usb dac chip 96-192khz δεν ειναι εφικτο?????

Tasos98

Established Member
26 October 2007
179
Θεσσαλονίκη
Η βασική ιδέα του upsamling είναι όχι να αναπληρώσει την χαμένη πληροφορία αλλά να κάνει ευκολότερη την κατασκευσή του αναλογικού φίλτρου μετά το DAC (που κόβει τις γωνίες του αναγενημένου σήματος).

Όσο πιο μικρή είναι η δειγματοληψίας τόσο πιο έντονες είναι και οι συχνότητές τους είναι αρκετά χαμηλές ώστε να "μπαίνουν" στο χρήσιμο φάσμα. Έτσι χρειάζεται "απότομο" φίλτρο διαχωρισμού των χρήσιμων συχνοτήτων από τις παρασιτικές (aliases). Έντονα φίλτρα όμως φέρνουν διαφορές φάσεις και διακύμανση κέρδους. Αν διπλάσιάσεις τη δειγμ.τότε απαιτούνται απλούστερα φίλτρα, χαμηλότερης τάξης με λιγότερες "παρενέργειες".

Επομένως, σε πρώτη φάση, το κέρδος του upsampling δεν είναι στην περισσότερη πληροφορία αλλά στο καλύτερο αναλογικό στάδιο που επιτρέπει να σχεδιαστεί.

Σε δεύτερη φάση, αν ο upsampler είναι αρκετά "έξυπνος" μπορεί να αναπλάσει κάποιες πληροφορίες αλλά αυτές δεν έχουν καμία σχέση με αυτές που χάθηκαν. Απλώς δίνουν την ψευδαίσθηση περισσότερης ανάλυσης. (Αυτό το δεύτερο το διάβασα κάπου (δε θυμάμαι που) αλλά δεν μπόρεσα να το διαπιστώσω με τα δικά μου αυτιά)

Πάντως, στο δικό μου ταπεινό σύστημα εκείνο που καταλαβαίνω περισσότερο είναι όχι η πρόσθετη ανάλυση αλλά ένας ήχος αρκετά πιο "ρευστός" και ευχάριστος.
 

tonal

Moderator
Staff member
29 September 2006
2,895
Όταν κάνεις upsampling σε ένα σήμα 16/44 και το μετατρέπεις σε 24/96 ο θόρυβος θα βρίσκεται (στη χειρότερη περίπτωση χωρίς oversampling) από τα 48Κ και μετά απότε μπορούν να χρησιμοποιηθούν φίλτρα μικρότερης τάξης ή/και σε συχνότητα μεγαλύτερη από τα 21~22Κ όπως γράφει και ο Tasos98.
Αν γίνεται και υπερδειγματοληψία τότε το φιλτράρισμα είναι ακόμα "ευκολότερο".
 

tonal

Moderator
Staff member
29 September 2006
2,895
Ας υποθέσουμε πως εκτελείται υπερδειγματοληψία 8x.
Στα 44Κ ο θόρυβος θα "πάει" στα ~176Κ (22x8) και πάνω.
Αν τώρα γίνει και αναδειγματοληψία στα 96Κ ο θόρυβος θα "πάει" στα ~384Κ.
Με ένα φίλτρο δεύτερης τάξης (12dB/oct) "κόβοντας" στα 48Κ μέχρι τα 176 είναι δύο οκτάβες (άρα -24dB στα 176) ενώ στα 384 η απόσβεση είναι 12dB παραπάνω.
Άρα κατά τη γνώμη μου η αναδειγματοληψία βοηθά αρκετά στο σχεδιασμό του φίλτρου.
 

Tasos98

Established Member
26 October 2007
179
Θεσσαλονίκη
Μήπως συγχέεις το upsampling με το oversampling?

Απ' ότι ξέρω oversapling είναι χρήση μεγαλύτερη συχνότητας δειγματοληψίας από την απαιτούμενη κατά τη φάση της ψηφιοποίησης και η παραπανίσια πληροφορία (άσχετα αν είναι ακουστή ή όχι) είναι πραγματική.
Αντίθετα με το upsampling, που γίνεται στην ήδη ψηφιοποιημένη μουσική, η πληροφορία που προκύπτει είναι εντελώς τεχνητή ή (θεωρητικώς) κοντά στην πραγματική με τη χρήση τεχνικών πρόβλεψης.
Και στις δύο περιπτώσεις, όμως, τα DACs δουλεύουν με τον ίδιο τρόπο. Ή αλλιώς οι συχνότητες λόγω του φαινομένου allising βρίσκονται πολύ ψηλότερα. Επίσης λόγω της μεγαλύτερης ανάλυσης (Bits) ο θόρυβος κβάντισης είναι μικρότερος. (Το θεωρητικό ανώτατο όριο θορύβου στα 16bits είναι 96db και στα 24bits είναι 144db. Όλα αυτά, βέβαια, με την προϋπόθεση ότι ο upsampler δουλέυει σωστά)
 

tonal

Moderator
Staff member
29 September 2006
2,895
Δε γνωρίζω για ποιο oversampling γράφεις αλλά αυτό που έχει αναφερθεί εδώ είναι χαρακτηριστικό των ολοκληρωμένων (των dac δηλαδή). Κάποια δεν υιοθετούν αυτή τη τεχνολογία (πχ TDA1543) και χαρακτηρίζονται ως NOS (non oversampling) και άλλα την υιοθετούν (OS - oversampling).
Εννοείται πως το oversampling ή το upsampling δεν γίνετα να μας δώσουν τη πραγματική πληροφορία σε συχνότητες ανώτερες της αρχικής συχνότητας δειγματοληψίας.
 

kontr

AVClub Addicted Member
31 August 2008
1,889
Μελισσια
Τα σκέτα dac (όχι αυτά που τα έχουν όλα σε ένα) δεν κάνουν καμιά μετατροπή του σήματος σε ψηφιακό επίπεδο αυτό γίνεται από τα πριν το dac chip τα οποία αναλαμβάνουν με το δικό τους τρόπο το καθένα να πάρουν το ψηφιακό σήμα και από αυτό να δημιουργήσουν τα ενδιάμεσα δείγματα που χρειάζονται για να αυξήσουν τη συχνότητα και τα μπιτ του αρχικού σήματος. Έτσι το φέρνουν στο επίπεδο που καταλαβαίνει το dac .
Όλα αυτά τα ονόματα είναι διαφορετικά ονόματα για την ίδια διαδικασίας και μονό σκοπό έχουν από εμπορικής απόψεως να μπερδέψουν τον καταναλωτή για να νομίζει ότι ο καθένας κάνει κάτι διαφορετικό
Πρακτικά όλα κάνουν το εξής :
Είναι σαν να έχεις ένα μεγάλο σκαλοπάτι και εσύ πας μέσα σε αυτό και βάζεις ένα ακόμη σκαλοπάτι με τις μισές διαστάσεις από το αρχικό άρα τώρα έχεις διπλάσια σκαλοπάτια κτλ .
Αυτό έχει σαν μοναδικό πλεονέκτημα να έχεις μεταφέρει το θόρυβο σε μεγαλύτερη συχνότητα αλλά δυστυχώς έχεις και μια επεξεργασία ακόμη .
 

THEMILOC

AVClub Enthusiast
6 February 2008
1,179
ΕΛΛΑΔΑ
Μερικά για να ξεμπερδευτούμε:

- Το USB βγάζει/δέχεται μέχρι 24/96 όχι 192.
- Η πληροφορία στα 24/88.2 ή 96 είναι τουλάχιστον η διπλή. Απλά δεν συγκρίνεται με 16/44.1-48.
- Ένα PC είναι παρεδεδεγμένο οτι, λόγω buffer, παίζει καλύτερα (ακριβέστερα) από όποιο CD transport.

Τα Benchmark DAC-1 δέχονται και παίζουν υλικό μέχρι 24/96 από USB και φυσικά από όλες τις ψηφιακές εισόδους.

Αυτά δεν είναι προσωπικές μου απόψεις αλλά η πραγματικότητα.
Κατεβάστε ένα κομμάτι σε HD και θα σας λυθούν όλες οι απορίες.
 

tonal

Moderator
Staff member
29 September 2006
2,895
Μία μικρή διόρθωση
Η usb 1.1 βγάζει/δέχεται μέχρι 24/96.
Η usb 2.0 πρακτικά δεν έχει περιορισμό τουλάχιστον για μη επαγγελματικές εφαρμογές.
 

kontr

AVClub Addicted Member
31 August 2008
1,889
Μελισσια
Για την ακρίβεια το usb 1.1 εχει 12Mbits/s και το usb2.0 εχει 480Mbit/s . άρα ένα κομμάτι 24/192 πχ που έχει περίπου 5000Kbps μπορεί άνετα να πάει να έρθει να ξαναπάει και ίσως να ξαναέρθει από την usb .
Αυτό βέβαια αφορά το προτοκολο usb και όχι τους streamer των windows . για αυτό και όλοι οι 24/192 μετατροπείς έχουν δικούς τους drivers οι οποίοι αφήνουν την usb να αποδώσει σε αρχεία ήχου την μέγιστη μεταφορική της ικανότητα.
Φαίνεται απλώς ότι στα windows δεν ξέρανε ότι εμείς θα κουβαλάμε αρχεία ήχου τόσο γρήγορα και έχουν θέσει περιορισμούς για τα συγκεκριμένα έτσι πρέπει κανείς απλά να ξεγελάσει την θύρα και να δώσει αυτά τα δεδομένα σαν data όπως πχ έκανε παλιά η wadia με το αταπι των cdroms .
 

tonal

Moderator
Staff member
29 September 2006
2,895
Τα 24/192, χωρίς να λάβουμε υπ'όψιν τυχόν όγκο που προσθέτει και η usb, καταλαμβάνουν 9.216.000 bit (2 κανάλια).
Εδώ ή εδώ υπάρχουν όλες οι πληροφορίες και οι λόγοι που δε σηκώνει η 1.1 παραπάνω από 24/96. Όποιος έχει όρεξη...
Μη ξεχνάμε πως όλα τα ολοκληρωμένα που παίζουν χωρίς drivers είναι usb 1.1 και επομένως υπόκεινται στους περιορισμούς που επιβάλλουν οι προδιαγραφές σε αυτή τη κατηγορία συσκευών (usb audio class devices).
Ακόμα και οι συσκευές που αναπαράγουν 24/192 το καταφέρνουν μέχρι τώρα μόνο με drivers και σε περίπτωση που είναι συνδεδεμένες σε θύρα 1.1 δεν υποστηρίζουν πάνω από κάποια ανάλυση/ρυθμό. Ενδεχομένως υπάρχει κάποιο πρόβλημα, μάλλον της Microsoft, σχετικά με τους ενσωματωμένους drivers των Windows για την usb 2.0.
 

modright

AVClub Enthusiast
31 May 2008
1,104
ΑΘΗΝΑ
Θα ηθελα να προσθεσω τα συμπερασματα μου απο ερευνα
στους κυκλους των τεχνικων Η/Υ οσον αφορα το ερωτημα
για το αν περναει σημα 24/96 απο τη usb.

Ο μοναδικος τροπος για να δωσει καθαρο σημα 24/96 ενας Η/Υ
απο usb σε usb dac & soundcards ειναι να δεσμευτει η συγκεκριμενη usb θυρα και ολοκληρος ο διαυλος
μεχρι τον επεξεργαστη και αυτο γινεται αποκλειστικα και μονο
με εξειδικευμενους οδηγους λογισμικου ( drivers ).

Αυτοματα ολα μα ολα τα usb dac & soundcards και ανεξαρτητως τιμης τα οποια χρησιμοποιουν κοινους drivers των windows εξαιρουνται.

Δηλαδη ολα τα plug & play δεν μπορουν να λαβουν καθαρο σημα 24/96
Θα δωσουν στην εξοδο τους 24/96 αλλα στην εισοδο τους θα παρουν αυτο που επιτρεπει ο απλος driver των windows δηλ. το μισο σημα
 

tmjuju

Administration Team
Staff member
21 January 2007
21,651
Θα ηθελα να προσθεσω τα συμπερασματα μου απο ερευνα
στους κυκλους των τεχνικων Η/Υ οσον αφορα το ερωτημα
για το αν περναει σημα 24/96 απο τη usb.

Ο μοναδικος τροπος για να δωσει καθαρο σημα 24/96 ενας Η/Υ
απο usb σε usb dac & soundcards ειναι να δεσμευτει η συγκεκριμενη usb θυρα και ολοκληρος ο διαυλος
μεχρι τον επεξεργαστη και αυτο γινεται αποκλειστικα και μονο
με εξειδικευμενους οδηγους λογισμικου ( drivers ).

Αυτοματα ολα μα ολα τα usb dac & soundcards και ανεξαρτητως τιμης τα οποια χρησιμοποιουν κοινους drivers των windows εξαιρουνται.

Δηλαδη ολα τα plug & play δεν μπορουν να λαβουν καθαρο σημα 24/96
Θα δωσουν στην εξοδο τους 24/96 αλλα στην εισοδο τους θα παρουν αυτο που επιτρεπει ο απλος driver των windows δηλ. το μισο σημα

Γιώργο δε μας φέρνεις τους τεχνικούς από εδώ να το συζητήσουμε καλύτερα αυτό γιατι ψάχνω κάπoιον που να έχει καλήτερη εμειρία με usb drivers :)
Γενικά αναφέρω και πάλι την άποψη που έχω εκφράσει στο post #2 και #7 και τα σχετικά με τη centrance http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=37813&highlight=centrance

24/96 περνάει … δυστυχώς ούτε και εγώ δεν ξέρω το error rate και δεν έχω δει πουθενά αντίστοιχες μετρήσεις. Από την άλλη εδώ άλλα μέλη έχουν εξηγήσει ότι μεγαλύτερο θέμα είναι το jitter παρά το BER toy usb.
 

tonal

Moderator
Staff member
29 September 2006
2,895
Εδώ. Κεφάλαιο 3 από σελ 76 και κάτω. Όποιος θέλει διαβάζει με ένα κομπιουτεράκι δίπλα για τους πολλαπλασιασμούς. Δεν μπορώ να προσθέσω τίποτα άλλο σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα να περάσει 24/96 από usb 1.1.
 

Totsipaki

Supreme Member
27 February 2007
5,054
Ωχ, ρε συ. τα ίδια λέω κι εγώ και έχουν βαλθεί να πετάξω το DAT. Άντε και το πετάω. Τί να πάρω; Να πάρω τον Benchmark ADC1; Καμιά άλλη ιδέα;

Πάρε αυτό οπότε να γράφεις και απείρως καλυτερα απο το DAT και να ακούς τα αρχεία σου στην πραγματική και οποιαδήποτε ανάλυση.
http://www.korg.com/product.aspx?pd=289