Ο Σαμάνος (Κοιμάται σαν γέρος, ξυπνάει σαν παιδί)

17 June 2006
62,722
Χολαργός
GANDAR2.JPG


Θωμάς Γκαντάρας :Ληστής ,πού στά 1923 αποφάσισε να φωτογραφηθεί..

´Αντε σέ κλιέν τά δέντρα όλα βρέ Γκαντάρα σέ κλιέν και τά κλαριά´...Από τά ομορφότερα δημοτικά τραγούδια πού γράφτηκαν γιά τον Λήσταρχο πού γιά τούς χωρικούς της Ελασσόνας ήταν κάτι σάν ´Σωτήρας τών Φτωχών´...
Τον σκότωσαν λίγους μήνες μετά την παραπάνω φωτογραφία.
Γκαντάρας και ο Αντάρτης Ραμόν ´στού Ουρανού τήν Ακρη´............
Απο το δημοτικό αριστούργημα στον υπέροχο Ραμόν...
Ο Παπακωνσταντίνου βρίσκει ξανά το νήμα σε αυτό το τραγούδι,και η φράση γιά ´την ομορφη μέρα πού πονάει´ακουγεται απο την ιδιόρρυθμη φωνή του σάν ένα πικρό παράπονο γιά εκείνο το αδιόρατο τής ´επανάστασης πού χάθηκε´...
Ο Σαββόπουλος εδώ μπαίνει στο πετσί τού τραγουδιού κανονικά....
Στό ´Ασπρομόντε´κάτι μεταξύ ταραντέλας και φάνκ ,γίνεται ειδική μνεία στούς αγαπημένους νεκρούς Φαμπρίτσιο Ντ´Αντρέ,Λουιτζι Πιραντέλο και Τσέζαρε Παβέζε ,πού κινούνται σαν φαντάσματα στά χαλάσματα και τραγουδάνε ενώ παραδίπλα ένας βοσκός ´γρεκίζει τά πρόβατα´χωρίς κάν να γνωρίζει ´πώς κρατά όλη την γή στίς πλάτες´,χωρίς κάν να αντιλαμβάνεται τήν σημασία τής αξίας του...
Το ´Αυτό´θυμίζει ,κατά την γνώμη μου σπονδή στον Άκη Πάνου,μέ στίχους εσωτερικούς και υπαρξιακούς...
Ο Φορτίνο Σαμάνο είναι όπως ακριβώς τον παρουσιάζει ο Μάριος....
Το τραγούδι αγκαλιάζει τρυφερά το τελευταίο τσιγάρο τού Φορτίνο πρίν αυτός ´στηθεί στον τοίχο´ως Επαναστάτης...
Μα κάποιο απο τά παιδιά ,κάποια στιγμή θα φωνάξει πάλι Liberta................
Tραγούδι πού μάλλον θα απαγορευτεί το 2010 άμα τή απαγορεύσει τού καπνίσματος εις ´Δημοσίους Χώρους´.:D
Το ´Ζεϊμπέκικο τής Κυριακής´μάλλον αδύναμη στιγμή.

Και κατά την εντελώς προσωπική μου γνώμη ερχόμαστε στο Τραγούδι-διασκευή(απο την Βροχή απο Κατω)πού δίνει το βασικό στίγμα στον Δίσκο...Τα Ορυχεία.
Είναι η μουσική σύνδεση μεταξύ Θείου και Ανηψιού,Πατέρα και Γιού..............
Απο την ´Θανάσιμη Μοναξιά τού Αλέξη Ασλάνη´στά ´Ορυχεία´....
Η ίδια φωνή 42 χρόνια μετά ,και μιά συγκρατημένη ροκιά πού δίνει στο Τραγούδι μιάν άλλη διάσταση απο το πώς ακούγεται στην ´Βροχή´...
Κοινός Τόπος και τών δύο η δυσκολία να τραγουδήσουν ή ακόμα και να γράψουν ......´Πολλές φορές προσπάθησα ,μα αυτά τά γαμημένα ,αντί να βγούν στά χείλη μου σφηνώνουν στόν αυχένα´...
Ο Παπακωνσταντίνου έφτιαξε έναν δίσκο πού χρώσταγε στον Σαββόπουλο ,μιάς και τον θεωρεί ως την βασική του ρίζα στην Μουσική.....
Τού παραχωρεί σχεδόν τά πάντα σάν ενδειξη σεβασμού και αγάπης,αυτός ο Μαθητής στον θεωρούμενο ως Δάσκαλό του...
Κρατάει την ερμηνεία σε δύο τραγούδια μόνον στό ´Σαν Αστραπή´και στό ´Ολα τά Πρωινά´(μαζί με τον Γιάννη Χαρούλη αυτό)και στά υπόλοιπα κρατάει μόνον φράσεις-περάσματα...
H Αστραπή ,συμπαθέστατη μέ ενδιαφερουσα ενορχήστρωση...
Η Sara (η άλλη διασκευή ,λιγότερο ενδιαφέρουσα),προσωπικά μου θυμίζει το ´Ειδα την Αννα Κάποτε´αλλά μέ ´σβησμένες τίς μηχανές´.
Το ´Κάλεσμα´βασισμένο σέ δημοτικούς δρόμους παραπεμπει στο πιό ´Διονυσιακό´ ,σέ μνήμες απο τά ´Πουλιά της Δυστυχίας´...Ανισο τραγούδι,πού έχει ενδιαφέρον μόνον στίς ´χαμηλές ´τού Διονύση...
Ο ´Μεθυστής´αποτελεί εξαίσιο δείγμα λιτότητας,πού βασίζεται στήν παράδοση μέσα απο μιά πολυφωνική ματιά.
Το Attinse ένας γλυκόπικρος ύμνος στον ´Χρόνο πού περνά´,πού όμως δέν φοβίζει αλλά αντιμετωπίζεται η γνώση τού επικειμένου τέλους με τρυφερότητα και Ζωντανή Μνημη...
Γλυκύτατο το τέλος μέ το σάν Νησιώτικο´Ολα τα Πρωϊνά´
Αγαπησιάρικος Υμνος στό Ζήν.
Συνολικά ένας καλός Ελληνικός δίσκος πού σέ ´κρατάει´....
Πολύ καλύτερος απο τον ´Διάφανο´αλλά χωρίς συγκεκριμένο στίγμα..
Εμένα μου έλειψε η φωνή τού Παπακωνσταντίνου,παρότι η ´σκηνική παρουσία´τού Διονύση ειναι πολύ καλή αλλά ,κατά την γνώμη μου καπελώνει τον δίσκο...
Ομως αυτό μοιάζει νάναι προσωπική επιλογή και ευγενής παραχώρηση τού Θανάση πρός τον Δάσκαλό του...
Προφανώς τόχε τάξει στον εαυτό του ,απο μικρό παιδί,νά τον συναντήσει....
Ομως το βασικό ζήτημα είναι πώς όταν ξανασυναντάμε τού αγαπημένους μας Πατεράδες ή Θείους,αφού τούς δόσουμε ένα γλυκό φιλί και τούς ευχαριστήσουμε γιά όσα σημαντικά μάς προσέφεραν,βαδίζουμε τον δικό μας δρόμο πρός τον οριστικό απογαλακτισμό...
Δίσκος οριακός,κατά την γνώμη μου γιά τον Παπακωνσταντίνου,πού πρέπει πλέον να αποφασίσει ´Με ποιούς θα πάει και ποιούς θά αφήσει´....
Μακάρι τά ´Ορυχεία´πού ερμηνεύει συναρπαστικά ο Πατέρας -Διονύσης ,να τόν αφήσουν πλέον πλήρως ελεύθερο και τά σφηνωμένα στόν αυχένα λόγια του νά πάνε οριστικά στά χείλη του ,γιατί έχει πολλά νά προσφέρει ακόμα στην Μουσική...
Η τουλάχιστον θέλω να τό ελπίζω......

Υ.Γ.
Μάριε σε ευχαριστώ πολύ γιά την φιλοξενία,αλλά και γιά το γεγονός ότι μού έδοσες τήν ευκαιρία να έχουμε έναν γόνιμο μουσικό διάλογο...:grinning-smiley-043:grinning-smiley-043
Η θέση σου είναι εδώ στην Μουσική Κατηγορία..
Αρκετά ξοδευτήκαμε ...............................................
Υ.Γ.2
Μεγάλωσα καί μέ Σαββόπουλο...Προσωπικά τού οφείλω πολλά γιατί χωρίς το Φορτηγό,τον Μπάλλο και το Βρώμικο Ψωμί(και μερικές ακόμα δυνατές στιγμές απο άλλους του δίσκους)θά ένοιωθα μουσικά φτωχότερος..
Δεν ξέρω όμως εάν έχει να πεί κάτι σημαντικό ακόμα...
Εάν έχει θάμαι εκεί....
Κάποια στιγμή ο συμπολίτης του Μανώλης Αναγνωστάκης προτίμησε την Σιωπή....Ουδείς τόν επέκρινε γι´αυτό,αλλά αντιθέτως όλοι τον τίμησαν...
 
Last edited:

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Σπύρο, δεν κρύβω πως περίμενα με ενδιαφέρον την δική σου γνώμη για τον Σαμάνο. Παρά το ότι μπορεί να μην συμφωνούμε σε όλα τα σημεία, φώτισες κάποιες άλλες πτυχές που εγώ δεν είχα ίσως αντιληφθεί. Πχ η αναφορά σου στην διασκευή των "Ορυχείων" με κάνει να το δω σαν κάτι περισσότερο από μια τυπική διασκευή. Εγώ πάλι δεν πιστεύω πως ο Σαββόπουλος, όντας ο σταρ, καπέλωσε τον δίσκο. Οι λέξεις και οι νότες του Θανάση μου έρχονται πιό ανανεωμένες και φρέσκιες από τη φωνή του Νιόνιου, αλλά πάντα ως "Θανασ-ικές" (και δεν θα άντεχα άλλο Μάλαμα -που τον εκτιμώ πολύ- μετά το overdose στον "Διάφανο"...)
Τέλος, ευχαριστώ και για όλα τα στοιχεία που πρόσθεσες για το δίσκο και κυρίως για την υπέροχη αναφορά στον Γκαντάρα (είναι προφανές πως στην παρουσίασή μου εδώ τα έκανα μαντάρα...) και στην σύνδεσή του με τον Ramon.. (Τί τραγούδι όμως, έ?).
Να είσαι καλά. Πάω τώρα να το ακούσω άλλη μια φορά...
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Μάριε ,πιστεύω πώς ο Παπ.,αποδέχτηκε πλήρως τον πρώτο ρόλο τού Διονύση ,ηθελημένα..
Νομίζω πώς προσπαθησα να το εξηγήσω αναλυτικά μετά την λέξη καπέλωμα πού χρησιμοποίησα..
Υ.Γ.
Η αλήθεια είναι πώς χάρηκα πού έχουμε,σχετικά, διαφορετική οπτική...Μην ξεχνάς ότι είμαι και δεκαπέντε χρόνια νεότερος..:Banane0::Banane0::ernaehrung004:
 

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Μάριε ,πιστεύω πώς ο Παπ.,αποδέχτηκε πλήρως τον πρώτο ρόλο τού Διονύση ,ηθελημένα..
Νομίζω πώς προσπαθησα να το εξηγήσω αναλυτικά μετά την λέξη καπέλωμα πού χρησιμοποίησα...

Ναι βρε... Απλά μου "έκατσε" καλά ο Νιόνιος. Πολύ καλύτερα απ'ότι περίμενα. Για αυτό επέμεινα...:ernaehrung004:

Και χαίρομαι που, σίγουρα, δεν σε άφησε ασυγκίνητο αυτός ο δίσκος.. :ADFADF1:
 

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Πάντως, επαναλαμβάνω, στα "ορυχεία" ο τρόπος σου με έκανε να ανθεωρήσω... Το έδεσες και με την "Θανάσιμη μοναξιά...". Έγραψες!
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Πάντως, επαναλαμβάνω, στα "ορυχεία" ο τρόπος σου με έκανε να ανθεωρήσω... Το έδεσες και με την "Θανάσιμη μοναξιά...". Έγραψες!

Μούκατσε ακουστικά ο συνδυασμός,και στην ουσία μέ έστειλε ´εκεί´η δική σου ερώτηση περί τού ´γιατί πάλι οι διασκευές στον δίσκο´...
Και να σού πώ και κάτι.....

Μαζί με τον Ραμόν τά θεωρώ τίς δυο τραγουδάρες τού δίσκου..
Υ.Γ.
Ψαξε βρές τον Γκαντάρα σε αυθεντική δημοτική εκτέλεση...Θα πάθεις πλάκα..

Υ.Γ.2
Και πούσαι μην μου πουλκολλάς γιατί θα ανοιξω άλλο thread για τον Σαμάνο όπου θα γράφω ´αντι-κριτική´πού ήταν μέχρις προσφάτως καί τής ´μοδός´:fahne90::flipout::flipout::flipout:
Πάντως ο δίσκος μού άρεσε ,σαφέστατα...
Θαβαζα 7/10 μέχρι και σήμερα,που τον ξανάκουσα.
Αλλά απ´εδώ και εμπρός περιμένω τήν ´Φυγή πρός τά εμπρός´τού Θανάση...............
 

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Και πούσαι μην μου πουλκολλάς γιατί θα ανοιξω άλλο thread για τον Σαμάνο όπου θα γράφω ´αντι-κριτική´πού ήταν μέχρις προσφάτως καί τής ´μοδός´

:violent-smiley-030::violent-smiley-030::violent-smiley-030::violent-smiley-030:
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Κάπως θα βοηθήσεις αν δεν βγάλω άκρη φαντάζομαι..

Θα ρωτήσω την Γυναίκα μου..
Το τραγουδάει στον γιό μου ήδη...(Κατάλαβες οτι έπεσα στην περίπτωση με το άσμα??)
Ληστή τον βλέπω τον μικρό.:grandpa::flipout::flipout:
 

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Αλλά απ´εδώ και εμπρός περιμένω τήν ´Φυγή πρός τά εμπρός´τού Θανάση...............

Η (πρώτη) στροφή έχει γίνει. Παρ'ότι από την αρχή της διαδρομής του ο Θανάσης πρωτοτυπεί (για μένα ο δεύτερος δίσκος του, η "Ανδρομέδα" είναι ευαγγέλιο), με αυτά που πρότεινε από "Βραχνό προφήτη" μέχρι "Βροχή" έχει ξεφύγει πολύ μπροστά. Κόλωσε όμως με τους φαν (υποθέτω) που του ζητούσαν κάποια τραγούδια που έπαιζε για πολλά χρόνια στις συναυλίες και τα έβαλε στο "Διάφανο" συμπληρώνοντας τα με κάποια άλλα τελείως αδιάφορα, ενώ και τα πολυαναμενόμενα δεν αποδώθηκαν αναλόγως των προσδοκιών. Ο Μάλαμας, που κατά τ'άλλα τον γουστάρω, στο "Διάφανο" με κουράζει αφάνταστα...
Τέλος πάντων. Νομίζω πως η ιστορία με το Νιόνιο τον βάζει στην πρίζα (αν και κάτι άκουσα για δίσκο με τον Χαρούλη σύντομα, δεν ξέρω...) για κάτι καλό. Και διαισθάνομαι και κάποια συνέχεια της συνεργασίας τους... Σίγουρα όμως ο πήχης πλέον για τον Θανάση είναι ψηλά...
Ίδωμεν..
 
Last edited:

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,850
Ελλαδα
βρε δεν σταματατε τις αλληλοευχαριστιες
σαν ερωτευμενα κανετε !

ανετα ο καλυτερος ελληνικος δισκος 2008
ωραια παρουσιαση
ευχαριστουμε

:SFGSFGSF:
 

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
...
Το ´Ζεϊμπέκικο τής Κυριακής´μάλλον αδύναμη στιγμή.

...

Ο ηχογραφημένος σπορκάστερ όμως, που ακούγεται στο βάθος να λέει "κεφαλιά και γκολ!" στο φινάλε, παράλληλα με το "ήττα την Κυριακή" του στίχου με έκανε να το συμπαθήσω λίγο... :firstprize:
αν και απλοϊκό, είναι... εύστοχο σχόλιο!

(Δεν παύει όμως να είναι το μετριότερο του δίσκου...)
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
fortino.jpg


Αυτή η φωτογραφία δεν λέει να μου φύγει από το μυαλό…
… απ’ όταν την πρωτοαντίκρυσα, πριν αρκετό καιρό, στο οπισθόφυλλο του βιβλίου “Η Σκιά της Σκιάς” (εκδ. Άγρας, 1996), ενός πολιτικο-αστυνομικού μυθιστορήματος του Πάκο Ιγκνάσιο Ταΐμπο ΙΙ, που η υπόθεσή του εκτυλίσσεται στο μετεπαναστατικό Μεξικό του ‛22.
Ο εικονιζόμενος τύπος είναι ο Φορτίνο Σαμάνο, υπολοχαγός του Ζαπάτα, αγνώστων λοιπών στοιχείων πέραν του γεγονότος ότι αυτή η στιγμή είναι η τελευταία του! Σε λίγα δευτερόλεπτα εκτελέστηκε από τον Ομοσπονδιακό στρατό! Η φωτογραφία, που τραβήχτηκε από το φακό του Agustin Victor-Casasola το 1917, τον απεικονίζει να καπνίζει το τελευταίο πούρο του μπροστά ακριβώς από τον τοίχο της εκτέλεσης, ελάχιστα πριν ακουστεί το μοιραίο “Πυρ!“.
Από την πρώτη στιγμή που είδα τη φωτογραφία “κόλλησα”. Δεν μπορούσα να πιστέψω ότι ο τύπος με τη μάγκικη στάση αναμετριόταν εκείνη τη στιγμή με τον επικείμενο θάνατό του! Αυτό το ύφος του “έζησα όπως γούσταρα” και “παίξαμε και χάσαμε” μου έχει καρφωθεί στο μυαλό έκτοτε. Αναρωτιέμαι αν μπορεί ένας άνθρωπος σημερινός, “μεταμοντέρνος”, να συμβιβαστεί με το μοιραίο με τον τρόπο που το αποτύπωσε η φωτογραφία, μπροστά σε έναν από τους τόσους “τοίχους της Καισαριανής”, που σημάδεψαν με βαθύ κόκκινο την ιστορία του περασμένου αιώνα. Ο θάνατος, ακόμα και από γηρατειά, έχει εξοβελιστεί στις αποστειρωμένες αίθουσες των νοσοκομείων και στα δωματιάκια των οίκων ευγηρίας για να καμωνόμαστε σαν στρουθοκάμηλοι ότι δεν υπάρχει. Πόσο μάλλον ο θάνατος για έναν “Ζαπάτα”, για έναν σκοπό. Καθαρή ανοησία και οπισθοδρομική τρέλλα!
Αναρωτιέμαι, ο “πάντα ωραίος“, “πάντα νέος“, ο “να περνάς καλά” και “να είσαι ο εαυτός σου” τηλεοπτικός άνθρωπος που έχει κατακυριεύσει το πετσί μας, θα μπορούσε ποτέ να σταθεί μπροστά στην κάνη που θα του έπαιρνε τη ζωή, με τον τρόπο που στάθηκε αυτός ο Φορτίνο απ’ το Μεξικό, 90 χρόνια πριν; Αυτός ο άγνωστος μαγκίτης που φρόντισε να συγκεντρώσει όλη του την αγωνία για το αναπόφευκτο τέλος μόνο στον τρόπο που δάγκωνε το αγαπημένο του πούρο: “Τελειώνετε ρε κοπρίτες. Τραβάτε τη σκανδάλη!“…

(Κατανοώ απόλυτα τι “κόλλημα” έφαγε ο Θ. Παπακωνσταντίνου για να του αφιερώσει πέρυσι το τραγούδι “Σαμάνος”…)

Επαναφέρω το θέμα διαβάζοντας αυτό το Εξαιρετικό Κείμενο απο τον blogger Εξαποδώ...
Πηγή:
http://eksapodo.wordpress.com/2009/10/30/493/#comment-3094
 
27 June 2006
7,771
Φοβερό το κείμενο και οι παρατηρήσεις του.:worshippy:
Το σημερινό στήσιμο θα επικέντρωνε στο πούρο ή τέλος πάντων η ίδια ακριβώς πόζα μπροστά απ'τη μάντρα θα συμπληρώνονταν από τις κάννες των όπλων κάπου στη γωνία της εικόνας και η λεζάντα θα έγραφε "live free and die young... Trusardi Jeans & Co".

... και ολοταχώς για την επόμενη σελίδα με τα ζώδια....
 
17 June 2006
14,350
Το σημερινό στήσιμο θα επικέντρωνε στο πούρο ή τέλος πάντων η ίδια ακριβώς πόζα μπροστά απ'τη μάντρα θα συμπληρώνονταν από τις κάννες των όπλων κάπου στη γωνία της εικόνας και η λεζάντα θα έγραφε "live free and die young... Trusardi Jeans & Co".

... και ολοταχώς για την επόμενη σελίδα με τα ζώδια....


έχεις τρομαχτική ρέντα τελευταία μικρέ. :worshippy:
και νόμιζα ότι τα 'ρόκια' έχουν πια εκλείψει.
Να είσαι καλά. :ernaehrung004:
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Ο Σαμάνος (Κοιμάται σαν γέρος, ξυπνάει σαν παιδί)

Φοβερό το κείμενο και οι παρατηρήσεις του.:worshippy:
Το σημερινό στήσιμο θα επικέντρωνε στο πούρο ή τέλος πάντων η ίδια ακριβώς πόζα μπροστά απ'τη μάντρα θα συμπληρώνονταν από τις κάννες των όπλων κάπου στη γωνία της εικόνας και η λεζάντα θα έγραφε "live free and die young... Trusardi Jeans & Co".

... και ολοταχώς για την επόμενη σελίδα με τα ζώδια....

:grinning-smiley-043:grinning-smiley-043
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,843
Μεσευρώπη
Μου θυμίζει μιά εκπληκτική ταινία, τον "Θησαυρό της Σιέρα Μάντρε" που διαδραματίζεται στο Μεξικό. Βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Β.Traven, ενός μυστηριώδους συγγραφέα, ο οποίος όμως σίγουρα έζησε στο Μεξικό. Οι "κακοί" της ταινίας, μεξικανοί ληστές-παράνομοι δείχνουν την ίδια αδιαφορία για τον θάνατο με το παληκάρι της φωτογραφίας. Σε μιά από τις τελευταίες σκηνές συλλαμβάνονται, και πριν εκτελεστούν σκάβουν τον ίδιο τους τον τάφο. Πάντα χωρίς να παρακαλέσουν, να κλάψουν, να παραπονεθούν. Ο αρχηγός τους μόνο πριν τον τουφεκίσουν ζητάει να φορέσει το φανταχτερό του σομπρέρο για να πεθάνει στιλάτος...