Which Phono Preamp ? (Ποιος Προ κεφαλής?)

Φίλοι και θιασώτες του high-end θα ήθελα τη γνώμη σας για την αγορά ενός καλού pre- phono, (να ανοίξω μια τέτοια κουβέντα) μιας και όλο για cd, sacd και δε συμαζεύεται.. Πιστεύω ότι κάποιοι από εμάς ακούμε ακόμα βινύλιο και οι παλαιότεροι και εμπειρότεροι το προτιμούν.
Έχω βραχίονα της SME το V, και κεφαλή τη FROG (gold) της VDH.
Σαφώς θα ήθελα τη γνώμη των εμπειροτέρων και τα χρήματα που μπορώ να διαθέσω είναι αντάξια της κατηγορίας των κοματιών μου.
Με Καλώδια τι γίνεται?
Για να απαντήσω εκ των προτέρων στις ερωτήσεις που θα μου τεθούν από τη συζήτηση για το τι μουσική ακούω σας πληροφορώ οτι ακούω τα πάντα πλήν Ελληνικών, με ιδιαίτερη έμφαση την Jazz, κλασική, rythm & blues, ρόκ και 80`s.
Ευχαριστώ πολύ.
 

Internet King

Supreme Member
24 June 2006
4,763
Π. Φάληρο, Αθήνα
Διάβασε το πατακάτω thread :

( κάπου εκεί μέσα γράφεις κι εσύ )

http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=8262

Εγώ πάντως έχω βρει τον ήχο μου με τα βινύλια γιατί χρησιμοποιώ τον Cary SLP-98P που διαθέτει ένα υπέροχο (και απλό) phono stage ´.
Αν σε ενδιαφέρει για MC κεφαλή δοκιμασε ένα pre-pre με μετασχηματιστή.

Μην ξεχνάς με τι ακούγαμε τα βινύλια στην εποχή τους ή για να το θέσω καλύτερα με τι προενισχυτές οδηγούσαν το μηχάνημα κοπής της μήτρας.
Θέλω να πω ότι η πολύ τεχνολογία (με την έννοια του πολύπλοκου κυκλώματος) βλάπτει τον ήχο του δίσκου.
 

Internet King

Supreme Member
24 June 2006
4,763
Π. Φάληρο, Αθήνα
COUNTERPOINT SA-9 (ακόμα βρίσκονται με λίγη προσπάθεια)

MANLEY STEELHEAD ( αν αντέχεις !!!)

AESTHETIX LO ( τάξε μου !!!)

PASS DIY Pearl (φτιάξε ένα phono stage μόνος σου, από το DIY site του κ. Nelson Pass.)

Ti θα έλεγες και για ένα phono stage της Boulder ?
 
Last edited:
Σε ευχαριστώ πολύ, αλλά και το thread το έχω διαβάσει (γι αυτό και έγραψα εκεί) αλλά και δε με βοήθησες.
Απλά ζητάω μια βοήθεια γιατί ζητώ το απόλυτο. Τα απλά τα έχω χορτάσει, και μή μου πεις ότι αν χρησιμοποιούσες κάτι άλλο εκτός του Cary δε θα άκουγες και κάποια άλλα πράγματα?
Τα καλώδια έχεις τα εργοστασιακά?
Interconect ?
Εμένα προσωπικά ο ήχος της λυχνίας δε μου αρέσει (γούστα είναι αυτά)
Ξέρεις υπάρχουν και βυνήλια τωρινά και όχι μόνο αρχαία (που αναφέρεσαι για την τότε τεχνολογία).
Απλά ένα αναλογικό thread έβαλα για να ακούσω γνώμες και να αποφασίσω για την επόμενη αγορά.
(Έχω 4 προ- κεφαλής και έκανα δοκιμές και με τους 4 και βλέπω τεράστιες διαφορές κυρώς στα λεφτά και όχι στην απόδοση)
Κάποια στιγμή πήγε να γίνουν 5 (με ένα λαμπάτο) αλλά στην πρώτη βδομάδα αλλάγχθηκε με ένα interconect λόγω οτι δε μου άρεσε
 

Internet King

Supreme Member
24 June 2006
4,763
Π. Φάληρο, Αθήνα
αλλά μάλλον θα χρειαστείς να δεις πάλι το θέμα προενισχυτή :

http://www.atma-sphere.com/products/mp3.html

patented direct-coupled Circlotronic® output
Zero feedback design throughout
Balanced passive phono equalization
Precision 23 position stepped volume control built with 96 resistors on a custom built switch
Two tape monitors inputs (tape functions use RCA's)
Precision components used throughout
Total system phase switch
"Star" grounding used throughout
Three-year warranty
OPTIONS


V-Cap Teflon® coupling caps ($1500 for full function, $500 for line stage)
Teflon® custom coupling caps ($600 for full function, $400 for line stage)
Damping Package ($500)
Power Supply Regulation ($600)
Caddock resistor package ($1500 for full function, $900 for line stage)
Low Output MC phono step-up transformers recommeneded only if cartridge output is less than 0.3mV
SPECIFICATIONS


Line section frequency response: 0.2Hz-200KHz, +0 db, -2db
Line section gain: ~15db
Line section input impedance 500K single ended / 1M balanced
phono section input impedance 47K
phono section gain: ~50db
Phono section frequency response: .5Hz-90KHz within 1/2 db
RIAA accuracy: within 0.1 db
RIAA phono sens. for 0.5V @ 1KHz: 0.2mV
Minimum recommended phono input: 0.24mV
Phono section output at clipping: 120V p-p
Phono input overload: 500mv
Power supply storage: 50 Joules
 
Last edited:

Internet King

Supreme Member
24 June 2006
4,763
Π. Φάληρο, Αθήνα
Εμένα προσωπικά ο ήχος της λυχνίας δε μου αρέσει (γούστα είναι αυτά)

Δεν φταίει ο ήχος της λυχνίας αλλά οι συγκεκριμένες λυχνίες που κάποτε άκουσες.

Τα καλύτερα μικρόφωνα στον κόσμο είναι λαμπάτα.
 

Lucas Stephanides - Anakrousis

AVClub Addicted Member
16 March 2007
2,118
Re: Απάντηση: Which Phono Preamp ? (Ποιος Προ κεφαλής?)

COUNTERPOINT SA-9 (ακόμα βρίσκονται με λίγη προσπάθεια)

MANLEY STEELHEAD ( αν αντέχεις !!!)

AESTHETIX LO ( τάξε μου !!!)

PASS DIY Pearl (φτιάξε ένα phono stage μόνος σου, από το DIY site του κ. Nelson Pass.)

Ti θα έλεγες και για ένα phono stage της Boulder ?
I.K. Πού τον θυμήθηκες τον Counterpoint SA-9; Υπάρχει και είναι διαθέσιμη η καλύτερή του έκδοση ως Magnum Opus Phono [Elliott Audio Science and Enginering] πολύ ανώτερη από την αρχική. Έχουν κατασκευαστή ελάχιστα κομμάτια. Το υπάρχον έχει και επένδυση με ξύλο κερασιάς στα πλαϊνά και των δύο σασί. Εξαιρετικό εργαλείο. Σπάνιο και συλλεκτικότατο. Η κορυφή των phono. Παίζει ΚΑΘΕ κεφαλή κινητού πηνίου!!! Μάλιστα πρόκειται για το πρώτο phono στην ιστορία του Hi-End. Λ.Σ.
 

audiophile62

AVClub Enthusiast
9 February 2007
1,292
Αθηνα-Γλυφαδα
hifinews2005_1.jpg
 

audiophile62

AVClub Enthusiast
9 February 2007
1,292
Αθηνα-Γλυφαδα
hero_inside1.jpg


tour.jpg


It has two Moving Coil inputs with selectable impedance load 25, 50, 100, 200 and 400 ohms via Mr. Clever "Steelhead" transformer/autoformer. It also has variable and selectable Moving Magnet input impedances too 25, 50, 100, 200 ohms and 47Kohms. Very nifty is the selectable-dial-able-in-able-from-the-faceplate-able capacitive loading for all three of the MM & MC inputs 0 to 1100 picofarads in 10 picofarad steps. Very cool! Equalize baby! TEN picofard steps! Wow! Now you can really dial this in for perfect cartridge matching with ZERO penalty. None of this switching detracts from the sound quality or adds any extra anything to the signal path. Rest assured.
It's got six tubes. 2 x 6922 plus 4 x 7044. It's got a big honkin' volume control. It can drive an amplifier directly if you want, if you don't "do" digital. Hey and if you happen to have three turntables set up, we give you 2 x MC and 1 x MM selectable inputs! It's got variable and fixed volume outputs. And All-tube really low Z tube buffered outputs. Like inherently 20 ohms plus the little 47 ohm "OK drive those high capacitance audiophile cables why doncha" resistor, so it's real output impedance is only 67 ohms. No wanky cathode follower (oh bor-ing) output here like the other guys. We got your real low impedance all-tube outputs right here! It will drive anything and everything. Long cables, no problem.
It's got selectable gain 50, 55, 60, 65dB on a switch that even auto-mutes as you change it so no nasty bangs. Gain switch markings are referred to from the input of the 1st active electronics at 1 kHz to the fixed output @ 10k load, regardless of whether source is MM or XFMR stepped-up MC. It is not really practical to include MC step-up gain on the front panel markings due to the variable SOURCE impedances of the MC cartridges and the variable LOADING that the input XFMR will have on any given cartridge. All of this total MC gain variability should be confined to about 3 to 12 dB of range though. XFMR step-up gain plateaus as the load Z on a given MC cartridge is optimised...producing no VOLTAGE gain but in fact a bit more POWER gain... All this means you should set a load Z which sounds best with your particular MC cartridge and adjust gain to suit your system's operating level. Whatever you like. You will not blow anything up.

(Bottom line: there is plenty of gain... enough to do justice to your fave lo-output MC cartridges).

It's got a mute switch. It's got a "just turn it down while I cue up so I don't throw my woofer cones across the room but I still want the same volume I was listening at before I flipped the side" DIM switch. And what goes with DIM better than SUM which would be the MONO button... It has a killer hyper-regulated outboard power supply that plugs in on the huge-est connector you ever saw. And you can just hit the "standby" button to keep everybody off while you take a small holiday to Tahiti. A backlit "MANLEY STEELHEAD" illuminated badge reflects back to vinyl-days-of-yore while the millions of BLUE LEDs remind you that this is modern tube engineering design, baby!
The VARIABLE Outputs are controlled by the precision film dual NOBLE・volume control. They are SMOOTH action these days as the fashion went against the detented ones.
This is a tweak-o-holic tube-lover's dream....
 

audiophile62

AVClub Enthusiast
9 February 2007
1,292
Αθηνα-Γλυφαδα
p-title1000.gif
title1000.gif
m1000.jpg
The extinction of vinyl records has been predicted many times, and yet the technology remains with us. In the face of digital formats, which are so convenient and user-friendly, it might seem difficult to explain the survival of vinyl. That is until you listen to both. Digital music has never equaled analog recordings in the quality or beauty of musical reproduction. Sonically there really is no comparison between the CD format and vinyl. Even the new high-resolution formats, such as DVD-Audio and SACD, use vinyl records as the benchmark for comparison. For those audiophiles who take the path less traveled in pursuit of musical perfection, Zanden proudly offers the Model 1000 and 1100 phone stages.

The model 1000 is Zandenユs stereo phono stage. While most phono playback equalization circuits in preamplifiers are CR (capacitor & resistor) or NF (negative feedback), Zanden has chosen another method. The model 1000 uses a fixed impedance circuit called a bridged T. It is constructed from a capacitor, resistors and an inductor. This has been the method of choice in professional playback systems for years and the most accurate. The amplifier section has our original NO-NFB (no negative feedback) vacuum tube circuit. The power supply is constructed from a tube rectifier and an input choke to avoid the switching noise of diodes. The tube heater has current regulated circuits to prevent a rush of current from causing damage and guarantees the stable release of thermo-electrons from the tubeユs cathode. High quality polypropylene film capacitors are used in the signal lines. The coils are manufactured on an automatic winding machine at our manufacturing facility. The base, front and rear panels are constructed of 16 mm thick aluminum to keep vibrations to a minimum. The unit is then covered with beautiful stainless steel polished to a mirror finish.
Although many people believe the recording curves of all LP records were unified with the RIAA curve, this is not true. The RIAA curve did not become the standard until the fifties, and many recording labels used different recording curves during this period and earlier. To achieve the optimum playback of all LPs the model 1000 allows the user to choose between the RIAA, Columbia and DECCA equalization curves by the simple turn of a mercury rotary switch. The input and phono equalization curve selection sections contain extremely reliable miniature relays, which maintain long-lasting, stable performance. The Zanden model 1000 stereo phono stage offers uncompromising playback of all your LPs.



SpecificationsEqualization Curve Positions : RIAA, COLUMBIA, DECCA Inputs : Stereo-cartridge x 1, mono-cartridge x 1
(selected by rotary switch of front panel)
Input Impedances : Stereo-cartridge 47k ohm
Mono-cartridge LOW/1k ohm MID/10K ohm HIGH/47k ohm
Output Impedance : 3Kohm Gain : 33dB (1kHz, RIAA) Frequency Deflection : 0.5dB (20Hz~20kHz) Total Harmonic Distortion : 0.1% @ 300mv RMS output, 1kHz Signal to Noise : -70dB (IHF-A, 5.0mv RMS) Channel Balance : 0.5dB maximum Tube Complement : 6922 4 pieces, 6CA4 1 piece Dimensions : 398 (W)/103 (H)/254 (D) Weight : 11kg Specifications subject to change without notice


 

Γιώργος ΚΟΨ

AVClub Addicted Member
20 June 2006
2,896
GLYFADA
Φίλε Μάριε,
αφού ζήτησες το απόλυτο.....και χωρίς λάμπες......τότε Boulder.
Αν είναι ολίγον τι ακριβό (που είναι)...τότε για δες το θρυλικό EMT.


Με τι phono-cable παίζεις?
 

Gregm

Established Member
2 February 2007
120
Re: Απάντηση: Which Phono Preamp ? (Ποιος Προ κεφαλής?)

Σε ευχαριστώ πολύ, αλλά και το thread το έχω διαβάσει (γι αυτό και έγραψα εκεί) αλλά και δε με βοήθησες.
Απλά ζητάω μια βοήθεια γιατί ζητώ το απόλυτο.

Interconect ?

Εμένα προσωπικά ο ήχος της λυχνίας δε μου αρέσει
OK, να σου πω 2-3 ισοσταθμιστές φώνο που'χω ακούσει + παίζουν καλά.


  • FM Acoustics 122 (υπάρχει και με συμμετρικό κύκλωμα)
  • Boulder 2008 (εξωφρενικά ακριβό)
  • Ensemble "Fonobrio" (αρκετά προσιτό)
  • Clearaudio "reference" (προσφέρει μεγάλη ευελιξία)
  • (Manley "Steelhead"/ Aesthetix IO/Zanden -- είναι με λάμπες)

Θα σημείωνα κι'άλλα, άλλα μόλις έχασα επαφή με τις σημειώσεις μου (έπεσε η διαδικτυακή πρόσβαση εκτός ελλάδας) -- άρα αυτά εκ μνήμης.

Interconnect
Ελεος, μη σε απασχολεί το σύρμα... θα σου δόσει το κατάλληλο ο μαγαζάτορας, αρκεί να ξέρεις τα χαρακτηριστικά της κεφαλής σου.

Εν πάσει περιπτώσει, τσέκαρε τα φώνο που σου λέω παραπάνω, είναι πολύ καλά ως εξαίρετα -- κι'ούτως αποτελούν εξαίρεση στις υπερτιμημένες μετριότητες που κυκλοφορούν.

Άλλη λύση είναι να παραγείλεις κατασκευή του A. Loesch "Toccata" (google δεν μπορώ να παραθέσω λινκ) ή το φώνο FVP της Vacuum State Electronics (αυτό το λινκ τόχω:εδώ.
Καλό Σ-Κ