Μουσική του ελέους

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,815
Μεσευρώπη
Κατάφερα και άκουσα επιτέλους την εκτέλεση του έργου από τους Crommelynck. Η ερμηνεία είναι απλά εκπληκτική, η συνεργασία των δύο άψογη, όπως θα περίμενε κανείς από ένα ντούο που μοιραζόταν τόσα άλλα πράγματα πέραν της μουσικής. Η μουσική αναδύεται χυμώδης, αισθησιακή, ερωτική, πιό σωστά ερωτευμένη, όχι σαρκική όμως. Εδώ μιλάμε για την Αφροδίτη Ουρανία όχι την Πάνδημο, την οποία βεβαίως και λάτρεψε ο Σούμπερτ σε άλλες περιστάσεις. Την πρώτη φορά που άκουσα το έργο με τον Alfred Brendel και την Evelune Crochet μου φάνηκε ότι άκουγα μια ερωτική εξομολόγηση, αυτή που ο συνθέτης δε θα τολμούσε ποτέ να εκφράσει με λόγια- ας σκεφτούμε μόνο την άβυσσο που χώριζε τον πάμπτωχο, άσχημο, μυωπικό και σιφυλιδικό δάσκαλο μουσικής από την όμορφη, πλούσια, αριστοκράτισσα Καρολίνε. Τώρα πλέον έχω την εντύπωση ότι ακούω το χρονικό μιας σχέσης (ενός γάμου ίσως?), με τον έρωτα, τη χαρά, τη λύπη, τους καβγάδες, την κατά καιρούς αποξένωση, τα πράγματα που ζουν όλα τα ζευγάρια και που ο Σούμπερτ ήξερε ότι δεν επρόκειτο να γνωρίσει ο ίδιος ποτέ. Μου αρέσει να φαντάζομαι ότι έζησε με τη μουσική του αυτά που δεν έζησε ποτέ στην πραγματικότητα, το πιό τρελλό του όνειρο, τον θυελλώδη του έρωτα και γάμο με την Καρολίνε Εστερχάζυ.
 
17 June 2009
3,594
Ο δίσκος που αγόρασα δύο ημέρες μετά, προσέφερε το αδιαμφισβήτητο παράδειγμα. Αναφέρομαι στην υπέροχη φαντασία για τέσσερα χέρια σε φα ελάσσονα, αριθμός καταλόγου Deutsch 940 (D940) του Φραντς Σούμπερτ. Έργο γραμμένο τους δύο τελευταίους μήνες της ζωής του, το 1828, αφιερωμένο στην μαθήτρια του κόμισσα Καρολίνε Εστερχάζυ, με την οποία υπήρξε βαθιά και απελπισμένα ερωτευμένος. Είναι ενδεικτικό ότι το έγραψε για τέσσερα χέρια, δηλαδή για δύο πιανίστες καθισμένους στο ίδιο πιάνο. Προφανώς φιλοδοξούσε να εκτελέσουν το έργο μαζί αν και είναι απίθανο να τη συνάντησε στο διάστημα μέχρι το θάνατο του.


0000214898_170.jpg

Προτεινόμενη εκτέλεση η ιστορική ζωντανή του Ρίχτερ με τον Μπρίτεν από το φεστιβάλ του Aldeburgh. Γρήγορη, παθιασμένη, με υπόγεια ανησυχία. Κυκλοφορεί σε φθηνό cd της Decca (περίπου 7 ευρώ).

Το έργο αυτό όμως μ' έχει συγκινήσει όσο λίγα και δεν μπορώ να του αντισταθώ.

Αυτήν την εκτέλεση ακούω συνεχώς τις τελευταίες ημέρες.
φαντάζομαι ότι ακούγοντάς την κάποιος, ξαναγίνεται παιδί, (ή λιγότερο παιδί)....και κρατά στο χέρι του ένα κεράσι, κατακόκκινο, ζουμερό, προκλητικό....το δαγκώνει, το σπάει στα δύο και αφήνει τους χυμούς του να τρέξουν, να βάψουν τα χείλη του, να κυλήσουν στο λαιμό του, να τον γεμίσουν από γλυκειά ηδονή...κι ας ξέρει βαθειά μέσα του, ότι αν λερωθεί, θα υπάρξει τιμωρία, και πόνος, αλλά.... τι σημασία έχει, είναι τόσο γλυκό, τόσο όμορφο.....τόσο απαγορευμένο.
Και καταλαβαίνω γιατί τα μεγαλύτερα πάθη ξεκινούν από το ανολοκλήρωτο, το άπιαστο, αλλά οδηγούν στις μεγαλύτερες εμπνεύσεις!
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Για τον έργο και το συναισθηματικό βάθος... δεν συζητιέται. Είναι Schubert.

Ως ερμηνεία εγώ θα προτιμούσα την προσπάθεια των Radu Lupu / Murray Perahia, όπου κοιτάει ο ένας επί ίσοις όροις. Κυκλοφορεί σε μια επανέκδοση της Columbia-SONY μαζί με τα έργα για πιάνο 4 χέρια του Mozart (με την απίθανη Κ.448)

Προτιμώ ακόμα την "γερμανική" εκδοχή των πιανιστών Eschenbach / Frantz. Τότε που ήταν πιανίστες και δεν το "έπαιζαν" μαέστροι. Αντι-βιρτουόζοι στην αισθητική τους, Γερμανοί όπου εκείνη την εποχή εξερευνούσαν με αγνότητα τα έργα των μεγάλων Αυστρο-γερμανών. Αυτό πάντα με συγκινούσε.

Φυσικά Richter / Britten δεν κρύβονται πίσω από το δάκτυλό τους, δείχνουν τον θαυμασμό τους στο συνθέτη. Ειδικά στην περίπτωση του Britten και την αγάπη του στον Schubert, είχε "εκβιάσει" τον τσελίστα Rostropovich να ηχογραφήσουν την "Arpeggione" (ένα έργο που δεν προτιμούσε ο Rostropovich).

Εν ολίγοις.... Perahia / Lupu κυρίες και κύριοι...
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,288
Αθήνα
Σε συμπλήρωση και για τους φίλους του βινυλίου.


Οι Eshenbach-Franz υπάρχουν σε διπλό δίσκο της EMI του 1978 με ακόμη 5 έργα για 2 πιάνα του Schubert που τους ξανάκουσα μετά καιρό.
Ο λόγος ήταν ότι για ένα διάστημα δεν άκουγα Eshenbach, επειδή η ερμηνεία του στις σονάτες του Mozart με είχε «μπερδέψει» (ίσως λόγω βιρτουόζικης προσέγγισης), σε αντίθεση με την νεαρωτάτη Pires (σε Γαλλική Erato ή ακόμη καλύτερα σε Ιαπωνική Denon).
Η εκτέλεση τους αυτή με ικανοποιεί απόλυτα και την προτείνω λόγω και των υπολοίπων έργων που περιλαμβάνονται.

Η εκτέλεση των Perahia-Lupu σε CBS του 1985 αν και Digital πειραγμένη ακούγεται εξαιρετικά. Η εκτέλεση, όπως επισημαίνει ο Brucknerian, είναι πιο ισόρροπη και κατά την γνώμη μου πιο τραγουδιστή. Άσε που στην πρώτη πλευρά έχει την 448 του Mozart.

Συνεπώς, όπως έλεγε και κάποιος λοχίας μου, προτείνονται αμφότερες και οι δύο εκτελέσεις.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,973
αρέσκομαι να επαναφέρω το υπέροχο αυτό νήμα, ένα από τα κοσμήματα του φόρουμ μας, για ένα μαγευτικό έργο ...

ανακάλυψα και θέλω να μοιρασθώ την παραλλαγή για δύο χέρια με την μυθική Maria Grinberg ... εξαιρετικά ευαίσθητο παίξιμο ...

http://www.youtube.com/watch?v=4eQclerLx-A&feature=player_embedded#at=44

http://www.youtube.com/watch?v=8tgrMzAs0vY&feature=player_embedded
 

karavan

Supreme Member
14 June 2010
4,435
Τα τελευταία δύο χρόνια έχω λιώσει κυριολεκτικά στα ακούσματα το κουϊντέτο της Πέστροφας (με τον Emil Gilels στο πιάνο) και το Θάνατο και την κόρη με το Amadeus Quartet και αναρωτιόμουν ποιο θα είναι το επόμενο βήμα μου στον υπέροχο κόσμο του Schubert. Το παρόν νήμα έδωσε την απάντηση. Ευχαριστώ! :2thumb22sup:
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,973
Ανασταίνω ένα από τα ωραιότερα νήματα του φόρουμ, για να συστήσω ίσως την απόλυτη εκτέλεση από τους μαγικούς Victoria Vronsky και Victor Babin. Τυχεροί όσοι έχουν την αυθεντική Decca... Εδώ ακόμη και στο YT θερίζει :

https://youtu.be/43R4Q1-qxs8

Στάλθηκε από το SM-G965F μου χρησιμοποιώντας Tapatalk
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,973
Σημείωση : είναι εκτέλεση για δύο πιάνο.

Στάλθηκε από το SM-G965F μου χρησιμοποιώντας Tapatalk