Τρίδρομο μπελά έβαλα στο κεφάλι μου....

SHERPA

Supreme Member
18 June 2006
3,450
Βέροια
Θεοθάν πάρε ένα ενεργό κρος και μόλις φέρεις τον ήχο εκεί που θέλεις φτιάξε ένα ίδιο παθητικό ή ένα άλλο ενεργό με τις ρυθμίσεις που κατέληξες!
:antlers:
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
απ' ότι φαίνεται το πράγμα πάει καλά...

Μετά από ένα εξαντλητικό ΣΚ εξ' ολοκλήρου αφιερωμένο σε αυτά, μάλλον καταλήγω...
Έχω σχεδιάσει και κατασκευάσει ένα πρόχειρο κροσσόβερ που στις ακροάσεις έδειξε καλή συμπεριφορά... Καλός ήχος, σχετικά απλό κύκλωμα, και το μόνο που μένει είναι να αντικατασταθούν μερικά κρίσιμα εξαρτήματα με τα τελικά ώστε να γίνουν ακόμα πιο προσεκτικές ακροάσεις και με τα 2 ηχεία που ίσως οδηγήσουν και σε και πιθανές μικροαλλαγές...

Παρακάτω δείχνω το κύκλωμα (οι αντιστάσεις με χαρακτηρισμό RL, RC, ΔΕΝ είναι υπαρκτές αλλά εκφράζουν την αντίσταση των πηνίων και των ηλεκτρολυτικών πυκνωτών στον κλάδο των γούφερ...), την αναμενόμενη On-axis απόκριση συχνότητας, και την ίδια απόκριση με ανεστραμμένο τον κλάδο των μεσαίων...

Διακοπή για 1-2 μέρες μέχρι να πάρω τα υλικά, να φτιάξω το τελικό κύκλωμα, να πάρω κάποιες τελικές (?) μετρήσεις, να ξεκουραστούν λίγο τα αυτιά μου, και τότε θα τα πούμε εκτενέστερα...
 

Attachments

  • ScreenHunter_007.jpg
    ScreenHunter_007.jpg
    37.6 KB · Views: 140
  • ScreenHunter_009.jpg
    ScreenHunter_009.jpg
    146 KB · Views: 109
  • ScreenHunter_008.jpg
    ScreenHunter_008.jpg
    143.6 KB · Views: 108

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Καλά το έλεγα εγώ ότι το εγχείρημα θα είναι άκρως εκπαιδευτικό…Καμιά φορά αντιμετωπίζεις πράγματα που ούτε πάει το μυαλό σου προηγουμένως…

Ως γνωστόν το Focal διαθέτει μπροστά από τον ανεστραμμένο θόλο ένα ανακλαστικό phase-plug (θα σας δείξω κοντινή φωτό αργότερα…) που είναι σήμα κατατεθέν των τουίτερ της εταιρίας…Όλα καλά και ωραία ως εδώ…
Ενώ πειραματιζόμουνα να εξομειώσω διάφορα δοκιμαστικά κυκλώματα παρατήρησα ότι κάτι δεν πήγαινε καλά στην πρόσθεση των 2 κλάδων του κροσσόβερ (μεταξύ μεσαίου και τουίτερ). Αρχίζοντας να ψάχνω το τι φταίει και αφού παιδεύομαι κάτι ώρες νομίζοντας ότι κάνω εγώ κάποιο λάθος, κάποια στιγμή παρατηρώ προσεκτικά τις μετρήσεις του κρουστικού παλμού και…πέφτω από τα σύννεφα…
Η απόσταση των ακουστικών κέντρων των μεγαφώνων μέτραγε γύρω στους 5 πόντους πράγμα ανήκουστο για 5,5άρι γούφερ (λογικά θα έπρεπε να αναμένω μια απόσταση της τάξης του 1-1,5 εκατοστών την στιγμή μάλιστα που το τουίτερ είναι πατουρωμένο ενώ το μεσαίο όχι…).
Μπερδεμένος αρχίζω να μπαίνω σε σκέψεις…και τελικά βρήκα τι συνέβαινε το οποίο επιβεβαίωσα αργότερα με μετρήσεις sine-wave…
Η ύπαρξη του phase-plug ξεγελούσε τον κρουστικό παλμό και αλλοίωνε τον χρόνο άφιξης στο μικρόφωνο, με αποτέλεσμα το μικρόφωνο να βλέπει ως ακουστικό κέντρο του μεγαφώνου την ακίδα του phase-plug, και αφού αυτή είναι ΜΠΡΟΣΤΑ από τον θόλο η απόσταση των ακουστικών κέντρων μεσαίου-τουίτερ μεγάλωνε κατά πολύ…
Άρχισα να πειραματίζομαι καλύπτοντας με λίγο σφουγγαράκι την ακίδα και παρατήρησα ότι τότε όντως το ακουστικό κέντρο του μεγαφώνου μετατοπιζόταν πολύ πιο πίσω - εκεί που έπρεπε να βρίσκεται από την αρχή….Σε δοκιμές με σήματα sine-wave είδα ότι η μετατόπιση του ακουστικού κέντρου ξεκινούσε από ψηλές συχνότητες και σε γενικές γραμμές αφορούσε την περιοχή 8-20 ΚΗΖ ενώ για τις χαμηλότερες συχνότητες (που αυτές μας ενδιαφέρουν όσο αφορά την σχεδίαση του κρός) παρέμενε στα φυσιολογικά…έτσι αναγκάστηκα και μείωσα τεχνητά την απόσταση των ακουστικών κέντρων και ευτυχώς το κόλπο έπιασε και επιτέλους οι μετρήσεις ολικής απόκρισης άρχισαν να συμφωνούν με τις εξομειώσεις κατά την σχεδίαση…
Αν δεν μου είχε περάσει από το μυαλό σαν φλασιά (και μάλιστα σε ανύποπτη στιγμή…) το τι συνέβαινε, δεν θα είχα μπεί στην διαδικασία να το ψάξω-επιβεβαιώσω και ακόμα θα ψαχνόμουνα…Διδακτικό έτσι ???


:award: :award: :award:
 

SHERPA

Supreme Member
18 June 2006
3,450
Βέροια
Σε πολλά παρόμοια Focalάκια, άλλοι βγάζουν την "γέφυρα", άλλοι την βάζουν οριζόντια και άλλοι κάθετα.
Eπίσης πολλοί καλύπτουν περιμετρικά το συγκεκριμμένο μεγάφωνο με πολύ λεπτό αποσβεστικό (ξυρισμένο βελούδο) ώστε να φαίνεται μόνο ο θόλος του τουήτερ.
Βέβαια τα παραπάνω αφορούν fine tuning...
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Σε πολλά παρόμοια Focalάκια, άλλοι βγάζουν την "γέφυρα", άλλοι την βάζουν οριζόντια και άλλοι κάθετα.
Eπίσης πολλοί καλύπτουν περιμετρικά το συγκεκριμμένο μεγάφωνο με πολύ λεπτό αποσβεστικό (ξυρισμένο βελούδο) ώστε να φαίνεται μόνο ο θόλος του τουήτερ.
Βέβαια τα παραπάνω αφορούν fine tuning...

Το να βγάλω το phase-plug μου φαίνεται υπερβολικό...Φαντάζομαι ότι δεν βρίσκεται εκεί τυχαία...ο κατασκευαστής (που είναι από τους σοβαρούς στον χώρο...) θα έχει κάνει δεκάδες μελέτες, δοκιμές και μετρήσεις γύρω από αυτό και δεν έχω κανένα λόγο ή σκοπό να μπώ σε αυτή την διαδικασία αλλοιώνοντας βασικά χαρακτηριστικά του μεγαφώνου...

Η τοποθέτησή του είναι στάνταρ κάθετη ως προς το πάτωμα (τουλάχιστον αυτό συνιστά η Focal στα datasheets) προφανώς για καλύτερο συνολικό έλεγχο του power responce στο κάθετο επίπεδο, οπότε τουλάχιστον για μένα δεν τίθεται θέμα διαφορετικής τοποθέτησης...Αν είχα τόσο χρόνο και όρεξη ώστε να πειραματιστώ ίσως να το έκανα δοκιμαστικά και πιο πολύ για εκπαιδευτικούς σκοπούς, αλλά αυτήν την στιγμή έχω πήξει τόσο πολύ με το ηχείο σαν σύνολο, που το τελευταίο που θα ήθελα είναι να προσθέσω άλλον έναν πονοκέφαλο στο κεφάλι μου...

Το αποσβεστικό (φελλός,τσόχα κλπ) γύρω από τον θόλο είναι μια παλιά πρακτική που εξομάλυνε κατά πολύ τις περιθλάσεις από την μπάφλα ειδικά τα παλιά χρόνια που τα μεγάφωνα δεν πατουρωνόντουσαν... Κάποια τουίτερ μάλιστα είχαν ενσωματωμένο παρόμοιο υλικό από την μάνα τους στο front-plate τους. Σήμερα δεν πολυσυνηθίζεται και σίγουρα ο ιδιοκτήτης των ηχείων θα ανατρίχιαζε αν έβλεπε κάτι τέτοιο...:D
Ίσως αν τα έφτιαχνα για λογαριασμό μου να προχωρούσα σε κάτι τέτοιο ή γιατί όχι να έντυνα και όλη την μπάφλα, αλλά τουλάχιστον με τα τωρινά δεδομένα το αποκλείω ....

Thanks πάντως για τις παρατηρήσεις σου και για την υπομονή σου να παρακολουθείς καλοκαιριάτικα το thread ... -bye-
 

n_olympios

Supreme Member
17 June 2006
3,612
Μη νομίζετε ότι δεν παρακολουθώ... Από απόσταση μεν, παρακολουθώ δε (όταν και όποτε προλαβαίνω)... -bye-
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Μιας και το πρότζεκτ έχει προχωρήσει αρκετά, αναρωτιέμαι μήπως πρέπει να ανοίξω ένα καινούργιο thread που να περιγράφω από την αρχή και με σωστή χρονική σειρά τα βήματα του σχεδιασμού και της υλοποίησης ταυτόχρονα με την φιλοσοφία πίσω από κάθε επιλογή, και φυσικά όλες τις αναγκαίες μετρήσεις και φωτό... :confused:

Από την άλλη δεν είναι και εύκολο να γράψεις μισό βιβλίο καλοκαιριάτικα και μάλιστα την στιγμή που δεν βλέπω κανένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον γύρω από το θέμα... :confused: :confused:
 

n_olympios

Supreme Member
17 June 2006
3,612
Εχε πίστη, αγαπητέ ΘεοΘάν. Να δεις όταν ψυχράνει λίγο ο καιρός πώς θα ξεμυτίσουν όλοι (σαν τα σαλιγκάρια). :grinning-smiley-043
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Πάντως το PL18 δικαιώνει την επιλογή του και αυτά που άκουγα για αυτό...Θαυμάσιο χαμηλό...Πολύ βαθύ (το ανοηχικό του F-3 πρέπει να είναι στην περιοχή των 35-37ΗΖ), με θαυμάσια απόσβεση, και μια παρουσία έντονη αλλά ταυτόχρονα και διακριτική...δεν ξέρω πως αλλιώς να το περιγράψω....
Και όλα αυτά παρά την διόρθωση μπάφλας των 4-5 db περίπου που αφήνει την περιοχή κάτω από τα 200ΗΖ με ένα έλλειμα 2db σε σχέση με την στάθμη αναφοράς στα 200-700 ΗΖ (η διαφορά μετρημένη με nearfield).
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε home-cinema χρήση που το δοκίμασα, με μόνο ένα ελαφρό τσίμπημα του ρυθμιστικού των μπάσων δεν αισθάνεσαι την έλλειψη ή την ανάγκη subwoofer...και αυτό δεν μπορείς να το πείς για πολλά 18άρια...

Ίσως το μόνο "λάθος" σχετικά με αυτό το μεγάφωνο είναι που για 2-3 εκατοστά "οικονομία" στο πλάτος μπάφλας δεν πήγα στο PL22.... :grinning-smiley-043
 
Last edited:

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Απάντηση: Re: Τρίδρομο μπελά έβαλα στο κεφάλι μου....

απορω με το κουραγιο σου καλοκαιριατικα.


Μόνο αυτήν την εποχή που υπάρχει χαλαρότητα από την δουλειά και τα παιδιά λείπουν σε διακοπές μπορούν να γίνουν αυτά τα πράγματα...
Αλλιώς ...κλάφτα Χαράλαμπε...Δεν θα μπορούσα ούτε με σφαίρες να αφιερώσω τόσο χρόνο και να έχω κάνει επί 15νθήμερο το σαλόνι εργαστήριο κατασκευής-δοκιμών και ταυτόχρονα ανοηχικό θάλαμο... :smash:
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Δόξα τον Θεό όλα καλά πάνε.... :firstprize::firstprize::firstprize:

Αν και δύσκολο το εγχείρημα μέχρι στιγμής είμαι απόλυτα ικανοποιημένος...
Με βάση τους περιορισμούς που είχα και τις αρχικές επιλογές, το ηχείο τα πάει χάρμα... Δυνατό, ζωντανό, καθαρό, και με ένα χαμηλό με υπογραφή... Συγκριτικά τα Roister Steeles ακούγονται πιο άδεια και με έναν πιο "φλού" ήχο...Φαίνεται να είναι και ξεκούραστο σε μακροχρόνια ακρόαση αλλά αυτό θέλει πολύωρα ακούσματα για να το πείς με σιγουριά και μέχρι στιγμής δεν είχα τον χρόνο για κάτι τέτοιο... Και όλα αυτά με ένα κροσσόβερ φτιαγμένο πρόχειρα με υλικά της συμφοράς από το spare-box... Θεωρώ ότι το κροσσόβερ που έχω καταλήξει είναι το τελικό όσο αφορά τοπολογία, και το τελικό ή τέλος πάντων πολύ κοντά στο τελικό όσο αφορά τις τιμές των εξαρτημάτων....και το κυριότερο...σχετικά απλό -μόνο 9 εξαρτήματα !!!

Περιμένω τα τελικά εξαρτήματα να πάρουν την θέση των φθηνιάρικων πυρηνάτων πηνίων και των ηλεκτρολυτικών πυκνωτών ώστε να δω αν και πόσο καλύτερα θα παίξει, και αν χρειαστεί με βάση αυτά να γίνει ένα τελικό fine-tuning που ίσως οδηγήσει σε μικροαλλαγές τιμών σε κάποια από αυτά...Μάλλον αυτό το τελικό στάδιο θα γίνει στον χώρο του ιδιοκτήτη τους...

Για καμμιά 10αριά μέρες θα βρίσκονται ακόμα σπίτι μου για ακούσματα-δοκιμές-επιβεβαιώσεις και μετά θα ξηλωθούν και θα πάνε στον λουστραδόρο για το τελικό χέρι....Επιστρέφοντας βιδώνονται τα πάντα στην θέση τους και είμαστε έτοιμοι...

Πονοκέφαλος αυτήν την στιγμή είναι πως θα βολέψω το κρός μέσα στο κουτί... Τα γούφερ είναι πολύ κοντά στο πάτωμα που θα ήταν η προφανής επιλογή και οι τεράστιοι μαγνήτες των PL18 δεν αστειεύονται...Μην νομίζετε ότι ψηλά τα πράγματα ειναι καλύτερα...Το Focal διαθέτει έναν απίστευτου μεγέθους μαγνήτη με τα δεδομένα των τουίτερ, ενώ ο θάλαμος του μεσαίου εκτείνεται μέχρι λίγα εκατοστά από το πίσω μέρος της καμπίνας...Προσθέστε και το γεγονός ότι τουλάχιστον το πηνίο των γούφερ θα είναι μπόλικο και βαρύ, και να πως από το πουθενά σχηματίζεται ένας γόρδιος δεσμός...:furious3: Έτσι όπως το βλέπω δεν αποκλείεται τελικά να "σπάσω" το κροσσόβερ σε 2 τμήματα μήπως και μπορέσω ξεχωριστά να τα βολέψω καλύτερα...Θα δούμε τις επόμενες μέρες...
 
Last edited:

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Αααα και κάτι ΠΟΛΥ σημαντικό που έχω ξεχάσει να αναφέρω....
Η ομοιότητα των 2 ηχείων στις μετρήσεις είναι απλά ΑΨΟΓΗ... Αν μου τις δείχνανε θα ορκιζόμουν ότι έχουν χρησιμοποιηθεί "ματσαρισμένα" μεγάφωνα....Μόλις δημοσιεύσω τις συγκριτικές μετρήσεις τους θα καταλάβετε...
Τόσο η Vifa (κυρίως) όσο και η Focal αποδείχτηκαν πολύ συνεπείς όσο αφορά την ακρίβεια παραγωγής.... :SFGSFGSF::SFGSFGSF::SFGSFGSF:
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Όχι ...
Και αυτό προφανώς προκύπτει από τα μόλις 9 εξαρτήματα του κροσσόβερ...
Στις μετρήσεις παραμένει μια στενή μυτούλα 3,5db με κέντρο τα 900ΗΖ που όμως δεν την αξιολόγησα ως "πρόβλημα" στις ακροάσεις...Να μην σου πώ ότι σε μερικά προγράμματα-ηχογραφήσεις φαίνεται να "χαρίζει" επιπλέον στον ήχο... Σε συγκριτική δοκιμή με κροσσόβερ που διέθετε αντισταθμιστικό RLC που ίσιωνε ηλεκτρικά την μύτη, δεν άκουσα καμμιά διαφορά προς το καλύτερο και προτίμησα έτσι την πιο απλή λύση...
 

backousis

Supreme Member
18 June 2006
3,482
Ηρακλειο
οταν επαιζα με ενεργο ειχα μια τετοια και μου αρεσε στα περισσοτερα ακουσματα.

οταν ομως τα πραγματα αγριευαν και οι σταθμες ανεβαιναν πολυ ενοχλουσε.
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Απάντηση: Re: Τρίδρομο μπελά έβαλα στο κεφάλι μου....

οταν επαιζα με ενεργο ειχα μια τετοια και μου αρεσε στα περισσοτερα ακουσματα.

οταν ομως τα πραγματα αγριευαν και οι σταθμες ανεβαιναν πολυ ενοχλουσε.

Κοίτα...από τα 5db που μέτραγε, στα πλαίσια του φίλτρου την έφαγα περίπου 1,5db...παραμένουν περίπου 3-3,5 db σε στενό εύρος συχνότητας...πιο πολύ δεν γίνεται χωρίς διαφόρων ειδών "θυσίες" και το θέμα είναι να μην καταστρέψεις τον ήχο του μεγαφώνου για να αντιμετωπίσεις μια μετρητική "μυτούλα"...
Τουλάχιστον το δικό μου πιστεύω και η εμπειρία μου μου λένε ότι όταν έχεις στα χέρια σου καλά μεγάφωνα με καλό ήχο, πρέπει να παρεμβαίνεις ηλεκτρικά όσο το δυνατόν λιγότερο και να τα αφήνεις να βγάζουν προς τα έξω αυτό που μπορούν...Οι ηλεκτρικές επεμβάσεις στο κέντρο της ωφέλιμης περιοχής τους (και ειδικά όταν πρόκειται για στενή περιοχή -ουσιαστικά μόλις μισή οκτάβα....), συνήθως δεν φέρνουν καλά αποτελέσματα...
Επιπλέον η μύτη αυτή ΔΕΝ είναι του μεγαφώνου...είναι απλά ένας επηρεασμός από την μπάφλα και έχω ήδη αναφέρει ότι με πολύ μικρή μετκίνηση εκτός άξονα ουσιαστικά δεν υφίσταται...και πιστεύω ότι αυτό είναι το σημείο κλειδί που την κάνει "ψιλοαόρατη" ακουστικά...

Αυτήν την στιγμή δυστυχώς δεν διαθέτω κάποιον τελικό ώστε να μπορώ να φέρω το ηχείο στα όριά του από άποψης στάθμης...
Οπότε η ηχητική αξιολόγηση γίνεται με ένα Yamaha RXV-650 που σίγουρα δεν επαρκεί για ένα τέτοιο τρίδρομο και 4Ωμο ηχείο...
Πάντως στον ΔΙΚΟ μου χώρο και για τα ΔΙΚΑ μου αυτιά δεν το θεωρώ κάτι που να χρήζει ειδικής μεταχείρησης... Παίζει πολύ και η ηχογράφηση και το πρόγραμμα που το ταίζεις....
 
Last edited:

SHERPA

Supreme Member
18 June 2006
3,450
Βέροια
Θεοθάν η ιδέα σου να χωρίσεις το κρος μ' αρέσει.
Και διά πρακτικούς, αλλά και διά διετριενισχυτικούς... λόγους...
Στο μέλλον...
Άσε που ο γιαμαχάκος μπορεί να μην πάει χαμένος!

Προχώρα!