουλή που πήρα από γνωστό μου σχεδιαστή αν και ήδη από πριν μου στριφογύριζε στο μυαλό η ιδέα….Κάπως έτσι στα βιαστικά έγινε αλλαγή πορείας και με δεδομένα ήδη τα γούφερ και τα τουίτερ κοίταξα για κάποιο μεσαίο που θα γεφύρωνε το κενό.

Γρήγορα κατέληξα στο Vifa P13…Τα polycone της εταιρίας έχουν πολύ καλή φήμη όσο αφορά την πιστή αναπαραγωγή του ήχου στο φάσμα που θα έπαιζε, και για το συγκεκριμένο υπήρχε διαθέσιμος και ο εργοστασιακός πλαστικός θάλαμος των 2λίτρων που καθότανε γάντι και μας απάλλαζε από την βαβούρα επιπλέον κατασκευής μικρής καμπίνας για αυτό…Δυστυχώς δεν υπήρχε άμεσα διαθέσιμη η έκδοση Mid P13MH-08 του συγκεκριμένου μεγαφώνου που θα μου πρόσφερε συγκριτικά 2 επιπλέον db στάθμης καθώς και 2 περίπου ΚΗΖ μεγαλύτερη έκταση ψηλά, και έτσι στράφηκα στην ετοιμοπαράδοτη βαριά έκδοση γούφερ WH και επειδή ήθελα μια ευαισθησία που να πλησίαζε τα 90db επέλεξα την 4ωμη έκδοσή του…έτσι τα "αυτοκινητάδικα" P13WH-04 μαζί με τους θαλάμους τους ενσωματώθηκαν εκ των υστέρων στο πρότζεκτ….

Έχοντας τραβήξει τα πάνδεινα στο να πατουρώσω μόνος μου το τουίτερ στην μπάφλα (κανένας ξυλουργός δεν αναλάμβανε την κατασκευή της πατούρας και τελικά αυτή έγινε με χειροκίνητο έλεγχο του ρούτερ αφού πρώτα κατέστρεψα 2 μπάφλες - εντάξει δεν είμαι ΚΑΙ ξυλουργός...) αναγκάστηκα να ξαναμπώ σε αυτή την διαδικασία...Πάνω στον πανικό δεν υπολόγισα (ή μάλλον υποτίμησα θα έλεγα...) τις επιδράσεις της μπάφλας στο μεσαίο το οποίο αβασάνιστα και χωρίς 2η σκέψη κεντραρίστηκε σε αυτήν...
Ταυτόχρονα πρότεινα στον ιδιοκτήτη να βγάλουμε την οπή στο πίσω μέρος ώστε να μην έχουμε ακουστότητα τυχόν στάσιμων ενώ θα μας δινόταν ο χώρος και η δυνατότητα να σηκώσουμε αρκετούς πόντους τα γούφερ,αλλά εκείνος αρνήθηκε...Γνωρίζοντας ότι το ηχείο είναι τρίδρομο που θα κροσσαριστεί σχετικά χαμηλά δεν πολυσκοτίστηκα για την θέση της οπής και των γούφερ και προχώρησα στα γρήγορα μιας και ο χρόνος ήδη πίεζε...Αν δεν προλάβαινα να το στήσω μέχρι τις 20 Αυγούστου μετά τα πράγματα θα δυσκόλευαν πολύ...

Έτσι έφτασα να βρίσκομαι με τα μεγάφωνα και την χωροταξική διάταξη καοτιού που βλέπετε στις πρώτες φωτό του thread...Όχι ότι καλύτερο, αλλά τέλος πάντων η μαγκιά είναι ΚΑΙ να καταφέρνεις να προχωράς σε αντίξοες καταστάσεις...Το είχα ήδη πάρει προσωπικά - σαν στοίχημα ένα πράγμα...
 
Last edited:

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Ας δούμε λοιπόν τα μεγάφωνα…

Τα PL18 της Vifa είναι γνωστά φαντάζομαι σε όσους ασχολούνται με το άθλημα…Πρόκειται για μεγάφωνα της σειράς Prestige-line της εταιρίας. Διαθέτουν ένα παχύ, αλουμινένιο και πολύ στιβαρό σασί με 6 βίδες στήριξης, έναν τεράστιο μαγνητικό σύστημα, λαστιχένια ανάρτηση, και έναν βαρύ κώνο από ειδικά συμπιεσμένο και επιχρισμένο χαρτί….
Από την μελέτη των στοιχείων του κατασκευαστή φαίνεται ότι είναι φτιαγμένα για καλή αναπαραγωγή χαμηλών συχνοτήτων σε καμπίνα ανοικτού τύπου και δίνουν βάρος πιο πολύ στην έκταση χαμηλών εις βάρος της ευαισθησίας. Ταυτόχρονα το μεγάλης διαμέτρου πηνίο τους τους δίνει μεγάλο θερμικό (αλλά και μηχανικό) όριο ισχύος, ενώ πολύ καλή δείχνει η συμπεριφορά του κώνου τους στις μεσαίες συχνότητες…Ο συνδυασμός 2 από αυτά σε ένα ηχείο 40+ λίτρων είναι φανερό ότι θα έδινε μια πολύ εκτεταμένη αναπαραγωγή χαμηλών (κάτω από τα ανοηχικά 40ΗΖ…) και μεγάλες δυνατότητες απορρόφησης ισχύος, ενώ η σχετικά χαμηλή τους ευαισθησία θα ξεπερνιότανε εν μέρει από το γεγονός ότι θα ήταν 2…Το ανοηχικό F-3 στα 36-37 ΗΖ που τελικά βγάλαν στα 48 λίτρα είναι ικανό να κάνει ακόμα και μικρά subwoofer να αισθάνονται άβολα…

Για το μεσαίο τα είπαμε ήδη…Λίγα πράγματα δεν μπορεί να κάνει καλά αυτό το μεγάφωνο…Επίσης στιβαρό αλουμινένιο σασί, ο μεγάλος μαγνήτης στην συγκεκριμένη έκδοση, και το polycone υλικό του κώνου είναι στοιχεία που θα το έκαναν πολύ καλή επιλογή και σαν γούφερ σε μικρό ηχείο – δεν είναι και λίγα τα ηχεία που φοράνε ένα ή δύο τέτοια μεγάφωνα σαν Bass-mid…

Το τουίτερ είναι άλλη ιστορία… H Focal έχει τραβήξει τον δικό της δρόμο όσο αφορά στα τουίτερ της…Τεράστιο αλουμινένιο σασί, μαγνήτης που τον ζηλεύουνε αρκετά 18άρια γούφερ, ζυγίζει επίσης όσο πολλά 18άρια γούφερ, ανεστραμμένος θόλος από οξείδιο του τιτανίου, ανεστραμμένο phase-plug μπροστά από τον θόλο, και foam ανάρτηση, είναι τα κύρια και μοναδικά χαρακτηριστικά του…Το διάκενο του μαγνήτη περιέχει ειδικό ferrofluid που η Focal υποστηρίζει ότι είναι τόσο λεπτόρευστο ώστε δεν επηρεάζει την κίνηση του πηνίου (αυτό αν θέλουμε το πιστεύουμε….). Αυτό όμως που το ξεχωρίζει είναι ο ήχος του…Μοναδικός, χαρακτηριστικός, με τον σπινθήρα του μετάλλου αλλά χωρίς την αγριάδα που ακούς σε άλλα μεταλλικά…Στα μειονεκτήματά του θα αναφερθώ πιο κάτω…Πάντως δεν είναι τυχαίο που έχει φανατικούς οπαδούς αλλά και εξίσου φανατικούς εχθρούς…Θα έσκαγα αν δεν το χρησιμοποιούσα σε μια κατασκευή....

Ένα καλό της όλης υπόθεσης είναι ότι λόγω συγκυριών και γνωριμιών τα ανωτέρω μεγάφωνα αν και ανήκουν σε μεσαία-υψηλή κατηγορία τιμής, τελικά ήρθαν στα χέρια μου με ένα κόστος που δεν υπερέβει τα 500 ευρώ για όλα μαζί...Καθόλου άσχημα για ένα σκασμό μεγάφωνα... Ήμουνα και τυχερός από μια άποψη...Εκτός από τα Ρ13 όλα τα υπόλοιπα ανήκαν σε "ακίνητο" στοκ μεγαφώνων που είχαν παραμείνει και έπρεπεπε να ξεστοκαριστεί, οπότε δόθηκαν σε τιμές πολύ-πολύ πιο κάτω από την επίσημη λιανική τους...
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
O βασικός σχεδιασμός της καμπίνας ανάκλασης χαμηλών είχε ήδη γίνει από πριν....
Σε γενικές γραμμές ο εσωτερικός καθαρός όγκος ανερχόταν στα 48 λίτρα και η διαμέτρου 9,5 εκ οπή ανάκλασης με ένα ενεργό μήκος 18 εκ συντόνιζε το σύστημα στα 39ΗΖ...
Με όλα αυτά το ηχείο θεωρητικά θα είχε μια ανοηχική F-3 της τάξης των 37-38ΗΖ με κλασική αποκοπή ανοικτού τύπου από εκεί και κάτω...
Με όριο περίπου 15-20% πάνω από την απόλυτη γραμμική διαδρομή των γούφερ με 50watt παρεχόμενη ισχύ το κάθε ηχείο θα έφτανε τα 106-107 db περίπου σε 2π μέτρηση, ενώ θα μπορούσε να τα διαχειριστεί πανεύκολα έως και τα 35 ΗΖ...Καθόλου ευκαταφρόνητο και πολύ χρήσιμο σε home-cinema χρήση...Φυσικά στον "πραγματικό" κόσμο λόγω των απωλειών της μπάφλας η στάθμη χαμηλών θα είναι κατά 6db χαμηλότερη + ότι πάρει από τον χώρο και την τποθέτηση...

Λόγω της μη μελετημένης τοποθέτησης μεγαφώνων-σωλήνα στην μπάφλα, υπήρξαν "προβληματάκια" όσο αφορά τις εκπομπές από τον σωλήνα ανάκλασης χαμηλών, αλλά με την πολύτιμη βοήθεια του Τζωρτζάκη (thanks μάνα μου...) η τοποθέτηση των ηχοαποροφητικών μείωσε σε πολύ καλό επίπεδο τα φαινόμενα αυτά όπως έδειξε και η nearfield μέτρηση του σωλήνα που ακολούθησε... Στην πραγματικότητα με την εφαρμογή του κροσσόβερ οι (παρα)εκπομπές στην μεσαία περιοχή θα μειωθούν ακόμα πιο πολύ κάνοντας το θέμα ουσιαστικά ανύπαρκτο...Στα προηγούμενα ποστ το όλο θέμα έχει αναλυθεί πιο λεπτομερώς και μπορεί όποιος θέλει να το μελετήσει καλύτερα...
Μαζί με μια μικρή μείωση κατά 1 εκ του μήκους του σωλήνα η τελική απόκριση υπολογίζεται στα ανοηχικά F-3 = 36-37 HZ - καθόλου άσχημα....
 

Attachments

  • port nearfield.jpg
    port nearfield.jpg
    96.7 KB · Views: 64
Last edited:

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Και αφού ξεμπέρδεψα με τις καμπίνες ήρθε η ώρα να ασχοληθώ με το πιο κρίσιμο κομμάτι - το κύκλωμα διαχωρισμού.
Στην πραγματικότητα ήδη δούλευα προκαταρκτικά πάνω στο θέμα με βάση τις αρχικές μετρήσεις αλλά τώρα πλεόν μπορούσα να μετρήσω την τελική μορφή του ηχείου και να ασχοληθώ αποκλειστικά με αυτό...
Πρώτο βήμα να πάρω τις μετρήσεις αντίστασης των μεγαφώνων

Για λόγους οικονομίας χώρου παραθέτω τις μετρήσεις γούφερ- μεσαίου και τουίτερ συγκριτικά ΚΑΙ με τα 2 ηχεία ώστε να φανεί η ομοιότητα μεταξύ τους...Γενικά η ομοιότητα των μεγαφώνων είναι ένας πολύ κρίσιμος παράγοντας γις έναν ερασιτέχνη που δεν έχει πρόσβαση σε "ματσαρισμένα" μεγάφωνα ή δεν μπορεί να διαλέξει κομμάτια από έναν μεγάλο αριθμό δειγμάτων...
 

Attachments

  • Woofers-in-enclosure-IMPEDA.jpg
    Woofers-in-enclosure-IMPEDA.jpg
    115.7 KB · Views: 62
  • Mid's in enclosure IMPEDANCE.jpg
    Mid's in enclosure IMPEDANCE.jpg
    110.2 KB · Views: 61
  • Tweeter's-IMPEDANCE.jpg
    Tweeter's-IMPEDANCE.jpg
    95.1 KB · Views: 60
  • IMPEDANCE.jpg
    IMPEDANCE.jpg
    101.1 KB · Views: 58