Τεχνικά ζητήματα και ανάλυση ειδικών λειτουργιών m4/3 σωμάτων και φακών

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,240
ΠΕΙΡΑΙΑΣ

το τελευταίο tip το χρησιμοποιώ καιρό τώρα και μου έχει βελτιώσει τη μπαταρία , απλά έχει εφαρμογη μόνο σΕ 2-3 τελευταίασ γενιάς σωματα
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,240
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
στο βιντεακι που ακολουθει παρουσιάζεται ενας απλός και γρήγορος τρόπος χρήσης της λειτουργίας Live Composite σε συνδιασμό με την χειροκίνητη χρήση ενός φλας για τον φωτισμό των χώρων σε εσωτερική φωτογράφηση θεματολογίας Real Estate, να πώ την αλήθεια ποτέ δεν το σκεφτηκα σαν επιλογή αντί του Bracket Exposure

 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,240
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Φωτογράφος ή ζωγράφος ?

Το αποτέλεσμα στο 10.30 περίπου


 
  • Like
  • Wow
Reactions: cacau and toupia

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,240
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Λογω Χριστουγέννων αρκετοι θα τραβήξουμε νυχτερινές φωτογραφίες με λίγο φως και στολισμενους δρόμους, σπίτια οπότε σκέφτηκα να αναλύσω μια <έξυπνη> λειτουργία που κρύβεται στα Scene Modes αρκετων παλιών Olympus μηχανων (EM1,EM5.2, EM10.2) αλλά και κάποιων νέων όπως η ΕΜ5.3 και η ΕΜ10.4 και που μπορεί να βοηθήσει

ειναι η λειτουργία Starlight mode όπου η μηχανή βγάζει αυτόματα 8 φωτο και τις στοκαρει σε μια, στην πράξη είναι μια πρώτη εφαρμογή της λειτουργίας hand-held high resolution .

Το εντυπωσιακό είναι οτι ακόμη και στις παλιές μηχανές όπως η ΕΜ5.2 κατορθώνει να βγάζει με χαμηλό θόρυβο ακόμη και έως ISO 12800 και αν υπάρχει κινούμενο αντικείμενο προσπαθεί να το αφαιρέσει.

Δοκιμαστε τη , οι μηχανικοί της Olympus είχαν κρυμμένα διαμαντάκια στα παλιά σωματα σε κάποιες λειτουργίες που οι περισσότεροι δεν γνωριζουν

Μερικα review για το mode αυτό :

Imaging Resource reviewed the handheld starlight mode of the E-M1 several years ago ...
https://www.imaging-resource.com/PRODS/olympus-e-m1/olympus-e-m1A.HTM

Robin Wong also went into this:
https://robinwong.blogspot.com/2019/09/dealing-with-high-iso-shooting-on.html
 
  • Like
Reactions: guzzi and cacau

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,240
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Να συμπληρωσω οτι είναι σχεδόν αυτοματοποιημένη η λειτουργία , ανοίγει τον φακό στο πιο ανοιχτό διάφραγμα χωρίς να εχεις δυνατότητα επέμβασης , βάζει υψηλό ISO και με EV-0.3 τραβάει 8 καρέ με το μηχανικο κλείστρο και τα ενώνει σε ένα jpeg και ένα Raw .

Καλές δοκιμές !
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,240
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Καλημέρα και χρόνια πολλά σε όλους

Μερικά σημαντικά προβλήματα που άφορουν το γεωμετρικό profile που εφαρμόζουν μερικοι Laowa σε ορισμένα m43 σωματα (κυρίως σε Panasonic) περιγράφονται σε ένα νήμα που βρήκα και το βάζω για να το τσεκάρουν όσοι κάτοχοι έχουν τους φακούς και χρειάζονται update το firmware τους : https://www.mu-43.com/threads/laowa-10mm-f-2-firmware-fault.111246/page-4#post-1522159
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,240
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
εχει πολλές και χρησιμες πληροφορίες/tips ειδικά για την αποθήκευση και χρήση των έτοιμων μνημών C1-C4 του κεντρικού επιλογέα ή των Myset 1-4 στα παλιά μοντέλα

 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,240
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Το έχω ξαναγράψει παλιότερα εδώ στο νήμα αλλά το ξαναβάζω και ο καθένας μας το αξιολογεί ανάλογα με τους φακούς και το σώμα που έχει και προσέχει (προσωπικά ελέγχω για φθορά της τσιμούχας κάθε φακό Lumix που βάζω στην ΕΜ1.3 και επίσης το λαμβάνω υπόψην σε αγορά στεγανου φακού όταν υπάρχει ίδια επιλογή μεταξυ των δυο εταιριών)

ερέθισμα πήρα από μια πρόσφατη παρατήρηση του cacau οτι 2-3 φακοί mzuiko 12-45/4 που είναι για πώληση στο mpv αναφέρονται με υποψία moisture (υγρασίας) , δεν λέω οτι είναι ο λόγος αυτός που αναφέρω εδώ αλλά δεν τον αποκλειω

Υπάρχουν 6-7 σελίδες στο αντίστοιχο νήμα για διάβασμα στο mu43 όπου καταλαβαίνεις οτι οι δυο εταιρίες δεν συνεργάστηκαν ποτέ μεταξύ άλλων και στο θέμα της στεγανότητας του σετ φακού σώματος.

Συγκεκριμένα θα βρείτε εκεί μετρήσεις της διαμέτρου της τσιμούχας που υπάρχουν για διαφορους συνδιασμους σωμάτων και φακών.

Το γενικό συμπέρασμα είναι αυτό :

1642833101533.jpeg


Παρότι δεν είχα κανενα θέμα με τον Lumix 100-300II στην ΕΜ1.3 γιατί η τσιμουχα του καθόταν πολύ καλά , όταν τον πούλησα διστασα για την αγορά του ελαφρύ και μικρού LEICA 100-400mm σε σχέση με τον αντίστοιχο Olympus γιατί είναι ένας από τους φακούς που ειχε (τουλάχιστον στις πρώτες κοπιες) θέμα με την διάμετρο της τσιμούχας.

Υπάρχουν αναφορές οτι η Panasonic ξανά σχεδίασε και άλλαξε τη θέση και το πάχος του Oring αλλά δεν το έχω επιβεβαίωσει. Αν κάποιος τον έχει αγορασει πρόσφατα τον LEICA και τον χρησιμοποιεί σε στεγανό σώμα Olympus μπορεί να γράψει σχετικά εδώ στο νήμα.

Ξέρω επίσης οτι οι λειτουργίες Procapture L και focus stacking του σώματος μου δεν είναι συμβατές με τους Lumix φακούς (όπως και με τους παλιους 4/3 φακούς) οπότε απομακρυνθηκε ακόμη περισσότερο η επιλογή του LEICA 100-400 .

Η πρώτη ειδικά λειτουργία είναι κατά τη γνώμη μου βασικό κριτήριο για την επιλογή κατάλληλου τηλεφακού σε pro Olympus σώμα (ηταν άλλωστε ένας από τους λόγους που υστερούσαν και αναγκάστηκα και έδωσα τους εξαιρετικούς 4/3 τηλεφακούς μου όπως και τον μοναδικό LEICA 200/2.8)
 
Last edited:

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,240
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Βάζω δυο link με τις μπαταρίες και τους φορτιστές των περισσότερων μοντέλων που κυκλοφορούν

Για Olympus μηχανές

Για Panasonic μηχανές

Με ένα προγραμμα όπως το MTFmapper και τον κατάλληλο στόχο σε παραλληλότητα στην κατάλληλη απόσταση από την μηχανή μπορεί κανεις να παράγει και να τυπώσει διαγράμματα 3Dgrid MTF για τον φακό του.

Η τέλος πάντων να κάνει πιο απλά εμπειρικά τεστ χωρίς ειδικα προγράμματα

Αν διαπιστωσει οτι ο φακός του έχει θεματάκια (ειδικά στα ανοιχτά διαφραγματα) έχει τη δυνατότητα μέσα στο μενού της μηχανής να προβεί σε καλιμπραρισμα του φακού στα σημεία εστίασης (στα άκρα συνήθως) που μειονεκτούν.

Τετοια προβλήματα μπορούν να υπάρξουν και σε καλούς φακούς και δεν οφείλονται πάντα στα οπτικά του φακού όπως συνήθως υποθέτουμε όταν τεσταρουμε ένα φακό και βρισκουμε ότι έχει θέμα σε συγκεκριμένες άκρες.

Υπευθυνη πολλές φορές είναι η μη καλή εφαρμογή της μοντουρας του φακού με αυτή της μηχανής που αφήνει κενο απειροελάχιστης απόστασης ικανό όμως λόγω μη παραλληλοτητας με τον αισθητήρα να δημιουργησεΙ ασύμμετρες μεταβολές στο διάγραμμα MTF του φακού.

Ηταν κάτι διαπιστωμένο από την εποχή του φιλμ και οι ανοχές ήταν περίπου 0.02mm όπως περιγράφονταν και στα service manual των μηχανων τότε όπως αυτο της Minolta σελίδα 36

Πως τα έμαθα ? Από ένα χρήστη που ασχολήθηκε αρκετά να βρει που είναι βρισκόταν το πρόβλημα με τον mzuiko 45/1.2 pro

Περισσότερα εδώ για όσους θέλουν να δουν και την λύση που βρήκε εκτός του καλιμπραρσίματοςς μεσα από το μενού
 
Last edited:
  • Like
Reactions: kosmous and cacau

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,240
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Τα έχουμε γράψει διάσπαρτα αλλά ας τα συνοψίσουμε για το τι συμβαίνει με το USB charging των Olympus μοντέλων ανα περίπτωση, βρήκα ένα post σε ξένο forum που τα περιγράφει αναλυτικά και το κάνω copy paste

As I understand it, there are two modes on the E-m1 mark III:

Plug in a USB cable when the camera is off, and it will charge the battery. As I understand it, you don't need USB C-PD in this mode, but perhaps USB C-PD might charge faster. So any old USB connection will do for basic charging. It may be that you need the USB connection to provide 5 volts and 1 or 2 amps, but I don't know for certain. Note, it will only charge the battery in the camera, and it will not charge the battery in the HLD-9.

When you are running the camera, you can use a USB C-PD device (either a battery or an A/C adapter) to power the camera, but there are some restrictions:
  • The USB C-PD device must provide at least 27 watts (9 volts at least with 3 amps, 15 volts with at least 2 amps). Many USB C-PD devices don't provide that much power. The newer ones meant to power laptops can provide that much power.
  • You cannot use external HDMI.
  • You cannot use USB tethering.
  • The E-m1 mark III will not charge the battery in the camera when it is being powered with USB C-PD.
  • You must have a BLH-1 battery in the camera with enough charge to run the camera for a bit. I don't know how much charge is used from the camera battery compared to the USB C-PD supply.
  • You must set the USB mode to USB C-PD.
  • You probably need USB C cables that can handle USB C-PD. Evidently the cable provided with the E-M1 mark III is NOT capable of doing USB C-PD.
With the E-m1x:
  • All things that the E-m1 does, except it will charge both batteries in the camera when the camera is turned off.
With the OM-1:
  • You must still use a USB C-PD device that provides at least 27 watts.
  • You can now use external HDMI with USB C-PD. This is important for video and also for using the OM-1 as a web camera.
  • You cannot use USB tethering.
  • The OM-1 will charge the battery in the camera and in the HLD-10 in addition to powering the camera. This allows you to charge the batteries without turning off the OM-1.
  • Evidently you still need to have enough battery charge to start the process. To me, this is a potential problem, since I'm likely to only use USB C-PD, when I've depleted the battery, and I want to charge and go.
  • You must set the USB mode to USB C-PD.
  • The OM-1 does come with a USB C-PD A/C adapter.
  • Presumably the USB cable provided should be able to handle USB C-PD. From the manual: "The supplied USB cable (CB-USB11) cannot be used for USB Power Delivery (USB PD)."

With the E-m5 mark III and possibly the E-m10 mark IV and E-PL10:
  • If you plug a USB cable into the E-m5 mark III when it is off, it will charge the battery.
  • These cameras use the old USB micro-B cable, so they can't do USB C-PD.
With older OM-D cameras like the E-m1 mark II:
  • There is no support for either charging the battery or for using USB C-PD.
 
22 June 2006
34,779
NEO HRAKLEIO
ενας λογος της δυσκολιας του m43.... χαος με τους φακους και με τη συνεργασια σε διαφορετικα σωματα.

Κι ενας λογος που δεν παιρνω φακους panasonic.

ΠΑλιοτερα μεχρι και brick ειχε γινει μηχανη (GX8 νομιζω) οταν προσπαθησα ν αναβαθμισω φακο olympus σε σωμα panasonic!
Πρεπει να τα λυσουν αυτα...αλλα αμφιβαλλω πια!
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,240
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Σε ολους συνιστω να μην κανουν update ποτε φακο Lumix (που το firmware το δινει η ιδια η Panasonic) σε σωμα Olympus. Σε αυτο φταιει το προγραμμα αναβαθμισης της Olympus που δεν ειναι σταθερο και εχει χαλασει στο παρελθον μηχανες και φακους.

Αυτα που συζητάμε πιο πάνω ομως ειναι πολυ ειδικες λειτουργιες , δεν μπορουν να κανουν αυτοι update τους φακους Panasonic για να ειναι λειτουργικοι με ολες τις νεες καινοτομιες που παρουσιαζουν.

Εδω με τις λειτουργιες αυτες π.χ. focus stacking δεν ειναι ολοι οι φακοι της Ολυμπους συμβατοι. Το procapture δεν υπαρχει καν σε Lumix μηχανη , αν ηταν ετσι θα καναν συμβατους και τους 4/3 φακους που εφτιαχναν αυτοι.

Ο κανονας ειναι σε macro, sport να κουμπωνεις φακους της ιδιας εταιριας για να εχεις τα παντα διαθεσιμα.
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,240
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
να πω εδώ κάτι που αγνοοει πολυ κοσμος και εχει να κανει με ασυμβατότητες που επηρεάζουν την οπτικη απόδοση που ειναι πιο σημαντικό , υποψην δεν ειναι δικες μου παρατηρησεις , ταυτοχρονα τα εχω επιβεβαιωσει και με τις μετατροπες των υπερυθρων σωματων που εχω κανει οπου τα ΑΑ φιλτρα ( UVIR blocking filters) που βγαζουμε μπροστα απο τον αισθητηρα , τα οποία εχουν διαφορετικες επιστρωσεις,)

οι αιθητηρες των Panasonic σωμάτων εχουν επάνω στον αισθητηρα φορεμένο φιλτρο UV που ξεκινά απο 430nm και οι φακοι Panasonic ειναι σχεδιασμένοι για αυτο το ειδικό UV cutoff .

Αλλοι κατασκευαστες εχουν παρόμοιες τιμές μετρημένες

1645789173737.png

Αντιθετα οι αιθητηρες των Ολυμπους σωμάτων εχουν επάνω στον αισθητηρα φορεμένο φιλτρο UV που ξεκινάει περίπου στα 390nm (σε καποιες και πιο κάτω) και οταν τους φορας φακο Lumix πρεπει το σωμα μεσα απο το software να διαχειριστεί το εξτρα UV μεταξυ 390-430nm (που ο Lumix φακος δεν εχει σχεδιαστεί να κοβει). Η στρατηγικη της Olympus με το ισχνο UV cut off φιλτρο του αισθητηρα την οδηγει σε βαρυτερους και ακριβοτερους σε γυαλια φακους αλλά θεωρητικά επιτυγχανει καλυτερη διαχειρηση θορυβου στο μπλε καναλι και πιθανόν πιο ακριβες χρώμα σε συγκεκριμένες καταστασεις

Εδώ ειναι μετρήσεις απο τα εσωτερικά φιλτρα του αισθητηρα όταν αφαιρέθηκαν απο Olympus μηχανες (για τους δύσπιστους υπάρχουν και αλλα στην Kolari που κανει μετατροπές)

Στα παλια Ολυμπους σώματα δεν υπηρχε λυση και ηταν αμεσα εμφανες το εντονο CA , στα νεα Ολυμπους / ΟΜ σωματα το ψιλοκαταφερνουν να το διορθωσουν με software CA correction μέσα στο σώμα, αλλα πολλές φορες μενει αρκετό UV και βλέπουμε τα λεγομενα "purple blob." . Το ιδιο και χειρότερο συμβαινει και στα παλια πρώτα μοντέλα της ΒΜ (στο Μιλτο προσφατα συνεβη και το αναποδο με Olympus φακο τον 12-45/4 σε GX8 κάτι που δεν μπορω να ερμηνεύσω με τα παραπάνω)

Μια λυση με καποιο φακο που το κανει εντονα ειναι να του φορεσεις μπροστα ενα φιλτρο Wratten 2E ή 2A ή κατι παρόμοιο και φθηνοτερο οπως ειναι και το Russian Y1.4x filter
 
Last edited:

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,240
ΠΕΙΡΑΙΑΣ

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,240
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Το έχω ξαναγράψει παλιότερα εδώ στο νήμα αλλά το ξαναβάζω και ο καθένας μας το αξιολογεί ανάλογα με τους φακούς και το σώμα που έχει και προσέχει (προσωπικά ελέγχω για φθορά της τσιμούχας κάθε φακό Lumix που βάζω στην ΕΜ1.3 και επίσης το λαμβάνω υπόψην σε αγορά στεγανου φακού όταν υπάρχει ίδια επιλογή μεταξυ των δυο εταιριών)

ερέθισμα πήρα από μια πρόσφατη παρατήρηση του cacau οτι 2-3 φακοί mzuiko 12-45/4 που είναι για πώληση στο mpv αναφέρονται με υποψία moisture (υγρασίας) , δεν λέω οτι είναι ο λόγος αυτός που αναφέρω εδώ αλλά δεν τον αποκλειω

Υπάρχουν 6-7 σελίδες στο αντίστοιχο νήμα για διάβασμα στο mu43 όπου καταλαβαίνεις οτι οι δυο εταιρίες δεν συνεργάστηκαν ποτέ μεταξύ άλλων και στο θέμα της στεγανότητας του σετ φακού σώματος.

Συγκεκριμένα θα βρείτε εκεί μετρήσεις της διαμέτρου της τσιμούχας που υπάρχουν για διαφορους συνδιασμους σωμάτων και φακών.

Το γενικό συμπέρασμα είναι αυτό :

View attachment 191783


Παρότι δεν είχα κανενα θέμα με τον Lumix 100-300II στην ΕΜ1.3 γιατί η τσιμουχα του καθόταν πολύ καλά , όταν τον πούλησα διστασα για την αγορά του ελαφρύ και μικρού LEICA 100-400mm σε σχέση με τον αντίστοιχο Olympus γιατί είναι ένας από τους φακούς που ειχε (τουλάχιστον στις πρώτες κοπιες) θέμα με την διάμετρο της τσιμούχας.

Υπάρχουν αναφορές οτι η Panasonic ξανά σχεδίασε και άλλαξε τη θέση και το πάχος του Oring αλλά δεν το έχω επιβεβαίωσει. Αν κάποιος τον έχει αγορασει πρόσφατα τον LEICA και τον χρησιμοποιεί σε στεγανό σώμα Olympus μπορεί να γράψει σχετικά εδώ στο νήμα.

Ξέρω επίσης οτι οι λειτουργίες Procapture L και focus stacking του σώματος μου δεν είναι συμβατές με τους Lumix φακούς (όπως και με τους παλιους 4/3 φακούς) οπότε απομακρυνθηκε ακόμη περισσότερο η επιλογή του LEICA 100-400 .

Η πρώτη ειδικά λειτουργία είναι κατά τη γνώμη μου βασικό κριτήριο για την επιλογή κατάλληλου τηλεφακού σε pro Olympus σώμα (ηταν άλλωστε ένας από τους λόγους που υστερούσαν και αναγκάστηκα και έδωσα τους εξαιρετικούς 4/3 τηλεφακούς μου όπως και τον μοναδικό LEICA 200/2.8)

Εντυπωσιακά πλάνα στο αναλυτικό άρθρο του Petapixel από το ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ της ΟΜDS όπου τεστάρουν σε αντοχή τα προϊόντα τους

How OM Digital Torture Tests its Weatherproof Cameras

ειναι πιστευω και ένας από τους λόγους που δικαιολογούν εν μέρη την αυξημένη τιμή τους μιας και τα νέα προϊόντα που είναι στοχευμενα για χρήση σε extreme συνθήκες φέρουν πλέον και στο ταμπελάκι προδιαγραφή στεγανότητας (έχουν τεσταριστει βέβαια και σε ανωτερο βαθμό δυσκολίας)
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,240
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Δεν το βάζω στο νημα της αστροφωτογραφιας γιατι αφορα ηλεκτρονική λειτουργία που εχουν μονο τα Olympus σωματα , η οποια κάνει απλη την δημιουργια star trails , 3 κλικ απο τα οποια τα 2 ειναι dark frames (ένα στη αρχή και ένα στο τέλος) και ψήθηκε το γλυκό