Re: LCD TV 200 Hz
Από σημερινό άρθρο του fulhd.gr:
http://www.fullhd.gr/2008-03-25-10-47-10/2008-03-25-10-57-46/1826-temporal-frame-interpolation-scanning-backlight-a-black-frame-insertion.html
Τι 200, τι 400, τι 800 Hz...!
Εκεί που μέχρι τώρα μαλώναμε για το πιο σύστημα αύξησης της συχνότητας σάρωσης είναι καλύτερο ανάμεσα σε δύο τεχνοτροπίες, προστέθηκε και μία τρίτη. Και προστέθηκε όχι από τυχαίους ‘παίκτες’ της διεθνούς ‘σκακιέρας’... μιλάμε για την Samsung και την Sony, πράγμα που σημαίνει ότι με τον άλφα ή τον βήτα τρόπο θα δουν πολλά τα μάτια μας.
Το τι περνάνε τα άμοιρα τα ‘καρέ’, τα frames δηλαδή, από την στιγμή που τα παράγει η κινηματογραφική μηχανή λήψης μέχρι την στιγμή που θα προβληθούν στην τηλεόραση μας... δεν το θέλει ούτε ο ‘Θεός’ της τεχνολογίας.
Τώρα τελευταία μάλιστα έχει παραγίνει το ‘κακό’. Οι συχνότητες σάρωσης έχουν απογειωθεί και όπως φαίνεται θα εκτοξευθούν μπαίνοντας σε τροχιά ανάλογη με εκείνη της συχνότητας των υπολογιστών. Κάθε δύο χρόνια θα διπλασιάζονται! Αρκεί να μπορούν και οι LCD τηλεοράσεις να τρέχουν τόσο. Για σκεφτείτε... εάν στα 200Hz απαιτούσαν 5msec (1/200), στα 400Hz όπως έχει αναγγείλει η Samsung, απαιτούν χρόνο απόκρισης 2,5msec (1/400)! Kαι μάλιστα πραγματικό, όχι θεωρητικό.
Εάν λίγα μόλις χρόνια πριν, όταν είχαμε βρει όλοι την ουτοπία μας στα 100Hz, μας έλεγε κάποιος ότι εν έτη 2009 θα μιλούσαμε για 400Hz και βάλλε θα τον κοιτούσαμε με συμπόνια για την διανοητική του κατάσταση.
Σήμερα τα δεδομένα και τα ζητούμενα έχουν διαφοροποιηθεί. Υπάρχουν ήδη δύο τεχνικές αύξησης της συχνότητας σάρωσης και σε αυτές προστέθηκε μία τρίτη, όχι νέα ομολογουμένως αφού έχει χρησιμοποιηθεί στα monitor των υπολογιστών.
Οι τρεις αυτές τεχνοτροπίες είναι οι...
Temporal Frame Interpolation
Οι σκληροπυρηνικοί εκφραστές της πρώτης είναι οι Samsung & Sony, με τους αλγόριθμους MotionFlow & MoviePlus oι οποίοι παράγουν βάσει τεχνικής ‘motion compenstation’ τρία νέα καρέ (frame) από κάθε αρχικό, με αποτέλεσμα τα 50 καρέ να γίνονται 200, δηλαδή 200Hz, στο PAL. To ότι και οι δύο αλγόριθμοι βασίζονται στην τεχνική motion compensation, πρέπει να τονισθεί, ώστε να αποσαφηνιστεί ότι τα τρία νέα τεχνητά καρέ δεν είναι πιστοί κλώνοι του αρχικού, αλλά είναι διαφορετικά το ένα από το άλλο και προκύπτουν από τον ‘μέσο όρο’ του προηγούμενου και του επόμενου. Αυτό διασφαλίζει την μείωση του ‘blur’ και του ‘judder’ γιατί σε αντίθετη περίπτωση η εικόνα είναι χάλια, όπως ακριβώς ήταν στα πρώιμα χρόνια των 100Hz.
Scanning Backlight
Mε την τεχνική του ‘Scanning Backlight’ η απολαβή των 200Hz ακολουθεί εντελώς άλλο μονοπάτι. Εδώ η αύξηση δεν προκύπτει μόνο από τα κυκλώματα επεξεργασίας αλλά από έναν συνδυασμό αυτών και εκείνων της σάρωσης του οπίσθιου φωτισμού. Τα 200Hz είναι δηλαδή 100+100Ηz. Tα πρώτα 100Hz προκύπτουν από έναν αλγόριθμο, όπως στην τεχνική Temporal Frame Interpolation, ο οποίος παράγει ένα νέο καρέ για κάθε αρχικό και πάλι με τεχνική ‘motion compensation’ (χωρίς να είναι βέβαια τόσο αναγκαία όσο πριν) και τα δεύτερα 100Hz με την αύξηση της σάρωσης του οπίσθιου φωτισμού από τα 50Hz του δικτύου ρεύματος στα 100Hz. Αυτό σημαίνει ότι στην επιφάνεια του οπίσθιου φωτισμού και κατά επέκταση και στην εικόνα που βλέπουμε, σβήνουν διαδοχικά οριζόντιες περιοχές (μπάρες) με συχνότητα τέτοια που δεν είναι αντιληπτή από τον ανθρώπινο εγκέφαλο... έτσι ισχυρίζεται τουλάχιστον η θεωρία.
Black Frame Insertion
Ο ‘νέος’ της παρέας ακούει στην ονομασία ‘Black Frame Insertion’ . Η παρουσία του οφείλεται σε ένα συνδυασμό τριών δεδομένων και ζητούμενων.
Α) Oι επεξεργαστές των αλγόριθμων, σήμερα ‘τρέχουν’ μέχρι τα...200...
Β) Είμαι αντίθετος με την τεχνική Scanning Backlight
Γ) Θέλω σάρωση στα 400 Ηz.
Η λύση είναι μία, ονομάζεται ‘ένθεση μαύρων καρέ’ αφήνει στην ησυχία του το σύστημα οπίσθιου φωτισμού για αυτό και δεν έχει καμία σχέση με την τεχνοτροπία Scanning Backlight και πηγάζει από τους αλγόριθμους επεξεργασίας οι οποίοι κάνουν ότι κάνουν στην τεχνοτροπία Temporal Frame Interpolation και επιπρόσθετα παράγουν ένα μαύρο καρέ για κάθε ένα από τα 200 που έχουν ήδη ‘έτοιμα’. Τόσο απλά!
Στην πράξη τώρα......λόγω της πολύ υψηλής τιμής σάρωσης που αγγίζει τα 400Hz τα αποτελέσματα θα είναι ευεργετικά στην απόδοση της κίνησης, ενώ από την άλλη (το αρνητικό) εξαιτίας του ότι τα μισά καρέ της εικόνας θα είναι μαύρα, θα μειωθεί σημαντικά η συνολική φωτεινότητα της εικόνας και θα πρέπει να επιστρατευθούν 'βοηθητικές' διατάξεις, ή ισχυρότερες βαθμίδες οπίσθιου φωτισμού (πράγμα που σημαίνει και υψηλότερη κατανάλωση) για να μείνει η φωτεινότητα σε ικανοποιητικά επίπεδα....