Το Κύμα — The Wave

Πως σας φανηκε η ταινια ?


  • Total voters
    0

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Απάντηση: Re: Die Welle - ΤΟ ΚΥΜΑ -the Wave

Αδυνατώ να ...βοηθήσω φίλε μου: στα 'Πικρά Δάκρυα...' άντεξα μόλις ένα ημίωρο - πάνω κάτω όσο και στη 'Γυναίκα του Σταθμάρχη' δηλαδή. :popcorn:

Ουφ ...ειλικρινά ησύχασα τώρα . Νόμιζα ότι μόνον εγώ σκυλοβαρέθηκα βλέποντας αυτήν την ταινία .
 

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
15,824
Αθήνα
Re: Απάντηση: Re: Die Welle - ΤΟ ΚΥΜΑ -the Wave

Ουφ ...ειλικρινά ησύχασα τώρα . Νόμιζα ότι μόνον εγώ σκυλοβαρέθηκα βλέποντας αυτήν την ταινία .

Δεν είσαι ο μόνος, τουλάχιστον ο Κώστας έκλεισε την ΤV.
 
17 June 2006
14,350
Re: Απάντηση: Re: Die Welle - ΤΟ ΚΥΜΑ -the Wave

ο Κώστας έκλεισε την ΤV.

στο Σινεμά το είχα δεί :speechless-smiley-0 :bang:
τα είχα με μιά φεμινίστρια εκείνη την εποχή. είδαμε μαζί και τον 'Γάμο της Μαρίας Μπράουν'. Εκεί άντεξα λίγο περισσότερο. Αυτή, σε αντάλλαγμα, είδε μαζί μου τον 'Κόναν το Βάρβαρο', το 'Mad Max II' και το 'Heavy Metal'.
Χωρίσαμε λίγο μετά: Αγεφύρωτες πολιτιστικές διαφορές - και όχι μόνο :rolleyes:
 
Last edited:
Απάντηση: Die Welle - ΤΟ ΚΥΜΑ -the Wave

Την ταινία την είδα στο σινεμά.

Είναι αλήθεια ότι για να κρίνεις μια ταινία πρέπει να παίρνεις υπ' όψη όλες τις παραμέτρους του δημιουργήματος. Ήτοι:

1) Την σκηνοθεσία (ή καλύτερα την - καλλιτεχνική - διέυθυνση [direction], όπως έχει καθιερώσει τον όρο εδώ και δεκαετίες η βιομηχανία του σινεμά), η οποία είναι και η κορυφή της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε όλο το πόνημα.
2) Την ερμηνεία των ηθοποιών, τη δεύτερη σε καλλιτεχνική αξία.
3) Το σενάριο, το τρίτο σε καλλιτεχνική αξία.
4) Την φωτογραφία και τον χειρισμό της κάμερας από τον (ή τους) οπερατέρ, τέταρτη - κατά τη γνώμη μου - σε καλλιτεχνική αξία.
5) Τα τεχνικά της στοιχεία: ηχοληψία, ηχητικά και οπτικά εφέ, είδος φιλμογραφίας και εικονοσκόπησης, εφαρμοζόμενη τεχνολογία κλπ.
6) Το σύνολο της παραγωγής, ήτοι την συμμετοχή των κομπάρσων, τα σκηνικά, τα πλάνα (γεωγραφικά και μη) που ο παραγωγός είχε την δυνατότητα να επιλέξει κλπ.

Το σύνολο των παραπάνω, ανάλογα το πόσο βαρύνει στη γνώμη του καθενός, μπορεί να καταλήξει σε ένα γενικό συμπέρασμα αξιολόγησης. Φυσικά, τις περισσότερες φορές κάποιες από τις 3 πρώτες παραμέτρους είναι αλληλένδετες και αλληλοεξαρτώμενες η μία από την άλλη, όχι όμως πάντα και ίσως όχι απαραίτητα.

Θα αναφερθώ σε ένα κλασσικό παράδειγμα: ο Σπάρτακος του μεγάλου Κιούμπρικ. Εκτός όμως από τον Κιούμπρικ, το σενάριο είναι του επίσης μεγάλου Ντάλτον Τράμπο (από αυτούς που διώχτηκαν ανηλεώς από τον Μακαρθισμό, και ο οποίος μάλιστα, λόγω της δίωξης, υπέγραφε με το ψευδώνυμο Σαμ Τζάκσον) αλλά και οι ερμηνείες είναι επίσης μνημεία για το σινεμά, με τον ένα εκ των Σερ, τον Λώρενς Ολίβιε καθώς και με τον - νεαρό, τότε - Κερκ Ντάγκλας να δίνουν μαθήματα ερμηνείας στις επόμενες γενιές, χωρίς να υστερούν και οι υπόλοιποι των πιο "δεύτερων" ρόλων (Τόνυ Κέρτις, Τζην Σίμμονς, Τσαρλς Λώτον, Πήτερ Ουστίνωφ, Τζόρτζ Κέννεντυ, Τζον Γκάβιν, Χέρμπερτ Λομ, κλπ.).

Μια ταινία, που η συνολική καλλιτεχνική της αξία παίρνει 10/10 και δεν υπάρχουν αμφισβητήσεις γι αυτήν. Για φανταστείτε όμως αν ο "Σπάρτακος" διατηρούσε μεν το σενάριο και το καστ των ηθοποιών του, αλλά έπεφτε στα χέρια κάποιου μέτριου σκηνοθέτη (αφαιρετική υπόθεση, αλλά πιθανή). Τί δημιουργία θα είχαμε να κρίνουμε; Και με ποιά κριτήρια; Και αντίστροφα, βέβαια, αν έλειπε το εμπνευσμένο σενάριο και στη θέση έμπαινε κάποιο με ιστορικές αναλήθειες και ρηχούς ή καθόλου διαλόγους (κλασσική περίπτωση Χόλυγουντ), ή αν το καστ ήταν μέτριο και δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στις ανάγκες της ταινίας, όπως θα ήθελε ο Κιούμπρικ.

Και βέβαια, άφησα τελευταίες, αλλά όχι χωρίς σημασία τις άλλες 3 παραμέτρους, την "φωτογραφία" και τον οπερατέρ, τα "τεχνικά" και αυτά που άπτονται της "παραγωγής". Στο παραπάνω παράδειγμά μου, μια τέτοιας εμβέλειας δημιουργία απαιτούσε - τότε - τα στοιχεία αυτά να είναι ανάλογης αξίας - και δεν υστέρησαν βέβαια. Όμως υπάρχουν ταινίες, που μερικές φορές αυτά τα στοιχεία δεν σημαίνουν και πολλά ή δεν συνεισφέρουν ιδιαίτερα στο συνολικό αποτέλεσμα. Σαν παράδειγμα, θα αναφέρω δυο ταινίες πρόσφατες, στις οποίες αυτές οι παράμετροι ήταν πραγματικά δευτερεύουσες, αλλά η συνολική αξία και των δύο (κατά τη γνώμη μου, αλλά και κατά τη γνώμη των κριτικών) ήταν πραγματικά μεγάλη: το Ανάμεσα στους τοίχους και το Κους-κους με φρέσκο ψάρι.

Εδώ, λοιπόν, στο "Κύμα" έχουμε να κάνουμε (πάλι) και με τα τρία πρώτα στοιχεία (σκηνοθεσία, σενάριο, ερμηνείες), που συγκροτούν τη συνολική καλλιτεχνική αξία της ταινίας ενώ τα τελευταία τρία δεν απαιτείται να συνεισφέρουν ιδιαίτερα στην συνολική της αξία.

Για τα τρία πρώτα, λοιπόν, θα πω τα εξής:

1) Η σκηνοθεσία ήταν καλή έως πολύ καλή, αλλά απείχε από το "άριστη".
2) Το σενάριο ήταν εξαιρετικό. Καταπιάνεται με ένα πρωτότυπο θέμα (ανεξάρτητα από το ιστορικό του σημείο) και το χειρίζεται πολύ καλά. Το αν είναι ή όχι προβλέψιμο, έχει να κάνει με το κατά όσον ο θεατής γνωρίζει την ιστορία (άρα είναι και υποψιασμένος) ή όχι. Αν δεν την γνωρίζει, το σενάριο δεν είναι καθόλου προβλέψιμο.
3) Οι ερμηνείες είναι όντως ερασιτεχνικού επιπέδου, αν και κάποιες ξεχωρίζουν. Στο σύνολό τους όμως δεν διακρίνονται ιδιαίτερα.

Εκ των ανωτέρω, τοποθετώ την ταινία κοντά στο 10, θα έλεγα 8/10, αλλά αφού δεν υπάρχει τέτοια διαβάθμιση, ψηφίζω το "πολύ καλή".
-
 

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
15,824
Αθήνα
Re: Die Welle - ΤΟ ΚΥΜΑ -the Wave

Έχω να διατυπώσω κάποιες ενστάσεις στα παραπάνω. Η ανωτέρω διαδικασία μου θυμίζει λίγο dissection ή σε ελεύθερη μετάφραση "τεμαχισμό" ενός έργου. Κάτι παρόμοιο που παρουσίαζε ο Peter Weir στον "Κύκλο των χαμένων ποιητών" όπου τα παιδια´διδάσκονταν πως ένα ποίημα "σκοράρει" υψηλούς βαθμούς σπουδαιότητας ανάλογα με την ρίμα, τη χρήση των λέξεων και τη διάρθρωσή του. Μπήκε ο Robin Williams ως καθηγητής στην τάξη και τους είπε απλά να σκίσουν την σελίδα του βιβλίου που το έγραφε.
Για μένα η τέχνη και το εκάστοτε δημιούργημά της έχει να κάνει, όπως λέει και ένας καλός μου φίλος, με την αίσθηση που μου αφήνει ως ολότητα. Φυσικά χρειάζονται και καλά συστατικά αλλά ούτε αυτά προεξοφλούν την αρτιότητα ενός έργου.
Το μήνυμα που θέλει να περάσει ο δημιουργός μπορεί να το περάσει ακόμα και αν γυρίσει ντοκιμαντέρ, η ταινία είναι κάτι άλλο και δεν πρέπει αυτό να υπαγορεύει τη δημιουργία ενός έργου.
Αν ίσχυαν τα ανωτέρω το "Πέρυσι στο Μάριενμπαντ" του Ρενέ που θεωρείται μια από τις καλύτερες ταινίες ever είναι κακή ταινία αφού του λείπει το μήνυμα ή τουλάχιστον έτσι πιστεύουν πολλοί.
Δεν μπορώ με αυτή τη συλλογιστική να απορρίψω το "Cross of iron" του Πέκινπα ή την "Πτώση" επειδή ασχολείται με Γερμανούς στον B! Π.Π. επειδή αυτοί ήταν οι κακοί ή το "Μπλε Βελούδο" του Λυντς επειδή ασχολούταν με κάτι "κακοποιά στοιχεία".
Πληροφοριακά πάντως όσο αφορά τον "Σπάρτακο" του πολυαγαπημένου μου Κιούμπρικ, ο ίδιος ο σκηνοθέτης αργότερα "αποκήρυξε" την ταινία αυτή ως εμπορικό προϊόν του Χόλυγουντ δηλώνοντας μάλιστα και απόπειρες παρέμβασης στο έργο του. Επίσης, κατά τη γνώμη μου ο Kirk Douglas δεν εντυπωσίασε με την ερμηνεία του εκεί, υπάρχουν κάποια καταπληκτικά φιλμ νουάρ των 40's και 50's όπου έδωσε ρέστα εκεί (π.χ. Out of the Past όπου μάλιστα δεν ήταν και πρωταγωνιστής).
Για μένα στον "Σπάρτακο" τους διέλυσε όλους ο Laughton.
 
Last edited:
Αξιολογώντας ΤΟ ΚΥΜΑ και γενικώς μια ταινία

Έχω να διατυπώσω κάποιες ενστάσεις στα παραπάνω. Η ανωτέρω διαδικασία μου θυμίζει λίγο dissection ή σε ελεύθερη μετάφραση "τεμαχισμό" ενός έργου. Κάτι παρόμοιο που παρουσίαζε ο Peter Weir στον "Κύκλο των χαμένων ποιητών" όπου τα παιδια´διδάσκονταν πως ένα ποίημα "σκοράρει" υψηλούς βαθμούς σπουδαιότητας ανάλογα με την ρίμα, τη χρήση των λέξεων και τη διάρθρωσή του. Μπήκε ο Robin Williams ως καθηγητής στην τάξη και τους είπε απλά να σκίσουν την σελίδα του βιβλίου που το έγραφε.

Οι ενστάσεις και οι γνώμες απολύτως σεβαστές, ανεξάρτητα αν συμφωνώ ή όχι. Άλλωστε, έτσι μόνο η συζήτηση αποκτά αξία. Τεμαχισμό, πάντως δεν επιχείρησα να κάνω. Η τελευταία μου παράγραφος αυτό δείχνει. Θα έλεγα ότι μάλλον σύνθεση έκανα παρά τεμαχισμό.

Άλλωστε, ακόμα και στην γνωστή μας "Ακαδημία" τα Όσκαρ τα απονέμουν ξεχωριστά, άλλο για την σκηνοθεσία, άλλο για τον πρώτο άλλο για τον δεύτερο ρόλο, άλλο για τα εφέ κλπ. Αναμφισβήτητα, υπάρχει και το καλύτερης ταινίας, αλλά φαντάζομαι ότι δεν είναι αόριστο, έχει να κάνει συνολικά με όλες τις παραμέτρους. Με αυτά που λέω, βέβαια, δεν σημαίνει ότι συμφωνώ με τους διάφορους φωστήρες της "Ακαδημίας", απλά τα αναφέρω ως επκρατούσα πρακτική.

Για μένα η τέχνη και το εκάστοτε δημιούργημά της έχει να κάνει, όπως λέει και ένας καλός μου φίλος, με την αίσθηση που μου αφήνει ως ολότητα. Φυσικά χρειάζονται και καλά συστατικά αλλά ούτε αυτά προεξοφλούν την αρτιότητα ενός έργου.

Ασφαλώς και θα συμφωνήσω με τα παραπάνω. Λέω πάλι πως η τελευταία παράγραφος στο προηγούμενο post μου αυτό ακριβώς λέει.

Το μήνυμα που θέλει να περάσει ο δημιουργός μπορεί να το περάσει ακόμα και αν γυρίσει ντοκιμαντέρ, η ταινία είναι κάτι άλλο και δεν πρέπει αυτό να υπαγορεύει τη δημιουργία ενός έργου.
Αν ίσχυαν τα ανωτέρω το "Πέρυσι στο Μάριενμπαντ" του Ρενέ που θεωρείται μια από τις καλύτερες ταινίες ever είναι κακή ταινία αφού του λείπει το μήνυμα ή τουλάχιστον έτσι πιστεύουν πολλοί.

Εδώ έχω κι εγώ με τη σειρά μου, κάποιες - μικρές - ενστάσεις. Ο κινηματογράφος είναι τέχνη, αναμφισβήτητα. Τέχνη χωρίς - πολιτιστικό - μήνυμα δεν νοείται (κατά την ταπεινή μου άποψη). Φυσικά, ένα πολιτιστικό μήνυμα μπορεί να έχει πολλές παραλαγές, να είναι πολιτικό ή όχι, να ασχολείται ή όχι με τα συναισθήματα, τις κοινωνικές ομάδες, τα ιστορικά γεγονότα κλπ., αλλά να δείχνει ότι ο δημιουργός έβαλε τη σφραγίδα του και ότι θέλει να πει τούτο ή το άλλο μήνυμα. Πόσο αυτό είναι αποδεκτό ή όχι, είναι μια άλλη ιστορία, καθώς επίσης πόσο ένα μήνυμα είναι όντως μήνυμα και όχι μια τρέλλα ή μια παπ...ριά του δημιουργού.

Δεν μπορώ με αυτή τη συλλογιστική να απορρίψω το "Cross of iron" του Πέκινπα ή την "Πτώση" επειδή ασχολείται με Γερμανούς στον B! Π.Π. επειδή αυτοί ήταν οι κακοί ή το "Μπλε Βελούδο" του Λυντς επειδή ασχολούταν με κάτι "κακοποιά στοιχεία".

Συμφωνούμε απολύτως. Ούτε κι εγώ τα απορρίπτω, ακριβώς γιατί η συλλογιστική που κατέθεσα δεν είναι "τεμαχισμός" αλλά σύνθεση.

Πληροφοριακά πάντως όσο αφορά τον "Σπάρτακο" του πολυαγαπημένου μου Κιούμπρικ, ο ίδιος ο σκηνοθέτης αργότερα "αποκήρυξε" την ταινία αυτή ως εμπορικό προϊόν του Χόλυγουντ δηλώνοντας μάλιστα και απόπειρες παρέμβασης στο έργο του. Επίσης, κατά τη γνώμη μου ο Kirk Douglas δεν εντυπωσίασε με την ερμηνεία του εκεί, υπάρχουν κάποια καταπληκτικά φιλμ νουάρ των 40's και 50's όπου έδωσε ρέστα εκεί (π.χ. Out of the Past όπου μάλιστα δεν ήταν και πρωταγωνιστής).
Για μένα στον "Σπάρτακο" τους διέλυσε όλους ο Laughton.

Όντως, στον "Σπάρτακο" ο Κιούμπρικ είχε τις ενστάσεις του. Στην αρχή της παραγωγής, είχε προσληφθεί ο συγγραφέας του ομώνυμου βιβλίου Χάουαρντ Φαστ, ο οποίος εγκατέλειψε νωρίς διότι δεν μπορούσε προφανώς να γράψει σενάριο (άλλο βιβλίο κι άλλο σενάριο!) και στη θέση προσλήφθηκε ο Τράμπο. Ο νεαρός τότε Κιούμπρικ είχε άλλον οραματισμό για την ταινία κι άλλον ο Τράμπο. Η σύγκρουση ήταν αναπόφευκτη, αλλά ο Κιούμπρικ δεν διέθετε ακόμα την πυγμή να κουμαντάρει το έργο και το τελικό αποτέλεσμα φέρει μάλλον την οπτιμιστική σφραγίδα του Τράμπο, παρά την κυνική σφραγίδα του Κιούμπρικ, που αργότερα μας συνήθισε.

Την παραγωγή την είχε ο ίδιος ο Κερκ Ντάγκλας, ο οποίος μάλιστα έκανε την ταινία σαν αντίποινα προς τον Γουίλιαμ Γουάϊλερ, ο οποίος τον είχε απορρίψει από τον ομώνυμο ρόλο στο "Μπεν Χουρ", προσλαμβάνοντας στη θέση του Τσάρλτον Ήστον. Στην αρχή, ο Ντάγκλας ανέθεσε την σκηνοθεσία στον Άντονυ Μανν, αφού ο Ντέϊβιντ Λιν, στον οποίο απευθύνθηκε αρχικά ο Ντάγκλας, αρνήθηκε.

Μετά τα γυρίσματα της πρώτης βδομάδας, όμως, ο Μανν απολύθηκε από τον Ντάγκλας. Ο Ντάγκλας στην αυτοβιογραφία του γράφει για τον Μανν ότι "φαίνεται πως φοβήθηκε το αντικείμενο (scope) της ταινίας (picture)". Πράγματι, η απόλυση του Μανν παραμένει ακόμα μυστήριο, αφού η σκηνή της έναρξης της ταινίας, στο Death Valley της Νεβάδα, θέτει με θαυμαστό τρόπο το στυλ όλης της ταινίας. Τότε προσλήφθηκε ο νεαρός (30χρονος) Κιούμπρικ για να συνεχίσει. Οπερατέρ ήταν ο Ράσσελ Μέττυ, ο οποίος έβαλε την σφραγίδα του στην αρχική σκηνή, με λήψεις που κόβουν την αναπνοή. Ο Μέττυ στη συνέχεια απολύθηκε από τον Κιούμπρικ, αλλά παρέμεινε στο σταφ. Την δουλειά του την έκανε ο ίδιος ο Κιούμπρικ, αλλά επειδή επισήμως ο Ράσσελ παρέμεινε ως οπερατέρ πήρε και το Όσκαρ καλύτερης έγχρωμης κινηματογράφησης.

Πηγή: Wikipedia

Θέλω ακόμα να σημειώσω ότι πράγματι ο Λώτον έχει εκπληκτική παρουσία. Όπως και ο Ουστίνωφ. Σε καμιά περίπτωση όμως αυτό δεν μειώνει την παρουσία, τόσο του Ολίβιε, όσο και του ίδιου του Ντάγκλας.

Για μένα, η καλύτερη ερμηνευτικά σκηνή του έργου είναι η σκηνή στο τέλος, που ο Κράσσος (Λ. Ολίβιε) ψάχνει να βρει τον Σπάρτακο ανάμεσα στους αιχμαλώτους και έρχεται πρόσωπο με πρόσωπο με τον ίδιο (Ντάγκλας). Η στιχομυθία που ανταλλάσσουν οι δυο ηθοποιοί, η ειρωνία του Κράσσου, το εξ ίσου ειρωνικό βλέμμα του Σπάρτακου, το ξέσπασμα και το χαστούκισμα του Κράσσου και το φτύσιμο στη μούρη του από τον Σπάρτακο είναι όλα τα λεφτά!

Αναμφισβήτητα υπάρχουν κι άλλες ισοδύναμα εκπληκτικές ερμηνείες σε άλλες σκηνές, π.χ. όταν ο Ουστίνωφ (Βατιάτος, ο ιδιοκτήτης της σχολής των μονομάχων) προσπαθεί να αποσπάσει από τον Κράσσο την υπόσχεση να του παραδώσει τους αιχμαλώτους μετά τη μάχη, ή η σκηνή που ο Λώτον (γερουσιαστής Γράκχος) προσπαθεί να πείσει τη Γερουσία να αναθέσει την αντιμετώπιση των εξεγερθέντων στον φρούραρχο της Ρώμης Μάρκο Γλαύρο (Τζων Ντολ) έξω από τη Ρώμη.

Αλλά ότι η ερμηνεία του Ντάγκλας δεν ήταν - εξ ίσου - κορυφαία με αυτήν των Ολίβιε, Λώτον και Ουστίνωφ δεν συμφωνώ.

Όμως ξεφύγαμε λίγο. Καλό απόγευμα.
-
 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,856
Ελλαδα
Απάντηση: Die Welle - ΤΟ ΚΥΜΑ -the Wave

φιλε Παναγιωτη καλα τα ειπες αλλα ξεχασες
κατι πολυ βασικο !!

ειπες
Σκηνοθεσια
ερμηνεια
σεναριο
παραγωγη
φωτογραφια
μουσικη
εφε
τεχνικα μεσα
σκηνικα
ηχοληψια


αλλα η μαγικη λεξη ειναι ........ ?????

ελα..... ποιος θα το βρει !!!!






.
 
Last edited:

Simos.I

Moderator
Staff member
17 June 2006
25,606
Land of Dystopia
Re: Απάντηση: Die Welle - ΤΟ ΚΥΜΑ -the Wave

δες το Σαλό καλυτερα.Κανενας δεν τα ειπε,και ουτε προκειται,ετσι οπως τα ειπε ο Πιερ Παολο.....


Το έχω δεί, περίεργη μεταφορά βιβλίου του Σάντ στην μεγάλη οθόνη από τον Παζολίνι.
 
Απάντηση: Die Welle - ΤΟ ΚΥΜΑ -the Wave

φιλε Παναγιωτη καλα τα ειπες αλλα ξεχασες
κατι πολυ βασικο !!

ειπες
Σκηνοθεσια
ερμηνεια
σεναριο
παραγωγη
φωτογραφια
μουσικη
εφε
τεχνικα μεσα
σκηνικα
ηχοληψια


αλλα η μαγικη λεξη ειναι ........ ?????

ελα..... ποιος θα το βρει !!!!

.

Πες το μας, μας έσκασες! Δεν πάει το μυαλό μου :hmmmm2:
 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,856
Ελλαδα
Απάντηση: Die Welle - ΤΟ ΚΥΜΑ -the Wave

Το νόημα μιας και μόνο νότας σ´ έναν μουσικό σκοπό, το νόημα μιας και μόνο λέξης μέσα σε μια πρόταση, αποκαλύπτονται μόνο μέσα από το σύνολό τους, την ολότητα του μουσικού σκοπού ή της πρότασης. Το ίδιο ισχύει για τη θέση και το ρόλο ενός πλάνου μέσα στο όλο σώμα μιας κινηματογραφικής ταινίας.



τι ειναι ?

τι ειναι ??



.
 
Απελπίστηκα

609.gif
609.gif
609.gif
609.gif
609.gif
609.gif


Δεν μούρχεται. :bigcry:
-
 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,856
Ελλαδα
Απάντηση: Die Welle - ΤΟ ΚΥΜΑ -the Wave

Ο Αϊζενστάιν, στη βουβή περίοδο του έργου του αποφάσισε
να τοποθετήσει στη ροή του φιλμ του δυνατά πλάνα
χωρίς άμεση σχέση με τη ροή της ιστορίας
ή της αφήγησης, για να προκαλέσει
έντονες συγκινήσεις και σκέψεις στο θεατή του.


ΜΟΝΤΑΖ



.
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Απάντηση: Die Welle - ΤΟ ΚΥΜΑ -the Wave

Πράγματι ένα χρόνο μετά την Απεργία ( 1924 ), κατασκευασμένη ώστε να προκαλέσει την μεγαλύτερη δυνατή συγκινησιακή σύγκρουση , ο Αϊζενστάιν έγραφε πως «η επιστήμη των συγκινησιακών συγκρούσεων και το μονταζ τους θα πρέπει να προσδιορίζει την μορφή τους σε σχέση με τις γεννεσιουργές τους αιτίες ,. Μια σειρά από συγκρούσεις βαλμένες σε μια ορισμένη ακολουθία , κατευθυνόμενες προς τον θεατή . Ολο αυτό το υλικό θα έπρεπε να μπεί σε μια ορισμένη σειρά βάσει κανόνων που θα μπορέσουν να οδηγήσουν τον θεατή στην επιθυμητή αντίδραση στην σωστή αναλογία» . Είναι γεγονός ότι ο Αϊζενστάιν επηρεάστηκε στην διαμόρφωση των θεωριών του γενικώς από δύο ασυμβίβαστους μεταξύ τους δασκάλους της ψυχολογίας , τον Φρόυντ ( απόψεις του σκηνοθέτη για την σύμπτωση σεξουαλικής – και δη υπό την σαδιστική της έκφανση- και θρησκευτικής έκστασης ) και τον Παβλώφ . Για την θεωρία του μοντάζ , όπως φαίνεται κι από το πανω κείμενο ο Παβλώφ απέκτησε ιδιαίτερη σημασία για τις ιδέες του Αϊζεντάιν , οδηγώντας σε μια αντικατάσταση της ιδέας των ατραξιόν με την ιδέα των σοκ ή των διεγέρσεων .
 
17 June 2006
14,350
Re: Αξιολογώντας ΤΟ ΚΥΜΑ και γενικώς μια ταινία

Εδώ έχω κι εγώ με τη σειρά μου, κάποιες - μικρές - ενστάσεις. Ο κινηματογράφος είναι τέχνη, αναμφισβήτητα. Τέχνη χωρίς - πολιτιστικό - μήνυμα δεν νοείται (κατά την ταπεινή μου άποψη). Φυσικά, ένα πολιτιστικό μήνυμα μπορεί να έχει πολλές παραλαγές, να είναι πολιτικό ή όχι, να ασχολείται ή όχι με τα συναισθήματα, τις κοινωνικές ομάδες, τα ιστορικά γεγονότα κλπ., αλλά να δείχνει ότι ο δημιουργός έβαλε τη σφραγίδα του και ότι θέλει να πει τούτο ή το άλλο μήνυμα. Πόσο αυτό είναι αποδεκτό ή όχι, είναι μια άλλη ιστορία, καθώς επίσης πόσο ένα μήνυμα είναι όντως μήνυμα και όχι μια τρέλλα ή μια παπ...ριά του δημιουργού.

-

Σε γενικές γραμμές συμφωνώ.
Προσωπικά όμως, για να προκρίνω μία ταινία στο 'πάνω ράφι' προτιμώ το μήνυμά της να είναι υπαινικτικό, κρυπτικό αν θέλεις, όχι μασημένη τροφή και προφανές. Οταν συμβαίνει αυτό το τελευταίο, έχω την εντύπωση ότι ο δημιουργός με 'καθοδηγεί' και με ποδηγετεί, ότι μου πασάρει τη δική του, προσωπική 'αλήθεια' ή θεώρηση. Δεκτόν αλλά...έχω μία ...διαστροφή: προτιμώ τους δημιουργούς που αγαπούν τα κλειδιά μινόρε: αυτούς που θέτουν ερωτήματα αντί να δίνουν απαντήσεις. Αυτός είναι ο λόγος που θεωρώ τον 'Σπάρτακο' μέτρια ταινία, όχι πολύ διαφορετική απο Χολιγουντιανά έπη τύπου 'Ο Χιτών' αν θέλεις τη γνώμη μου - και ευτυχώς το επόμενο 'ολίσθημα' του Κιούμπρικ προς αυτή την κατεύθυνση ήρθε πολύ αργότερα, μόλις με την προτελευταία ταινία του, το 'Full Metal Jacket' που επίσης θεωρώ ήσσονος σημασίας στην εργογραφία του.
Στο πάνω ράφι, για μένα, πάνε ταινίες όπως το 'Crash' και το 'Spider' του Κρόνενμπεργκ, το 'Merry Christmas Mr Lawrence' και οι 'Αυτοκρατορίες' του Οσιμα, το 'Σαλό' και ο 'Οιδίπους' του Παζολίνι, ή η 'Λευκή Κορδέλα' του Χάνεκε - μαζί με πάρα πολλές άλλες φυσικά γιατί είμαι λάτρης του Σινεμά και σαν τέτοιος αγαπώ πάρα πολλά από τα πρόσωπά του: ων ουκ έστι αριθμός και από το 'Στάλκερ' του Ταρκόφσκυ μέχρι το Total Recall του Βερχόφεν.
 
Last edited:
Μονταζ

Εντάξει συμφωνώ (γενικά).

Όντως το μοντάζ είναι ξεχωριστή "τέχνη", αλλά σε κάθε περίπτωση είναι ευθύνη του σκηνοθέτη. Εντάσσεται άρα στην γενικότερη τέχνη του "directrion" της σκηνοθεσίας και δεν μπορεί να βγει έξω από αυτήν.

Το παράδειγμα του ογκόλιθου Αϊζενστάϊν, που αναφέρθηκε, αυτό ακριβώς δείχνει.

Καλημέρα.
 
17 June 2006
14,350
Re: Μονταζ

του ογκόλιθου Αϊζενστάϊν

Επικολυρικός κατά τη γνώμη μου. Οσο κι αν ψάξω, δεν βρίσκω σοβαρές διαφορές με τη Leni Riefenstahl. O Αbel Gance θέλει μία ντουζίνα από τέτοιους για να τους φάει στην καθησιά του.
Καλύτερη ταινία του Αϊζενστάϊν για μένα είναι το 'Να Ζήσει το Μεξικό'.
 

Αλέξης

Supreme Member
20 June 2006
6,320
Re: Απάντηση: Die Welle - ΤΟ ΚΥΜΑ -the Wave

δες το Σαλό καλυτερα.Κανενας δεν τα ειπε,και ουτε προκειται,ετσι οπως τα ειπε ο Πιερ Παολο.....

Η ταινία της απόλυτης διαστροφής. Κανένα νόημα, καμία ουσία.
Μπορώ με βεβαιότητα να πω ότι είναι από τις ταινίες που πραγματικά
ένοιωσα άσχημα με τον εαυτό μου που έκατσα και την είδα (όσο άντεξα δηλαδή γιατί μετά από κανά 40λεπτο, πηδούσα κομμάτια απλά για να φτάσω στο τέλος).
Έπιανα τον εαυτό μου να αναρωτιέται "τι σκατά κάθομαι και βλέπω???" και πιστέψτε με
είμαι φουλ ανοιχτόμυαλος στις ιδέες μου.
Χίλιες φορές να κάτσω να δω μια SM τσόντα παρά αυτό το σκουπίδι.