ΜΕΡΙΚΕΣ ΣΚΟΡΠΙΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑΣ.

Ηλίας Κ

Supreme Member
7 July 2006
4,931
Αθήνα
Οι γνώσεις μου για την Ελληνική μουσική είναι ελάχιστες. Για μένα πάντα η Ελληνική μουσική ήταν τα παλιά: κλαρίνα, λύρες, βιολιά κτλ και το ρεμπέτικο, πάντα σε ζωντανές εκτελέσεις.
Έχω εκπλαγεί πολλές φορές ευχάριστα όταν τα βρίσκω μπροστά μου ταξιδεύοντας σε διάφορα μέρη της Ελλάδας σε καρναβάλια, πανηγύρια και τοπικές γιορτές.
Φυσικά δεν είναι η μουσική που θα βάλεις να ακούσεις στο σαλόνι σου αλλά δεν φτιάχτηκε για αυτό το σκοπό.

Θα έλεγα λοιπόν να μην αφήσουμε έξω τον Βαμβακάρη από τις προτάσεις μας. Εντάξει, θέλει το χρόνο του και τον τόπο του αλλά σε αποζημιώνει με τη γλυκύτητα της πενιάς του.
Στο κλαρίνο ο Ηπειρώτης Πετρολούκας Χαλκιάς είναι μια καλή πρόταση για όποιον θέλει να γνωρίσει αυτό το όργανο στην παραδοσιακή μουσική. Ξεχωρίζει με διαφορά από οτιδήποτε έχω ακούσει από αυτό το χώρο. Είναι ο μόνος από όσο γνωρίζω που έχει πάει την -στάσιμη- παραδοσιακή μουσική ένα βήμα παραπέρα. Αν ξέρετε κάτι άλλο θα με ενδιέφερε να το ακούσω.
Από τους πιο σύγχρονους, ο Μάλαμας έβγαλε μερικές δουλειές που μου αρέσανε. Ο Ξυδάκης επίσης έδωσε καλούς δίσκους σε στείρες εποχές όπως εύστοχα έγραψε ο Σπύρος. Η εκδίκηση της γυφτιάς και το Χαράτσι είναι πολλοί καλοί. Στα συν η φωνή του Παπάζογλου.
Τέλος όλοι οι δίσκοι του Θανάση Παπακωσταντίνου. Οι κορυφαίες δουλείες του, για μένα πάντα, είναι Ο βραχνός προφήτης και η Αγρύπνια αλλά δεν έχει βγάλει κακό δίσκο. Η συμβολή του Μπάμπη Παπαδόπουλου σε αυτά τα δύο είναι μεγάλη αλλά όλοι οι μουσικοί του είναι εκπληκτικοί. Επίσης να πώ ότι μου αρέσουν πολλοί και οι στοίχοι του Θανάση, η ελληνική μουσική είναι πολύ απαιτητική σε στοίχους. Όσο καλή και να είναι η μουσική αν είναι κακοί οι στοίχοι ξενερώνω...
 

DIPIE

AVClub Fanatic
13 July 2007
17,257
ΠΩΣ ΝΑ ΣΩΠΑΣΩ ΜΕΣΑ ΜΟΥ
ΤΗΝ ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Ο ΟΥΡΑΝΟΣ ΔΙΚΟΣ ΜΟΥ
Η ΘΑΛΑΣΣΑ ΣΤΑ ΜΕΤΡΑ ΜΟΥ...

ΠΩΣ ΝΑ ΜΕ ΚΑΝΟΥΝ ΝΑ ΤΟΝ ΔΩ ΤΟΝ ΗΛΙΟ Μ' ΑΛΛΑ ΜΑΤΙΑ
...ΣΤΑ ΗΛΙΟΣΚΑΛΟΠΑΤΙΑ Μ' ΕΜΑΘΕ Η ΜΑΝΑ ΜΟΥ ΝΑ ΖΩ...
(Κ.ΚΙΝΔΥΝΗΣ)

ΝΙΚΟΣ ΞΥΛΟΥΡΗΣ.Το παληκάρι απο τα Ανώγεια,που απο βοσκός και μουσικός πανηγυριών κατέληξε, να γίνει αυτό που λένε γι'αυτόν "ο αρχάγγελος της Κρήτης".Ο ίδιος πολλές φορές είχε πεί,ότι προτιμά την παλιά του ζωή στα χωριά της Κρήτης,την παρέα με τους τσοπάνους και τα γλέντια στα καφενεία των χωριών.Πάλι εκεί είχε σκοπό να επιστρέψει,αλλά τον πρόλαβε ο θάνατος.
Το τραγούδι "ανυφαντού" και μερικές συμπτώσεις εκείνων των καιρών,τον έφεραν κοντά στον Μαρκόπουλο και στις πρώτες ηχογραφήσεις.
Μέτρησα γύρω στους 30 μεγάλους δίσκους του και μπορεί να υπάρχουν κι άλλοι,ενώ δεκάδες είναι και τα 45αρια,που κυκλοφόρησε ο ίδιος στην Κρήτη.Για τους νεώτερους,μιά περιεκτική συλλογή είναι η 4 δίσκων"Του χρόνου τα γυρίσματα" της ΕΜΙ.

Μεγάλος τραγουδιστής και λυράρης,εξαιρετικός άνθρωπος για όσους είχαμε την τύχη και τον γνωρίσαμε απο πιό κοντά.
ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟΣ για την δισκοθήκη σας.
 

mdvq

Μέλος Σωματείου
20 June 2006
9,451
Πειραιας
Επειδη η σχεση μου με την Ελληνικη μουσικη ειναι μικρη και δεν εχω ακουσει πολλα πραγματα να με συγχωρνατε που θα ειμαι τηλεγραφικος , μαλλον προβλεψιμος και συγχρονος!!!!

1) Σχεδον ολοι οι δισκοι απο τις Τρυπες
2) Το ιδιο για τα Ξυλινα Σπαθια
3) Ομοιως και για τα Διαφανα Κρινα.

Νομιζω οτι αν ηταν στο εξωτερικο, θα παραμιλουσαν για τα τρια αυτα Ελληνικα συγκροτηματα!!!!!!!!
 

DIPIE

AVClub Fanatic
13 July 2007
17,257
ΕΥΤΥΧΙΑ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ.

Μαζί με τον Λευτέρη Πάπαδόπουλο και τον Κώστα Βίρβο,είναι οι κορυφαίοι στιχουργοί του λαίκού τραγουδιού.Η "γιαγιά" όμως ήταν η πρώτη διδάξασα,η πιό λιτή κι ουσιαστική.Το "Δυό πόρτες έχει η ζωή",το "είμαι αητός χωρίς φτερά" είναι απο τα σημαντικότερα λαϊκά τραγούδια.
Ηρθε σαν πρόσφυγας στα 1922 κι άν και δασκάλα δούλεψε σαν ηθοποιός και μόνο στα 1948 και σε ηλικία 55 ετών ξεκίνησε να γράφει τραγούδια.

Στην διάρκεια των 25 χρόνων,που έγραφε στίχους,εκατοντάδες τραγούδια άλλαξαν χέρια κι όνομα στιχουργού γι' ένα ξεροκόμματο.Πολλοί είναι αυτοί,που παρουσίασαν σαν δικούς τους τους στίχους της.Μόνο,κατά την διάρκεια της συνεργασίας της με τον Καρδάρα και κάτω απο την πίεσή του,άρχισε να υπογράφει τους στίχους της...

Εφυγε πάμπτωχη και ξεχασμένη στα 1972.

Γνωρίστε την μέσα απο πολλά τραγούδια του Μπιθικώτση,του Καζαντζίδη,της Μοσχολιού,του Διονυσίου,του Γαβαλά-Κούρτη, και πολλών άλλων λαϊκών τραγουδιστών.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Τώρα να γράψω πως προτιμώ τον Επιτάφιο με τη Βενετσάνου και συνοδεία πιάνου, παρά την ηχογράφηση με το Μπιθικώτση και τη λαϊκή ορχήστρα; :rolleyes: Η τελευταία μου φαίνεται πολύ μπαλκονάτη και κινηματική, - για όσους καταλαβαίνουν τι εννοώ :rolleyes: - πολύ λειτουργική βρε αδελφέ, για ένα τέτοιο σπαρακτικό και ευαίσθητο κείμενο, όπως το έργο του Ρίτσου. Είναι κοινό μυστικό εξάλλου πως και ο Ρίτσος προτιμούσε την ηχογράφηση της Μούσχουρη εδώ. ;)

Ξεχρεώνεις παλιές αμαρτίες.:flipout::flipout:
Οχι μέ την Νένα ρέ σύ.
Ο Μικης εκτιμούσε ιδιαίτερα τήν εκδοχή Χατζιδάκη μέ Μούσχουρη,αλλά σέ πολλά σημειώματά του θεωρούσε πώς όλες του οι εκδοχές είχαν τό ίδιο αποτέλεσμα.
Και ο Ρίτσος τελικά παρά τίς αμφιβολίες του αποδέχτηκε πλήρως τήν εκδοχή Μπιθικώτση.
 

DIPIE

AVClub Fanatic
13 July 2007
17,257
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ.

Το τελαυταίο δειλινό,Απ' της Ζέας το λιμάνι,Πρίν το χάραμα μονάχος,Τι τα θέλεις τα λεφτά,Ανοιξε,Καπετάν Ανδρέα Ζέππο,Σβύσε το φώς,Πέντε Ελληνες στον Αδη,Μη μου λές γιατί ξεχνάω,Βαδίζω και παραμιλώ,
.........................................................................................

Γεννήθηκε κι αυτός στην Μικρά Ασία κι ήρθε στην Ελλάδα με την μικρασιατική καταστροφή.Απο μικρός δουλεύει εργάτης κάνοντας διάφορα επαγγέλματα.Στα 1935 κατευθείαν απο την οικοδομή πάει κι ηχογραφεί την "Φαληριώτισσα".Ακολούθησαν κι άλλα τραγούδια πούμειναν κλασσικά(Μοδιστρούλα,Σουχα χαρίσει μια καρδιά,Βαγγελίτσα μου...).

Μαζί με τον Τσιτσάνη και τον Χατζηχρήστο έβαλε τις βάσεις του λαίκού τραγουδιού.Σκοτώθηκε σε ατύχημα στα 1972.
 

Βαγγέλης Σ.

AVClub Addicted Member
20 June 2006
1,737
Κολακεύτηκε από την απήχηση... :rolleyes:

Νένα και ξερό ψωμί! :smileJap::D

Τον "Επιτάφιο" τον τραγούδησαν (και ηχογράφησαν έστω και μερικά) αρκετοί: Νάνα Μούσχουρη, Γρ. Μπιθικώτσης, Μαίρη Λίντα, Γιώργος Μούτσιος, Μ.Φαραντούρη, Νένα Βενετσάνου και ίσως και άλλοι που μου διαφεύγουν.

Αν τα θυμάμαι καλά, ο Θεοδωράκης τον έστειλε, από το Παρίσι όπου βρισκόταν τότε, στον Χατζιδάκι ο οποίος τον ενορχήστρωσε και τον ηχογράφησε με την Μούσχουρη. Η εκτέλεση ήταν πετυχημένη και έκανε ντόρο εκείνη την εποχή αλλά κυρίως στους κύκλους των πνευματικών ανθρώπων. Δεν ήταν όμως αυτός ο σκοπός του Θεοδωράκη.
Επιστρέφοντας στην Ελλάδα το 60 τον ξαναηχογραφεί αυτή την φορά με μπουζούκι και λαική ορχήστρα.
Η ηχογράφηση αυτή είναι κατά την γνώμη μου η σπουδαιότερη μεταπολεμική ηχογράφηση στην Ελλάδα. Δημιούργησε αμέσως παράδοση, ρεύμα, νέα αισθητική και ήθος, επηρέασε βαθιά και άλλαξε για πάντα το σύγχρονο μεταπολεμικό λαικό τραγούδι.
Η λαϊκή ορχήστρα που χρησιμοποίησε ο Θεοδωράκης δεν έχει καμιά σχέση με την παραδοσιακή ρεμπέτικη ορχήστρα. Είναι μια σύγχρονη σχεδόν τζαζ ή μπλουζ ορχήστρα: Κοντραμπάσο, τύμπανα, κιθάρα και στον πρώτο ρόλο το μπουζούκι. Αλλά όχι το παραδοσιακό τρίχορδο μπουζούκι του ρεμπέτικου. Το καινούριο τετράχορδο μπουζούκι με αυξημένες εκφραστικές δυνατότητες. Και μάλιστα ηλεκτρικό με μαγνήτες όπως οι μπλουζ κιθάρες. Το όργανο αυτό το έφτασε στα άκρα ο Μανώλης Χιώτης ο οποίος παίζει εδώ απλά καταπληκτικά. Σαν φωνή ο Θεοδωράκης επέλεξε την μεγαλύτερη κατ εμέ λαική φωνή της μεταπολεμικής Ελλάδας τον Γρηγόρη Μπιθικώτση.

Για να καταλάβουμε την σπουδαιότητα του "επιτάφιου" θα πρέπει να κοιτάξουμε την ελληνική πραγματικότητα στο λαικό τραγούδι πενήντα χρόνια πίσω, εκεί γύρω στα 1960. Λαϊκή μουσική δυνατή και εκφραστική αλλά στιχουργικό μέρος φτωχό, υποδεέστερο και συχνά "φτηνιάρικο" . Ο Θεοδωράκης προσπάθησε να λύσει αυτή την αντίφαση μελοποιώντας τους ποιητές μας. Η πρώτη του προσπάθεια, ο "Επιτάφιος" τον δικαίωσε σχεδόν άμεσα καθώς για πρώτη φορά τραγουδήθηκαν τέτοιοι στίχοι από τον πολύ λαό. Και αυτό πιστεύω είναι τεράστιο κατόρθωμα. Το παράδειγμά του ακολούθησαν και άλλοι.... Εγώ προσωπικά ήρθα σε επαφή με την ποίηση μέσα από τέτοιες μελοποιήσεις της εποχής εκείνης αν και αγέννητος ακόμα τότε.

Ποια είναι η πιο όμορφη, καλλιτεχνική ή μουσική εκτέλεση; Δεν ξέρω. Ποια θεωρώ την πιο σπουδαία την πιο σημαντική το είπα ήδη.

Αν με ρωτάτε πια εκτέλεση του επιτάφιου προτιμώ προσωπικά θα διάλεγα σίγουρα αυτή με τους Χιώτη-Μπιθικώτση. Δεν υποτιμώ τις άλλες. Όλες μου δίνουν πολλά. Αλλά αν ήταν να ξαναφτιάξω από την αρχή την δισκοθήκη μου αυτή θα ήταν ο πρώτος δίσκος που θα έβαζα μέσα.

Αύριο ίσως να καταθέσω και μερικές ακόμα προτάσεις ελληνικής δισκογραφίας....
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Οφείλω μία επανόρθωση..
Μετά τήν 5η τού Mahler με Walter ο Δαμιανός με έπεισε να ακούσω τον Επιτάφιο με την Νένα Βενετσανου συνοδεία πιάνου μόνον(Σαράντης Κασσάρας).
Λοιπόν,μουσικά αναδεικνύεται το έργο τού Μίκη θαυμάσια και μάλιστα ακούγεται εντελώς α-χρονικό και έξω απο τήν περιρρέουσα τότε πολιτική κατάσταση..
Ως εκ τούτου πρόκειται γιά εκτέλεση-διαμάντι και οφείλω να επανορθώσω γιά τά ´κακά λόγια´πού είπα γιά το κορίτσι..

Υ.Γ.
Τελικά για διάφορα μπορεί να με πείσει ο Ντέμιαν...:grinning-smiley-043
Μονον για την 9η τού Μπετόβεν με Μπέμ δεν θα υποκύψω ποτέ.:sleep::blink:
 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,850
Ελλαδα
Δυο λεξουλες να πω για μια τραγουδιστρια που καποτε δεν ηθελα καν να την ακουσω
ετυχε και την ειδα live
δεν την εχει αναφερει ποτε κανεις ……νομιζω
είναι αυτή που διδασκει αξιοπρεπεια
που δεν πατησε ποτε στα βρωμερα καναλια
που μας τραγουδησε τις ποιο μελαγχολικες μπαλαντες
πρεπει να εχει πονεσει πολυ απο ερωτα
και ενα ελαφρυ αερακι απο σπανιο χιουμορ
μια ποιοτητα που υπαρχει
μοναχικη χαμηλων τονων
πανω από 30 χρονια με μια κιθαρα …..

διαβαστε το βιβλιο της
ΑΠΟ ΠΟΥ ΠΑΝΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΟΙΞΗ ..

Να γινεις γρηγορα καλα αγαπημενη Αρλετα .


.
 
16 August 2006
1,635
Ας προσθεσω και εγω

Λενα Πλατωνος -Σαμποταζ
Παυλος Σιδηροπουλος Σπυριδουλα - Φλου
Last Drive - Underworld Shakedown
Τρυπες - Τρυπες

τι να πει κανεις για πολλα απο τα προαναφερθεντα οπως Χαρατσι, Αγρυπνια η το Χρονικο.... -bye-