Οδηγοί δίσκων κλασικής (έντυποι ή στο Internet);

nikfor

AVClub Addicted Member
7 August 2007
2,501
Ξεκίνησα από παιδί να διαβάζω τον δίτομο οδηγό της Λέσχης του Δίσκου, του Jacques Lory.
Τον θυμάται κανείς άραγε;

OD1s.jpg . Od2s.jpg

Ο μακαρίτης ο πατέρας μου βοηθούσε τον Λάζαρο Γεωργιάδη στην έκδοσή του όπως και σε εκείνα τα ενημερωτικά εξαίσια τευχίδια που έβγαζε τότε η Λέσχη.
Δίσκοι πολλοί δεν υπήρχαν, με προπαραγγελίες έρχονταν από το εξωτερικό γύρω στα Χριστούγεννα και κάναμε διπλή γιορτή όταν μας ειδοποιούσε ο Λάζαρος (και η Έρση αργότερα) να πάμε να τους πάρουμε.

Χρόνια μετά, διάβαζα το Λεξικό των συνθετών του Roland de Cande και ύστερα ήρθε η εποχή των οδηγών της Penguin που καλώς ή κακώς εμπιστευόμασταν και «χτίζαμε» τις δισκοθήκες μας.

Έκανα μια μεγάλη εισαγωγή για να ρωτήσω το εξής: Σήμερα τι κάνετε; Πως διαλέγετε μια εκτέλεση. Φυσικά διαβάζουμε όλα αυτά τα σπουδαία που γράφουν τα μέλη του φόρουμ, αλλά αυτά όπως και να το κάνουμε δεν αποτελούν μια ολοκληρωμένη λύση.

Σήμερα για παράδειγμα έβαλα την πρώτη συμφωνία του Schumann και μετά από λίγο, ακούγοντας την χλιαρή εκτέλεση του Rahbari (Naxos), ένιωσα την ανάγκη να αγοράσω μια καλύτερη εκτέλεση.
Αλλά ποια;
Το Amazon επιστρέφει δεκάδες εκτελέσεις , αδύνατον να μαντέψω ποια είναι η καλή.

Τι κάνετε λοιπόν;

Συμβουλεύστε κάποιον έντυπο οδηγό;
Έχετε κάποιο site που εμπιστεύεστε;

Αν έχετε κάποιες προτάσεις θα με βοηθούσατε πολύ. :)
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,991
Με τον ατελείωτο πλούτο γνώσεων που είναι σπαρμένος στο διαδίκτυο δεν πολυχρειάζονται πλέον οι οδηγοί ... Πέντε λεπτά γκουγκλαρίσματος είναι αρκετά για να εντοπίσεις αυτά που θέλεις ....επίσης σε κάθε περίπτωση, μπορείς (αν το έργο δεν έχει ήδη παρουσιασθεί στο κλαμπ μας), να ανοίγεις ένα νηματάκι, να ξεσκουριάζουμε και μεις .... πχ. για Σούμαν πρώτη, απαραίτητη είναι η κατοχή της εκτελέσεως του 1958 του Τσελ σε εξαιρετική έκδοση της Σόνυ... αν θέλεις σύγχρονη και πλέον μοντέρνα οπτική με καταπληκτικό ήχο, τότε θα καλυφθείς απολύτως με την εκτέλεση του Dausgaard στην BIS ... όλα υπάρχουν και σε sacd αν ασχολείσαι ...
 

Dr Pan K

Supreme Member
18 December 2010
9,067
Παρολο το google καθε τοσο ανοιγω τον οδηγο του Gramophone. Αυτος στο λινκ ειναι (νομιζω) ο πιο προσφατος, εγω εχω εναν του 1998-1999.

41V68V3WSCL._SL500_AA300_.jpg


Παλια ειχε ιδιαίτερο νοημα και ενας καταλογος Bieledelder klassik, μηνιαία εκδοση του σύνολου των δισκων κλασσικής μουσικής στην αγορα. Δεν προτείνει ερμηνείες αλλα προσφέρει μια καταπληκτικη πανοραμικη στο τι μπορει να βρει/παραγγείλει κάποιος. Οι νεες εκδόσεις εχουν και τα download!

bielefelder-katalog-klassik-2012-m-dvd-rom-071934279.jpg


Αυτον που ποτε δεν συμπαθησα ειναι ο Penguin. Οχι πως ο Gramophone δεν συμπαθει ιδιαιτερα τους Αγγλους (και ταυτοχρονα σνομπαρει τους Ρωσους) αλλα ειχε και εχει αλλη ποιοτητα.

paenguin_2008.jpg
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,887
Μεσευρώπη
Επίσης υπάρχει ο εξαιρετικός Peter Gutmann, στο classicalnotes που κάνει παρουσιάσεις κλασσικών έργων με πληρέστατη παρουσίαση των πιο γνωστών ηχογραφήσεων και πολλών όχι και τόσο γνωστών. Ειδικά για την Πρώτη του Schumann συνιστώ τον Kubelik σε Deutsche Grammophon και τον Solti σε Decca. Απόφυγε τον Klemperer, για κάποιο λόγο ο Schumann του δε με συγκίνησε, αν και έχω σε μεγάλη εκτίμηση αυτό το μαέστρο.
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,298
Αθήνα
Στην ερώτηση σου δεν υπάρχει εύκολη απάντηση. Γενικά η ενημέρωση είναι από πολλές πηγές όπως το index, το penguine, τo site classic today, περιοδικά όπως το Γαλλικό diapason το αγγλικό Gramophon, Γερμανικοί οδηγοί δίσκων όπως το Schallplatten Klassic κλπ. Τα τελευταία χρόνια σημαντική πηγή πληροφόρησης για σύγχρονες εκτελέσεις αποτελούν οι φίλοι μου.

Στο παράδειγμα που διάλεξες της πρώτης συμφωνίας του Schumann η απάντηση είναι δύσκολη γιατί οι συμφωνίες του Schumann δεν παίζουν από μόνες τους. Ο μαέστρος έχει μεγάλη σημασία για το αν θα βγάλουν την χάρη τους. Ο Σούμαν κατηγορείται σαν συμφωνιστής ότι τα έργα του δεν περιέχουν θέματα που μπορούν να αναπτυχθούν ή ότι δεν αναπτύσσει τις ιδέες του.

Η πρώτη συμφωνία είναι γεμάτη απο φρέσκες χαρούμενες ιδέες. Η δική του προγραμματική εκδοχή είναι ότι πρόκειται για μια συμφωνία με τις μυρωδιές της άνοιξης ή για την αναμονή της άνοιξης. Η χαρά της προσμονής της ενισχύεται από την χαρά της προσμονής της γέννησης του παιδιού του.
Η συμφωνία μπορεί να έχει κάποιες σκοτεινές πλευρές αλλά αυτό που κυριαρχεί και μένει είναι ο θρίαμβος.

Τόσο ο Krips όσο και ο Szell είναι θαυμάσιοι. Ο Krips είναι πιο λυρικός ενώ ο Szell αναδυκνύει τα δυναμικά στοιχεία της μουσικής. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο Szell δεν είναι εκφραστικός και τρυφερός στο δεύτερο αργό μέρος.Ο Karajan με το Βερολίνο είναι πολύ καλογραμμένος αλλά δεν είναι η πρώτη μου επιλογή για την πρώτη συμφωνία.
Προτίμηση μου για το σύνολο των συμφωνιών είναι και ο Sawalisch. Παρά το ότι δεν είναι ο εμπνευσμένος μαέστρος διευθύνει με έναν τρόπο που επιτρέπει στην μουσική να ρέει αβίαστα χωρίς ίχνος επιτήδευσης στα τέπμη και φυσικά χρησιμοποιεί τις αρετές μιας μεγάλης ορχήστρας που διευθύνει (ορμητικά χάλκινα, πλούσιο ήχο των εγχόρδων, μελίρρυτος ήχος ξύλινων πνευστών).

Στο παράδειγμα της 1ης συμφωνίας αυτά είναι που ξέρω αλλά υπάρχουν πιο πολλά που δεν ξέρω όπως την διεύθυνση του Haiting, του Suitner, του Solti λίγο έχω ακούσει Klemperer και Paray και καθόλου τον Bernstein ή άλλους σύγχρονους μαέστρους.
 

nikfor

AVClub Addicted Member
7 August 2007
2,501
Σας ευχαριστώ για τις προτάσεις :)

Πολύ καλό το classicstoday.com (αν και για πλήρη πρόσβαση θα πρέπει να πληρώσεις συνδρομή insider)
Εξαιρετικός και ο Gutmann

Πράγματι πρέπει να συνδυάσει κανείς πολλές πηγές πληροφόρησης για να καταλήξει κάπου, ή πιο σωστά να βρει ποιοι reviewers του ταιριάζουν.

Κοιταζα τώρα τι πρότειναν γύρω στο 2000 το Gramophone και ο Penguin για την πρώτη του Schumann.
  • Sawallisch, Kubelik, Gardiner και Szell o Gramophone
  • Karajan, Sawallisch, Janowski o Penguin

και σήμερα,
  • Μητρόπουλο, Kubelik και Dausgaard στο classicstoday

Αν συνυπολογίσουμε και το θέμα της ποιότητας της ηχογράφησης, το θέμα περιπλέκεται λίγο ακόμα.

Συνεχίζω το διάβασμα λοιπόν και (με την επίσημη άδεια σας πλέον :) ) θα ανοίγω κάνα thread για να ρωτάω τη γνώμη σας για εργα που δεν έχετε μιλήσει.
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,064
Αθήνα
Ο Gramophone του 2009 και ο Penguin του 2008 είναι σε χαμηλό ράφι της βιβλιοθήκης για άμεση πρόσβαση. Διαδικτυακά εκτός από το classicstoday, ανατρέχω στο Musicweb, στο Classical Net και σε άλλους τόπους κατά περίσταση, πχ ιστότοπους αφιερωμένους σε έναν συνθέτη (πχ Bruckner). Πολύ σοβαρά υπόψη λαμβάνω και αυτόν τον ψαγμένο ιστότοπο. Εκεί υπάρχουν μερικοί τύποι που έχουν έναν ιδιαίτερο τρόπο γραφής.
Τέλος μην ξεχνάμε ότι στις μέρες μας μπορούμε να ακούσουμε σχεδόν οποιαδήποτε εκτέλεση μας ενδιαφέρει, πριν αγοράσουμε. Ας είναι καλά ο σωλήνας, ο άβακας, ο πειρατικός κόλπος κλπ. :D

nikfor καλώς ήρθες!
 

nikfor

AVClub Addicted Member
7 August 2007
2,501
nikfor καλώς ήρθες!

.... Πολύ σοβαρά υπόψη λαμβάνω και αυτόν τον ψαγμένο ιστότοπο. Εκεί υπάρχουν μερικοί τύποι που έχουν έναν ιδιαίτερο τρόπο γραφής.

Σε ευχαριστώ :D

Χαχά, ναι, το διαβάζω και εγώ αυτό το site και μαθαίνω πολλά. ΟΚ, βρίζω καμιά φορά αυτούς τους μυστήριους τύπους που για χάρη της ερμηνείας με αναγκάζουν να ακούω κάτι άθλιες ηχογραφήσεις, άλλα μετά από λίγο - ακούγοντας - μου περνάει :)
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,887
Μεσευρώπη
Σε ευχαριστώ :D

Χαχά, ναι, το διαβάζω και εγώ αυτό το site και μαθαίνω πολλά. ΟΚ, βρίζω καμιά φορά αυτούς τους μυστήριους τύπους που για χάρη της ερμηνείας με αναγκάζουν να ακούω κάτι άθλιες ηχογραφήσεις, άλλα μετά από λίγο - ακούγοντας - μου περνάει :)

Χε χε! καμιά φορά οι πιό άθλιες ηχογραφήσεις κρύβουν τρομερές ερμηνείες.

Μητρόπουλος στην πρώτη του Schumann; Αυτό πως μου ξέφυγε; :bang: