Βeethoven 9th-Furtwangler-Tό Επέκεινα

17 June 2006
62,722
Χολαργός
Δαμιανέ νάσαι καλά.
Είναι τά καλύτερα λόγια που θα μπορούσα να διαβάσω γιατί οι δυό τελευταίες μέρες είναι κυριολεκτικά μέρες Βαρβαρότητας.
Ευτυχώς πού με τό συγκεκριμένο πόστ για τον Μπετόβεν και τον Φουρτβαίνγκλερ μέ επανέφερες στην ουσία πού είναι η Τέχνη.
Αλλά βλέπεις η Επέλαση ενίων Βαρβάρων προσπαθεί να μετατρέψει την Ζωή σέ Στειρότητα.
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,843
Μεσευρώπη
παιδιά (και κυρίες), εδώ είναι http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/Choice_SACDsellers/FURT2001.htm


το εν λόγω site είναι εξαιρετικό και το συνιστώ ανεπιφύλακτα σε όλους τους φαν της κλασσικής μουσικής. Μεγάλη ποικιλία, πολύ καλές τιμές, χαμηλά έξοδα αποστολής (κάπου δύο ευρώ το δισκάκι). Εγώ πάντως το συγκεκριμένο sacd το παράγγειλα και το περιμένω εναγωνίως. Εάν κάποιος συνφορουμίτης ενδιαφέρεται έχω και την παλαιότερη έκδοση σε απλό cd της tahra.Λεπτομέρειες σε ΠΜ ( καταλαβαίνετε φαντάζομαι τι εννοώ).

Στο Σπύρο Σούρλα θέλω να δώσω και εγώ συγχαρητήρια γιά τα όσα έγραψε γιά την ενάτη (και γιά άλλα έργα σε άλλα νήματα). Οι γερμανοί λένε ότι το να γράφεις σχετικά με τη μουσική είναι σαν να χορεύεις σχετικά με την αρχιτεκτονική, θέλοντας να εκφράσουν τη δυσκολία του να περιγράψεις την πλέον αφηρημένη απο τις καλές τέχνες. Με το συγκεκριμένο έργο και τον μαέστρο έχω πολύ ιδιαίτερη σχέση, αφού μια ακρόαση της άλλης, γνωστότερης ηχογράφησης του απο τον Furtwängler στο Μπαυρόυτ το 1951 σε ένα δισκάδικο στη Γερμανία μου κόλλησε τον ιό της κλασικής μουσικής και με έκανε ταυτόχρονα φαν του συγκεκριμένου μουσικού. Ευχαριστώ λοιπόν το Σπύρο Σούρλα για το νήμα που άνοιξε και για τα όσα μου θύμησε.

Το sacd κατεφτασε την περασμένη εβδομάδα, μετά από κάποιες επιπλοκές. Συγκεκριμένα,το παράγγειλα απο το MDT, αλλά μετά απο λίγες μέρες μου στείλανε mail γιά να με ενημερώσουν ότι δεν είναι διαθέσιμο. (Μάλλον βιάστηκα να το παινέψω και το γρουσούζεψα).Μιά γρήγορη έρευνα έδειξε ότι το δισκάκι δεν ήταν διαθέσιμο στα περισσότερα γνωστά site. Τελικά το βρήκα στο γαλλικό amazon, το παράγγειλα και το "μελέτησα" διεξοδικά. Δεν θα προσπαθήσω να περιγράψω την ερμηνεία, αυτό το έχει κάνει ήδη άψογα ο Σπύρος, αλλά ιδού μερικές εντυπώσεις απο την σύγκριση cd και sacd.http://www.avclub.gr/forum/images/smilies/grandpa.gif

Καταρχήν, δεν άκουσα καμμία διαφορά μεταξύ της παλιότερης έκδοσης της tahra και του στρώματος cd του νέου δίσκου. προφανώς δε θεώρησαν αναγκαίο να βελτιώσουν το παλιό mastering, το οποίο ήταν ήδη εξαιρετικό. Τώρα, οι διαφορές ανάμεσα σε cd και sacd είναι μεν υπαρκτές αλλά για τους περισσότερους απο μας μάλλον αμελητέες. Δυναμικές, χροιές και αίσθηση του χώρου είναι τα ίδια.Κάποιοι εξωτερικοί ήχοι στην αρχή έχουν αφαιρεθεί (κάτι είναι κι αυτό). Το μόνο σημείο στο οποίο μπορώ να πω ότι το (συγκεκριμένο) sacd είναι ανώτερο, είναι στο ότι προσφέρει πιο ξεκούραστο, "αναλογικό", άκουσμα σε σύγκριση με το στρώμα cd του δίσκου. Εν κατακλείδι, όποιος έχει ήδη την παλιά έκδοση δεν χρειάζεται να μπει σε νέα έξοδα. Όποιος δεν το έχει όμως ας βιαστεί, γιατί η διαθεσιμότητα του δίσκου δεν είναι εγγυημένη.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Η ιστορία μέ την 9η τού Beethoven δέν τελειώνει ποτέ...
Καί μιάς και οι δύσκολες μέρες που περνά η χώρα ηχούν πλέον τρομακτικές,ο καθένας προσπαθεί ,πέραν τής έξω δράσης,νά βρεί και κάποια ''εσωτερικά '' καταφύγια...
Σήμερα λοιπόν άκουσα ,μέσω τής Music& Arts τήν ιστορική εκτέλεση τής 9ης απο τον Furtwangler καί την Φιλαρμονική τού Βερολίνου ,τού 1942..
Η συναυλία δοθηκε στο Βερολίνο παρουσία τών Χίτλερ,Γκαίρινγκ και Γκαίμπελς και Χιμλερ.
Πιθανώς ,κάπου μέσα στην ηχογράφηση νά ακούγεται και ο βήχας τους..
Ο ήχος ,λογικά,δεν ειναι και οτι καλύτερο..

Ομως πρόκειται γιά μιά ερμηνεία πού μόλις τελειώνει η συμφωνία σε αφήνει εμβρόντητο.

Προσωπικά,αποσα ντοκουμέντα έχω διαβάσει, έχω πεισθεί,πως ο Furtwangler δεν υποστήριξε το Ναζιστικό καθεστώς,αλλά αποφάσισε νά μεινει στην χώρα του θεωρώντας πώς η τέχνη θά μπορούσε νά συνεισφέρει ,στήν απάλυνση τής θηριωδίας..
Δέν μπορώ να τον κρίνω επ´αυτού αλλά προφανώς και σέβομαι την απόφασή του πού θά την έλεγα ''απόφαση τού σχοινοβάτη''.

Η ερμηνεία τής Ενάτης της 19ης Μαρτίου τού 1942 κινείται στό οριο αγριάδας ,ελπίδας καί σκοτεινιάς..
Το πρώτο μέρος ειναι θυελλώδες και πύρινο καί ο Furtwangler μοιάζει νά σέβεται ιδιαίτερα τον μετρονόμο..
Απο τά πρώτα μέτρα γινεται σαφής η αίσθηση τής απελπισίας,της εγκατάλειψης ,ακομα και τής αμφιβολίας αν η ανθρώπινη ύπαρξη μπορεί νά σταθεί όρθια σε εναν κόσμο εφιαλτικό..
Σαν στην αίθουσα νάχουν απλωθεί τά φτερά τού θανάτου τού κόσμου ολόκληρου..
Τά έγχορδα και τά τύμπανα ηχούν σαν πολεμική κραυγή.
Το andante μοιάζει σάν θρηνωδία και διαρκεί περί τά 20 λεπτά..
Οσο γιά το τελευταίο μέρος η ''Ωδή στην Χαρά'' ακούγεται σάν ενα ξέσπασμα φοβισμένης ελπίδας,σαν μιά κραυγή πού όταν επιτέλους εκστομίζεται ,διαλύει τον περίγυρο και γινεται υπερκόσμια..
Ο Furtwangler ''τραβάει'' τις μουσικές φράσεις αλλά και την χορωδία μέχρις τά άκρα και μοιάζει σαν ενας συγκλονιστικός αποχαιρετισμός τής άλλης Γερμανίας(αυτής πιθανότατα που ο μαέστρος είχε στην μνήμη του)..
Τύμπανα ,έγχορδα ,χάλκινα(οι τρομπέτες ηχούν σαν άγγελοι-τιμωροί) και ανθρωπινες φωνές ,συνθέτουν μιά φουρτουνιασμένη θάλασσα,οπου ο ναυαγός ,κάπου στο βάθος διατηρεί την ελπίδα τής σωτηρίας..
Ενταση ,άγχος και η προφανής διάθεση τού μαέστρου νά υποσημειώσει οσο πιό έντονα γίνεται την φράση :'Alle Menschen werden Brueder'..

Ο μεταλλικος ήχος τού τυμπάνου συνοδεύει την εισοδο τού τενόρου.
Γαλήνη δεν υπάρχει πουθενά ,ενώ η Χορωδία τραγουδά σάν νά βρισκεται σέ τόπο μαρτυρίου...

Τά συναισθήματα που σού αφήνει αυτή η 9η τού Furtwangler(τελικά αυτος ο άνθρωπος κατόρθωνε νά ενδοβάλλει ορισμένα έργα στον ψυχισμό του,με συγκλονιστικό τρόπο)είναι γεμάτα οργή και απελπισία,μέ μιά μικρή ελπιδα ότι η παγκόσμια φυλακή μπορεί κάποτε νά γκρεμιστεί...

Πού θα την κατέτασσα αυτή την 9η??
Θάταν άδικο νά πεί κανείς,αν ειναι καλύτερη απο τής Λουκέρνης,ή την ζωντανή τού Klemperer επί παραδείγματι..

Σίγουρα πάντως ειναι μιά μοναδική ακουστική εμπειρία ,πού συνδυασμένη μέ την ιστορικότητα τής στιγμής ,σύν τήν σημερινή συγκυρία,αποτελεί ένα μνημειώδες ''statement''.
Εχω μάλιστα την αίσθηση πώς ο Furtwangler,η Ορχήστρα αλλά και η Χορωδία,είχαν ξεχάσει πού και απέναντι σέ ποιούς βρίσκονταν και έπαιζαν μέ ακροατήριο την χειμαζόμενη ανθρωπότητα.

Προσωπικά χρειάστηκα αρκετή ώρα γιά νά συνέλθω μετά τη ακρόαση..


511v4-bEu5L._SL500_AA300_.jpg





http://www.youtube.com/watch?v=Yqff1F0Ijn0&feature=player_embedded
 
Last edited:

Elina

Senior Member
13 January 2009
556
Γέρακας
Αυτά τα τόσο βιωματικά νήματα, που αποκτούν τον χαρακτήρα ημερολογίου, καταλήγουν απίστευτα υποστηρικτικά..

Βάλσαμο στις Πληγές..

Οι μάχες κερδίζονται σε πολλά μέτωπα, με διαφορετικούς μαχητές!
 

Dr Pan K

Supreme Member
18 December 2010
9,067
Re: Απάντηση: Βeethoven 9th-Furtwangler-Tό Επέκεινα

Προσωπικά,αποσα ντοκουμέντα έχω διαβάσει, έχω πεισθεί,πως ο Furtwangler δεν υποστήριξε το Ναζιστικό καθεστώς,αλλά αποφάσισε νά μεινει στην χώρα του θεωρώντας πώς η τέχνη θά μπορούσε νά συνεισφέρει ,στήν απάλυνση τής θηριωδίας..
Δέν μπορώ να τον κρίνω επ´αυτού αλλά προφανώς και σέβομαι την απόφασή του πού θά την έλεγα ''απόφαση τού σχοινοβάτη''.

ο furtwangler δικαστηκε και αθωοθηκε απο ολες τις κατηγοριες. οι μουσικοι της αμερικης δεν του συνχωρεσαν την παραμονη του στην ναζιστικη γερμανια, δεδομενης της δυνατοτητας να εγκαταλειψει την χωρα σε πολλες ευκαιριες. αρκετα ενδιαφερουσα η σχετικη ταινια http://www.imdb.com/title/tt0260414/
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Απάντηση: Βeethoven 9th-Furtwangler-Tό Επέκεινα

ο furtwangler δικαστηκε και αθωοθηκε απο ολες τις κατηγοριες. οι μουσικοι της αμερικης δεν του συνχωρεσαν την παραμονη του στην ναζιστικη γερμανια, δεδομενης της δυνατοτητας να εγκαταλειψει την χωρα σε πολλες ευκαιριες. αρκετα ενδιαφερουσα η σχετικη ταινια http://www.imdb.com/title/tt0260414/


Πάνο ευχαριστώ..

Την έχω δεί ..Εχει μάλιστα πολύ καλές ερμηνείες των δυό βασικών πρωταγωνιστών..
 

Dr Pan K

Supreme Member
18 December 2010
9,067
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Βeethoven 9th-Furtwangler-Tό Επέκεινα

Την έχω δεί ..Εχει μάλιστα πολύ καλές ερμηνείες των δυό βασικών πρωταγωνιστών..

ημουν σιγουρος σπυρο. επειδη δεν ειναι και τοσο γνωστη..
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,979
Ενημέρωση από φίλο :

''....Κυκλοφόρησε Η ηχογράφηση της 9ης του Beethoven με τον Wilhelm Furtwangler το 1951 στο Bayreuth. Θα μου πεις ότι υπήρχε ήδη στην ΕΜΙ; Λάθος! Αυτό είναι από την ολοκληρωμένη ζωντανή ηχγράφηση. H ηχογράφηση του Legge ήταν κυρίως από τις πρόβες που έκανε o Furtwangler και όχι από το event. Πειρατικά ίσως κυκλοφόρησε και θα ήταν για τα μπάζα, αλλά η έκδοση της Orfeo είναι ότι καλύτερο (υπόψη το συγκεκριμένο δεν κυκλοφόρησε ποτέ ούτε στην εποχή βινυλίου....)

This one is considered great - it is the real live recording in Bayreuth 1951 and not the Walter Legge thing that was based actually on the rehearsal (to avoid audience noises)

51JqTHdjIbL._SS500_.jpg
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,979
σχόλιο από το άμαζον:

In 1960, I purchased my first Beethoven Ninth, the 1951 Furtwaengler/Bayreuth recording on German Electrola. It was also my first exposure to the supreme Beethoven conductor. Since then, I have acquired many other Ninths, including the 1942 Furtwaengler Berlin Ninth, which up to now was my favorite. I was recently shocked ot learn that the EMI Bayreuth Ninth was NOT the actual performance, but mainly a taping of the DRESS REHEARSAL, as ordered by Walter Legge. For anyone accustomed to the EMI, this Orfeo issue of the actual live performance will come as a shock. The playing of the orchestra is FAR more accurate and incisive, the balance between orchestra and chorus is far superior (the chorus has tremendous presence, unlike in the EMI set) and the whole has a vigor and cohesiveness lacking in the EMI. It is quite clear that the "Bayreuth Ninth" has been fraudulantly misrepresented by EMI for decades, and we owe Orfeo much thanks in setting the record straight.
So how do I rank this Ninth? It is a more settled and confident conception than the earlier performances, no doubt because Furtwaengler was finally able to conduct thie paean of human fraternity (Alle Menschen werden Brueder) without Nazis holding a gun to his back. The Finale reduced me to tears. This performance was both Furtwaengler's and Beethoven's moment of triumph, and it displaces the Berlin Ninth from top honors.
 

Emilot

AVClub Fanatic
18 June 2006
32,852
Εξάρχεια
Ενημέρωση από φίλο :

''....Κυκλοφόρησε Η ηχογράφηση της 9ης του Beethoven με τον Wilhelm Furtwangler το 1951 στο Bayreuth. Θα μου πεις ότι υπήρχε ήδη στην ΕΜΙ; Λάθος! Αυτό είναι από την ολοκληρωμένη ζωντανή ηχγράφηση. H ηχογράφηση του Legge ήταν κυρίως από τις πρόβες που έκανε o Furtwangler και όχι από το event. Πειρατικά ίσως κυκλοφόρησε και θα ήταν για τα μπάζα, αλλά η έκδοση της Orfeo είναι ότι καλύτερο (υπόψη το συγκεκριμένο δεν κυκλοφόρησε ποτέ ούτε στην εποχή βινυλίου....)

This one is considered great - it is the real live recording in Bayreuth 1951 and not the Walter Legge thing that was based actually on the rehearsal (to avoid audience noises)

51JqTHdjIbL._SS500_.jpg

Tι είπες τώρα......:bigcry::music-smiley-005::idea:

"You make my fuckin day"....man.....Thanx a lot...