Ενα εκτενές ποσταρισμα για οποιον έχει όρεξη να διαβάσει τις εμπειρίες μου απο διαδοχικα τεσταρίσματα της μηχανής σε καταστηματα του κέντρου:
Καταρχην θα ανεφερθω στους m4/3 φακους που δοκιμασα :
o m4/3 Panaleica 25mm/1.4 απλα δεν παιζεται - ειναι ακριβής , πανγρήγορος και οξυς - ενα πραγματικο διαμαντι.
ο mΖuiko 60mm/2.8 , ταχυτατος (οπως ο 12-50) πολυ χρησιμος ως κοντος τηλεφακος και επίσης ακριβής σε εστιαση (εχω ηδη γραψει ότι ειναι και 20-25 ταχυτερος απο τον αντιστοιχο Sigma του Νικου σε σωμα ΕΜ-5).
Επειδη ηταν πολυ γρηγορος δεν διστασα να δοκιμασω να εστιασω σε C-AF με ριπη και IS=ON, προσοχη η ριπή χαμηλωνει στα 6.5fps σε mode C-AF αλλά αν ζητησεις και σταθεροποιηση απο το αντιστοιχο μενου (ριπη + IS OFF = OFF) τοτε πεφτει κιαλλο (πόσο δεν ξερω αλλα υπολογίζω γυρω στο 4-4.5fps).
Η δοκιμη έγινε πρωι 28 Σεπτέμβρη στην άδεια οδο Ακαδημιας με μηχανακια και αυτοκινητα που ερχονταν κατπανω μου απο Ομονοια μερια , η αισθηση μου μιας και εριχνα κλεφτες ματιες στα δειγματα στην LCD (θα αναφερω οταν τα δω στην 27αρα) οποτε προλαβαινα ειναι οτι εχει βελτιωθει παρα πολυ η κατασταση - ειδικα αν καταφερνεις και κρατας τον στοχο μεσα στην κεντρική επιφανεια που ειναι τα σημεια PDAF της υβριδικης εστιασης.
Μετα έβαλα τον mZuiko 45mm/1.8, αισθητα χαμηλοτερη ταχυτητα απο τους αλλους δυο κατα 20-25%, πηρα και απο αυτον δειγματα σε C-AF θα τα δω και θα αναφέρω.
Να πω δυο λογια γιατι δεν ειναι καθολου απλη υποθεση η ρυθμιση της Ε-Μ1 και γιατι δεν μπορεις να βγαλεις ασφαλη συμπερασματα με 1-2 συνεδριες μαζι της.
π.χ. στο C-AF που την δοκίμασα επέλεξα καποιες ρυθμισεις που δεν ξερω καν πως αποδιδουν και συγκεκριμένα στο C-Af Lock = Normal υπαρχουν αλλες 3 επιλογες (Off, Low,High) που μεταφραζουν τον χρονο που κλειδωνει η μηχανη πανω στον στοχο, ειδικα οταν περνα κατι εμπρος απο αυτον.
Αλλη επιλογη ειναι να απενεργοποιησεις τελειως την σταθεροποιηση ειδικα αν εχεις μεγαλη ταχυτητα κλειστρου ή εφοσον κανεις panning να την βαλεις στην καταλληλη ρυθμιση ή ακομη καλυτερα στο IS=Auto που η μηχανη επιλεγει αυτη τον τροπο που σταθεροποιει (δεν υπαρχει αυτη η επιλογη στην Ε-Μ5). Εγω στην ριπη ειχα σταθεροποιηση στο IS=1 (και στους 2 αξονες) και εκανα panning (όποτε χρειάζονταν) στο C-AF οποτε τα αποτελεσμτα που πηρα μπορει να βελτιωθουν σίγουρα κι αλλο.
Επιτελους η ακριβεια της εστιασης με τα μικρα (small) σημεια εστιασης ειναι γεγονος (το ειχα επισημανει ως ελλειψη απο την αρχη στην ΕΜ-5) - υστερει ελαχιστα σε ταχυτητα, τα σημεια αυτα δουλευουν και σε C-AF mode ως ενα , εννιά ή τα πολλά.
Το C-AF + TR συνεχιζει να ειναι για τα μπαζα - δεν ξερεις που κλειδωνει και τι επιλεγει το κουτι εστιασης.
Το focus peaking παιζει σε μαυρο ή ασπρο κατεπιλογη στα μενου , για να το δεις πρεπει να το ανοιξεις στην σχετικη επιλογη του μενου και να βαλεις την μηχανη στο MF ή στο S-AF+MF και να γυρισεις την ροδελα εστιασης του φακου ή να αναθεσεις σε καποιο κουμπι την ενεργοποιηση του αλλά τοτε ριχνει αισθητα το frame rate (σε αυτη την μηχανη το εβαλα σε ενα απο τα 2 μπροστινα κουμπια που ειχε αρχικα το βαθος πεδιου).
Για καποιο περιεργο λογο το frame rate του EVF ηταν κλειδωμενο απο καποια άλλη επιλογη που ειχα κανει στο Normal και δεν με αφηνε να το βαλω στο High, που εχει πολύ ταχυτερη αποκριση αλλά ελαφρως χαμηλότερη λεπτομερεια και ακριβεια χρωματος (αυτο χρησιμοποιειω συνήθως στην Ε Μ-5)
Σε αυτο το τεστακι της Ε-Μ1 δοκιμασα και 5 φακους 4/3 και ξεκινω με την σειρα που τους δοκιμασα:
1.- O αργος τηλεφακός 70-300mm που εστιαζει ασυνήθιστα καλα στην ΕΜ-5, τον βάζω επάνω - εστιαζω ζουμαρω και παθαινω πλακα - είναι αισθητα πιο αργος απο την ΕΜ-5 - γιατί ? γιατί απλα ο φακος εστιαζει πια σε PDAF οπως σε μια Ε-520 και όχι σε CDAF οπως εστιαζε σε liveview στην Ε-520,620,Ε-30,Ε-5 ή στην E-M5.
Τον βάζω σε C-AF οπου (θεωρητικα ισως για τους 4/3 όχι) δουλευουν ταυτοχρονα και οι 2 τρόποι εστιασης και πραγματικα ο φακός ανάσανε και αρχισε να κλειδωνει γρηγορότερα και σε κινουμενα θεματα .
2.- Ο παλιος 14-54mm I , εδώ πραγματικα είχα την πιο μεγαλη εκπληξη αφου μολις ακουμπησα το κλειστρο ακουσα μπιμπ, άλλαζα εστιακες , ζουμαρα κοντα - μακρια , συνεχομενα μπιπ-μπιπ λες και ειχα 12-50 (σχεδόν), παω στα σκοτεινα τα ιδια, ο φακος σκοτωνει - ιδρωσα να τον κανω να ψαρεψει για δεκατα του δευτερολεπτου.
3.- Ο SHG 14-35mm, πιο αργος απο τον 14-54 Ι αλλά full ενεργός και ακριβης, μάλιστα στο C-AF o φακος εδειχνε να εστιαζει ακομη ταχυτερα.
Με τον φακο αυτο παρατηρησα προς το τελος της δοκιμης του κάτι παραξενο - ειχα χρονους κλειστρου 1/80 - 1/60 στα σκοτεινα και μια στις 4-5 φωτο ακουγα το κλειστρο σαν να επεφτε πολυ χαμηλότερα π.χ. σε 1/8, μου τοκανε 3-4 φορες και τοτε πρόσεξα οτι η μπαταρια αναβοσβηνε, αμέσως την αλλαξα ξαναπροσπαθησα να το κανω - τιποτε , μετα απο 2-3 λεπτα αλλαξα φακο γιατι ο χρονος ετρεχε, υποθέτω ότι τα μοτέρ των 4/3 θέλουν φουλ ενεργια,
4.- ο SHG 35-100mm/2 ελαχιστα πιο αργος απο τον 14-35mm, αλλά εκει αρχισα ασυναισθητα να παρατηρω κάτι που ειχα νιωσει και στον 14-35 αλλά πηρε σαρκα και οστα αργότερα στον επόμενο φακό, τον 150mm/2 όπου επειδη ειναι τηλεφακός ηταν πολυ ευκρινες : πολλές φορες η εστιαση κλειδωνε και το εβλεπα στο τεραστιο και καθαρότατο σκοπευτρο αλλά το κλειστρο δεν επεφτε, οπως στις περιπτωσεις που δεν εχεις εστιασει και η επιλογη Shutter Release Priority = Off στο S-AF δεν δινει εντολή στο κλειστρο της μηχανης να πέσει.Αφου λοιπον εφαγα 10 λεπτα με τον 35-100mm ειδα και σε αυτον οτι δουλευε πολυ καλυτερα το C-AF (οπου φυσικα εχει απο την μανα του ενεργο το Shutter Release Priority = OΝ ) χωρις όμως να καταλαβαινω εκεινη τη στιγμή το γιατι.
5.- o SHG 150mm/2 αρκετα γρηγορος απο τον 35-100mm/2, αλλά μερικες φορες όπως είπα ήδη δισταζε να πεσει το κλειστρο παροτι ηταν νετ, αφου τελικα συνηδητοποιω τι παιζει και εχοντας 5-10 λεπτα πριν φυγω, μπαινω στα μενου και αλλάζω την πιο πάνω ρυθμιση και ο φακός ανέπνευσε, οποτε εστιαζε παταγα και αμεσως κλικ, αν δεν εστιαζε δεν συνεχιζα το κλειστρο κατω, απλα φτερουγιζα το δαχτυλο στο κλειστρο γισ να εστιάσει.
ΑΡΑ ΠΡΩΤΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΓΙΑ ΟΠΟΙΟΝ ΒΑΛΕΙ ΦΑΚΟ 4/3: Aλλάξτε στα μενου την αρχική επιλογη Shutter Release Priority = Off στο S-AF σε ΟΝ
Να πω εδώ ότι πλεον στην μηχανη υπαρχει και επιλογη στα μενου για την καθυστέρηση (Lug) του κλειστρου το οποιο το ειχα βαλει στο short αντι του normal.
Μετά απο συντομη επισκόπηση κάποιων δειγματων την επόμενη ημερα είδα:
Για τον 25mm/1.4 ισχυουν ολα οσα εγραψα pio panv, και επιβεβαιωνω 100% τα λεγομενα μου για τον 60mm/2.8 macro ο οποιος ανετα μπορει να χρησιμοποιηθει σε σπορ σε C-AF, εχω συνεχομενες κλειδωμενες φωτο (ανα 1-2 καρε υπηρχε και καποια ανεστιαστη) απο μηχανακια (τα αυτοκινητα ηταν πιο ευκολο λογω μεγεθους) που κινουνταν με μεγαλη ταχυτητα καταπανω μου και ακομα και εκει που μπηκε δενδρο μπροστα η μηχανη δεν λαθεψε και συνεχισε στο επομενο καρε να εχει εστιασμενο τον στοχο.
Θυμιζω οτι ειχα στα μενου το C-AF Lock = Normal αλλά υπαρχει και πιο σφιχτη επιλογη το High.
Το κλειδι στην επιτυχημενη προσπαθεια κατα την γνωμη μου ειναι να κλειδωσει ο στοχος αρχικα και αυτο γινεται αν έχεις βαλει ολο τον στοχο μεσα στο κουτι της εστιασης (Normal ή Small), δεν εκανα δοκιμη με 9 σημεια - μπορει να ειχα ακομη καλυτερη επιτυχια.
Αντιθετα ο 45mm/1.8 παροτι μου εδωσε ομορφες φωτο - πορτρετα στο δρομο, με την μειωμενη ταχυτητα του δεν ειναι ικανος σε C-AF να δωσει ανάλογα αποτελέσματα με τον 60mm/2.8.
Ο 14-54 ειχε ολες τις φωτο που πηρα με ταχυτατη εστιαση - νετ, κανενα προβλημα σε S-AF, δυστυχως επειδη λειτουργησε αψογα δεν σκεφτηκα να τον βαλω σε C-AF να δω αν αντιδρα το ιδιο γρηγορα.
Προλαβα και ειδα δειγματα απο τον 70-300, ισχυουν πανω κατω αυτά που εγραψα πιο πάνω, μεχρι να βρω ακρη με τον φακο αργουσε περισσοτερο απο την ΕΜ-5 (οπου κλειδωνει αμεσως) να εστιασει σε S-AF και σε πολλες επεφτε το κλειστρο αργοτερα με αποτελεσμα να βγουν κουνημενες, αφου ειχα ηδη μετακινησει την μηχανη, μολις τον εβαλα σε C-AF ειδα φως, εχω σειρα απο φωτο με μηχανακια οπου τουλαχιστον ανα 2-3 βγαινει μια καθαρη και μαλιστα αν εισαι κοντα στα 150-200 ειναι και αρκετα καλης ποιοτητας, αφου αν καβαλήσεις τα 200mm και προχωρήσεις προς τα 300mm, η ποιοτητα της εικονας πεφτει σημαντικα.
Για εμενα ο φακος αυτος πρεπει να χρησιμοποειται στην Ε-Μ1 κυριως σε C-AF (εκτος αν βγει κανενα αλλο firmware) και πιθανολογω ότι παρόμοια συμπεριφορά πρεπει να εχουν ολοι οι φακοί 4/3 που ειχαν ενσωματωμενο firmware για CDAF (25mm/2.8, οι δυο κιτ νεας γενιας, οι δυο Πανυ 14-150mm, 25mm/1.4, o 14-54 II κλπ.)
Ανέβασα σήμερα ένα άλμπουμ με 348 φωτό στο Google+ απο το πιο πάνω δευτερο τεστ που έκανα στην μηχανή πριν λίγες ημερες, όλες οι φωτο είναι Jpeg χωρις καμια μετατροπή, θα βρειτε και αρκετες ανεστιαστες , τις αφησα επιτηδες για να δειτε που και πως αποτυγχανει το C-AF αλλά και το οτι μερικοι φακοι 4/3 μπορει να θελουν καλιμπραρισμα, επισης θα βρειτε λαθη φωτομετρησης απο τις εναλαγες φωτός στην σκηνη αλλά και απο διαφορες δοκιμες που έκανα (spot φωτομετρηση) και τα οποια δεν διορθωσα επίτηδες.Φυσικα υπαρχει και το exif γα να δειτε ποιος φακος είναι αλλα οπου δεν το καταλαβαινεται το εχω γραψει στη λεζαντα ή απλά ρωτήστε με.
Ελπίζω να σας βοηθησουν να βγαλετε χρησιμα συμπερασματα
https://plus.google.com/photos/108008479645735028127/albums/5929747653824888929
Περνώντας εχθες απο κέντρο πρωτομηνιά έκανα άλλη μια στάση στο Photoagora για να περάσω άλλο ένα μισαωράκι με την Ε-Μ1, για το τριτο τεστάκι.
Ο λόγος ήθελα να τεστάρω την μηχανή σε C-AF με τον 14-54 (Ι) που προχθες απέδωσε θαυμάσια σε S-AF αλλά και να δοκιμάσω τον all time classic 50mm/2 macro.
Aφού αλλαξα την ρυθμιση Shutter Release OFF= ON και στα δυο mode SAF,C-AF, έβγαλα το focus peaking απο ΟΝ που το ειχα βαλει προχθες και το άφησα μονο σε ενα μπροστινό προγραμματιζομενο πληκτρο να το καλει (ετσι δεν πεφτει το frame rate του EVF) και αμέσως μετά εβαλα τον 14-54mm επανω.
Ο φακός σε C-AF δουλευει άψογα, θέλει εξοικιωση απο τον συνηθη τροπο που συνηθιζω να εστιαζω μιας και ο συγκεκριμενος τροπος εστίασης δεν σε αφηνει να επανακαδραρεις.
Εκει που θελει προσοχη (ισχύει και σε S-AF) για να εχεις ακριβή αποτελεσματα είναι το κουτι της εστιασης να είναι όλο πανω στον στόχο , αν πεσει ένα τμημα του μεσα μπορει να εστιασει κάπου αλλου συνήθως πισω - κατι απόλυτα λογικο.
Επίσης η χρήση του μικρου εικονιδιου εστιασης (smal focus point) ενδυκνειται με αρκετο φως - μπορεις να κανεις πολυ ακριβη εστιαση, αντιθετα οσο το φως πεφτει ειναι καλυτερα να εχεις το κανονικο μεγεθος.
Ο 50αρης/2 μακρο που έβαλα στη συνέχεια δουλευει ισως πιο γρηγορα απο οτι στην παλιά Ε-30 μου, τον τεσταρα και σε C-AF - εκει σιγουρα εστιαζει πολύ καλυτερα απο ότι σε οποιαδήποτε σωμα του Ε-system, φυσικα περιμενεις που και που να κανει το γνωστο αργο τρεξιμο μπρος-πισω ( απο ψαρεμα) αλλα αν ξερεις πως να τον χειριστεις το αποφευγεις .
Ειμαι πολυ ευχαριστημενος απο την ταχυτητα εστίασης των 2 συγκεκριμένων φακών.
Τολμω να πώ ότι στο C-AF με τους φακούς 4/3 η Ε-Μ1 έχει ένα κρυμμένο όπλο, δεν περίμενα ειλικρινα τέτοια απόδοση σε ταχύτητα και ακρίβεια στην συγκεκριμένη λειτουργία, γνωρίζοντας απο πρώτο χέρι ότι στα προ μοντελα Ε-Χ της Olympus η συγκεκριμένη λειτουργία απέδιδε χάλια.
Τέλος η γνώμη μου είναι ότι η λειτουργια C-AF είναι βελτιστοποιημένη 100% σε σχεση με τα προηγούμενα ακάθρεπτα μοντέλα με τους φακούς m4/3 , αλλα αυτο ήταν κάτι που περίμενα να συμβει αργά ή γρήγορα για να τραβήξει πιο σοβαρους χρήστες στο σύστημα.
Ουφ τελείωσα .......
Ευχαριστώ για τον χρόνο σας