Τι στοιχείο είναι αυτό?

JohnJohn

AVClub Addicted Member
25 June 2006
2,481
Παίδες Ι need your help.

Η φωτό είναι μέρος του διαγράμματος μιας BCM ενός suzuki swift του 2007 (το λεγόμενο body). H συγκεκριμένη εξοδος ελέγχει την πλαφονιέρα με χρονοκαθυστέρηση (δίνει γη όταν ο διακόπτης της πλαφοριέρας είναι στο "door" για μισό λεπτό αφού κλείσεις την πόρτα ή μόλις κλείσεις τον διακόπτη της μηχανής).

Eπειδή στο αυτοκίνητο δεν υπάρχει πίσω πλαφονιέρα (και λόγω μωρού χρειάζεται και πίσω φωτισμός) επιχείρησα να βάλω παράλληλα στην εμπρός πλαφονιέρα άλλη μία. Στην φίσα της υπάρχουν 3 καλώδια, μόνιμο 12V, γη και γη ελεγχόμενη από το body.

Κατά την διάρκεια των δοκιμών και συνδέσεων (με 12βολτο δοκιμαστικό για να βρεθει τι είναι η κάθε επαφή και κολλητήρι όπου κολληθηκαν 3 καλώδια η άλλες άκρες των οποίων παρέμεναν στον αέρα) παρουσιάστηκε η εξής δυσλειτουργία:

Με τον διακόπτη της πλαφονιέρας στην θέση door (εχει 3 θέσεις: OFF-DOOR-ON) και με τις πόρτες ανοιχτές η λάμπα άναβε αμυδρά και όχι κανονικά. Στην θέση ΟΝ η λάμπα αναβε κανονικά. Σαν να έχει κολλήσει δηλαδή στην μέση του fade out όταν ολοκληρωθεί η χρονοκαθυστέρηση. Η τάση ειναι κανονική 12.5V ενώ μεταξύ γης και της ελεγχόμενης από τo body εξόδου μετράω 140ohm. Μιλησα με έναν ηλεκτρολόγο suzuki και αφού του εξήγησα τι εχει γίνει, μου είπε ότι κατά πάσα πιθανότητα έχει καεί το τρανζιστορ που ελέγχει την έξοδο αυτή, το οποίο όμως δεν έχει το σχήμα κλασικού τρανζίστορ και δεν θυμόταν αν ειναι με 3 ποδαράκια ή δύο. Μπορεί όμως να μου δώσει χαλασμένο body για να ξεκολλήσω το στοιχείο αυτό και να το βάλω στην δική μου μονάδα, θα πρέπει όμως πρώτα να το εντοπίσω και να προσέξω μην γίνει καμιά ζημιά γιατι η μονάδα δεν ειναι και φθηνή.. Ψαχνοντας λίγο στο ιντερνεν είδα ότι είναι λίγο ευαίσθητο το κύκλωμα αυτό, πχ ενας αφού άλλαξε μια ασφάλεια που αντιστοιχεί στον εσωτερικό φωτισμό, έπαθε την ίδια ζημιά. Στο μεταξύ μια δυο ώρες αργότερα που ξαναδοκίμασα η πλαφονιέρα δεν ανάβει καθόλου πλέον στην θέση door (τετοια περίπτωση είχε τύχει και στον ηλεκτρολόγο). Πρέπει να "την άκουσε" με τις δοκιμές ανοιξε-κλείσε με το δοκιμαστικό κατσαβίδι ή με το κολλήτήρι (καμιά φορά περνάει τάση - εχω ακούσει θορύβους από τα ηχεία όταν κόλλαγα σε πλακέτα ενισχυτή όντας στο ρεύμα).

Στο σχήμα, τι στοιχείο είναι αυτό στην γραμμή Κ01-5 ?
 

Attachments

  • BCM-swift.jpg
    BCM-swift.jpg
    13.3 KB · Views: 256
Last edited:

JohnJohn

AVClub Addicted Member
25 June 2006
2,481
n-channel depletion type mosfet ?

img1646.png
 
Last edited:
28 June 2006
2,941
Προφανώς αυτό που γράφεις, αν κρίνουμε από το σύμβολο Γιάννη. Στο gate δίνει 5 βολτ, ή ερμηνεύω λάθος το σχέδιο?
Και αν ναι, που τα βρίσκει? υπάρχει στην πλακέτα 5βολτος σταθεροποιητής που συνδέεται εκεί?
 
Last edited:

tonal

Moderator
Staff member
29 September 2006
2,908
Τα 5V δεν τα εφαρμόζει στην πύλη του τρανζίστορ αλλά σε μια αντίσταση. Είναι λίγο ασαφές από τι οδηγούνται τα BJT και MOSFET και γενικότερα το τμήμα
του σχηματικού.
Εμένα με παραξενεύει το γεγονός πως το depletion mode MOSFET άγει ακόμα και όταν η τάση Vgs είναι 0 και για να κλείσει το κανάλι
ώστε να μην άγει θέλει αρνητικό Vgs αφού το Vth για αυτού του τύπου τα MOSFET είναι αρνητικό. Παράγεται πουθενά αρνητική τάση στο κύκλωμα;
 

JohnJohn

AVClub Addicted Member
25 June 2006
2,481
δεν εχω ιδέα, δεν έχω το πλήρες σχηματικό παρά μόνο ένα μερικό διάγραμμα που αναγράφεται στο workshop manual. Λες να ειναι άλλου τύπου και να μην αναφέρεται με ακρίβεια στο σχήμα? τραβηγμένο δεν είναι?

στο manual πάντως αναφέρει για την συγκεκριμένη έξοδο ότι πρέπει να έχει:

10-14V - οταν ο διακόπτης πλαφονιέρας ειναι στην θέση door και η λάμπα είναι σβηστή
0 V - όταν ο διακόπτης πλαφονιέρας ειναι στην θέση door και η λάμπα είναι αναμμένη


η πλαφονιέρα πάντως έχει μόνιμο + στην φίσα της που μέσω του διακόπτη καταλήγει στο ακρο Α της λάμπας. Αρα το body την ανάβεί δίνοντας 0V και την σβήνει δίνοντας +12V στο άκρο Β της λάμπας.

Το θέμα είναι το εξής: αν όντως εχει καεί το mosfet, το αλλάζω και είμαι οκ? υπάρχει μια περίπτωση να μου δώσουν ένα αχρηστεμένο body για να βγάλω το συγκεκριμένο τρανζιστορ και να το βάλω στο δικό μου. Αν είμαι τυχερός και η βλάβη είναι μόνο εκεί, έχει καλώς. Αν όμως δεν βρώ αλλο body, να πάρω ένα mosfet ότι νάναι ? Δεν ξέρω αν έχει νούμερο πάνω, δεν έχω βρει χρόνο ακόμα να ξηλώσω την μονάδα γιατί το αυτοκίνητο το χρειαζόμαστε καθημερινά και προσπαθώ να κάνω όση προετοιμασία γίνεται πριν δράσω ώστε ο χρόνος ακινητοποίησης να είναι όσο το δυνατόν μικρότερος. τι λέτε?

Αν δεν καταφέρω να το επισκευάσω, υπάρχει και η άλλη περίπτωση:

καταργώ την χρονοκαθυστέρηση και δίνω αρνητική εντολή κατευθείαν από το μπουτόν της πόρτας. Δεν είναι τόσο απλό βέβαια γιατι:
α) η ζώνη του συναγερμού που ελέγχει τις πόρτες, ειναι συνδεδεμένη (εδω και 5 χρόνια) πάνω στην έξοδο που κάηκε
β) υπάρχουν 3 ξεχωριστές γραμμές για τα μπουτόν πόρτας, μια οδηγού, μια συνοδηγου και πίσω πορτών και μια πορτπαγκάζ

θα πρέπει να δώσω αρνητική εντολή σε συναγερμό και πλαφονιέρα και από τις τρείς γραμμές με διόδους. Θα προτιμούσα να διοθρώσω το body βεβαια.
 
Last edited:

JohnJohn

AVClub Addicted Member
25 June 2006
2,481
παραθέτω λίγο μεγαλύτερη την εικόνα

τα 5V αναφέρονται σε άλλη έξοδο, εγώ φταίω που δεν ανέβασα πιο ξεξάθαρο το σχέδιο


Κ01-5 = καμμένη έξοδος προς πλαφονιέρα
L01-7 = πόρτα οδηγού
L01-15 = πόρτες συνοδηγού και πίσω
L01-3 = πορτπαγκάζ
 

Attachments

  • BCM-swift2.jpg
    BCM-swift2.jpg
    102.6 KB · Views: 166
Last edited:

llion

Established Member
10 September 2007
180
ΑΝΩ ΓΛΥΦΑΔΑ
Κι εγώ πιστεύω ότι ένα N-channel enhancement type θα δουλεύει μια χαρά. Απλά να αντέχει τα αμπερ και των δύο λαμπών, το ίδιο πρέπει να αντέχει και η ασφάλεια.
 
Last edited:

JohnJohn

AVClub Addicted Member
25 June 2006
2,481
Ακόμα δεν εχω αξιωθεί να βγάλω το body. Αυτό που έκανα όμως ήταν να παρακάμψω την καμμένη έξοδο και να δώσω γή στις πλαφονιέρες κατευθείαν από τα μπουτόν των πορτών (με διόδους για να διατηρηθούν οι ξεχωριστές γραμμές). Στο ίδιο σημείο συνέδεσα και την αντίστοιχη ζώνη του συναγερμού. Ο λόγος της επέμβασης αυτής ήταν το γεγονός ότι μετά την ζημιά άρχισα να παίρνω ψευδοσυναγερμούς από την συγκεκριμένη ζώνη (που ήταν συνδεδεμένη στην καμμένη έξοδο). Εχω χάσει την χρονοκαθυστέρηση βέβαια αλλά σιγά τα ωά.

Αυτό που με ανησυχεί κάπως είναι ότι η μπαραρία μου φαίνεται να είναι λίγο ψόφια και η μίζα γυρίζει κουρασμένα. Παίζει το καμμένο τρανζίστορ να έχει προκαλέσει κάποια διαρροή και να έχω καταναλώσεις που μου εξαντλούν την μπαταρία? Οταν καίγεται ένα τρανζίστορ στα άκρα του προκύπτει ανοιχτοκύκλωμα ή παίζει και η περίπτωση του βραχυκυλώματος (ή κάποιας μικρής αντίστασης?)

Αύριο θα μετρήσω αν φορτίζει το δυναμό μου και πόσα mA διαρρέουν την μπαταρία σε ηρεμία για να δώ τι γίνεται. Χωρίς την κατανάλωση του συναγερμου, πόσα mA να θεωρήσω φυσιολογικά?
 

llion

Established Member
10 September 2007
180
ΑΝΩ ΓΛΥΦΑΔΑ
Στα διπολικά σίγουρα παίζει βραχυκύκλωμα (γι'αυτό συχνά καίνε και τα woofer στους ενισχυτές που καίγονται τα εξόδου και δεν έχουν προστασία ηχείων) στα φετ δεν ξέρω δεν μου έχει τύχει.
 
Last edited:

llion

Established Member
10 September 2007
180
ΑΝΩ ΓΛΥΦΑΔΑ
Βέβαια αν το αφήσεις στο κύκλωμα καμμένο και βραχυκυκλωμένο κάποια στιγμή λόγω θερμότητας κάτι θα καεί.
Αν δεν καεί πρώτα κάτι άλλο στο κύκλωμα όπως κάποια αντίσταση (ή το woofer που λέγαμε) τότε θα καεί το τρανζίστορ τελείως (ανοιχτοκύκλωμα).
Στη δικιά σου περίπτωση φαντάζομαι (αν βραχυκυκλώνουν και τα φετ που όμως έχουν άλλη αρχή λειτουργίας και αμφιβάλλω) τότε θα άναβαν τα λαμπάκια συνέχεια μέχρι να ζεσταθεί τόσο το fet που να καταστραφεί.
Τώρα αν άφηνει κάποιο μικρό ρεύμα που σου τρώει την μπαταρία δεν το ξέρω, όταν το ανοίξεις μέτρα την αντίσταση του να μας πεις.
 
Last edited:

llion

Established Member
10 September 2007
180
ΑΝΩ ΓΛΥΦΑΔΑ
Διαβάζοντας την περιγραφή σου πιστεύω ότι καθώς το φετ ζεσταίνονταν αύξανε η αντίσταση αγωγής σε κατάσταση on. Αφού αυτό γίνονταν σιγά και τα φώτα άναβαν αμυδρά πιθανώς δεν κάηκε ενταλώς αλλά καθως αύξανε η αντίστασή του θα μειωνόταν το ρεύμα άρα και η θερμοκρασία και πιθανως να μην ανοιχτοκύκλωσε (κάηκε) εντελώς.