Απόψεις για παθητικό με chip (PGA2311U) για volume

Δημήτρης Δ.

Supreme Member
21 June 2006
5,455
οσο το προχωραμε και το αναλυουμε τοσο μπλεκει μαλλον θα το παραγγειλω για να παιξω μαζι του και να το συγκρινω με τον δικο μου pro

Χρονια πολλα Δημητρη

Ευχαριστώ πολύ παιδιά ...
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Απάντηση: Re: Απόψεις για παθητικό με chip (PGA2311U) για volume

Λάμπρο, για να έχω πλήρως αναστρέψιμη μετατροπή θα πρέπει να μη κόψω τίποτα από τις γραμμές τροφοδοσίας στην πλακέτα.

Επειδή δεν έχω την έκδοση με smd pga
attachment.php


αλλά την άλλη με 16pin βάση (dip pga chip), σκέφτηκα να αφαιρέσω τη βάση και να βάλω κάποια άλλη με κομμένα τα ποδαράκια στα αντίστοιχα pin ως προς την πλακέτα, τότε θα μπορέσω να κολλήσω σε κάθε κομμένο ποδαράκι και την αντίστοιχη τροφοδοσία από τα shunt του Salas, δίχως να πειράξω την πλακέτα.

Νομίζω ότι έτσι θα πορευτώ, δίχως προβλήματα στην πλακέτα.

- Σήμερα δοκίμασα το παραπάνω δίχως επιτυχία και θα ήθελα όποιον διατίθεται να βοηθήσει

α) δοκίμασα πρώτα δύο βάσεις τη μία πάνω στην άλλη (δίχως να αφαιρέσω την αρχική της πλακέτας έτσι ώστε να έχω 100% αναστρέψιμο αποτέλεσμα.
Έχοντας ως βάση αυτό:
pin_conf.jpg

έκοψα τα pin4,5,10,12,13,15 της τελευταίας βάσης για να μην επικοινωνούν με τα αντίστοιχα της πλακέτας και έδωσα σε αυτά από τα δύο Salas (θετικής & αρνητικής των 5V) ως εξής:
1) pin4-> +5V
2) pin5-> GND (+5V)
3) pin12-> +5V
4) pin 13->-5V
5) pin10,15-> GND (-5V)

Στην ουσία τα εκτός pga έπαιρναν τροφοδοσία από το αρχικό τροφοδοτικό και το pga από τα δύο τροφοδοτικά Salas.
Δυστυχώς όμως δεν λειτούργησε καλά, έχοντας αρκετό θόρυβο και παραμόρφωση.

β) δοκίμασα έπειτα να τροφοδοτήσω την πλακέτα αφαιρώντας την αρχική τροφοδοσία, αφαιρώντας τα 7805 & 7905, όπου στα σημεία των pin της πλακέτας μπήκαν οι έξοδοι των Salas.
Εδώ η λειτουργία ήταν επιτυχής και φάνηκε να αποδίδει καλύτερα (μετρητικά) αλλά θέλει ψάξιμο εάν θα παρακαμφεί και το μετέπειτα φιλτράρισμα των 78ΧΧ ή θα αφαιθεί ως έχει.

Όποιος μπορεί ας βοηθήσει για το τι πήγε στραβά στο (α)?
 

tonal

Moderator
Staff member
29 September 2006
2,901
Στο α η γείωση της μιας τροφοδοσία ήταν συνδεδεμένη με τη γείωση της άλλης σε ένα τουλάχιστον σημείο;
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Λάμπρο, μεταξύ τους όχι.
Η γείωση της τροφοδοσίας των +5V πήγε στο pin5 του pga.
H γείωση της τροφοδοσίας των -5V πήγε στα pin10,15 του pga.

Η άποψή σου είναι ότι έπρεπε οι δύο γειώσεις να ενώνονται σε κάποιο κοινό σημείο και από εκεί ως αστέρι να πηγαίνει στα pin 5,10,15?
 

tonal

Moderator
Staff member
29 September 2006
2,901
Ναι κάπως έτσι. Έπρεπε η γείωση της πλακέτας να έχει κοινό σημείο με τη γείωση της νέας τροφοδοσίας. Πρέπει να υπάρχει μία κοινή τάση αναφοράς ("γείωση"). Για αυτό και μιλάμε για διαφορά τάσης, σε σχέση με τη τάση αναφοράς.
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Λάμπρο βρήκα το παρακάτω σχήμα.

T28oFwXfRXXXXXXXXX_%21%2188221699.jpg


Όπως βλέπεις στο pga (N3 το αναφέρει) όλες οι γειώσεις είτε του ψηφιακού είτε του αναλογικού μέρους, είναι κοινές.

Σκέφτομαι μήπως είναι καλύτερο αυτές οι γειώσεις να μείνουν ως έχουν (δηλ. να μην κοπούν τα ποδαράκια της 2ης βάσης στις γειώσεις) και οι δύο γειώσεις από τις δύο διαφορετικές πλακέτες του Salas, αντί να πάνε πάνω στα pin της 2ης βάσης - ανεξάρτητα - να πάνε σε κάποιο σημείο γείωσης της πλακέτας που βολεύει.
Αυτό νομίζω ότι συμβαδίζει με αυτό που μου γράφεις "Έπρεπε η γείωση της πλακέτας να έχει κοινό σημείο με τη γείωση της νέας τροφοδοσίας. Πρέπει να υπάρχει μία κοινή τάση αναφοράς ("γείωση"). Για αυτό και μιλάμε για διαφορά τάσης, σε σχέση με τη τάση αναφοράς. "

Απλά σκέφτομαι αν όλα αυτά θα επηρρεαστούν από αυτό που γράφει ο Κινέζος "Use Ferrite Beed for separate the Power and Audio Grounding"
LCD_KIT_009.jpg


Οι δύο πλακέτες του Salas θετικής και αρνητικής τροφοδοσίας είναι αυτόνομες:
attachment.php
 

tonal

Moderator
Staff member
29 September 2006
2,901
Μάλλον προτιμότερο έτσι αφού στο ολοκληρωμένο δεν υπάρχει ξεχωριστός ακροδέκτης γείωσης τροφοδοσίας στο αναλογικό παρά μόνο η γείωση σήματος στην οποία καταλήγει και η γείωση της τροφοδοσίας.
Το πιο βολικό είναι να κολλήσεις ψιλό καλώδιο κάτω από τη δεύτερη βάση και εκεί να συνδέονται οι γειώσεις των τροφοδοτικών του salas.
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Μάλλον προτιμότερο έτσι αφού στο ολοκληρωμένο δεν υπάρχει ξεχωριστός ακροδέκτης γείωσης τροφοδοσίας στο αναλογικό παρά μόνο η γείωση σήματος στην οποία καταλήγει και η γείωση της τροφοδοσίας.
Το πιο βολικό είναι να κολλήσεις ψιλό καλώδιο κάτω από τη δεύτερη βάση και εκεί να συνδέονται οι γειώσεις των τροφοδοτικών του salas.

- Ναι έτσι είναι, το pga δεν έχει ακροδέκτη γείωσης για το αναλογικό παρά μόνο γείωση σήματος και γείωση ψηφιακού. Φυσικά όλα αυτά επικοινωνούν μαζί όταν το pga είναι πάνω στη βάση της πλακέτας.
Η πρόταση σου για ψιλό καλώδιο, κάτω από τη 2η βάση, ήταν αυτό που έκανα εξ' αρχής και το είχα γράψει στο μεγάλο μήνυμά μου:

- Σήμερα δοκίμασα το παραπάνω ...
α) δοκίμασα πρώτα δύο βάσεις τη μία πάνω στην άλλη (δίχως να αφαιρέσω την αρχική της πλακέτας έτσι ώστε να έχω 100% αναστρέψιμο αποτέλεσμα.
...
έκοψα τα pin4,5,10,12,13,15 της 2ης βάσης για να μην επικοινωνούν με τα αντίστοιχα της πλακέτας και έδωσα σε αυτά από τα δύο Salas (θετικής & αρνητικής των 5V) ως εξής:
1) pin4-> +5V
2) pin5-> GND (+5V)
3) pin12-> +5V
4) pin 13->-5V
5) pin10,15-> GND (-5V)

Στην ουσία τα εκτός pga έπαιρναν τροφοδοσία από το αρχικό τροφοδοτικό και το pga από τα δύο τροφοδοτικά Salas.
Δυστυχώς όμως δεν λειτούργησε καλά, έχοντας αρκετό θόρυβο και παραμόρφωση....

Όπως είδες αυτό σκέφτηκα εξ' αρχής, αλλά το αποτέλεσμα δίνει αρκετό θόρυβο και παραμόρφωση. Σκέφτηκα ότι κάτι δεν πάει καλά με τη γείωση, γιατί έτσι δεν επικοινωνεί η γείωση του ψηφιακού με την γείωση του σήματος του pga, ενώ εκ κατασκευής αυτό συνέβαινε.
Θα επιχειρήσω και το άλλο δηλ. να κοπούν μόνο τα ποδαράκια 4,12 & 13 για τις 3 τάσεις ενώ αυτά των γειώσεων θα μείνουν να παίρνουν από την πλακέτα. Οι δύο γειώσεις από τις πλακέτες του Salas θα τις πάω στις αντίστοιχες γειώσεις που είχαν τα 7805 & 7809.

Κατά αυτόν τον τρόπο η συνδεσμολογία θυμίζει τύπου αστέρα. Θα το επιχειρήσω και θα ενημερώσω για το αποτέλεσμα.
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Να πω, ότι δοκιμάστηκαν και πέτυχαν και οι δύο τρόποι σύνδεσης με τα τροφοδοτικά του Salas.
1) με διπλή βάση για το pga, όπου στη δεύτερη κόπηκαν τα pin 4,12 &13 και σε αυτά δόθηκαν οι ανάλογες τάσεις. Η γείωση των δύο τροδοτικών Salas πήγε ως κοινή σε ένα κοινό σημείο. Με λίγα λόγια σ' αυτήν την προσέγγιση τα εκτός pga τροφοδοτούνται με το μαμά τροφοδοτικό και το pga αποκλειστικά από το Salas.
2) η κατάργηση της τροφοδοσίας της πλακέτας δηλ. των 7805 & 7905 και η εξ' ολοκλήρου τροφοδότηση από τα τροφοδοτικά του Salas.

Μεταξύ των δύο, επιλέχθηκε η (2) προσέγγιση, γιατί είναι πιο μίνιμαλ, γιατί τουλάχιστον μετρητικά δεν πλεονεκτεί η μία έναντι της άλλης και τέλος η (1) προσέγγιση θέλει κόπο στην επιτυχία των δύο βάσεων, έτσι ώστε να απομονωθεί πλήρως από τα σημεία τάσης της αποκάτω, κάτι που δεν σηκώνει εύκολα μετακινήσεις.
Θα ανέβαζα κάποιες μετρήσεις, αλλά δυστυχώς έχω κολλήσει σε δύο προβλήματα που δεν μου δίνουν τη δυνατότητα τελικών μετρήσεων.
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
To εγχείρημα έλαβε τέλος και μάλιστα καλό.

Να υπενθυμίσω ότι αλλάχθηκε η συνολική του τροφοδοσία, με ότι πιο "αγνό", το όνομα του οποίου Salas SSLV 1.1 (http://www.avclub.gr/forum/showthread.php/86129-Shunt-Regulator-V-1.1-%28rev-2%29-by-Salas). Έφυγε όλη η εργοστασιακή τροφοδοσία μέχρι και την εξομάλυνση και στο τέλος της εξομάλυνσης μπήκαν οι απολήξεις της νέας τροφοδοσίας.

Με την ευκαιρία φόρεσε και νέο κουστούμι. Ξεκινώ με τις φώτο της αισθητικής παρέμβασης.

Μπροστινή & οπίσθια πλευρά (ακόμη δεν έχω βάλει γράμματα...το κερασάκι στο τέλος)

front.jpg
back.jpg

Η διάταξη στο εσωτερικό: διακρίνονται τα δύο Salas, πίσω η βάση της κύριας πλακέτας και μπροστά η πλακέτα οθόνης.
to Salas.jpg

Χώρος για το M/T δεν έμεινε, οπότε επιλέχθηκε κλειστός τοροειδής για λίγες ηλεκτρομαγνητικές παρεμβολές. Αν και δεν φαίνεται στην παρακάτω φώτο, σηκώθηκε στον "αέρα" γύρω στα 2 εκατοστά, με δαχτυλίδι στο μέσο από κάτω του. Σε μετρήσεις μέσω FFT του φάσματος, η θέση του M/T δεν επηρρεάζει στο ελάχιστο τις μετρήσεις.
inside2.jpg

Ακουστικά, παίζει με μεγάλη σκηνική εικόνα, μαλακά υψηλά "αέρινα" και εκτεταμένο χαμηλό. Δεν θα μπω σε σύγκριση με το πως έπαιζε με το αρχικό τροφοδοτικό, γιατί το έχω ξεκοιλιασμένο πολύ καιρό και πάντα η ακουστική μνήμη ενδέχεται επηρρεασμό placebo. Πάντως παίζει για τα δικά μου αυτιά "όνειρο"!

Οι μετρήσεις τι λένε σε σύγκριση με τις πρωτύτερες που είχαμε πάρει με το εργοστασιακό τροφοδοτικό; Βελτιώθηκαν ή ο σχεδιασμός ήταν ήδη στο μέγιστο;

Για πάμε αναλυτικά:

Αρμονική Παραμόρφωση στο δεξί κανάλι (thd, thd+N) με το εργοστασιακό τροφοδοτικό (Arta)
attachment.php


Αρμονική Παραμόρφωση στο δεξί κανάλι (thd, thd+N) με Salas SSLV 1.1 τροφοδοτικό (Arta)
thd_r.jpg

Ενδοδιαμόρφωση στο δεξί κανάλι (imd) με το εργοστασιακό τροφοδοτικό (Arta)
attachment.php


Ενδοδιαμόρφωση στο δεξί κανάλι (imd) με Salas SSLV 1.1 τροφοδοτικό (Arta)
imd_r.jpg

Επίπεδο θορύβου (Noise Level) με το εργοστασιακό τροφοδοτικό (Arta)
attachment.php


Επίπεδο θορύβου (Noise Level) με το Salas SSLV 1.1 τροφοδοτικό (Arta)
noise_r.jpg

SNR με εργοστασιακό τροφοδοτικό (Arta).
attachment.php


SNR με Salas SSLV1.1 τροφοδοτικό (Arta).
snr_r.jpg

Εν κατακλείδι, υπήρξε βελτίωση στην thd+N από 0.0016 -> 0.0011% και μάλιστα η 3η αρμονική έγινε πιο έντονη (υποψία για ακουστική διαφοροποίηση).
Στην imd από 0.0050/0.0025/0.0043% -> 0.0038/0.0024/0.0028% με μικρότερες διακυμάνσεις.
Στο επίπεδο θορύβου πήρε 4dB και προσέγγισε τα 101+dB. Αυτό αντικατατοπρίζεται και στο γράφημα snr όπου σε όλο το ακουστικό φάσμα η τροφοδοσία Salas δίνει μία αύξηση 4-5dB.

Μετρητικά η αλλαγή δείχνει σημαντική, απομένει και ένα ακουστικό τεστ μεταξύ εργοστασιακού και βελτιωμένου.
Σημ.= η αλλαγή του pga2311P - > pga2311PA μετρητικά δεν έδωσε σημαντική διαφορά.
 

YioCha

Established Member
5 April 2008
210
Ζωγράφου
Lemon, τιμή και δόξα για την όρεξή σου και τον κόπο σου να μας παρουσιάσεις όλα αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα. Παρατηρώ όμως ότι έχεις αφιερώσει όλη σου την ενέργεια στο τροφοδοτικό του SALAS και έχεις διατηρήσει τους ηλεκτρολυτικούς στην είσοδο. Δοκίμασες εκεί κάτι άλλο; Η προσωπική μου εμπειρία, όπως την έχω μεταφέρει νωρίτερα στο νήμα, λέει ότι η αλλαγή τους με μη πολικούς στερεάς κατάστασης (πχ. πολυπροπυλενίου ή Ρώσικους PETP) ή ακόμα καλύτερα η κατάργησή τους, έχει πολύ μεγάλη και κατά τη γνώμη μου θετική επίδραση στο ηχητικό αποτέλεσμα. Είναι μια εύκολη και πολύ αποτελεσματική μετατροπή. Μάλιστα ενδέχεται να μην μπορείς να εξαργυρώσεις ηχητικά όλο το κέρδος από την σούπερ τροφοδοσία αν τους αφήσεις εκεί. Απλά στην περίπτωση της κατάργησής τους και παρ’ ότι δεν έχω παλμογράφο για να το τσεκάρω, είμαι βέβαιος ότι η φάση στην έξοδο αντιστρέφεται. Αυτό είναι θεωρητικά αναμενόμενο αλλά επιβεβαιώνεται και από τις ακροάσεις. Για να έρθει η φάση «στα ίσια της», συνδέω ανάποδα τα καλώδια στα ηχεία.

Στο θέμα της τροφοδοσίας, μη έχοντας αρκετή όρεξη και χρόνο αλλά ούτε και τον απαιτούμενο εξοπλισμό για να δουλέψω με εναλλακτικά κυκλώματα, ακολούθησα τον απλούστερο δυνατό δρόμο:
1) Ο μετασχηματιστής, όσο μεγαλύτερος τόσο καλύτερα. Για πρακτικούς λόγους έμεινα στον τοροειδή 50VA του Γιατρά (σκοπεύω να το βάλω σε ένα λογικών διαστάσεων κουτί μαζί με ένα DAC).
2) Για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη περιστολή ripple και θορύβων, δοκίμασα αρκετούς ηλεκτρολυτικούς εξομάλυνσης σε διάφορους συνδυασμούς μάρκας-χωρητικότητας και χρησιμοποιώντας διάφορα είδη πυκνωτών για by-pass μετά τους σταθεροποιητές. Κατέληξα στον εξής συνδυασμό: πριν από τους σταθεροποιητές Nippon 10.000uF/25V (χωράνε, απλά είναι ψηλότεροι απ’ τους original) και μετά τους σταθεροποιητές πάλι Nippon αλλά 3.300uF/16V (επίσης χωράνε!). Τους δεύτερους τους έκανα by-pass με SANYO OSCON 470uF/16V σειρά SEPC (ουσιαστικά οι OSCON με αυτή τη χωρητικότητα ήταν από μόνοι τους αρκετοί γι’ αυτή τη θέση). Τους κεραμικούς της πλακέτας τους άφησα όπως ήταν.
Το ηχητικό αποτέλεσμα είναι το καλύτερο μέχρι στιγμής. Το «πραματάκι» έχει γίνει τόσο γρήγορο, διάφανο, δυναμικό, εκτεταμένο και τρισδιάστατο που ξεγυμνώνει τις ηχογραφήσεις, με ότι καλό και κακό σημαίνει αυτό. Τρομερή πληροφορία χαμηλής στάθμης, εξαιρετικός έλεγχος χαμηλού και απίστευτα πρίμα. Καμία ηχογράφηση δεν είναι πλέον ακριβώς ίδια με κάποια άλλη. Αυτό κάποιες φορές είναι πρόβλημα, δεν παύει όμως να είναι και αποκάλυψη. Ξαφνικά νοιώθεις ότι απέκτησες ένα στηθοσκόπιο και ακούς λεπτομέρειες που δεν υποψιαζόσουν καν. Θα μπορούσα να γράψω αρκετές σελίδες με παρατηρήσεις αλλά αυτό που τελικά θα πω είναι ότι η δοκιμή σε αυτά τα σημεία του original κυκλώματος αξίζει κάθε κόπο. Μεγάλη διαφορά, μαζί με την απουσία πυκνωτών στην είσοδο, έκαναν οι OSCON μετά τα regulators, ειδικά όμως η σειρά SEPC, η οποία «με το αυτί» επιβεβαίωσε τη φήμης της για πολύ χαμηλή ESR και για εξαιρετική ικανότητα στην απόρριψη θορύβου. Ο Kontr τους έχει μετρήσει και έχει διαπιστώσει τη μεγαλύτερη -με διαφορά- απόρριψη θορύβου από οποιονδήποτε κοινό ηλεκτρολυτικό. Πραγματικά απορώ γιατί δηλώνονται ως κατάλληλοι για εφαρμογές σε ψηφιακά κυκλώματα και κανείς δεν τους αναφέρει ως κατάλληλους για audio (Lemon υποψιάζομαι ότι στις θέσεις C101, C201, C301 κλπ. του SALAS θα κάνουν εξαιρετική δουλειά).

Το επόμενο σημείο που αξίζει φροντίδας είναι οι διαιρέτες τάσης στις εισόδους L-R (έπονται των ρελέ και προηγούνται των πυκνωτών). Είναι υλοποιημένοι με τέσσερις καλούτσικες αντιστάσεις metal film αλλά η αλλαγή τους με καλύτερες είναι επιβεβλημένη. Έχω ακούσει στο σύστημά μου τις VISHAY S102 (bulk metal foil) με τον παθητικό της Placette Audio και έχω θαυμάσει τον εξαιρετικά αναλυτικό αλλά ταυτόχρονα ήρεμο και ραφιναρισμένο ήχο τους. Ο παθητικός αυτός είναι καλύτερος -έστω και λίγο- από το κιτ στα πάντα εκτός από τις ατάκες και τα δυναμικά (λογικό ως απλός παθητικός εξασθενητής), και ουσιαστικά αυτό που ακούς είναι η απουσία θορύβου και παραμορφώσεων των συγκεκριμένων VISHAY. Βγαίνω στο ψάξιμο, κάνουν γύρω στα 10$ η μία αλλά θα την κάνω την κίνηση. Δεν ψάχνω για επιπλέον διαφάνεια (που ούτως ή άλλως θα έρθει) αλλά για ακόμα φυσικότερες και πιο ραφιναρισμένες χροιές. Χρειάζονται δύο 220Ω και δύο 47ΚΩ. Αν κάποιος γνωρίζει προμηθευτή ας μιλήσει γιατί δεν βρίσκω εύκολα σε στόκ.

Ο τηλεχειρισμός είναι μονίμως προβληματικός και αναξιόπιστος αλλά λίγο με ενδιαφέρει πιά. Το κιτ έχει ήδη ξεπαράσει κάθε λογική προδοκία μου σε επίπεδο ήχου.
 

YioCha

Established Member
5 April 2008
210
Ζωγράφου
Διόρθωση στο προηγούμενο post μου σχετικά με τις αντιστάσεις στην είσοδο (μετά τα ρελέ). Για καλύτερη κατανόηση θα αναφερθώ στο σχέδιο του post #146 του συμφορουμίτη Lemon. Οι αντιστάσεις R12-R13 και R3-R4 δεν σχηματίζουν διαιρέτες τάσης ούτε κάποιο φίλτο με τους πυκνωτές C7-C8 (10uF στο πραγματικό κύκλωμα). Απλά οι R12-R13 είναι οι αντιστάσεις εισόδου και οι R3-R4 είναι dampers για την αποτροπή ενδεχόμενων ταλαντώσεων. Στο πραγματικό κύκλωμα του κιτ οι R13-R14 είναι 47ΚΩ και οι R3-R4 είναι 220Ω. Οι μεν R13-R14 θα είναι καλό να αντικατασταθούν με ότι καλύτερο (metal foil VISHAY ή CADDOCK) οι δε R3-R4 μπορούν επίσης να αντικατασταθούν με καλύτερες αλλά θα μπορούσαν επίσης να αφαιρεθούν (βραχυκυκλωθούν) δοκιμαστικά, γιατί δεν είναι απαραίτητες με βάση το dataseet του PGA και υπάρχουν μόνο για προληπτικούς λόγους. Το ίδιο ισχύει (βελτίωση ή και αφαίρεση) και για τις εξόδου R5-R6 (330Ω στο πραγματικό κύκλωμα). Θα δοκιμάσω να τις καταργήσω στο δικό μου και θα επανέλθω με αποτελέσματα-εντυπώσεις
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Yiocha, συγνώμη που θα είμαι λίγο περιεκτικός λόγω προσωρινής έλλειψης χρόνου (θα επανέλθω).
Έχω διαβάσει και θυμάμαι τα πάντα που έχεις γράψει με κόπο και εύστοχες παρατηρήσεις.

Τα τροφοδοτικά του έλληνα "Salas", δεν παίζονται. Αυτό ήδη το έχουν καταλάβει πάρα πολλά παιδιά και σε αυτό το φόρουμ (εκτός του γνωστού diyaudio) που αναφέρουν εντυπωσιακές ακουστές διαφορές σε ήδη υπάρχοντα και μάλιστα και shunt (βλέπε συζήτηση για βουβάλι).
Δεν είναι απλά κάποια άλλα τροφοδοτικά, που απλά αντικαταστούν τα ήδη 78ΧΧ, έχουν τελείως διαφορετική φιλοσοφία κατασκευής και λειτουργίας με αποτέλεσμα την πολύ χαμηλή αντίσταση εξόδου σε μεγάλο φάσμα συχνοτήτων.
Θέλουν όμως για σωστή τοποθέτηση έλεγχο από παλμογράφο...για να τα φέρεις σε άψογη λειτουργία αναλόγως του κυκλώματος που θα τροφοδοτήσεις.

Για τους Oscon, αν και δεν αναφέρθηκα, ήδη είχα αλλάξει το μοναδικό που κάνει αποσύζευξη κοντά στο pga. Τώρα ποιο τύπο έχω βάλει δεν θυμάμαι!

Για την αντίσταση εισόδου σε κάθε κανάλι αν και θα μπορούσα στο δικό μου dac να τα καταργήσω εντελώς (γιατί το έχω παθητικά με 15uF Obbligato Premium εξόδου), αλλά επειδή κατά καιρούς παίζει και με άλλα συστήματα, προτίμησα για λόγους ασφάλειας dc, να του βάλω δύο Wima MKP 3.3uF και τέλος. Στις φώτο που έχω ανεβάσει δεν φαίνονται γιατί αλλάχθηκαν στην πορεία, όταν σκεφτόμουν τη λύση σου για πλήρη αφαίρεση...

Για τα τερτίπια του τηλεχειρισμού...who cares!
 
Last edited:

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Διόρθωση στο προηγούμενο post μου σχετικά με τις αντιστάσεις στην είσοδο (μετά τα ρελέ). Για καλύτερη κατανόηση θα αναφερθώ στο σχέδιο του post #146 του συμφορουμίτη Lemon. Οι αντιστάσεις R12-R13 και R3-R4 δεν σχηματίζουν διαιρέτες τάσης ούτε κάποιο φίλτο με τους πυκνωτές C7-C8 (10uF στο πραγματικό κύκλωμα). Απλά οι R12-R13 είναι οι αντιστάσεις εισόδου και οι R3-R4 είναι dampers για την αποτροπή ενδεχόμενων ταλαντώσεων. Στο πραγματικό κύκλωμα του κιτ οι R13-R14 είναι 47ΚΩ και οι R3-R4 είναι 220Ω. Οι μεν R13-R14 θα είναι καλό να αντικατασταθούν με ότι καλύτερο (metal foil VISHAY ή CADDOCK) οι δε R3-R4 μπορούν επίσης να αντικατασταθούν με καλύτερες αλλά θα μπορούσαν επίσης να αφαιρεθούν (βραχυκυκλωθούν) δοκιμαστικά, γιατί δεν είναι απαραίτητες με βάση το dataseet του PGA και υπάρχουν μόνο για προληπτικούς λόγους. Το ίδιο ισχύει (βελτίωση ή και αφαίρεση) και για τις εξόδου R5-R6 (330Ω στο πραγματικό κύκλωμα). Θα δοκιμάσω να τις καταργήσω στο δικό μου και θα επανέλθω με αποτελέσματα-εντυπώσεις

Όπως υποσχέθηκα μόλις βρήκα χρόνο επανέρχομαι.
Κοίταξα όλα τα datasheet, για το pga2311 αλλά και για το προηγούμενο του CS3310 και δεν υπάρχει πουθενά αναφορά για αυτές τις αντιστάσεις.

Σκέφτηκε ότι σίγουρα είναι αντιγραφές Κινεζιές και έψαξα στις εικόνες του google.
Στη σελίδα http://www.eleki-jack.com/audio2/2009/04/pga2311pactrl23113.html βρήκα το ίδιο κύκλωμα που μάλλον μας δίνει απαντήσεις για τις επιλογές του Κινέζου.
Γράφεις ότι στο πραγματικό κύκλωμα οι τιμές των αντιστάσεων R12,13 είναι 47Κ αντί 100K του σχήματος. Στο σύνδεσμο δίνονται ως 47K και αναφέρεται ότι συνεισφέρουν στη σταθεροποίηση ενδεχόμενου dc.
Οι αντιστάσεις R3,4 με πραγματική τιμή 220R, στο σύνδεσμο έχουν τιμή 100R και συνδιάζονται με πυκνωτές προς τη γη 220p, δημιουργώντας ένα low pass φίλτρο.
Σε μας φαίνεται ότι είναι ως φαντάσματα ή ο κινέζος θεωρώντας ότι το pga στην είσοδό του έχει μια χωρητικότητα εσωτερική, έβαλε την 220R για να λειτουργήσει ως φίλτρο!

Πάμε στην έξοδο τώρα με τις αντιστάσεις R5,6 όπου γράφεις οτι στο πραγματικό κύκλωμα είναι 330R. Στο σύνδεσμο και πάλι έχουν χρησιμοποιηθεί 100R και λέει ότι συνεισφέρουν στη σταθερότητα του φορτίου εξόδου (output load).

Επίσης πρόσεξε επί του σχηματικού που είχα δώσει την αντίσταση R11 = 10R μεταξύ πιν 4 & 12. Αυτή στο datasheet του pga δεν δίνεται, αλλά δίνεται στο datasheet του cs3310 αλλά δεν μπορώ να βρω την υποσημείωση 3 που εξηγεί το λόγο. Σε μας υπάρχει;

Σε ρωτώ γιατί πλέον μου είναι δύσκολο να ανοιγοκλείνω το κουτί, έτσι όπως έγινε. Εάν σου είναι εύκαιρο, τώρα που θα δεις και τα λοιπά, έλεγξέ το.
 

YioCha

Established Member
5 April 2008
210
Ζωγράφου
Yiocha, συγνώμη που θα είμαι λίγο περιεκτικός λόγω προσωρινής έλλειψης χρόνου (θα επανέλθω).
Έχω διαβάσει και θυμάμαι τα πάντα που έχεις γράψει με κόπο και εύστοχες παρατηρήσεις.

Σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.

Τα τροφοδοτικά του έλληνα "Salas", δεν παίζονται...

Με έχεις πείσει απολύτως. Θα μπούν στο πρόγραμμα ...

Για τους Oscon, αν και δεν αναφέρθηκα, ήδη είχα αλλάξει το μοναδικό που κάνει αποσύζευξη κοντά στο pga. Τώρα ποιο τύπο έχω βάλει δεν θυμάμαι!

Κι εγώ έχω OSCON εκεί αλλά δεν την άκουσα αυτή την αλλαγή. Την άκουσα όμως για τα καλά όταν έβαλα τους προαναφερθέντες SEPC μετά τα regulators του on board τροφοδοτικού, (όπως επίσης και στις τροφοδοσίες της πλακέτας του κλασσικού κινέζικου DAC, του παλιού με το CS4397). Η σκέψη μου είναι ότι και στα SALAS στις θέσεις C101, C201, C301 κλπ. είναι πολύ πιθανό να δώσουν σημαντικά οφέλη.

Για την αντίσταση εισόδου σε κάθε κανάλι αν και θα μπορούσα στο δικό μου dac να τα καταργήσω εντελώς (γιατί το έχω παθητικά με 15uF Obbligato Premium εξόδου), αλλά επειδή κατά καιρούς παίζει και με άλλα συστήματα, προτίμησα για λόγους ασφάλειας dc, να του βάλω δύο Wima MKP 3.3uF και τέλος. Στις φώτο που έχω ανεβάσει δεν φαίνονται γιατί αλλάχθηκαν στην πορεία, όταν σκεφτόμουν τη λύση σου για πλήρη αφαίρεση...

Τις εισόδου δεν τις πείραξα ακόμη αλλά δοκίμασα την κατάργηση των R3, R4, R5 και R6. Το αποτέλεσμα ήταν μικρό. Η μόνη παρατήρηση που με επιφύλαξη τολμώ να κάνω, είναι ότι πήρα μιά αίσθηση επιπλέον ανοίγματος της στερεοφωνικής εικόνας, περισσότερου αέρα ανάμεσα στα όργανα και σαφέστερου καθορισμού της θέσης τους στις τρείς διαστάσεις. Μάλλον υπήρξε διαφορά αλλά σίγουρα ήταν μικρότερη απ' ότι περίμενα.
--
 

YioCha

Established Member
5 April 2008
210
Ζωγράφου
Yiocha, συγνώμη που θα είμαι λίγο περιεκτικός λόγω προσωρινής έλλειψης χρόνου (θα επανέλθω).
Έχω διαβάσει και θυμάμαι τα πάντα που έχεις γράψει με κόπο και εύστοχες παρατηρήσεις.

Τα τροφοδοτικά του έλληνα "Salas", δεν παίζονται. Αυτό ήδη το έχουν καταλάβει πάρα πολλά παιδιά και σε αυτό το φόρουμ (εκτός του γνωστού diyaudio) που αναφέρουν εντυπωσιακές ακουστές διαφορές σε ήδη υπάρχοντα και μάλιστα και shunt (βλέπε συζήτηση για βουβάλι).
Δεν είναι απλά κάποια άλλα τροφοδοτικά, που απλά αντικαταστούν τα ήδη 78ΧΧ, έχουν τελείως διαφορετική φιλοσοφία κατασκευής και λειτουργίας με αποτέλεσμα την πολύ χαμηλή αντίσταση εξόδου σε μεγάλο φάσμα συχνοτήτων.
Θέλουν όμως για σωστή τοποθέτηση έλεγχο από παλμογράφο...για να τα φέρεις σε άψογη λειτουργία αναλόγως του κυκλώματος που θα τροφοδοτήσεις.

Για τους Oscon, αν και δεν αναφέρθηκα, ήδη είχα αλλάξει το μοναδικό που κάνει αποσύζευξη κοντά στο pga. Τώρα ποιο τύπο έχω βάλει δεν θυμάμαι!

Για την αντίσταση εισόδου σε κάθε κανάλι αν και θα μπορούσα στο δικό μου dac να τα καταργήσω εντελώς (γιατί το έχω παθητικά με 15uF Obbligato Premium εξόδου), αλλά επειδή κατά καιρούς παίζει και με άλλα συστήματα, προτίμησα για λόγους ασφάλειας dc, να του βάλω δύο Wima MKP 3.3uF και τέλος. Στις φώτο που έχω ανεβάσει δεν φαίνονται γιατί αλλάχθηκαν στην πορεία, όταν σκεφτόμουν τη λύση σου για πλήρη αφαίρεση...

Για τα τερτίπια του τηλεχειρισμού...who cares!

(Έκανα το προηγούμενο reply σαλάτα, γι αυτό το ξαναγράφω εδώ με κάποιες τροποποιήσεις)

Σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.

Για τα τροφοδοτικά του SALAS: Με έχεις πείσει απολύτως. Θα μπουν στο πρόγραμμα ...

Για τους Oscon: Με την αλλαγή αυτού κοντά στο PGA δεν άκουσα διαφορά. Εκεί που την «άκουσα» για τα καλά είναι όταν έβαλα τους SEPC μετά τα regulators του on board τροφοδοτικού. Η σκέψη μου είναι ότι και στα SALAS οι OSCON είναι πολύ πιθανό να δώσουν σημαντικά οφέλη στις θέσεις C101, C201, C301 κλπ.

Για τους πυκνωτές εισόδου: Αν πρέπει να κρατήσεις κάποιους εκεί και θέλεις να δοκιμάσεις, μπορώ να σου δώσω τους ρώσικους new-old stock K73-17 ή K53-11 οι οποίοι είναι πλέον οι αγαπημένοι μου για coupling (τρώνε τους WIMA και κάμποσους άλλους για πρωινό). Είναι πολύ φτηνοί, μικροί σε μέγεθος και συνεπώς βολικοί. Οι K73-17 είναι εξαιρετικοί σε έλεγχο, αίσθηση χρονισμού και δυναμικά, ιδιαίτερα αναλυτικοί και τρισδιάστατοι και με απίστευτη για την τιμή και το υλικό τους (PETP=MKT) έκταση και παρουσία στα πρίμα. Οι Κ53-11 είναι διπολικοί, αλλού αναφέρονται ως tantalum και αλλού ως oxide-semiconductor, είναι ένα κλικ πιο κάτω σε παρουσία πρίμων και αίσθηση διεισδητικής ανάλυσης από τους K73-17 αλλά είναι πιο γλυκόηχοι και ξεκούραστοι χωρίς να είναι "ψόφιοι".

Για τις αντιστάσεις εισόδου: Τις R12-R13 δεν τις πείραξα ακόμη αλλά τις R3, R4, R5 και R6 τις βραχυκύκλωσα. Δεν είμαι σίγουρος ότι άκουσα πραγματική διαφορά. Η μόνη παρατήρηση που με επιφύλαξη τολμώ να κάνω, είναι ότι πήρα μια αίσθηση επιπλέον ανοίγματος της στερεοφωνικής εικόνας, περισσότερου αέρα ανάμεσα στα όργανα και σαφέστερου καθορισμού της θέσης τους στις τρείς διαστάσεις. Πάντως, αν υπήρξε διαφορά, ήταν σίγουρα μικρότερη απ' ότι περίμενα.
 

YioCha

Established Member
5 April 2008
210
Ζωγράφου
Όπως υποσχέθηκα μόλις βρήκα χρόνο επανέρχομαι.
Κοίταξα όλα τα datasheet, για το pga2311 αλλά και για το προηγούμενο του CS3310 και δεν υπάρχει πουθενά αναφορά για αυτές τις αντιστάσεις.

Σκέφτηκε ότι σίγουρα είναι αντιγραφές Κινεζιές και έψαξα στις εικόνες του google.
Στη σελίδα http://www.eleki-jack.com/audio2/2009/04/pga2311pactrl23113.html βρήκα το ίδιο κύκλωμα που μάλλον μας δίνει απαντήσεις για τις επιλογές του Κινέζου.
Γράφεις ότι στο πραγματικό κύκλωμα οι τιμές των αντιστάσεων R12,13 είναι 47Κ αντί 100K του σχήματος. Στο σύνδεσμο δίνονται ως 47K και αναφέρεται ότι συνεισφέρουν στη σταθεροποίηση ενδεχόμενου dc.
Οι αντιστάσεις R3,4 με πραγματική τιμή 220R, στο σύνδεσμο έχουν τιμή 100R και συνδιάζονται με πυκνωτές προς τη γη 220p, δημιουργώντας ένα low pass φίλτρο.
Σε μας φαίνεται ότι είναι ως φαντάσματα ή ο κινέζος θεωρώντας ότι το pga στην είσοδό του έχει μια χωρητικότητα εσωτερική, έβαλε την 220R για να λειτουργήσει ως φίλτρο!

Πάμε στην έξοδο τώρα με τις αντιστάσεις R5,6 όπου γράφεις οτι στο πραγματικό κύκλωμα είναι 330R. Στο σύνδεσμο και πάλι έχουν χρησιμοποιηθεί 100R και λέει ότι συνεισφέρουν στη σταθερότητα του φορτίου εξόδου (output load).

Επίσης πρόσεξε επί του σχηματικού που είχα δώσει την αντίσταση R11 = 10R μεταξύ πιν 4 & 12. Αυτή στο datasheet του pga δεν δίνεται, αλλά δίνεται στο datasheet του cs3310 αλλά δεν μπορώ να βρω την υποσημείωση 3 που εξηγεί το λόγο. Σε μας υπάρχει;

Σε ρωτώ γιατί πλέον μου είναι δύσκολο να ανοιγοκλείνω το κουτί, έτσι όπως έγινε. Εάν σου είναι εύκαιρο, τώρα που θα δεις και τα λοιπά, έλεγξέ το.

Στο σχήμα της σελίδας που αναφέρεις η σχεδίαση του κυκλώματος εισόδου είναι διαφορετική απ' του δικού μας. Στο δικό μας ο πυκνωτής είναι σε σειρά με το σήμα και όχι προς τη γή. Συνεπώς δεν σχηματίζεται το low pass φίλτρο που προτείνει ο Ιάπωνας.
Η R11 υπάρχει και στο δικό μας, είναι 47R (και όχι 10R) και βρίσκεται ακριβώς μπροστά από το PGA, ανάμεσα σ' αυτό και στον C5 (o OSCON που έχεις βάλει κι εσύ).
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Στο σχήμα της σελίδας που αναφέρεις η σχεδίαση του κυκλώματος εισόδου είναι διαφορετική απ' του δικού μας. Στο δικό μας ο πυκνωτής είναι σε σειρά με το σήμα και όχι προς τη γή. Συνεπώς δεν σχηματίζεται το low pass φίλτρο που προτείνει ο Ιάπωνας.
Η R11 υπάρχει και στο δικό μας, είναι 47R (και όχι 10R) και βρίσκεται ακριβώς μπροστά από το PGA, ανάμεσα σ' αυτό και στον C5 (o OSCON που έχεις βάλει κι εσύ).

Ναι το έχω δει ότι είναι διαφορετική, αλλά φαίνεται σαν να είναι πάντρεμα δύο άλλων κυκλωμάτων. Αφενός βάζει εν σειρά τον πυκνωτή - προφανώς για προστασία από πιθανή dc τάση εισόδου, αφετέρου βάζει και προς τη γη άλλη μία αντίσταση 47K (αυτό ξέρω ότι συνηθίζεται σε έξοδο μετά από τον εν σειρά πυκνωτή) πάλι για σταθερότητα από πιθανή dc τάση, αλλά αφήνει και μία άλλη αντίσταση εν σειρά 220R η οποία ποιος ο λόγος ύπαρξης με την τιμή που έχει; Για αυτό πιθανολόγησα ότι είναι απομεινάρι φίλτρου ή κάτι μου ξεφεύγει και ο Κινέζος σωστά το έχει υλοποιήσει.
Η R11 είναι 47R λοιπόν. Τώρα τι γίνεται, γιατί στο μεν datasheet του pga, όπως είπα δεν αναφέρεται η αναγκαιότητά της στο δε cs αναφέρεται με τιμή 10R, αλλά δεν μπόρεσα να βρω την σημείωση 3 που εξηγεί το γιατί...
Αν σκεφτούμε ότι αυτά τα κυκλώματα πρώτα κυκλοφόρησαν για το τσιπ της CS και μετά τοποθετήθηκε το ισοδύναμο τoυ pga, πρέπει ο βασικός σχεδιασμός του κυκλώματος να είναι βάση του datasheet της CS.

(Έκανα το προηγούμενο reply σαλάτα, γι αυτό το ξαναγράφω εδώ με κάποιες τροποποιήσεις)

Σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.

Για τα τροφοδοτικά του SALAS: Με έχεις πείσει απολύτως. Θα μπουν στο πρόγραμμα ...

Για τους Oscon: Με την αλλαγή αυτού κοντά στο PGA δεν άκουσα διαφορά. Εκεί που την «άκουσα» για τα καλά είναι όταν έβαλα τους SEPC μετά τα regulators του on board τροφοδοτικού. Η σκέψη μου είναι ότι και στα SALAS οι OSCON είναι πολύ πιθανό να δώσουν σημαντικά οφέλη στις θέσεις C101, C201, C301 κλπ.

Για τους πυκνωτές εισόδου: Αν πρέπει να κρατήσεις κάποιους εκεί και θέλεις να δοκιμάσεις, μπορώ να σου δώσω τους ρώσικους new-old stock K73-17 ή K53-11 οι οποίοι είναι πλέον οι αγαπημένοι μου για coupling (τρώνε τους WIMA και κάμποσους άλλους για πρωινό). Είναι πολύ φτηνοί, μικροί σε μέγεθος και συνεπώς βολικοί. Οι K73-17 είναι εξαιρετικοί σε έλεγχο, αίσθηση χρονισμού και δυναμικά, ιδιαίτερα αναλυτικοί και τρισδιάστατοι και με απίστευτη για την τιμή και το υλικό τους (PETP=MKT) έκταση και παρουσία στα πρίμα. Οι Κ53-11 είναι διπολικοί, αλλού αναφέρονται ως tantalum και αλλού ως oxide-semiconductor, είναι ένα κλικ πιο κάτω σε παρουσία πρίμων και αίσθηση διεισδητικής ανάλυσης από τους K73-17 αλλά είναι πιο γλυκόηχοι και ξεκούραστοι χωρίς να είναι "ψόφιοι".

Για τις αντιστάσεις εισόδου: Τις R12-R13 δεν τις πείραξα ακόμη αλλά τις R3, R4, R5 και R6 τις βραχυκύκλωσα. Δεν είμαι σίγουρος ότι άκουσα πραγματική διαφορά. Η μόνη παρατήρηση που με επιφύλαξη τολμώ να κάνω, είναι ότι πήρα μια αίσθηση επιπλέον ανοίγματος της στερεοφωνικής εικόνας, περισσότερου αέρα ανάμεσα στα όργανα και σαφέστερου καθορισμού της θέσης τους στις τρείς διαστάσεις. Πάντως, αν υπήρξε διαφορά, ήταν σίγουρα μικρότερη απ' ότι περίμενα.

Για τα Salas, οπωσδήποτε με χρήση παλμογράφου για αποφυγή πιθανών ταλαντώσεων. Είναι παραλληλισμένα τροφοδοτικά γενικής χρήσης και χρήζουν πάντα προσαρμογής.
Ο Salas θυμάμαι ότι δεν ενέκρινε χρήση Oscon σε στάδια εξόδου του κυκλώματός του. Θέτει χρήση πυκνωτών με χαμηλό esr αλλά όχι πάρα πολύ χαμηλό όπως οι Oscon (κάτι έχει υπολογίσει εδώ...).

Επίσης στο κύκλωμα μας, αν προσέξεις με εξαίρεση τη θέση του μοναδικού πυκνωτή αποσύζευξης, λείπουν παντελώς βάσει του datasheet όλοι οι πυκνωτές αποσύζευξης τροφοδοσίας. Ο Κινέζος βασικά έβαλε μια βασική εξομάλυνση μετά τα 78ΧΧ και οδήγησε με μικρές σχετικά διαδρομές τις απαιτούμενες τάσεις γύρω από το pga με μόνο πυκνωτή εξομάλυνσης αυτών των 10uF. Που είναι λοιπόν η οδηγία για πυκνωτές αποσύζευξης τροφοδοσίας γύρω και κοντά στα πόδια τροφοδοσίας;

Οι K73-17 ή K53-11 σε τι μέγεθος είναι στο περίπου;