Προσπαθωντας να συνοψισω τουλαχιστον τις δικες μου σκεψεις......
....Χρηστο και λιγη θεωρια δεν βλαπτει... το προτυπο D65 καθιερωθηκε το 1931 και η εξελιξη του το 1967.
Αυτη προβλεπει την υπαρξη ενος "εξομοιωτη" ηλιακου φωτος περιπου το μεσημερι (εξου και ο ορισμος daylight).
Δεν υπαρχει τετοιο φως , απλα προσπαθουμε προσεγγιστικα να το προσωμοιωσουμε.
Το διαγραμμα του ειναι αυτο
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:SPD_D65.png
στη περιοχη 380nm - 780 nm.
Eχουν παρθει δειγματα ανα 10nm και 5nm και βρεθηκε οτι τα αποτελεσματα ειναι λυση μιας πολυωνιμικης εξισωσης 3 βαθμου , που ειναι η εξης... y = 2.870x − 3.000 x στο τεραγωνο − 0.275.
Το σημειο αναφορας D65 εχει συντεταγμενες x=0.31271, y=0.32902 κατα CIE 1931 KAI x=0.3127, y=0.3290 KATA Rec 709 .
Και για να ακριβολογουμε d65 ειναι=6,503.6 Κ
...................
Οπως λεει σωστα ο Γιαννης σε προηγουμενο ποστ, καλα ειναι και λιγη θεωρια , αρκει να καταλαβαινουμε τι διαβαζουμε θα συμπληρωσω εγω, χωρις καμμια διαθεση αντιπαραθεσης. Κι εξηγουμαι....
Τα παραπανω που περιγραφει αφορουν το πως καθιερωθηκε το πρωτυπο και πως μεταφραστηκε το χρωμα σε νουμερα. Ειναι ουσιαστικά μια βαση η οποια μετεφρασε το midday light (συγκεκριμενο φως) σε νουμερα και μετρησε συντεταγμενες στα χρωματα που το συνθετουν με τον τροπο που περιγραφει. Αυτα συνεθεσαν και το τριγωνο αυτο.
Η διαφορα ειναι οτι ολα αυτα δεν περιγραφουν το τριγωνο που αφορα εμας.
Το τριγωνο που μας αφορα εχει να κανει και με το φως.
Για να φτασουμε στα τριγωνα που διαβαζουμε πρεπει να περασουμε απο αλλα δυο τριγωνα αν θελουμε να το καταλαβουμε πληρως.
Πρωτα θα πρεπει να μετατρεψουμε την παραπανω σχεση/τριγωνο , σε RGB τριγωνο κι επειτα για να περασουμε στο τι βλεπει το ανθρωπινο ματι, και κατα συνεπεια το τι πρεπει να προβαλει ενα μηχανημα, θα πρεπει να προσθεσουμε και το φως σαν παραγοντα.
Μετα απο ολα αυτα θα φτασουμε στο ζητουμενο.
Το RGB colorspace.
http://en.wikipedia.org/wiki/RGB_color_spaces
Αν κανετε τον κοπο και δειτε λιγο τα σπεκς του θα δειτε οτι
RGB spaces are generally specified by defining three primary colors and a
white point. In the table below the three primary colors and white points for various RGB spaces are given. The primary colors are specified in terms of their
CIE 1931 color space chromaticity coordinates (x,y).
Θα βρειτε επισης ενα πινακα και πολλα αναλυτικα στοιχεια για να μελετησετε.
Επισης για να ακριβολογουμε ....
Rec. 709, as
ITU-R Recommendation BT.709 is commonly known, standardizes the format of
High-definition television. Rec. 709 and
sRGB are sometimes used interchangeably.
However, Rec. 709 specifies the capture and transfer characteristics of an HDTV signal, and sRGB specifies a reference monitor that can be used to view that HDTV signal.
Παμε πλεον στα τριγωνα που διαβαζουμε στις διαφορες μετρησεις που απεικονιζουν τα χρωματα στις 3 θεσεις τους και τις συντεταγμενες τους αλλα για συγκεκριμενη ποσοτητα φωτος που θα μας δωσει και το συγκεκριμενο λευκο.
Ουσιαστικα η τριτη διασταση του χρωματος δεν απεικονιζετε σε κανενα τριγωνο απο αυτα. Αυτη που καθοριζει την ενταση του.
Αν βαλω στην κουβεντα και τα σπεκτροδιαγραμματα του benq παραπανω που αλλαζουν αρκετα με τα IRE νομιζω οτι ειναι κατανοητο πλεον οτι σαφως και οσο γραμμικοτερη ειναι η λαμπα, τοσο πιστοτερα θα ειναι τα χρωματα με το ζητουμενο.
Αλλο θεμα....
Το D65 μεινει σαν ονομασια λογο θερμοκρασιας .
Τι εννοουν και τι δεν εννοουν καποιοι οταν λενε D65 δεν το εχω καταλαβει.
Αυτο που μπορω να πω ειναι το τι εχω καταλαβει εγω.
Για να υπαρχει σωστη απεικονηση του σηματος που παραλαμβανει (εδω κολλαει το rec709) ενα μηχανημα (εδω κολλαει το srgb) θα πρεπει να εχει δυνατοτητα....
- να καλυψει η υπερκαλυψει (ο στοχος προς το παρον ειναι να τις καλυπτει) αρχικα τις συντεταγμενες του χρωματικου τριγωνου με τα βασικα του χρωματα, τα οποια απο πλευρας color decoding και θερμοκρασιας λευκου θα πρεπει να δωσουν λευκο στους 6500Κ.
- Αυτο ομως δεν αρκει παρα μονο για μια ποσοτητα φωτος σε καθε χρωμα και στο παραγομενο λευκο. Πρεπει να ισχυει σε ολες τις εντασεις. Εδω ερχετε το gamma correction για να ακριβολογουμε. Αυτο οφειλει να ξανακανει γραμμικο το σημα
του καθε χρωματος και κατα συνεπεια του λευκου για να εχουμε σωστη μεταφορα απο το σημα στην εικονα.
- Τελος θα πρεπει να κρατηθει η σωστη ισσοροπια λευκου. Εδω ειναι τα δυσκολα κι αυτα που μας αφορουν στο συγκεκριμενο θεμα.
Απ οτι εχω καταλαβει και για να μπορεσουμε να εχουμε μια σωστη ισσοροπια λευκου,
θα πρεπει τα χρωματα να ειναι ουσιαστικα μονιμα καρφωμενα στις συντεταγμενες τους παρολο που εμεις αλλαζουμε την ποσοτητα του φωτος.
Δηλαδη να εχουν και σαν αποτελεσμα τους 6500Κ ασχετως σε ποια IRE.
Αν ολα τα παραπανω μπορουν να καλυφθουν εγω εχω μηχανημα ρυθμισμενο σε D65 που λενε.
Δηλαδη για οποια ενταση φωτος απο 0 εως 100 IRE θα πρεπει να δω τα χρωματα primaries και secondies καρφωμενα στις θεσεις τους και το λευκο επισης ακουνητο στους 6500Κ.
Το πως γινονται οι μετρησεις, ας μας πει ο Μανωλης κι ο Greg. Eγω δεν θα το κανω.
Αλλα αν καποιος μπορει να ρυθμισει μηχανημα ετσι , ευχαριστως μαλλον θα τον πληρωσω οσο οσο.
Επισης, οποιος βρει uhp λαμπα που να μετρησει η να καταφερει να κανει τα παραπανω, θα ηθελα να μας ενημερωσει.
Θα το εκτιμησω τα μεγιστα.
Ολα τα στοιχεια για τα παραπανω βρισκονται στο wikipedia και θα χαρω πολυ αν καποιος μπει στο κοπο να τα διαβασει και να τα συζητησουμε.