Απάντηση: Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2011)
Κατ’αρχην θεωρω τον 1ο Σερλοκ εναν ωραιο,και τιμιο,γενικα συμβιβασμο μεταξυ του βιβλιου και του μπλοκμπαστερ.Οταν στην σκηνοθετικη καρεκλα καθεται ο Guy Richie το να περιμενουμε πιστη λογοτεχνικη μεταφορα του βιβλιου ειναι ολιγον ουτοπικο.Και δεν ξερω κατα ποσο σημερα θα ειχε νοημα ενα τετοιο εγχειρημα,ιδιως οταν μιλαμε για χολιγουντ.Επισης υπαρχει ο κινδυνος να καταληξει η ολη ιστορια σε μια ακαδημαικη μπουρδα,βαρετη,ανουσια,αοσμη και αγευστη.Βεβαια ολα εξαρτωνται και απο το ποιος αναλαμβανει το εγχειρημα.Απο τη στιγμη λοιπον που εχουμε για σκηνοθετη τον Ριτσι,ειμαστε σιγουροι οτι οι παραπανω σκεψεις πανε περιπατο.Εδω ο φοβος ειναι αλλος.Να δουμε αντι για Σερλοκ Χολμς,ενα Τρανσπορτερ ή ενα Rush Hour.Μπορει να αδικω τον Ριτσι συγκρινοντας τον με τα παραπανω,αλλα τις καλες του ταινιες τις εκανε σε ανεξαρτητες παραγωγες και εδω εχουμε μεγαλα στουντιο,οποτε οι συμβιβασμοι ειναι πολλες φορες ανεξελεγκτοι.
Παρ’όλα λοιπον αυτα,θεωρω οτι ο Ριτσι τα καταφερε γενικα μια χαρα.Και αποδειχτηκε αρκετα διαβασμενος.Βρηκε τα στοιχεια του ηρωα που μπορουν να τον κανουν κατανοητο και αρεστο στο σημερινο κοινο,δινοντας εμφαση στη μποεμικη (εως και χιπικη) εμφανιση,τη ροπη του προς την αυτοκαταστροφη,το χιουμορ μπολιασμενο με λιγο κυνισμο τα οποια ισσοροπουν με την τονισμενη (αναγκαστικα αφου μιλαμε για χολιγουντ) ικανοτητα του στις πολεμικες τεχνες (sic) και την ιδιοφυια του στη λυση των γριφων.Ετσι εχουμε ενα Χολμς αρκετα ανθρωπινο,χωρις ματσο αμερικλανιες που στο προσωπο του (μεγαλου) Νταουνι βρηκε τον ιδανικο εκφραστη στο πανι.Ο Γουοτσον χτιστηκε με βαση αυτο τον Χολμς και λειτουργει σαν καταλυτης ωστε να βγουν τα στοιχεια του Χολμς στην επιφανεια.Η επιλογη του Τζουντ Λο αποδεικνυεται εξαιρετικη,αφου εχει σπουδαια χημεια με τον Νταουνι και ο Ριτσι το βλεπει και το εκμεταλευεται πολυ εξυπνα τονιζοντας τη σχεση τους.
Το αλλο μεγαλο συν ειναι η εκπληκτικη αναπαρασταση του βικτωριανου Λονδινου,το οποιο "συμμετεχει" ενεργα σε ολοκληρη την ταινια,και η ατμοσφαιρα της εποχης.Η ταινια,στην περισσοτερη διαρκεια της,ειναι γυρισμενη σε εξωτερικους χωρους (στενα σοκακια,κεντρικοι δρομοι,υπαιθριες αγορες,η υπο κατασκευη γεφυρα του Λονδινου,ο Ταμεσης και τα λιμανια του,τα ναυπηγεια),ωστε να να γινει πιο ρεαλιστικη και πιο ατμοσφαιρικη,πραγμα που κανει την αναπαρασταση πολυ πιο δυσκολη,αλλα το art direction κανει θαυματα.
Η κεντρικη ιστορια εχει να κανει με τον αποκρυφισμο,μην εχοντας και μεγαλη σχεση με τα βιβλια του Χολμς,πραγμα που ειναι αρκετα "πιασαρικο" σαν θεμα αλλα ταιριαζει απολυτα με την εποχη εκεινη,αφου ο αποκρυφισμος ηταν πολυ της μοδας τοτε.
Ο 1ος Χολμς λοιπον ηταν αρκετα ισορροπημενος,με γνωμονα παντα την αποψη του Χολιγουντ,και ο Ριτσι τα καταφερε πολυ καλα,αφου ναι μεν εκανε μια εφετζιδικη αποδοση,χωρις ομως να προσβαλει ή να κατακρεουργησει τον χαρακτηρα του βιβλιου.Και αφου πετυχε και εισπρακτικα το 2ο ηταν απλα θεμα χρονου.
Το οποιο 2ο το περιμενα για πολλους λογους χειροτερο.Κατι οτι σπανια τα σικουελ ειναι εφαμιλλα των πρωτων,κατι το τρειλερ που δεν μου αρεσε,κατι το πολυ συντομο χρονικο διαστημα της συνεχειας ωστε να προλλαβουν να μαζεψουν τα στουντιο χρημα με βαση το μομεντουμ της πρωτης,αλλα και του Νταουνι που ειναι στα πολυ πανω του,ολα μου εδειχναν οτι δεν τη γλιτωνουμε τελικα τη φολα.
Οπου τελικα μονο φολα δεν ειναι.Δεν ξερω αν φταινε οι χαμηλες προσδοκιες,αλλα τελικα τολμω να πω οτι ειναι και καλυτερη απο την πρωτη.Με κακο πλεον τη νεμεση του Χολμς,τον Μοριαρτι,ο Ριτσι φτιαχνει μια πολυ ωραια παρτιδα σκακι,μεταφορικα αλλα και κυριολεκτικα,που ταιριαζει με την ευφυία των χαρακτηρων,αποφευγει να δειξει τον Μοριαρτι σαν καρικατουρα,μοιραζει τη δραση πολυ ωραια και δεν κρεμαει,ριχνει και τον απολαυστικο Στιβεν Φραι,σαν αδερφο του Χολμς,προσθετοντας εξτρα χιουμορ,κραταει την ατμοσφαιρα και το εξαιρετικο art direction στα επιπεδα του 1ου και αφηνει το διδυμο Νταουνι,Λο να ξεσαλωσει αφου η δεδομενη χημεια κανει τα πραγματα πολυ απλα και πλεον πανε με αυτοματο πιλοτο.
Ο Ριτσι για μια ακομα φορα εχει βρει την ιδανικη ισοροπια μεταξυ περιπετειας και χαρακτηρων,και πετυχαινει πολυ καλη ροη και κλιμακωση.Και μονο που μια ταινια με ενα λογοτεχνικο ηρωα της βικτωριανης εποχης σπαει τα ταμεια για δευτερη φορα,χωρις η ταινια να ειναι αμερικανια και να ξεφτυλιζει τα βιβλια,και να κοντραρει το MI3 ειναι επιτευγμα.
Υ.Γ.
Δεν θεωρω τα βιβλια του Χολμς,λογοτεχνικα αριστουργηματα.Ειναι απολαυστικα βεβαια αλλα δεν μιλαμε για Ντικενς.Τα αγαπαω οπως αγαπαω τον Τολκιν.
Οποτε και τις ταινιες τις αντιμετωπιζω,οπως αντιμετωπισα και τις μεταφορες του Τζακσον.Και εκει εγιναν αυθαιρεσιες(ιδιως στους χαρακτηρες) αλλα το βασικο ειναι οτι ειδαμε Τολκιν στο πανι.
Θεωρω οτι οι ταινιες του Ριτσι δεν προσβαλουν τα βιβλια και τον χαρακτηρα του Χολμς.Και γι’αυτο τις θεωρω πολυ καλες.