Η κοντράλτο Kathleen Ferier,έχει αναφερθεί ξανά στο μουσικό φόρουμ απο τον Δαμιανό,όπως και στοιχεία απο την σύντομη και δραματική ζωή της(1912-1953).
H EMI,έχει εκδώσει έναν θαυμάσιο δίσκο αφιερωμένο στην σπουδαία αυτή φωνή,χαρακτηριστικό τού ταλέντου της,που τον προτείνω ανεπιφύλακτα σε όποιον ενδιαφέρεται να μάθει περισσότερα για την τέχνη της.
Η Ferier είχε μιά μοναδική ικανότητα να μεταδίδει στο ακροατήριο τήν αγάπη της γι´αυτό που τραγουδούσε.Σπουδαία άρθρωση,σθένος φωνής,υψηλή τεχνική και μεγάλη αυτοσυγκράτηση ώστε να μην περιπίπτει σε μελοδραματικές ερμηνείες.
Στον δίσκο που προτείνω παρουσιάζονται ντουέτα σε τραγούδια τών Purcell,Handel,Green (Βρεττανός συνθέτης τού 18ου αιώνα),Mendelssohn,αποσπάσματα απο την όπερα Orfeo ed Euridice τού Gluck(1714-1787),καθώς και τα ´τραγούδια για τα νεκρά παιδιά´(Kindertotenlieder)τού Mahler υπο την διεύθυνση του Bruno Walter ο οποίος υπήρξε και μέντοράς της.
Στα ντουέτα τραγουδά μαζί με την soprano Isobel Baillie.
Στο πιάνο τήν συνοδεύει ο Gerald Moore.
Τα αποσπάσματα απο τον Ορφέα,συνοδεύονται απο την Ορχήστρα τής Ολλανδικής Οπερας,υπο την διεύθυνση του Charles Bruck.
Tα τραγούδια του Green ηχογραφήθηκαν το 1944.Λιγο αργότερα ηχογράφησε τίς δύο άριες απο την οπερα τού Handel,Ottone.
Το 1945 ο πολύς Walter Legge επιδίωξε και πέτυχε να τραγουδήσουν μαζί,Purcell και Μendelssohn ,οι θεωρούμενες ως οι δύο καλύτερες φωνές για ορατόρια ,τής εποχής.
Στον Handel η Ferier επιβεβαιώνει την φήμη της σαν μιά σπουδάια ερμηνεύτρια τού συνθέτη ,μεταφέροντάς μας όλη την χαρά τού ´Spring is coming'και όλη την ευγένεια και το μουσικό της ήθος στο ´Come to me soothing sleep'.
Στον Mendelssohn αναδεικνύει μαζί με την Baillie την φυσική ικανότητα τού συνθέτη στην δημιουργία αυθεντικής μελωδίας.Υπέροχες διφωνίες.
Στον Purcell,ενώ το σύνηθες είναι να τραγουδιεται απο δύο κόντρα-τενόρους,οι δύο τραγουδίστριες τον αποδίδουν εμφατικά.
Μεγάλη στιγμή τού δίσκου είναι οι άριες απο τον Ορφέα.Η μαγνητοταινία που είχε καταγραφεί απο δίσκους τών 78 στροφών ανακαλύφθηκε το 1965.Η ηχογράφηση είναι μέτρια ,αλλά καμιά σημασία δεν έχει γιατί η Ferier είναι συγκλονιστική σαν Ορφέας.Στην άρια ´Che puro ciel',η Ferier μαγέυει μεταδίδοντας την συναισθηματική αντίφαση τού ήρωα,που νοιώθει λυπημένος για την απώλεια τής Ευρυδίκης,μιά ηλιόλουστη και χαρούμενη μέρα.
Οπως επίσης και η άρια της τρίτης πράξης ´Che feci mai?....Che faro senza Euridice??'ερμηνευεται με μιά δραματική λιτότητα,που δεν αφαιρεί τίποτα απο τον συναισθηματισμό τού δράματος.Αξεπέραστη.Τελευταία φορά που τραγούδησε τον ρόλο ήταν τον Φεβρουάριο του 1953,υπο τον Barbirolli.Ακύρωσε τίς δυο απο τίς 4 παραστάσεις γιατί ήταν πολύ καταβεβλημένη πιά απο την ασθένεια.Εφυγε τον Οκτώβριο του ιδίου έτους,42 ετών.
Στα kidertotenlieder,σε ποίηση Ruckert,εύκολα μπορεί κανείς να παρασυρθεί στο μελόδραμα.Το θέμα είναι ´βαρύ ´απο μόνο του και ο Mahler είχε υποστεί αρκετές απώλειες αδελφών του στην νεανική ηλικία.Ο Walter είχε συνεργαστεί μαζί της το 1947 στο ´Τραγούδι τής Γής´και είχε δηλώσει ότι βρήκε την ιδανική τραγουδίστρια.
Και εδώ η ερμηνεία της είναι λιτή και δραματική όσο πρέπει.Βαθειά συγκέντρωση στο κείμενο ,άψογη άρθρωση,φωνή σε μεγάλη φόρμα.Ο Walter,διευθύνει την Φιλαρμονική τής Βιέννης,σαν γνήσιος Μαλεριανός.
Δίσκος διαμάντι.
Η Ferier είναι ακόμα εδώ,μέσω τής τέχνης της:´Sono Orfeo ,e vivo ancor'.!!!!
H EMI,έχει εκδώσει έναν θαυμάσιο δίσκο αφιερωμένο στην σπουδαία αυτή φωνή,χαρακτηριστικό τού ταλέντου της,που τον προτείνω ανεπιφύλακτα σε όποιον ενδιαφέρεται να μάθει περισσότερα για την τέχνη της.
Η Ferier είχε μιά μοναδική ικανότητα να μεταδίδει στο ακροατήριο τήν αγάπη της γι´αυτό που τραγουδούσε.Σπουδαία άρθρωση,σθένος φωνής,υψηλή τεχνική και μεγάλη αυτοσυγκράτηση ώστε να μην περιπίπτει σε μελοδραματικές ερμηνείες.
Στον δίσκο που προτείνω παρουσιάζονται ντουέτα σε τραγούδια τών Purcell,Handel,Green (Βρεττανός συνθέτης τού 18ου αιώνα),Mendelssohn,αποσπάσματα απο την όπερα Orfeo ed Euridice τού Gluck(1714-1787),καθώς και τα ´τραγούδια για τα νεκρά παιδιά´(Kindertotenlieder)τού Mahler υπο την διεύθυνση του Bruno Walter ο οποίος υπήρξε και μέντοράς της.
Στα ντουέτα τραγουδά μαζί με την soprano Isobel Baillie.
Στο πιάνο τήν συνοδεύει ο Gerald Moore.
Τα αποσπάσματα απο τον Ορφέα,συνοδεύονται απο την Ορχήστρα τής Ολλανδικής Οπερας,υπο την διεύθυνση του Charles Bruck.
Tα τραγούδια του Green ηχογραφήθηκαν το 1944.Λιγο αργότερα ηχογράφησε τίς δύο άριες απο την οπερα τού Handel,Ottone.
Το 1945 ο πολύς Walter Legge επιδίωξε και πέτυχε να τραγουδήσουν μαζί,Purcell και Μendelssohn ,οι θεωρούμενες ως οι δύο καλύτερες φωνές για ορατόρια ,τής εποχής.
Στον Handel η Ferier επιβεβαιώνει την φήμη της σαν μιά σπουδάια ερμηνεύτρια τού συνθέτη ,μεταφέροντάς μας όλη την χαρά τού ´Spring is coming'και όλη την ευγένεια και το μουσικό της ήθος στο ´Come to me soothing sleep'.
Στον Mendelssohn αναδεικνύει μαζί με την Baillie την φυσική ικανότητα τού συνθέτη στην δημιουργία αυθεντικής μελωδίας.Υπέροχες διφωνίες.
Στον Purcell,ενώ το σύνηθες είναι να τραγουδιεται απο δύο κόντρα-τενόρους,οι δύο τραγουδίστριες τον αποδίδουν εμφατικά.
Μεγάλη στιγμή τού δίσκου είναι οι άριες απο τον Ορφέα.Η μαγνητοταινία που είχε καταγραφεί απο δίσκους τών 78 στροφών ανακαλύφθηκε το 1965.Η ηχογράφηση είναι μέτρια ,αλλά καμιά σημασία δεν έχει γιατί η Ferier είναι συγκλονιστική σαν Ορφέας.Στην άρια ´Che puro ciel',η Ferier μαγέυει μεταδίδοντας την συναισθηματική αντίφαση τού ήρωα,που νοιώθει λυπημένος για την απώλεια τής Ευρυδίκης,μιά ηλιόλουστη και χαρούμενη μέρα.
Οπως επίσης και η άρια της τρίτης πράξης ´Che feci mai?....Che faro senza Euridice??'ερμηνευεται με μιά δραματική λιτότητα,που δεν αφαιρεί τίποτα απο τον συναισθηματισμό τού δράματος.Αξεπέραστη.Τελευταία φορά που τραγούδησε τον ρόλο ήταν τον Φεβρουάριο του 1953,υπο τον Barbirolli.Ακύρωσε τίς δυο απο τίς 4 παραστάσεις γιατί ήταν πολύ καταβεβλημένη πιά απο την ασθένεια.Εφυγε τον Οκτώβριο του ιδίου έτους,42 ετών.
Στα kidertotenlieder,σε ποίηση Ruckert,εύκολα μπορεί κανείς να παρασυρθεί στο μελόδραμα.Το θέμα είναι ´βαρύ ´απο μόνο του και ο Mahler είχε υποστεί αρκετές απώλειες αδελφών του στην νεανική ηλικία.Ο Walter είχε συνεργαστεί μαζί της το 1947 στο ´Τραγούδι τής Γής´και είχε δηλώσει ότι βρήκε την ιδανική τραγουδίστρια.
Και εδώ η ερμηνεία της είναι λιτή και δραματική όσο πρέπει.Βαθειά συγκέντρωση στο κείμενο ,άψογη άρθρωση,φωνή σε μεγάλη φόρμα.Ο Walter,διευθύνει την Φιλαρμονική τής Βιέννης,σαν γνήσιος Μαλεριανός.
Δίσκος διαμάντι.
Η Ferier είναι ακόμα εδώ,μέσω τής τέχνης της:´Sono Orfeo ,e vivo ancor'.!!!!