Τα Παραλειπόμενα και η Ηχογράφηση Binaural
Η Συνάντηση των Ακουστικάριων είχε και μιά σειρά παραλειπόμενα που συνέβησαν την ίδια μέρα.
-Η συντήρηση και ρύθμιση του πικ-άπ μου που συνέπεσε εκείνη την ημέρα.
-Η άφιξη του κιθαρίστα φίλου, που ήλθε εκείνο το απόγευμα για να παίξει και να ηχογραφήσουμε, αλλά τελικά δεν κάναμε τίποτα. :frown:
-Η κατανάλωση αρκετής ποσότητας μπύρας και ρακής!:food-smiley-005:
Είχα υποσχεθεί όμως να πραγματοποιούσαμε μιά Binaural ηχογράφηση, τη μόνη τεχνική που προορίζεται για αναπαραγωγή
αποκλειστικά από ακουστικά, όχι από ηχεία. perator:
Η οποία όμως ματαιώθηκε εκείνη την ημέρα.
Μιά παλιότερη Binaural
Για να σας αποζημιώσω θα σας δώσω τη μία και μοναδική πειραματική Binaural ηχογράφηση που έχω πραγματοποιήσει παλιότερα.
Λίγη
Θεωρία. :grandpa:
Ως γνωστόν η
Binaural Τεχνική ηχογράφησης χρησιμοποιεί δύο μικρόφωνα μέσα σε κεφάλι κούκλας μιμούμενη τον τρόπο λειτουργίας της ανθρώπινης ακοής. Σε κάθε μικρόφωνο ο ήχος φθάνει όπως ακριβώς θα έφτανε στο ανθρώπινο αυτί, αφού προηγουμένως υποστεί διάθαλαση, απορρόφηση και περίθλαση από το κεφάλι και το αντίστοιχο εξωτερικό τμήμα των αυτιών. Πρόκειται για τις γνωστές HRTF (=Head Related Transfer Functions, δηλαδή Συναρτήσεις μεταφοράς κεφαλής.
Κατά την αναπαραγωγή το καταγεγραμμένο μ' αυτό τον τρόπο ηχητικό γεγονός υφίσταται την αντίστροφη διαδικασία. Αναπαράγεται κατ' ευθείαν από τα ακουστικά μέσα στα ανθρώπινα αυτιά και μεταφέρονται αυτούσιες χωρίς περαιτέρω αλλοίωση οι HRTF. Το αποτέλεσμα είναι η πιό πλήρης τρισδιάστατη αναπαράσταση του χώρου που μπορούμε να έχουμε, σαν να βρισκόμαστε ακριβώς στο χώρο και στο σημείο όπου έγινε η ηχογράφηση.
Δυστυχώς αυτή η τεχνική ηχογράφησης είναι εντελώς ακατάλληλη για αναπαραγωγή από τα ηχεία. Όταν ακούμε από ηχεία ένα κομμάτι ηχογραφημένο με την τεχνική Binaural δημιουργούνται ανεπιθύμητοι χρωματισμοί του τύπου Κτενωτού Φίλτρου (Comb Filter), δηλαδή τονισμοί ορισμένων συχνοτήτων και μείωση κάποιων άλλων, ένα εντελώς αφύσικο άκουσμα.
Αξίζει ν' αναφερθεί όμως ότι αυτή η τεχνική μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δώσει το περιεχόμενο αναπαραγωγής των πίσω ηχείων σε μία Surround ηχογράφηση...
******
Στη δικιά μας ηχογράφηση τώρα.
Τεχνικά
Στοιχεία. :lehrer:
-Χρησιμοποιήθηκαν δύο πυκνωτικά μικρόφωνα DPA 4061, τα οποία μπορείτε να δείτε
εδώ:
Τα μικρόφωνα είναι μινιατούρες. Δύσκολο να το αντιληφθούμε από τις φωτογραφίες, αλλά πρόκειται για κορυφαία μικρόφωνα με μέγεθος κάψας λίγο μεγαλύτερο από το κεφάλι ενός σπίρτου!
-Κεφαλή κούκλας (Dummy Head) δεν υπήρχε. Αντί για κούκλα χρησιμοποιήθηκε ένα αληθινό κεφάλι, δηλαδή το δικό μου!
Τα μικρόφωνα είναι τόσο μικροσκοπικά, ώστε τοποθετούνται εύκολα μέσα στα αυτιά. Η τεχνική αυτή χρησιμοποιείται συνήθως για συλλογή ήχων στο δρόμο και σε εξωτερικούς χώρους. Για κανονική ηχογράφηση είναι δύσκολη. Προϋποθέτει να μένει κανείς εντελώς ακίνητος χωρίς να μιλάει, να βήχει, κλπ. Δύσκολα πράγματα... :laugh:
-Στη συνέχεια τροφοδοτήθηκε ο προενισχυτής μικροφώνων
Grace Design m201
-Από εκεί το ηχητικό σήμα καταγράφεται τελικά στον αυτόνομο πολυκάναλο ψηφιακό εγγραφέα σκληρού δίσκου
ALESIS HD24XR 24-Track, Hard Disk Recorder.
Για να διασκεδάσουμε έφτιαξα το παρακάτω σχεδιάκι. Συγχωρέστε με όμως, είμαι χάλια σχεδιαστής, είτε με το χέρι, είτε με τον υπολογιστή!
View attachment 80781
Βλέπετε λοιπόν ένα σκαρίφημα της διαδικασίας που ακολουθήθηκε...
Το Κομμάτι: Τσιτσάνης Binaural!
Πρόκειται για τη γνωστή σε όλους μας "
Αχάριστη" του
Βασίλη Τσιτσάνη.
Παίζει ένα ρεμπέτικο δίδυμο:
Ο Βασίλης Τσιρογιάννης, μπουζούκι, τραγούδι (1η φωνή) και
Ο Νίκος Λαμπάρας, κιθάρα, τραγούδι (2η φωνή)
Η ηχογράφηση έγινε πέρυσι την Άνοιξη του 2011 εδώ στο χώρο μου στην Ηλιούπολη.
Καλλιτεχνικά θα μπορούσε να είναι και πολύ καλύτερη, μην ξεχνάτε όμως πως θα έπρεπε να γίνουν πολλές πρόβες. Δεν ήταν καθόλου εύκολο να παραμένω εντελώς ακίνητος με δυο μικροσκοπικά μικρόφωνα στ' αυτιά μου για πολλή ώρα. Ηχογραφήθηκε λοιπόν μιά και καλή χωρίς επανάληψη.
Το παραπάνω κομμάτι το ανεβάσαμε στο Server του Forum και μπορείτε να το κατεβάσετε από εκεί.
Ακούγεται σωστά μόνο με ακουστικά. Θα διαπιστώσετε πως έχετε την αίσθηση πραγματικού χώρου. Όχι του χώρου που ακούμε από ακουστικά, ούτε της ψευδαίσθησης του χώρου που προέρχεται από τα ηχεία. Ο χώρος και οι αποστάσεις είναι πραγματικές.
Σ' ένα θέμα υστερεί η Binaural ηχογράφηση, τουλάχιστον κατά τη γνώμη μου. Στην απόδοση της διεύθυνσης του ήχου από εμπρός. Η αίσθηση είναι πως ο ήχος έρχεται από ψηλά. Κοντά ή μακριά με ακρίβεια, εκπληκτικό βάθος, όμως από ψηλά. Αντίθετα ο προσδιορισμός της κατεύθυνσης του ήχου από τα πλάγια ή εκ των όπισθεν είναι ακριβέστατος. Τουλάχιστον σε ότι έχω δοκιμάσει έως τώρα.
Το κομμάτι παρέχεται σε τρία διαφορετικά format, ώστε να δείτε αν υπάρχουν διαφορές και πόσες.
Tsitsanis_Binaural_24_Bits.flac Πρόκειται για το 24μπιτο Master File. Από αυτό προέρχονται τα επόμενα.
Tsitsanis_Binaural_16_Bits.flac Σε τυπική ποιότητα CD.
Tsitsanis_Binaural_16_Bits.mp3 Σε ποιότητα mp3 στα 320 Kbps.
Περιμένω τις εντυπώσεις σας. Για την ηχογράφηση, για την αίσθηση της Binaural τεχνικής. Επίσης πέστε μου αν αντιλαμβάνεστε τις διαφορές ανάμεσα στα τρία αρχεία. Για μένα είναι οριακές, στα όρια του διακριτού.
Μπορεί όμως με καλύτερα ακουστικά και ενισχυτές ακουστικών να προκύπτουν άλλα πράγματα. -bye-