Historically informed performanceΧαίρομαι που σου άρεσαν αλλά τι σημαίνει HIP?
Historically informed performanceΧαίρομαι που σου άρεσαν αλλά τι σημαίνει HIP?
Historically Informed Performance. Δλδ με όργανα εποχής, με τεμπι εποχής κλπ.Χαίρομαι που σου άρεσαν αλλά τι σημαίνει HIP?
Δηλαδή, όποιοι μαέστροι δεν ανήκουν στο HIP κίνημα, το πιθανότερο είναι να έχουν μπαγιάτικες και βαρετές ερμηνείες;Μια και μιλάμε για μαέστρους και ορχήστρες που δεν ανήκουν στο κίνημα HIP αλλά έχουν τελικά εξαιρετικά φρέσκες και ενδιαφέρουσες ερμηνείες που δεν έχουν να ζηλέψουν και πολλά από τις ιστορικά ενημερωμένες προσεγγίσεις, σας προτείνω τον παρακάτω κύκλο των συμφωνιών του Beethoven.
Δεν είναι ακριβώς έτσι: Οι βιογραφίες του Μότσαρτ και του Μπετόβεν είναι γεμάτες παράπονα για τα μουσικά όργανα της εποχής, τα πιάνα, τις ορχήστρες κλπ. Ο Μότσαρτ έγραψε με θαυμασμό για μια εκτέλεση μιας απο τις πρώτες συμφωνίες του (την 22; θα σας γελάσω) απο μια ορχήστρα με 40 βιολιά και ανάλογη επάνδρωση στα υπόλοιπα αναλόγια, ορχήστρα Μαλερικών διαστάσεων. Ο Μπετόβεν έβριζε όλη του τη ζωή τους κατασκευαστές πιάνων και όλη τους τη φάρα για τα ανεπαρκή όργανα που του έδιναν να παίξει. Ειδικά απο τη στιγμή που κουφάθηκε εντελώς και μετά συνέθετε για μελλοντικά πιάνα, πλατωνικά πρότυπα μουσικής που τα ατελή Κλειδοκύμβαλα της εποχής του αδυνατούσαν να αναπαράγουν.Δεν έχει σημασία τι θα προτιμούσαν αλλά τι είχαν στην διάθεση τους όταν έγραφαν.
Δεν είναι πχ τυχαίο ότι δεν μπορείς να πετύχεις τα ηχοχρώματα του αρπίχορδου στο πιάνο και για αυτό οι ερμηνείες ακούγονται εκτός τόπου και χρόνου και οι πιανίστες εφαρμόζουν ένα σωρό ερμηνευτικές μεθόδους για να πετύχουν τις σωστές sonorities και να κρατήσουν τις ισορροπίες.
Προφανώς και υπάρχουν ερμηνείες φρέσκες και εμπνευσμένες από ορχήστρες και μαέστρους που δεν είναι απαραίτητα ειδικοί στο hip , όπως εξάλλου ανέφερα στο παραπάνω παράδειγμα.
Αν και νομίζω ότι πλέον κανείς δεν παίζει τα Βραδεμβούργεια με 50 βιολιά....
Τέλος πάντων, αυτή είναι μια συζήτηση που έχει γίνει χιλιάδες φορές και δεν έχει νόημα να την ξανακάνουμε.
Μουσική είναι, ο καθένας όπως την βρίσκει.
Υπάρχουν εκατοντάδες ερμηνείες, ικανές να καλύψουν όλα τα γούστα και απόψεις.
Εγώ τα βλέπω σαν πλεονεκτήματα αλλά και πάλι χαίρομαι που σου άρεσε σαν σύνολο!Μονορούφι έφυγε (πως αλλιώς; ) Ωραίο. Πάσχει λίγο από τα γνωστά κολλήματα κάθε 'ακαδημαϊκού' τύπου προσέγγισης (πχ μηδέν βιμπράτο, υπερβολικά ολιγομελής χορωδία, και χωρίς λόγο γρήγορα tempi - ειδικά στο offertorium με ενόχλησε), που είναι υπερβολικά για τον Μozart (που ήταν μπροστά από την εποχή του). Ωστόσο, αναγνωρίζω ότι είναι σημαντικότατη δουλειά, και πανέμορφη εμπειρία συνολικά. Είναι και τόσο υπέροχο το έργο, που με half decent μουσικούς χάνεσαι στην παρτιτούρα. Πόσο μάλλον όταν δεν είναι απλά half decent (ορχήστρα και σολίστες φυσάνε, όπως και η υποστελεχωμένη χορωδία). Κάποια κομμάτια υπέροχα, αφού αυτή η προσέγγιση κολλάει (πχ Hostias)
Μόνο την 7η πρόλαβα να ακούσω και ήταν πολύ καλή εκτέλεση. Δεν πρόλαβα τις υπόλοιπες γιατί προέκυψαν κάποιες ηχογραφήσεις ντοκουμέντα με μεγάλο ενδιαφέρον όπως το παρακάτω.Ο Γουσταύος δεν μου είναι ιδιαίτερα συμπαθής όμως πρέπει να ομολογήσω ότι στον Dvorak χαρίζει τρεις εξαιρετικές ερμηνείες.
View attachment 218179