L.V.Beethoven :Piano Concertos No 1,No 3

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,867
Αθήνα-Κέντρο
Απάντηση: L.V.BEETHOVEN:piano Concertos No 1,No 3

Δημήτρη δέν είναι μόνον εμμονές.....Αλλά καί να είναι ,εδώ πού τα λέμε,μάς είναι απαραίτητες...Προσωπικά έχω ανάγκη να επιστρέφω στίς πηγές...
Υ.Γ
Εάν καταλαβαινω, απ´όσο έχουμε κουβεντιάσει,το ´ποιόν σού θυμίζω´το θεωρώ ιδαίτερα τιμητικό...:grinning-smiley-043

Φυσικά και μας είναι απαραίτητες.Αλλωστε αυτές μας καθορίζουν σε πολλά.Είναι ο μουσικός χαρακτήρας μας.Εγώ λατρεύω τις εκετελέσεις με τον Otto αλλά τώρα τσιγκλίστηκα με τον Perahia (για την ακρίβεια με τσίγκλησες !!:firstprize:)

Οσο για την αναφορά σε "γνωστο" ,ναι μεν αλλά κυρίως εννοούσα εμένα .Ο πατήρ ήταν πιο του διαφοερετικού,όπως και η μήτηρ ("Πάλι αυτό πήρες?Αφού το έχεις.." :flipout:)
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: L.V.BEETHOVEN:piano Concertos No 1,No 3

Σπύρο παρ' όλο που πρόκειται για ξεχωριστούς δίσκους, έχω αδυναμία σε δύο ηχογραφήσεις του Ρίχτερ:
Στο πρώτο, με τη Συμφωνική της Βοστώνης και το Σαρλ Μυνς, στην RCA.
Στο τρίτο, με τη Συμφωνική της Βιέννης και τον Κουρτ Ζάντερλινγκ, στην DG.

Ντέμιαν οφείλω να αναθεωρήσω τήν προσωπική μου κατάταξη στο Πρώτο Κοντσέρτο και να συμφωνήσω μαζί σου.:grinning-smiley-043:grinning-smiley-043
Το Τριτο δεν τοχω ακουσει με Richter.

Oμως στο Πρώτο η Συνεργασια Munch-Richter ειναι τουλάχιστον απολαυστική.
Η Ορχήστρα αρκετά ´Ογκώδης´κινειται σε Μπετοβενικά Μονοπάτια ενώ η Τέχνη τού Richter κατορθώνει να αναδειξει εξαιρετικά, αφ´ενός τό Μοτσάρτειο Υφος τού Εργου και αφ´ετέρου τά Μελλούμενα τού Ludvig.

Oι εναλλαγές στο Παιξιμο τού Richter (μεταξύ Τιτάνα και Αυρας)το απιστευτο Stacato,που μονον αυτος ηξερε να επιτυγχάνει οδηγούν σέ μιά Ερμηνεία -Υπόδειγμα.

Και μονον να ακουσει κάποιος το Παιξιμο τού Richter απο το 13min-16min τού Πρώτου Μέρους αρκεί γιά να το κατατάξει στο Πάνθεον τής Μουσικής.

Επίσης μοναδικός ειναι ο τρόπος τού πώς περνάει στην Γαλήνη τού δευτερου μέρους και συνομιλεί μέ την Ορχήστρα.Κυριολεκτικά χαϊδεύει τά Πλήκτρα μέ έναν Μεθυστικό και Αργόσυρτο Τρόπο.

Και φυσικά το Κλείσιμο τού Τριτου Φωτεινού μέρους.
Ενας Χορός Ορχήστρας και Πιάνου μέ το Φινάλε γεμάτο Ενταση και Πάθος.

Στον Ιδιο δίσκο ερμηνευονται οι Σονάτες 22 και 23(Αppassionata)...
Για την 23 Ουδέν Σχολιον.:grinning-smiley-043

Beethoven_82876594212_JPh.jpg
 
Re: Απάντηση: L.V.BEETHOVEN:piano Concertos No 1,No 3

Αγορων συνεχεια. Θελω να αντικαταστησω το κουτι μου της London (1997) με Ashkenazy και Solti/CSO στις εκτελεσεις του 1973. Η Συμφωνικη του Σικαγο ειναι τεχνικα αρτια αλλα πολυ Αμερικανικη για τα γουστα μου και παντα κατι λειπει.

Περαν των προτασεων που ειπωθηκαν, δεν εχει αναφερθει η εκδοση Harnoncourt/ECO με τον Pierre-Laurent Aimard στην Teldec (2003). Γενικως ο Χαρνονκουρτ ειναι απ'τις προτεραιοτητες μου, ειναι δραματικος και περιπετειωδης (εχει μια συγκλονιστικη 7η στο κουτι της Τελντεκ με τις εννεα συμφωνιες) αλλα αυτο ωρες-ωρες δεν πετυχαινει (π.χ. στην εκδοση Τελντεκ με τις Οβερτουρες αλλου ειναι καλος αλλου το παρακανει).

Αξιζει το κουτι Χαρνονκουρτ ή ειναι πολλες οι προσδoκιες; Το δε κουτι Perrahia με Haitink/RCO κυκλοφορει Sony-1990 και Sony-2007. Τι συμβαινει και ειναι και οι δυο ακομα στα ραφια, εχει λογο υπαρξης η 1990;
 
17 June 2006
14,350
Re: L.V.BEETHOVEN:piano Concertos No 1,No 3

στα κοντσέρτα για πιάνο του Μπετόβεν τα πράγματα είναι πιο απλά:
αν θέλεις πλήρη έκδοση, κατά τη γνώμη μου, από τους παλιούς αγοράζεις Barenboim-Klemperer.
Από πιο καινούργιους Brendel-Rattle.
O Arrau επίσης είναι εκπληκτικός. Αλλά, για τη γνώμη μου πάντα, χωλαίνει η ορχήστρα υπό τον Colin Davis.
O Pierre-Laurent Aimard δεν μου κάνει κλικ δυστυχώς: μου φαίνεται ...'λίγος'.
 
Last edited:
Re: L.V.BEETHOVEN:piano Concertos No 1,No 3

Καταλαβα. Δεν καθαριζεις με ενα κουτι. Σε πρωτη φαση θα παρω Μπρεντελ και Περαχια (2007). Με τους παλιοτερους συνηθως δεν τα βρισκω, π.χ. στις συμφωνιες οσες φορες ακουσα Φουρτβενγκλερ ο Kleiber μου φαινονταν ασυγκριτος. Δεν ειναι προεκβολη εκ του ενος εργου στο αλλο αλλα το ενστικτο μου λεει νεους.
 
Re: L.V.BEETHOVEN:piano Concertos No 1,No 3

Εληφθει.

BTW, ποστ #22, Ριχτερ Απασιονατα (Νεα Υορκη, 1960). Οσοι εχουν δυνατα μηχανηματα δεν πιστευω να μην εχουν ηδη παρει τη Γιαπωνεζικη εκδοση JVC XRCD 24bit. Λεω.

61TTVGEA4YL._SL500_AA300_.jpg


[off-topic, out]
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,841
Μεσευρώπη
Re: L.V.BEETHOVEN:piano Concertos No 1,No 3

Καταλαβα. Δεν καθαριζεις με ενα κουτι. Σε πρωτη φαση θα παρω Μπρεντελ και Περαχια (2007). Με τους παλιοτερους συνηθως δεν τα βρισκω, π.χ. στις συμφωνιες οσες φορες ακουσα Φουρτβενγκλερ ο Kleiber μου φαινονταν ασυγκριτος. Δεν ειναι προεκβολη εκ του ενος εργου στο αλλο αλλα το ενστικτο μου λεει νεους.

:eek:fftopic:Υποθέτω ότι εννοείς τον υιό Kleiber, τον Carlos. Ίσως πρέπει να ακούσεις τον Furtwängler σε ζωντανή ηχογράφηση για να τον εκτιμήσεις, στο στούντιο πρόσφερε πιό στρογγυλεμένες, πιό ακαδημαϊκές ηχογραφήσεις. Αν ακούσεις κάποιες από τις συναυλίες που έδωσε κατά τον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο θα εκπλαγείς.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,975
Re: L.V.BEETHOVEN:piano Concertos No 1,No 3

Αυτές τις ημέρες ακούω φανατικά το πακετάκι του Haydn στο οποίο έχω αναφερθεί εδώ : http://www.avclub.gr/forum/showpost.php?p=1369876&postcount=92 και εδώ : http://www.avclub.gr/forum/showpost.php?p=1348772&postcount=87 ... δυστυχώς η τιμή του από τις 11 λίρες ανέβηκε στις 22 ...

Υπάρχει πολύς Haydn, μα πάρα πολύς στον Μότσαρτ (ε, αυτό το ήξερα ... ) αλλά και στον Μπετόβεν (αυτό τώρα το ανακαλύπτω ... τουλάχιστον σε αυτήν την έκταση .. ) ...

Συγκεκριμένα, η λατρεμένη μου εισαγωγή του παρόντος 3ου πιάνο κονσέρτο, θα τολμούσα να πω είναι 'ξεσηκωμένη'' από την εισαγωγή του 1ου μέρους της συμφωνίας με αριθμ. 83 και επωνυμία ''La poule'' του Ιωσήφ ...

Δεν τον είχα τελικά ξεψαχνίσει τόσα χρόνια τον Χάυντν και αυτό είναι λάθος μου ... ίσως με φόβιζε το τεράστιο σε ποσότητα έργο ... που να μπλέκω τώρα με 100-τόσες συμφωνίες και άλλα τόσα κουαρτέτα ...

... αφορμή για την 'αφύπνιση' ήταν το ωραίο νήμα του ΣΣ (http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=62547 ) και η φλογερή συζήτηση που επακολούθησε μεταξύ των Κώστα Ζ. / Κώστα Γκ. / Μπρουκνέριαν ... βέβαια η συζήτηση επεξήγησε και κάποια άλλα που σε μένα ταιριάζουν κουτί ... γουστάρω προσωπικά δράματα και ζωές στο όριο για να προσεγγίσω... κακώς ...
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,975
Re: L.V.BEETHOVEN:piano Concertos No 1,No 3

τώρα .... γιατί έβαλα το ποστ εδώ και όχι στην παρουσίαση του Χάυντν ; ήθελα βασικά να επισημάνω την ομοιότητα 3ου / 83ης και μετά παρασύρθηκα...
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Re: L.V.BEETHOVEN:piano Concertos No 1,No 3

Αυτές τις ημέρες ακούω φανατικά το πακετάκι του Haydn στο οποίο έχω αναφερθεί εδώ : http://www.avclub.gr/forum/showpost.php?p=1369876&postcount=92 και εδώ : http://www.avclub.gr/forum/showpost.php?p=1348772&postcount=87 ... δυστυχώς η τιμή του από τις 11 λίρες ανέβηκε στις 22 ...

Υπάρχει πολύς Haydn, μα πάρα πολύς στον Μότσαρτ (ε, αυτό το ήξερα ... ) αλλά και στον Μπετόβεν (αυτό τώρα το ανακαλύπτω ... τουλάχιστον σε αυτήν την έκταση .. ) ...

Συγκεκριμένα, η λατρεμένη μου εισαγωγή του παρόντος 3ου πιάνο κονσέρτο, θα τολμούσα να πω είναι 'ξεσηκωμένη'' από την εισαγωγή του 1ου μέρους της συμφωνίας με αριθμ. 83 και επωνυμία ''La poule'' του Ιωσήφ ...

Δεν τον είχα τελικά ξεψαχνίσει τόσα χρόνια τον Χάυντν και αυτό είναι λάθος μου ... ίσως με φόβιζε το τεράστιο σε ποσότητα έργο ... που να μπλέκω τώρα με 100-τόσες συμφωνίες και άλλα τόσα κουαρτέτα ...

... αφορμή για την 'αφύπνιση' ήταν το ωραίο νήμα του ΣΣ (http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=62547 ) και η φλογερή συζήτηση που επακολούθησε μεταξύ των Κώστα Ζ. / Κώστα Γκ. / Μπρουκνέριαν ... βέβαια η συζήτηση επεξήγησε και κάποια άλλα που σε μένα ταιριάζουν κουτί ... γουστάρω προσωπικά δράματα και ζωές στο όριο για να προσεγγίσω... κακώς ...

O αγώνας τώρα δικαιώνεται! ;-).
Το πακετάκι με τα 11 CD δεν το πήρα γιατί έχω το πλήρες πακέτο με όλες τις συμφωνίες με τον Adam (αδελφό του Ivan) Fischer. Περίπου 20 έτη ήταν το έργο για την ηχογράφηση των συμφωνιών του Haydn (ηχογραφούσε 3-4 κάθε έτος).

Θα ήθελα να τονίσω επίσης ότι οι αρμονίες (ή η αρμονικές όπως το θέλετε) στα ξύλινα πνευστά που συναντούμε στα ορχηστρικά μέρη του Beethoven (συμφωνίες, Filelio, κονσέρτα, λειτουργίες κ.λπ) είναι copy/paste από τις ώριμες συμφωνίες του Haydn. Αυτό που κληροδότησαν Mendelssohn, Schumann και κυρίως Brahms (ακούστε το 3ο μέρος για βιολί και το 4ο μέρος της 2η συμφωνίας). Επίσης κάποιος πρέπει να ακούσει την 45η του Haydn και να την συγκρίνει με την 25η του Mozart ως προς την γενικότερη αισθητική.

To hint της ημέρας που αφορά τον Haydn: Ψάχνουμε "Nelson Mass, Haydn, Janos Ferencsik, Maria Stader". Ότι καλύτερο έχω ακούσει σε Haydn τον τελευταίο καιρό (και ας είναι παλιό).
 

teleologikos

New member
9 June 2008
92
Re: L.V.BEETHOVEN:piano Concertos No 1,No 3

Ευκαιρία που αναστήθηκε το τετράχρονο τόπικ και το ανακάλυψα. Γενικά είμαι σύμφωνος με τις επιλογές του Σούρλα και έτσι εδώ και τώρα να κάνω μερικά σχόλια.

1. Συμφωνώ απόλυτα με την προτίμηση Ρίχτερ/Ζάντερλινγκ. Θρυλική θα έλεγα ερμηνεία, την έχω σχεδόν εικοσιπέντε χρόνια σε LP από τη σειρά Resonance της DG και με την πρώτη την απέκτησα που βγήκε και στο cd της Originals, δυστυχώς με κακό ήχο στο 20ο Μότσαρτ. Αλλά μάθετε εδώ ότι αυτή η εκτέλεση δεν εκτιμήθηκε τότε όσο έπρεπε, ούτε εκτιμάται μέχρι και σήμερα ιδιαίτερα. Από φίλους μου που έχουν και καλύτερη σχέση με την κλασική από μένα (κυρίως πιανίστες απόφοιτοι ωδείων) μέχρι και εξαιρετικά ειλικρινείς ακροατές (καλά όλοι μαζί δεν είναι πολλοί, όλοι όσοι είναι στον κύκλο μου, καμιά δεκαριά) και τους βάζω να ακούσουν την εκτέλεση, δεν τους αρέσει ο συγκεκριμένος Ρίχτερ γιατί κυρίως "παίζει αργά την καντέτσα"!! Ενώ αυτοί της δίνουν και καταλαβαίνει... Κι εδώ υπάρχει ένα μικρό μυστικό: όλοι σχεδόν αυτοί επηρεάστηκαν από καθηγητές που άκουσαν/διάβασαν σχόλια μουσικοκριτικών (ξέρετε το γνωστό ανέκδοτο πιστεύω...) και άλλων ήσσονων αυθεντιών "του ωδείου" αλλά δεν άκουσαν την συγκεκριμένη ηχογράφηση! Συνήθη πράματα...

2. Το πακέτο Περάχια/Χάιτινκ είναι πράγματι εξαιρετικό, αγαπημένη μου είναι η ερμηνεία στο 1ο και πολύ δύσκολα ακούω άλλη εκτέλεση. Στο δε 3ο, ο Περάχια πλησιάζει σχεδόν ισότιμα τον Ρίχτερ. Από κει και πέρα είναι καθαρά θέμα γούστου. Αλλά το μεγάλο μου πρόβλημα είναι το περαχιανό 4ο. Δεν αντέχω τις αργές ερμηνείες για το συγκεκριμένο κονσέρτο, πολύ καλύτερες οι ερμηνείες των Πολίνι/Μπεμ. Έκπληξη: ακούω το 3ο με τους τελευταίους και πήγα να ξεράσω... Το βινύλιο είτε χαρίστηκε είτε το έδωσα στο Μοναστηράκι, ούτε που θέλω να το θυμάμαι. Άλλη εξαίρετη εκτέλεση του 4ου που δεν αναφέρθηκε: ο μέγας Γκίλες με το ξεχασμένο Λέοπολντ Λούντβιχ στην ΕΜΙ.

3. ...πράμα που μας οδηγεί στην ερμηνευτική προσέγγιση. Πολύ σωστή η παρατήρηση του Σούρλα για το μοτσάρτειο ύφος του 3ου αλλά αυτή ισχύει περισσότερο για το 4ο παρά για το 3ο. Άποψή μου. Σημειώστε την αρχαία εκτέλεση Μικελάντζελι/Τζουλίνι στο 20ο Μότσαρτ με την RAI, όσοι την ξέρετε καταλαβαίνετε πως αντιμετωπίζω το 4ο. Θέλει κάποιο νεύρο, όχι αργόσυρτους προ-ρομαντισμούς.

4. Πήρα πρόσφατα το κουτί της Brillant με τις σονάτες Μπετόβεν από τον Γκίλελς. Υπάρχει σχεδόν ομοφωνία, απίστευτο πακέτο και θα συμφωνήσω πως ίσως η Απασιονάτα του παμμέγιστου Γκίλες πρέπει να θεωρηθεί η κορυφαία της δισκογραφίας. Σε ευχαριστούμε μεγάλε κι απίστευτε Αιμίλιε...

5. Πάντως για 1ο Μπετόβεν, σημειώνω την πολύ ενδιαφέρουσα προσέγγιση της Μαρτά Άργκεριχ με τον Αμπάντο αλλά απόρησα όταν στη σειρά Signature στα LP της DG ανατυπώθηκε η εκτέλεση του Κριστόφ Άιζενμπαχ με τον Κάραγιαν, πόσο απελπιστικά μέτρια...

6. Και μια που μιλάμε για Κάραγιαν και Γκλεν Γκουλντ πιο πάνω, την γνωρίζετε τη σύμπραξή τους στο 3ο του Μπετόβεν;! Απίστευτη συνεργασία, συζητήσιμη χημεία...
 
Last edited:

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Re: L.V.BEETHOVEN:piano Concertos No 1,No 3

Στο 3ο κονσέρτο για πιάνο του Beethoven μας είναι γνωστή η σύμπραξη του Riccardo Muti-Philharmonia Orchestra με τον Sviatoslav Richter;

51hvyjhumFL._SS400_.jpg


My personal favorite και το προτιμώ από αυτό με τον Sanderling.
 

teleologikos

New member
9 June 2008
92
Re: L.V.BEETHOVEN:piano Concertos No 1,No 3

Ντεν τιν ξέρου, ντεν σχολιάζου.

Ιγώ έχου ηύτουνα τιν εκτελισάρα:

2ch7zv6.jpg


ΥΓ. Σόρρυ, αλλά μην μου μιλάτε για Μούτι.
 
Last edited by a moderator:

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Re: L.V.BEETHOVEN:piano Concertos No 1,No 3

Σόρρυ αλλά ανέφερα μια ερμηνεία που ξέφυγε, δεν ειπώθηκε και που είναι αυτή που προτιμώ γιατί έχει μια απίστευτη μουσική επικοινωνία η ορχήστρα με τον σολίστ (διάλογο). Ήταν και ενημερωτικό και δεν γνώριζα ότι εδώ θα πρέπει να αναφερόμαστε (και να μαντεύουμε) σε τι αρέσει ή τι δεν αρέσει στο καθένα.

Και αν δεν αρέσει, να (απο)δεχόμαστε ειρωνικά σχόλια του τύπου:

"Ντεν τιν ξέρου, ντεν σχολιάζου.

Ιγώ έχου ηύτουνα τιν εκτελισάρα:"

Είναι κάτι που δεν μου άρεσε και μου ήταν αδύνατο να το εκλάβω ως χιούμορ, ιδιαίτερα όταν εκφράστηκε παρακάτω η μη-προτίμηση στον Maestro Muti (η οποία από μόνη της μπορεί να είναι δεκτή και φυσικά να αιτιολογηθεί, αλλά σε συνδυασμό με τα προηγούμενα δημιουργεί άσχημη εικόνα). Η συμπεριφορά και αυτό που βγήκε το θεωρώ προσωπικά "απαράδεκτο". Φάνηκε σαν ειρωνεία, σαν χλεύη και ότι έπρεπε να γνωρίζω ότι κάποιος(οι) δεν τους αρέσει κάτι, αυτό το κάτι είναι "δεδομένο" και δεν αλλάζει και θα πρέπει να αποφεύγω να αναφερθώ. Αυτό αντιλήφθηκα εγώ.

Συγχωρέστε με, αλλά δεν είμαι συνηθισμένος σε κάτι τέτοιο. Επιζητώ την διαφωνία γόνιμα γιατί τις περισσότερες φορές αποκαλύπτει θέματα που μπορεί να μου διέφυγαν. Όχι όμως με τον παραπάνω αναιτιολόγητο τρόπο. Παρακαλώ τους διαχειριστές να τοποθετηθούν επί του θέματος, να μου υποδείξουν αν σφάλω ή όχι σε ότι είπα και εκφράστηκα. Αν είμαι κάπου λάθος (σε αυτό το νήμα και γενικότερα), να μου το εξηγήσουν (είτε ιδιωτικά είτε δημόσια) και φυσικά αν νομίζουν ότι μια τέτοια "παρέμβαση" παρεκκλίνει των λόγων λειτουργίας του νήματος και της κατηγορίας (λογικότατο), ας πράξουν όπως νομίζουν.

Τέλος όλο αυτό το θέμα δεν έχει καμμιά υπόσταση προσωπικού χαρακτήρα. Είναι τοποθέτηση επί συμπεριφοράς και όχι εναντίον ατόμου ή προσωπικότητας

Ευχαριστώ.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: L.V.BEETHOVEN:piano Concertos No 1,No 3

Τό μέλος Brucknerian ,μέ τήν γενικότερη στάση του,έως τώρα, συμμετέχει αρμονικότατα στήν Μουσική Κατηγορία ,προσφέροντας τίς γνώσεις του,τίς απόψεις του ή τίς διαφωνίες του μέ γόνιμο τρόπο..

Επίσης έχει δίκαιο στήν διαμαρτυρία του γιατί σέ κανένα σχόλιό του στό παρόν νήμα,δέν έδωσε τήν παραμικρή αφορμή γιά νά δεχτεί ειρωνική απάντηση.

Παρακαλώ πολύ τό μέλος teleologikos νά είναι προσεκτικότερο στήν διατύπωση τών αντιρρήσεών του καί νά μήν φέρνει τόν συνομιλητή του σέ δυσχερή θέση και μάλιστα στήν περίπτωση εκείνη πού δέν έχει δεχτεί ώς μέλος τήν παραμικρή προσωπική αιχμή...


Τό post 37 δέν διαγράφεται μιάς και τό μέλος Brucknerian ζήτησε δημοσίως τήν τοποθέτηση τής Διαχείρισης καί η διαγραφή του δέν θά μπορούσε νά βοηθήσει στήν κατανόηση τής ευλόγου διαμαρτυρίας τού μέλους,αλλά καί στήν μετέπειτα τοποθέτηση τής Διαχείρισης.

Επιστρέφουμε στά τού Νήματος.
Ευχαριστώ.
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,294
Αθήνα
Re: L.V.BEETHOVEN:piano Concertos No 1,No 3

Αγαπώ και τις πέντε εκτελέσεις των κονσέρτων για πιάνο που έχω σε βινύλιο με Kempf/Leitner, Arrau/Haitnik, Ashkenazy/Solti, Backhaus/Isserstedt. Ακόμα και τα παραπαίδια μου (εννοώ τα cd) Gilels/Masur, Arrau/Galliera αγαπώ. Τόσο γιατί στο τρίτο με τον Arrau μάλλον προτιμώ τον Galliera από τον Haitink όσο και γιατί δεν μπορώ να αγνοήσω την ρώμη του Gilels. Έτσι καταλαβαίνω το καλά λόγια του φίλου Σ. Σούρλα για όλες τις ηχογραφήσεις που παρουσίασε. Αυτό συμβαίνει όχι μόνο επειδή όλοι οι καλλιτέχνες ήταν καλοί αλλά και επειδή η ίδια η μουσική είναι ωραία.

Τελευταία ακούω αρκετά τον Arrau και όλο περισσότερο μου αρέσει. Εκτός από τον Beethoven με εντυπωσίασε και στο πρώτο του Brahms (υπόδειξη Κ. Λυμπερόπουλου) αλλά και όλος του ο Schumann είναι πρώτης τάξεως έως αναφοράς.

Το τρίτο κονσέρτο έχει ηχογραφηθεί από όλους τους μεγάλους πιανίστες. Εκτός από τους ήδη αναφερθέντες υπάρχει ο Serkin με Kubelik,- Horowitz με Reiner,- Fleisher με Szell,- Katchen με Gamba,- Lupu με Metha,- Rubinstein τρεις φορές με Krips με Leinsdorf και με Barenboim,- Solomon με Menges,- Uchida με Sanderling,- Annie Fischer με Fricsay,- Haskil με Markevitch και τόσοι άλλοι που αγνοώ. Ακόμη και η Myra Hess με τον Toscanini (στην ιστορική ηχογράφηση που αναφέρει ο Σπύρος) το έχει ξαναγράψει το 1952 με τον van Beinum. Έτσι είναι αδύνατο, άλλωστε δεν έχει και νόημα, να έχει κανείς συνολική εικόνα. Πάντως και μόνο τα ονόματα Richter-Sanderling-Munch με ηλεκτρίζουν.

Τον αγαπητό Brucknerian ευχαριστώ για την υπόδειξη του για την Nelson Mass του Haydn που ήδη έχει παραγγελθεί στην εκτέλεση που προτείνει. Θα μου επιτρέψει μια παρατήρηση στα μουσικά δάνεια του Haydn στον Beethoven. Συμφωνώ με το copy διαφωνώ με το paste.