Ο SOTOS ζήτησε να μάθει πώς είναι ένα καρέ φιλμ από μηχανή μεσαίου φορμά σε σχέση με το ψηφιακό FF ή ακόμη και με ψηφιακή πλάτη. Δεν έχω προσωπική επαφή τον τελευταίο καιρό, αλλά θα τολμήσω να εκφέρω γνώμη.
Λοιπόν ας αρχίσουμε με την ψηφιακή πλάτη. Η μοναδική πλάτη που μπορεί να αγοράσει και να πληρώσει κανείς χωρίς να πουληθεί ο ίδιος είναι η KODAK 645 σε τετράγωνο φορμά 16 μέγα και χωρίς άμεση σύνδεση με εξωτερική πηγή ρεύματος. Παίζει γύρω στα 3000 δολάρια σε εξαιρετική κατάσταση μεταχειρισμένη. Ποιότητα εικόνας; Αντίστοιχη με αυτή των CANON 1DS MKII στα μεσαία iso, χειρότερη στα ψηλά iso και καλύτερη στα 50/100 iso.
Σε ποιά σώματα μπαίνει; Σε MAMIYA 645 AFD που παίζει στα 1000 δολάρια μεταχειρισμένη και με φακούς σε λογικές τιμές, σε HASSLEBLAD 501/503/201/203/205 σε τιμές από 600 ευρώ μεταχειρισμένες μέχρι 2000 ευρώ, αλλά και με φακούς αρκετά πιο ακριβούς από της ΜΑΜΙΥΑ, σε FUJI 680 GX i/ii/iii (πολύ περίεργο πάντρεμα, καθώς πρόκειται για μια μηχανή υβρίδιο μεγάλου φορμά και slr 6Χ8 εκ. που παίζει μεταχειρισμένη στα 400 ευρώ και με φθηνούς άλλά άριστους φακούς, σε MAMIYA RZ IIS 6Χ7 φορμά με άριστους φακούς (οι δυο τελευταίες περιπτώσεις έχουν ως κύριο μειονέκτημα τις πολύ μεγάλες διαστάσεις και το βάρος, κάνοντας μια CANON 5D να δείχνει κόμπακτ) σε BRONICA SQA/SQB δηλ. τετράγωνο φορμά πολύ φθηνό σώμα στα 300 ευρώ και με φθηνούς αλλά πολύ καλούς φακούς, τη σειρά PS και φυσικά CONTAX 645, την πιο ακριβή λύση, αλλά ίσως με τα καλύτερα οπτικά και γρήγορο AF.
Σε φιλμ τώρα....
Εδώ παίζουν κύριο ρόλο τα καλά οπτικά και μετά το καλό σκάνερ. Τα καλύτερα οπτικά έχει η MAMIYA 7 II ,τηλεμετρική, σε φορμά 6Χ7 εκ., που όμως δεν έχει εξαιρετική ποιότητα κατασκευής και είναι πολύ ακριβή μεταχειρισμένη καθώς σώμα και φακοί ευρυγώνιος/κανονικός/μικρός τηλεφακός σετάκι οδηγεί σε 3500-4000 ευρώ επένδυση. Η mamiya έχει και δεύτερη εξαιρετική πρόταση, τη σειρά RZ με πολύ καλά οπτικά (6Χ7 εκ). Παίζει πολύ χαμηλά στα 500-800 ευρώ μεταχειρισμένη, αλλά το κύριο μειονέκτημα είναι το μεγάλο βάρος, καθώς ζυγίζει 2,6 μόνο σώμα, άρα handheld is a joke.
Πολύ καλή λύση, αλλά επίσης πολύ βαριά και δυσκίνητη είναι η FUJI 680 (6Χ8 εκ.), πάντως έχει πολλούς αυτοματισμούς και για πολλούς δεν είναι ούτε ψάρι ούτε πουλί, για άλλους και ψάρι και πουλί.
Άλλη λύση, η πιο γνωστή είναι η HASSELBLAD 501/503/203/205 κλπ. με φακούς ZEISS σε φορμά 6Χ6 εκ. Legendary items. Στα μεταχειρισμένα ολι τιμές είναι ακόμα πολύ ψηλά.
Με οπτικά ZEISS εμφανίζονται επίσης η CONTAX 645 AF, που ήταν πολύ ακριβή, μέχρι να εμφανιστεί η HASSELBLAD H1, η ROLLEI 6000, 6003, 6008 (και με SCHNEIDER).
Εξαιρετικές επιδόσεις είχε η παραδοσιακή ROLLEI FLEX/MAT με φακό ZEISS TESSAR/PLANAR, διοπτική που δεν άλλαζε φακό. Οι τιμές ακόμα μένουν σε ψηλά επίπεδα, δηλ. 500-800 ευρώ.
Πολύ δημοφειλείς είναι και οι PENTAX 6X7 που έχουν και πλήρη σειρά υπερευρυγώνιων φακών.
Φθηνές αξιοπρεπείς λύσεις είναι οι PENTAX 645 AF που με 2 φακούς παίζουν στα 500 ευρώ, οι BRONICA ETRS (645), SQA (6X6) με ένα φακό στα 350 ευρώ και οι YASHICAMAT 124 διοπτική 645 με σταθερό φακό που παίζει στα 150 ευρώ.
Για σκάνερ τώρα. Αν έχετε φίλο ή γνω στό τυπογράφο με drum scanner κάντε του χαρούλες για να σας αφήνει να σκανάρετε εκεί τα φιλμ σας. Η απόλυτη λύση, τέλος.
Αν δεν έχετε, τότε κάθε καρέ θα σας στοιχίσει 10-15 ευρώ.
Οι αμέσως απόλυτες λύσεις είναι τα dedicated film scanners. Τα απολύτως καλύτερα σκάνερς είναι τα imacon φτιαγμένα σαν τα drum scanners, αλλά συνεχίζουν να φεύγουν πολύ ψηλά στα 2000+ ευρώ.
Αν δεν έχετε τόσα λεφτά και χώρο στο γραφείο, τότε πάμε σε dedicated film scanners. Το κρίσιμο σημείο είναι τα οπτικά του σκάνερ, το πρόγραμμα σκαναρίσματος και -έκπληξη- η απουσία τζαμιού μεταξύ του φιλμ και του φακού. Οι εξαιρετικά υψηλές αναλύσεις δεν ωφελούν ιδιαίτερα π.χ. το EPSON 4990 με 4800 dpi έχει σαφώς χειρότερες επιδόσεις από το ΜΙCROTEK 9800 XL πουσκανάρει ΜΟΝΟ στα 2400 dpi.
Το πιο φθηνό καλό σκάνερ είναι το EPSON 700.
Τώρα για τα φιλμ, δεν υπάρχει κάτι το ιδιαίτερο. Ό,τι ξέρουμε για το 3
5άρι φορμά, το ίδιο ισχύει και για τα μεγαλύτερα φορμά.
Λοιπόν ας αρχίσουμε με την ψηφιακή πλάτη. Η μοναδική πλάτη που μπορεί να αγοράσει και να πληρώσει κανείς χωρίς να πουληθεί ο ίδιος είναι η KODAK 645 σε τετράγωνο φορμά 16 μέγα και χωρίς άμεση σύνδεση με εξωτερική πηγή ρεύματος. Παίζει γύρω στα 3000 δολάρια σε εξαιρετική κατάσταση μεταχειρισμένη. Ποιότητα εικόνας; Αντίστοιχη με αυτή των CANON 1DS MKII στα μεσαία iso, χειρότερη στα ψηλά iso και καλύτερη στα 50/100 iso.
Σε ποιά σώματα μπαίνει; Σε MAMIYA 645 AFD που παίζει στα 1000 δολάρια μεταχειρισμένη και με φακούς σε λογικές τιμές, σε HASSLEBLAD 501/503/201/203/205 σε τιμές από 600 ευρώ μεταχειρισμένες μέχρι 2000 ευρώ, αλλά και με φακούς αρκετά πιο ακριβούς από της ΜΑΜΙΥΑ, σε FUJI 680 GX i/ii/iii (πολύ περίεργο πάντρεμα, καθώς πρόκειται για μια μηχανή υβρίδιο μεγάλου φορμά και slr 6Χ8 εκ. που παίζει μεταχειρισμένη στα 400 ευρώ και με φθηνούς άλλά άριστους φακούς, σε MAMIYA RZ IIS 6Χ7 φορμά με άριστους φακούς (οι δυο τελευταίες περιπτώσεις έχουν ως κύριο μειονέκτημα τις πολύ μεγάλες διαστάσεις και το βάρος, κάνοντας μια CANON 5D να δείχνει κόμπακτ) σε BRONICA SQA/SQB δηλ. τετράγωνο φορμά πολύ φθηνό σώμα στα 300 ευρώ και με φθηνούς αλλά πολύ καλούς φακούς, τη σειρά PS και φυσικά CONTAX 645, την πιο ακριβή λύση, αλλά ίσως με τα καλύτερα οπτικά και γρήγορο AF.
Σε φιλμ τώρα....
Εδώ παίζουν κύριο ρόλο τα καλά οπτικά και μετά το καλό σκάνερ. Τα καλύτερα οπτικά έχει η MAMIYA 7 II ,τηλεμετρική, σε φορμά 6Χ7 εκ., που όμως δεν έχει εξαιρετική ποιότητα κατασκευής και είναι πολύ ακριβή μεταχειρισμένη καθώς σώμα και φακοί ευρυγώνιος/κανονικός/μικρός τηλεφακός σετάκι οδηγεί σε 3500-4000 ευρώ επένδυση. Η mamiya έχει και δεύτερη εξαιρετική πρόταση, τη σειρά RZ με πολύ καλά οπτικά (6Χ7 εκ). Παίζει πολύ χαμηλά στα 500-800 ευρώ μεταχειρισμένη, αλλά το κύριο μειονέκτημα είναι το μεγάλο βάρος, καθώς ζυγίζει 2,6 μόνο σώμα, άρα handheld is a joke.
Πολύ καλή λύση, αλλά επίσης πολύ βαριά και δυσκίνητη είναι η FUJI 680 (6Χ8 εκ.), πάντως έχει πολλούς αυτοματισμούς και για πολλούς δεν είναι ούτε ψάρι ούτε πουλί, για άλλους και ψάρι και πουλί.
Άλλη λύση, η πιο γνωστή είναι η HASSELBLAD 501/503/203/205 κλπ. με φακούς ZEISS σε φορμά 6Χ6 εκ. Legendary items. Στα μεταχειρισμένα ολι τιμές είναι ακόμα πολύ ψηλά.
Με οπτικά ZEISS εμφανίζονται επίσης η CONTAX 645 AF, που ήταν πολύ ακριβή, μέχρι να εμφανιστεί η HASSELBLAD H1, η ROLLEI 6000, 6003, 6008 (και με SCHNEIDER).
Εξαιρετικές επιδόσεις είχε η παραδοσιακή ROLLEI FLEX/MAT με φακό ZEISS TESSAR/PLANAR, διοπτική που δεν άλλαζε φακό. Οι τιμές ακόμα μένουν σε ψηλά επίπεδα, δηλ. 500-800 ευρώ.
Πολύ δημοφειλείς είναι και οι PENTAX 6X7 που έχουν και πλήρη σειρά υπερευρυγώνιων φακών.
Φθηνές αξιοπρεπείς λύσεις είναι οι PENTAX 645 AF που με 2 φακούς παίζουν στα 500 ευρώ, οι BRONICA ETRS (645), SQA (6X6) με ένα φακό στα 350 ευρώ και οι YASHICAMAT 124 διοπτική 645 με σταθερό φακό που παίζει στα 150 ευρώ.
Για σκάνερ τώρα. Αν έχετε φίλο ή γνω στό τυπογράφο με drum scanner κάντε του χαρούλες για να σας αφήνει να σκανάρετε εκεί τα φιλμ σας. Η απόλυτη λύση, τέλος.
Αν δεν έχετε, τότε κάθε καρέ θα σας στοιχίσει 10-15 ευρώ.
Οι αμέσως απόλυτες λύσεις είναι τα dedicated film scanners. Τα απολύτως καλύτερα σκάνερς είναι τα imacon φτιαγμένα σαν τα drum scanners, αλλά συνεχίζουν να φεύγουν πολύ ψηλά στα 2000+ ευρώ.
Αν δεν έχετε τόσα λεφτά και χώρο στο γραφείο, τότε πάμε σε dedicated film scanners. Το κρίσιμο σημείο είναι τα οπτικά του σκάνερ, το πρόγραμμα σκαναρίσματος και -έκπληξη- η απουσία τζαμιού μεταξύ του φιλμ και του φακού. Οι εξαιρετικά υψηλές αναλύσεις δεν ωφελούν ιδιαίτερα π.χ. το EPSON 4990 με 4800 dpi έχει σαφώς χειρότερες επιδόσεις από το ΜΙCROTEK 9800 XL πουσκανάρει ΜΟΝΟ στα 2400 dpi.
Το πιο φθηνό καλό σκάνερ είναι το EPSON 700.
Τώρα για τα φιλμ, δεν υπάρχει κάτι το ιδιαίτερο. Ό,τι ξέρουμε για το 3
5άρι φορμά, το ίδιο ισχύει και για τα μεγαλύτερα φορμά.