Resurrection-Mahler Symphony No 2

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Resurrection-Mahler Symphony No 2

Ας προσέχατε και οι δύο. Εγώ έχω μιά αρχή: δεν ακούω ποτέ Beethoven από μαέστρους που δεν είναι τουλάχιστον 50 χρονών. Ακόμα καλύτερα, να έχουν αποδημήσει εις Κύριον...:flipout:

Καλά εσύ και το υλικό που χρησιμοποιείς για να ακούσεις είναι πάνω από 50 χρονών, ας μην το πιάσουμε το θέμα... :flipout:

(Αν δεν πάθεις, δεν θα μάθεις και πάντα υπάρχει κάτι καλό να βρεις - βλέπε Jurowski...) Και μεσιέ εμείς πλερόνομε δια τα λάθη μας. Να γίνουμε 50 πριν τα 50 μας, αυτό θες να πεις;
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,841
Μεσευρώπη
Στο Mahler μπορεί να αποδώσουν καλά και οι νεανίες. Και η 6η του Stephan Sanderling που άκουσα δεν ήταν καθόλου άσχημη, τουναντίον. Αλλά στο Beethoven...ποιά νέα ερμηνευτική οδός έχει ανοιχτεί τα τελευταία 50 χρόνια, πλην των διαφόρων Norrington και Gardiner που νομίζουν ότι κάτι κάνουν επειδή τα βιολιά που διευθύνουν έχουν χορδές από έντερο και όχι μεταλλικές; βγαίνουμε πάλι off topic, το Jurowski θα τον ψάξω (και τον Dudamel, έτσι από περιέργεια).
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Στο Mahler μπορεί να αποδώσουν καλά και οι νεανίες. Και η 6η του Stephan Sanderling που άκουσα δεν ήταν καθόλου άσχημη, τουναντίον. Αλλά στο Beethoven...ποιά νέα ερμηνευτική οδός έχει ανοιχτεί τα τελευταία 50 χρόνια, πλην των διαφόρων Norrington και Gardiner που νομίζουν ότι κάτι κάνουν επειδή τα βιολιά που διευθύνουν έχουν χορδές από έντερο και όχι μεταλλικές; βγαίνουμε πάλι off topic, το Jurowski θα τον ψάξω (και τον Dudamel, έτσι από περιέργεια).

Ερμηνευτικές οδοί έχουν ανοιχτεί αρκετοί, πλην αυτών που αναφέρεις, δεν ξέρω πόσο μπορείς να τις αποδεχτείς. Προσωπικά τον Norrington των θεωρώ πολύ ενδιαφέροντα και εξαιρετικό (ειδικά με την Γερμανική του Ορχήστρα) αλλά κάποιος πολύ δεμένος με τον παλιά σχολή αποκλείεται να τα αποδεκτεί και γενικεύει το γεγονός με τις πρακτικές, τα άντερα κ.λπ. Εξαιρετικές πρακτικές και τρόπους ερμηνείας τα τελευταία χρόνια μας έδειξαν οι: Paavo Jarvi και Jos Van Immerseel κατά την γνώμη μου. Αλλά δεν είναι δυνατό να γίνουν αποδεκτοί όταν υπάρχει πολύ συγκεκριμένη άποψη, προτίμηση που είναι ΟΚ αλλά οδηγεί και σε εύκολη μη αποδοχή - απόρριψη; Α! Δεν είμαι έτσι. Είμαι δύσκολος... Χρησιμοποιώ Essex.

Οι νεανίες και οποιοσδήποτε μπορεί να αποδώσει καλά Mahler αλλά βλέπω ότι πολλές συνθήκες δεν τηρούνται και τα αποτελέσματα δεν είναι... εντάξει. Αυτό γίνεται και σε άλλους συνθέτες φυσικά

Για να θυμηθώ... Εσύ δεν είπες ότι βρήκες ικανοποιητική την 6η της Σκάλας; :flipout::flipout::flipout:
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Resurrection-Mahler Symphony No 2

Είδες που συμφωνούμε; O Dudamel ήταν συμπαθητικός στην 5η (αλλά κολλούσε στην ανηφόρα) χάλια (επιεικώς) στις άλλες (1η 2η κ.λπ). Άσε που άκουσα την 9η του Bruckner και το 3ο μέρος το γ.....ε (λογοκρισία με την κακή έννοια). Μου αρέσει όμως ο Tchaikovsky του (αν δεν σε πιάσει κανένα απόλυτο πάλι...). Ο άλλος είναι ο Daniel Harding (μια από τα ίδια). Εντάξει είχαν μεγάλους μέντορες Abbado, Rattle αλλά αυτή η διαδικασία απόλυτου PR (που λέει και ο Δημοκηδής) που είχαν και προχώρησαν έχοντας τις πλάτες των μεντόρων τους και την καταφανέστατη στήριξη τους, εχμ.. αρχίζει να είναι ενοχλητικό.

Μετά την 5η του Beethoven και ολιγα που ακουσα στο youtube.. δεν ξανασχοληθηκα..Κάπου μούπεσε και ενας Σοστακοβιτς και τέλος..

Εκτιμώ το οτι προέρχεται απο το ''Σύστημα'' ,ολη αυτη την ωραια προσπάθεια που γινεται στην Βενεζουέλα,αλλά εως εκεί...Τέλος...................Δέν χαραμίζω τον χρόνο μου...
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Resurrection-Mahler Symphony No 2

Μετά την 5η του Beethoven και ολιγα που ακουσα στο youtube.. δεν ξανασχοληθηκα..Κάπου μούπεσε και ενας Σοστακοβιτς και τέλος..

Εκτιμώ το οτι προέρχεται απο το ''Σύστημα'' ,ολη αυτη την ωραια προσπάθεια που γινεται στην Βενεζουέλα,αλλά εως εκεί...Τέλος...................Δέν χαραμίζω τον χρόνο μου...

Τσαϊκόφκσυ. Άκουσε τους (ορχήστρα και μαέστρο)... Ο κόσμος του κάτι σημαίνει για αυτούς, φαίνεται να βιώνουν και αντιλαμβάνονται το πόνο που υπάρχει και υπάρχει μια πού μυστήρια χημεία. Αν θέλεις δηλαδή, δεν θα στο επιβάλουμε κιόλας...

Και δεν προέρχεται μόνο από το Σύστημα... Όταν Abbado, Rattle, τον πήραν στο Βερολίνο, o Barenboim τον έφερε πιο πριν να μάθει στο Σικάγο, δεν είναι αποκλειστικά του Systema. Πήγε και είδε πολύ περισσότερα από το Systema.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Resurrection-Mahler Symphony No 2

Τσαϊκόφκσυ. Άκουσε τους (ορχήστρα και μαέστρο)... Ο κόσμος του κάτι σημαίνει για αυτούς, φαίνεται να βιώνουν και αντιλαμβάνονται το πόνο που υπάρχει και υπάρχει μια πού μυστήρια χημεία. Αν θέλεις δηλαδή, δεν θα στο επιβάλουμε κιόλας...

Και δεν προέρχεται μόνο από το Σύστημα... Όταν Abbado, Rattle, τον πήραν στο Βερολίνο, o Barenboim τον έφερε πιο πριν να μάθει στο Σικάγο, δεν είναι αποκλειστικά του Systema. Πήγε και είδε πολύ περισσότερα από το Systema.

Ναι βρέ..Ξέρω την ιστορια..

Αλλά Τσαϊκόφσκυ??Mravinsky,Karajan ,Jansons(εξαιρετες ερμηνειες με Oslo ,απο Chandos)...Δεν προκάνω..:ADFADF1::ernaehrung004:
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Resurrection-Mahler Symphony

Ναι βρέ..Ξέρω την ιστορια..

Αλλά Τσαϊκόφσκυ??Mravinsky,Karajan ,Jansons(εξαιρετες ερμηνειες με Oslo ,απο Chandos)...Δεν προκάνω..:ADFADF1::ernaehrung004:

Ναι φυσικά τα έχω υπόψη μου... Τώρα, αν θες άκουσε τον Dudamel με τους Βενεζουαλιανούς του στην 5η πως παίζουν στην άκρη της καρέκλας... Είναι το "καλό" τους, για μένα.

Λατρεύω και Svetlanov btw (ίσως πιο πολύ από όλους).
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,841
Μεσευρώπη
Οι νεανίες και οποιοσδήποτε μπορεί να αποδώσει καλά Mahler αλλά βλέπω ότι πολλές συνθήκες δεν τηρούνται και τα αποτελέσματα δεν είναι... εντάξει. Αυτό γίνεται και σε άλλους συνθέτες φυσικά

Για να θυμηθώ... Εσύ δεν είπες ότι βρήκες ικανοποιητική την 6η της Σκάλας; :flipout::flipout::flipout:

Είπα ότι φχαριστήθηκα που άκουσα επιτέλους μιά αξιοπρεπή ορχήστρα να παίζει ζωντανά Μάλερ. (τι; δεν ήταν καλή η Ορχήστρα της Σκάλας του Μιλάνου;καλά, άκουσε καμμιά φορά την Ορχήστρα του Δημοτικού Ωδείου Λάρισας και μετά τα ξαναλέμε.) Οι ηχογραφήσεις είναι άλλο πράγμα, εκεί μπορείς να συγκρίνεις, αν θες την Πέμπτη του Arthur Nikisch με την Πέμπτη του Gardiner. αλλά βρίσκω άδικο να συγκρίνεις τη ζωντανή Έκτη της Σκάλας του Μιλάνου με την ηχογραφημένη Έκτη του Μητρόπουλου ή του Szell
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,841
Μεσευρώπη
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Resurrection-Mahler Symphony

Ναι βρέ..Ξέρω την ιστορια..

Αλλά Τσαϊκόφσκυ??Mravinsky,Karajan ,Jansons(εξαιρετες ερμηνειες με Oslo ,απο Chandos)...Δεν προκάνω..:ADFADF1::ernaehrung004:

Mravinsky με χίλια. Πολύ καλός όμως είναι και ο Monteux...
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Είπα ότι φχαριστήθηκα που άκουσα επιτέλους μιά αξιοπρεπή ορχήστρα να παίζει ζωντανά Μάλερ. (τι; δεν ήταν καλή η Ορχήστρα της Σκάλας του Μιλάνου;καλά, άκουσε καμμιά φορά την Ορχήστρα του Δημοτικού Ωδείου Λάρισας και μετά τα ξαναλέμε.) Οι ηχογραφήσεις είναι άλλο πράγμα, εκεί μπορείς να συγκρίνεις, αν θες την Πέμπτη του Arthur Nikisch με την Πέμπτη του Gardiner. αλλά βρίσκω άδικο να συγκρίνεις τη ζωντανή Έκτη της Σκάλας του Μιλάνου με την ηχογραφημένη Έκτη του Μητρόπουλου ή του Szell

Καλά και η σύγκριση Σκάλας και Δημοτικού Ωδείου Λάρισας δεν είναι άνιση; Η σύγκριση έγινε έχοντας στο μυαλό όχι ηχογραφήσεις αλλά ζωντανές ερμηνείες άλλων "αντίστοιχων" ορχηστρών. Έχω ακούσει π.χ. στο Αμβούργο, με του BBC την ορχήστρα ή ρώτα για σύγκριση με την 6η του Salonen και την Philharmonia και κανά-δυο ακόμα ζωντανές που έχω ακούσει.

Έχω ντοκουμέντο ολίγων δευτερολέπτων από την συναυλία στο Ηρώδειο που είδαμε το οποίο δεν βοηθά για την εξαγωγή συμπεράσματος, αλλά αποτελεί σουβενίρ. Θα το στείλω...
 

Dr Pan K

Supreme Member
18 December 2010
9,067
Btw εχω σε παρθενο βινυλιο της angel (στερεο) την αγαπημενη εκτελεση του κ. διαχειρηστη (κλεμπερερ- φιλαρμονια). οταν με το καλο τελειωσω την κατασκευη του νεου πικαπ θα οργανωσω κατι σαν εγκαινια και δεν μπορω να σκεφτω πιο καταληλο εργο.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,978
Η εποχή της υπερπληροφόρησης ... που τα πάντα βρίσκονται στην άκρη ενός γ@μημένου ποντικιού ...

images


Austrian social and cultural figure Alma Mahler (1879 - 1963), widow of composer Gustav Mahler, sits with her eyes closed as she listens to a performance of her husband's 'Symphony No.2' (also known as the 'Resurrection Symphony'), conducted by Leonard Bernstein, on the last night of a Mahler festival at Carnegie Hall, New York, New york, February 21, 1960.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,978
Μιας και δεν κουνιέται φύλλο, επιτρέψτε μου να ανεβάσω κάποιες σκέψεις μου για την 2η ...

''.... Η 2η του Μάλερ είναι το μισάνοικτο στόμα ενός νεκρού αγαπημένου ... είναι ο χάρτης ναυσιπλοΐας για τα πλεούμενα της αγωνίας, είναι η πλατεία συγκεντρώσεως για την διαδήλωση των χιλιάδων αποριών για το μετά, απορίες τόσο για τις σφραγίδες προορισμού στο διαβατήριο του εκλειπόντος, όσο και στο δικό μας... είναι ένα μάτσο μουδιασμένα 'γιατί', είναι μία κουδουνιστή αρμαθιά από κλειδιά που οι εγκοπές τους αναρωτούνται :''τι θα είχε γίνει αν'', είναι μία καλούμπα σχοινί αποτελούμενο από ξασμένα νήματα αγάπης, που απλόχερα μοιράσθηκε και άλλοτε βρήκε πρόθυμα εδάφη, άλλοτε έκανε γκελ πάνω σε δυσκολοανιχνεύσιμους εγωισμούς, σχοινί όμως με κόμπους μίσους για τα εντοπιζόμενους ως εμπόδια στην διαφεύγουσα ευτυχία... Είναι η επίγνωση ότι από αυτό το σημείο και μετά ξεκινάμε μία ατελείωτη σειρά πρόβες, για το πως θα είναι και η δική μας 'αναχώρηση' , με το μυαλό μας να αρνείται να αντισταθεί στον πειρασμό να αντιπαραβάλει ρόλους, εμάς λευκοντυμένους θρηνούντες, εμάς κοστουμαρισμένους θρηνούμενους, εμάς θεατρικά μοιρολογούντες, εμάς ανήμπορους αποδέκτες του ‛καλό ξόδι ‛ ...
[ Ο Μάλερ στις ερμηνευτικές του εγκυκλίους [αυτάρεσκες επιστολές προς πάσα -θηλυκή συνήθως- κατεύθυνση] μας ενημερώνει πως το 1ο μέρος είναι η κηδεία του ‛’ήρωα’’, τις περιπέτειες του οποίου ανέπτυξε στην 1η συμφωνία … είναι παράλληλα ένα κομπολόι από ερωτήματα : τελικά αυτό ήταν όλο ; άξιζε κάτι ; γιατί έζησες ; γιατί υπέφερες ; ήταν όλα ένα κακόγουστο αστείο ; κλπ. κλπ. . Αλλού υφίστανται ισχυρισμοί ότι το 1ο μέρος είναι μία παραλλαγή της ιστορίας του Βέρθερου και του τραγικού έρωτα του, και παραλληλίζουν με τον αδιέξοδο έρωτα (εκείνη την εποχή) του Μάλερ για την Μarion von Weber, εγγονή του 18919243 μεγάλου Carl maria …. ]

Κατ’ εμέ, το 1ο μέρος είναι το δικό μας ''μετά'', σαν απομεινάρια στην σκακιέρα της ζωής…. βιώνεται σαν το τρεχαλητό μιας ολίγον αυτιστικής Χιονάτης, μετά το φευγιό απ' το παλάτι, σε ένα σκοτεινό άγνωστο δάσος ... είναι ο τρόμος, η αγωνία, είναι η απώλεια της αγκαλιάς/σιγουριάς, είναι δεκάδες απειλητικά μάτια με εικασίες λαμπυρίζοντος μισανθρωπικού αλληθωρισμού στο κατραμέ σκοτάδι... και όταν κάποτε η περιέργεια κατανικάει τον τρόμο και διστακτικά το χέρι μας παραμερίζει πλατιά φυλλώματα, για να τσεκάρει τι μπορεί να γίνεται στο ξέφωτο, με φρίκη ανακαλύπτει αλλόκοτους, παραμορφωμένους, ανθρωποφάγους νάνους να σουβλίζουν για δείπνο τους άλλους μας εαυτούς... αυτούς που θα μπορούσαν να έχουν καθήσει στο παλάτι για να αντιμετωπίσουν την μάγισσα, αυτούς που θα μπορούσαν να έχουν επιλέξει την απέλαση, προτιμώντας την τιτλοφορία του προδότη σετάκι με μιαρές ετικέτες ασύλλητης χορτασίλας και ολοζώντανης απέχθειας ... τι γίνεται λοιπόν ;;; διαλέγει κανείς μόνον μεταξύ τραγανής δυστυχίας και του στολισμού της πιατέλας των μεζέδων για τα κάθε λογής τέρατα, που ενίοτε θα φορούν μεταμφιεσμένα χαμόγελα ; το μόνο πακέτο σκηνικών της ζωής μας θα είναι από γκοφρέ κατάμαυρο σκοτάδι ;

Όχι, απαντά το 2ο μέρος ... θα έρθει και η ανακούφιση [απροσδιόριστη σαν μία πλεξούδα από προσωρινά όσο και πρόωρα σκιρτήματα εφήβων κυκλώπων] ... θα 'ρθει και η παρηγοριά [σαν τον θρύλο που πρέπει να συντηρήσει ο σκλαβωμένος περιμένοντας την επανάσταση] ... ίσως η ευτυχία …… ο Μάλερ επιμένει … μπορεί να είναι φτιαγμένη σαν προζύμι χαλαρότητας από καθημερινά, ‛ότι έχει το ψυγείο’ υλικά.... δεν έχει σημασία η κοινότοπη συνταγή αλλά το αποτέλεσμα…. όμως το ξέρεις …. η ευωχία θα είναι τόσο φευγαλέα, τόσο αυτοακυρούμενη … αντί να την απολαύσεις, την ίδια στιγμή ήδη θα αγωνιάς μην την χάσεις … θα βιώνεται σαν ένας ακόμη προθάλαμος για ακόμη χειρότερα ‛μετά’ … στο τέλος θα φαντάζει επίπλαστη, φτιαχτή, αυτοεκπληρούμενη προφητεία ... αλλά ελπίζεις, αν ανακατεύεις τα υλικά καλά, θα βρίσκεις κάποια νέα επίγευση, θα κρατάει λίγο, αλλά θα σε πηγαίνει μέχρι την επόμενη στάση... η μελωδία επανέρχεται ακόμη πιο παρηγορητική, με πιτσικάτο στα έγχορδα … είναι ακόμη ομορφότερη παρότι απλοϊκή και γήινη χωρίς κανένα φανταχτερό απόκοσμο στολίδι …παμ, παραπαπάμ, παμ, παμ… όμως κάτι δεν πάει καλά … μα ναι …. μας λέει ψέμματα… όπως χτυπάμε την πλάτη ενός καρκινοπαθούς στα τελευταία στάδια γνέφοντας : θα γίνεις καλά ….


Το τρίτο μέρος είναι η αναδρομή στην ματαιότητα του μονοκοτυλήδονου ορχιδεοειδούς που είναι η ζωή, χωρίς τις σταθερές ρίζες της, αλλά περιπλεκόμενη πάντοτε με αέρινα ριζίδια στους κορμούς άλλων ζωών για να προσπορίσει ουσία, για να αποδώσει τους όποιους καρπούς της … είναι η ειρωνεία του να σχεδιάζεις και να δρας κατά βάση σε μία μήτρα ανατροπών με μαγιά το αντίθετο, το απρόβλεπτο και το εχθρικό … η ειρωνία του να πενθείς για την απώλεια αντί για την μη περαιτέρω συμμετοχή ζωής του εκλειπόντος… Η σύνθεση έρχεται από το ‛’μαγικό κόρνο’’, η ιστορία του επισκόπου από την Πάδουα που κάνει κήρυγμα στα ψάρια, το ειρωνικόν του πράγματος, καθώς πόσο θα ωφεληθούν και θα αλλάξουν τα ψάρια, κλπ. κλπ. Από την άλλη έχουμε μία από τις ωραιότερες μελωδίες του κατά βάση, όχι μελωδού, αλλά κτίστη συνθέτη …. Γιατί το βάζει λοιπόν κέντρο σε αυτήν την συμφωνία ; είναι κάποιου είδους διάλειμμα ; είναι παιχνίδι ;

Το 4ο μέρος ουδέποτε αποτυγχάνει να ενεργοποιήσει τους δακρυγόνους μου αδένες … λες και κάθε φορά ξεφυλλίζεται ένα καλοφυλαγμένο άλμπουμ με υπολείμματα παιδικών ψυχισμών, εύθραυστων σαν μπεμπέ ζαχαροκάλαμα, γεμάτων αγωνίες για τυχόν απώλειες … και οι αγωνίες προβάλλονται και πάνω στα πρόσωπα των επόμενων και αυτών που ακόμη περιμένουμε να έρθουν … παρότι τους παρακαλάμε, παρότι έχουμε σαρώσει τα μισοσκόταδα των κυτταρικών μεμβρανών μας, δημιουργώντας άπειρο χώρο για να τους υποδεχθούμε … ω ναι, έλα και ας σε χάσω … στην πραγματικότητα προσπαθούμε και μεις να πείσουμε τον άγγελο να μην μας γυρίσει πίσω… το μπουχτίσαμε το πίσω, τις υποσχέσεις του, τις φρούδες επικλήσεις … μας έδειξαν το μήλο και μας απαγόρευσαν να το δαγκάσουμε …

Πέμπτο μέρος : η Ανάσταση …. Ποια Ανάσταση ; .... ''

Στον Δαμιανό
 
Last edited:

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,313
Αθήνα
Μιας και δεν κουνιέται φύλλο, επιτρέψτε μου να ανεβάσω κάποιες σκέψεις μου για την 2η ...

Είναι θαυμάσιο αυτό που επιτυγχάνει η μουσική…
Απόδειξη το κείμενο του Δημοκηδή. Συναισθήματα, σκέψεις, συνειρμοί, εικόνες, όνειρα, φαντασιώσεις.
Βέβαια στον καθένα λειτουργεί διαφορετικά… μα ο στόχος πάντα είναι η Ανάσταση … η Ανάσταση που λυτρώνει και συνάμα καθαγιάζει.
:grinning-smiley-043
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,050
Αθήνα
Σπύρο το κείμενο είναι θαυμάσιο και είναι κρίμα να κοσμεί μόνο το παρόν νήμα.
Αποκτά αυτοτέλεια ως νήμα (παραμένει και εδώ βέβαια) και φυσικά αναρτάται στο Ευρετήριο.
:grinning-smiley-043
 
Last edited:

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,978
Επανέρχομαι πάλι στο νήμα της 2ης του Mahler για κάποια νέα και μια άποψη.

Σήμερα παρέλαβα αυτό:

5425008376998.jpg


Είναι η 2η συμφωνία του Mahler με την Concertgebouw του Άμστερνταμ, υπό την διεύθυνση ενός σημαντικού μαέστρου (και στον Mahler) του Mariss Jansons.

Ο ορχήστρα και ο μαέστρος είναι μια καλή "δικαιολογία" για κάποιους "πυροβολημένους" (tm by Demokides), να την παραγγείλουμε. Επιπλέον έχει και DVD μαγνητοσκοπημένης συναυλίας. Ως πυροβολημένος μια και έχω αγοράσει όλη αυτή την σειρά το πήρα.

Υπάρχει όμως ένα δεδομένο, δεν ξέρω πόσο σημαντικό, το οποίο σκέφτηκα να το αναφέρω, μια και έχει ιστορία.

To 2006, η International Gustav Mahler Society σε συνεργασία με το Gilbert Kaplan foundation μας παρουσίασαν μια αναθεωρημένη παρτιτούρα της 2ης του Mahler. Ο Mahler σε φίλους του είχε εξομολογηθεί ότι η χρωστούσε στην ανθρωπότητα μια πιο ολοκληρωμένη (την ήδη ολοκληρωμένη?) 2η συμφωνία. Τα δυο ιδρύματα απέκτησαν χειρόγραφα του συνθέτη που χρονολογούνται από το 1901 ως το 1910 με αναθεωρήσεις και αλλαγές στην ενορχήστρωση της 2ης συμφωνίας. Έγινε η σχετική εργασία από μουσικολόγους και βγήκε μια νέα αναθεωρημένη εκδοχή.

O Gilbert Kaplan είναι ένας Αμερικάνος εκατομμυριούχος (δημοσιογραφίας), όπου όταν άκουσε την 2η συμφωνία του Mahler, έπαθε αυτό που ονομάζουμε "ζαβλαμά". Σπούδασε μουσική (λέμε τώρα...) στα γεράματα με απώτερο σκοπό να διευθύνει την 2η του Mahler (αδιευκρίνιστο αν διεύθυνε ή αν έκανε προπόνηση στο να σκοτώνει μύγες με την μονάκριβη μπαγκέτα του ίδιου του Mahler που ακριβοπλήρωσε να αποκτήσει). Ξεκάθαρη περίπτωση λόξας, οι οποία βγήκε πολλές φορές σε καλό μια και χρηματοδότησε στήριξε τις έρευνες στο έργο του Mahler.

Η λόξα... λόξα όμως. Έτσι διεύθυνε Mahler με όλες τις μεγάλες ορχήστρες του κόσμου (χαζές ήταν?) την αγαπημένη του 2η. Το 2006 διεύθυνε ο ίδιος την πρεμιέρα με το σχετικό lifestyle λανσάρισμα, με το να υπογράφει αυτόγραφα κ.λπ. H DG το εκμεταλλεύτηκε αυτό, του διέθεσε της Φιλαρμονική της Βιέννης με την χορωδίας της Όπερας της Βιέννης και είχαμε την ηχογράφηση.

Φυσικά οι "Μαλερικοί" την απέρριψαν και η ερμηνεία του ήταν κενή και αδιάφορη παρόλες τις αλλαγές που υπήρχαν (αλλαγές του ίδιου του συνθέτη!). Ήταν περίπτωση καθαρού υπολειπόμενου "ψώνιου", απαράδεκτος από όλες τις μεριές.

Παρόλα αυτά, η εργασία που έγινε μουσικολογικά φαίνεται να είναι αξιόλογη. Χιλιάδες μικρο-διορθώσεις, αλλαγές ενορχηστρώσεων μπορούν να ενδιαφέρουν τους φίλους της μουσικής του Mahler (το νούμερο ακούγεται μεγάλο, αλλά οι διαφορες στην ακρόαση την γενικώς, όχι τόσο εμφανής γιατί μιλάμε για τεράστιο έργο). Αν μη τι άλλο είναι του "ίδιου" του συνθέτη, μικροαλλαγές στην δομή του και όχι μια ενορχήστρωση κάποιου άλλου (π.χ. στη 10η).

Η ερμηνεία του Mariss Jansons, συμπληρώνει και παρουσιάζει αυτό που δεν διακρίναμε στην ηχογράφηση-ερμηνεία του Kaplan. Μεγάλο το ρίσκο του μαέστρου, που γνώριζε, ως μεγάλος μαέστρος, το "πανυγύρι" και το γενικότερο αρνητικό κλίμα, που έφερε η κριτική στάση του έμπειρου και συνεπούς κοινού που χαρακτηρίζει τους ακροατές της κλασσικής μουσικής. Όμως πρόκειται περί μουσικού υψηλής δεξιοτεχνίας, που αναγνώρισε την σημασία που έχει η αναθεωρημένη εκδοχή, δούλεψε σε αυτή, πίστεψε σε αυτή και στον Mahler, έχοντας στην διάθεση του καλύτερη Μαλερική ορχήστρα της εποχής μας. Ο Mahler δικαιώθηκε για μια άλλη φορά στα χέρια του.

Για τους περίεργους συνιστάται. Για αυτούς που γνωρίζουν το έργο και θέλουν να το δουν από μια άλλη ματιά επίσης. Για αυτούς που δεν γνωρίζουν καλά το έργο, δεν υπάρχει πρόβλημα. Είναι 2η του Mahler, δεν είναι κάτι άλλο. Απλά υπάρχουν πολλές άλλες προτάσεις.

Δεν μπαίνω στον κόπο καν για το πια εκδοχή είναι καλύτερη, είναι μάταιο. Το θέμα είναι ότι η αναθεωρημένη εκδοχή, στην 2η μόλις ηχογράφηση της, απόκτησε υπόσταση και έννοια. Δεν αποτελεί πια το "βίτσιο" ενός Μαλερικού, μη-μουσικού "ψώνιου".

Η βιντεοσκόπηση είναι διαθέσιμη και στο Internet (με όλους τους αναμενόμενους περιορισμούς στον ήχο και στην εικόνα), για όσους ενδιαφέρονται:

http://cultuurgids.avro.nl/front/detailklassiek.html?item=2bc6fc3f81fd56078e6ba2cb8b26324b

[Οι απόψεις είναι προσωπικές, δεν ταυτίζονται κατ' ανάγκη και αν ύπηρξε κάπου άδικη και σκληρή γλώσσα, έγινε μέσα από συνθήκες ειλικρινούς έκθεσης μια προσωπικής τοποθέτησης]

Πήρα πρόσφατα, χριστουγεννιάτικο δώρο στον εαυτό μου, ένα πακέτο (γύρω στα 70 ευρώ από το αγγλικό άμαζον) 10 blu-ray δίσκων, με όλες τις συμφωνίες του Μάλερ συν το τραγούδι της γης, από συναυλίες που έδωσε η ΚονσέρτΓκεμπάου την περίοδο 12/2009 έως και 2011 με αφορμή βέβαια τα 100χρονα και 150χρονα του ...
Σε 3-4 περιπτώσεις την ορχήστρα διευθύνει ο αρχιμουσικός της, ενώ στις λοιπές διάφορα βαριά ονόματα, ως προσκεκλημένοι ...
Εμπεριέχεται και η συγκεκριμένη 2, την οποία σχολιάζει ο Μπρουκ ... είναι καταπληκτική, (βοηθάει βέβαια και η συγκίνηση της εικόνας, όπως και το γεγονός ότι ο σκηνοθέτης των Ολλανδών είναι σούπερ γάτος και σε οδηγεί στην σωστή ομάδα/όργανο που κάθε φορά έρχεται στο προσκήνιο με μεγάλη επιτυχία) ...
Γενικότερα, πρόκειται για μια άριστη αγορά για τους Μαλερόφιλους με άριστο ήχο και εικόνα ...

http://www.amazon.co.uk/Mahler-Symp...ef=sr_1_1?s=dvd&ie=UTF8&qid=1358409451&sr=1-1

81DSwdorzfL._AA1500_.jpg