- 17 June 2006
- 14,350
Αnne Queffelec plays Handel (Mirare CD - 2006)
Κάποιες από τις Σουίτες για πλήκτρα που είχαμε γνωρίσει στα 2 σπουδαία διπλά άλμπουμ των Ρίχτερ - Γκαβρίλοφ, παλιά στην ΕΜΙ, ηχογραφήθηκαν εδώ από την Anne Queffelec.
Ο Handel της Queffelec ακολουθεί εκείνη τη Σχολή ερμηνείας που πρεσβεύουν θεωρητικοί σαν τον Charles Rosen: πιστεύει πως το Μπαροκ είναι ανεπίτρεπτο να συγχέεται με τον Ρομαντισμό, πως δηλαδή πρέπει να παίζεται σ ένα συνεχές, αμετάβλητο επίπεδο ηχητικής έντασης, χωρίς crescendi και diminuendi, χωρίς τις ακραίες αντιπαραθέσεις στη δυναμική: σχεδόν καθόλου χρήση πεντάλ, οι διαβαθμίσεις στην ηχητική ένταση περίπου απαγορεύονται, καθώς οι εσωτερικές φωνές στα κομμάτια διασταυρώνονται μεταξύ τους. Η μουσική για πιάνο στους συνθέτες του Μπαρόκ αποτελείται από μικρής διάρκειας χωρία, συχνά παιγμένα δύο ή τρείς φορές στη σειρά: το να παίζεις αυτά τα χωρία άλλοτε δυνατά κι άλλοτε απαλά, σημαίνει πως προδίδεις το μουσικό τους χαρακτήρα γιατί η απήχησή τους πάνω στον ακροατή οφείλει να βασίζεται όχι στις εναλλαγές της έντασης -forte/piano- αλλά στην επιμονή τους. Καθετί που παίζεται δύο φορές σερί, δεν είναι απαραίτητο να διαφοροποιείται με 'εργαλείο' τα δυναμικά κοντράστ γιατί το Μπαρόκ αναζητούσε την ποικιλία όχι μέσα από τις διαβαθμίσεις της έντασης αλλά μέσα από τον καλλωπισμό, τα κάθε λογής συνθετικά εφευρήματα και στολίδια. Αυτή η ερμηνευτική Σχολή είναι χοντρικά του Ρίχτερ, του Γκούλντ, του Πογκορέλιτς και βρίσκεται στον αντίποδα εκείνης του Χόροβιτς ή του Γκαβρίλοφ. Οσο κι αν οι τελευταίοι έχουν δώσει εκπληκτικά άλμπουμ για πιάνο πάνω στο Μπαρόκ, οι πρώτοι υποστηρίζουν πως τα πληκτροφόρα του 17ου αιώνα δεν είχαν πεντάλ και 'έπαιζαν' σε ...άλλο γήπεδο: οι σύγχρονοι ακροατές έχουν μάθει να ακούν δυνατά, να προσλαμβάνουν την ποικιλία μέσα από τις αλλαγές στην ένταση. Αντίθετα, οι άνθρωποι στην εποχή του Μπαρόκ άκουγαν τελείως διαφορετικά: 'τσίμπαγαν' τις διαφορές κύρια μέσω της ποιότητας του ήχου και πάντα μέσα από μια κρυστάλλινης καθαρότητας δομική αρχιτεκτονική.
Ένα εξαιρετικό άλμπουμ-κόσμημα υψηλής πιανιστικής.
Πηγή: Charles Rosen; The Classical Style, Faber & Faber, London 1997
Last edited: