Τα ηχεία με μεγάφωνα ευρέως φάσματος δεν περιέχουν παθητικά φίλτρα διαχωρισμού συχνοτήτων κι ως εκ τούτου δεν υποφέρουν από μετατοπίσεις φάσης συχνοτήτων σε οποιαδήποτε ακουστική περιοχή. Επομένως αποδίδουν με άριστη εστίαση και με άριστη απόδοση των φυσικών χροιών των οργάνων και της φωνής. Δυστυχώς όμως δεν μπορούν να αποδώσουν σωστά στα άκρα του ακουστικού φάσματος, κάτι που κάνουν με ευκολία -αλλά και με κάποιο «τίμημα»- τα πολύδρομα ηχεία.
Ο Bunkichi Yamanaka (Matsushita 1967) πρώτος πρότεινε ένα παθητικό δικτύωμα διαχωρισμού συχνοτήτων για ηχείο δύο δρόμων, τριών μεγαφώνων, που δεν παρουσίαζε ολισθήσεις φάσεις στην τελική απόκριση. Και αυτό αποδεικνυόταν στην πράξη καθώς το ηχείο ήταν ικανό να αναπαράγει με πιστότητα τετραγωνικούς παλμούς.
Η εμπορική εφαρμογή ήταν τα ηχεία Technics SB-7000, που απέκτησαν εξαιρετική φήμη και κατέγραψαν υψηλές πωλήσεις στην εποχή τους, τότε που τα ιαπωνικά ηχεία αντιμετωπίζονταν με σκεπτικισμό καθώς μεροληπτικά κατηγορούνταν συλλήβδην για εμφατική απόκριση στην μεσοϋψηλή και στην υψηλή περιοχή.
https://www.hifinews.com/content/technics-sb-7000-loudspeaker
Αργότερα o Eric Baekgaard δημοσίευσε (May 1977 – JAES) τη δική του εκδοχή παθητικού δικτυώμάτος διαχωρισμού συχνοτήτων γραμμικής φάσης, βασισμένο στη φιλοσοφία του Yamanaka, αλλά διαφορετικής πρακτικής προσέγγισης. Ήταν κι αυτό δύο δρόμων με τρία μεγάφωνα και φυσικά παρείχε τη δυνατότητα στα ηχεία να αποδίδουν σωστά τους τετραγωνικούς παλμούς.
Η εμπορική του εφαρμογή ήταν στη σειρά Beovox της Bang & Olufsen (1980-1985). Ιδιαίτερα τα Beovox M150.2 έτυχαν της μέγιστης εκτίμησης από τη σειρά.
https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=868
Ένας παλιός και καλός φίλος, επηρεασμένος από την «προσέγγιση» των Yamanaka- Baekgaard, μου ανέθεσε την κατασκευή των ηχείων του, βασισμένων στη φιλοσοφία αυτή.
Η καμπίνα είναι σφραγισμένη, ο συντελεστής των φίλτρων μειώθηκε στο 0,25 και το μεγάφωνο «σύζευξης» αντικαταστάθηκε από ζεύγος μεγαφώνων προς εξάλειψη της ανάγκης αναζήτησης κάποιου εξειδικευμένου. Η χρήση του super tweeter της Fostex δεν είναι υποχρεωτική, αλλά το ζήτησε επιτακτικά και το αποτέλεσμα τον δικαίωσε.
Τα ηχεία έδωσαν ήχο με τεράστια εικόνα, υποδειγματική εστίαση, πολύ καλές χροιές, εξαιρετικά δυναμικά κι εκτεταμένη απόκριση συχνότητας.
Ο Bunkichi Yamanaka (Matsushita 1967) πρώτος πρότεινε ένα παθητικό δικτύωμα διαχωρισμού συχνοτήτων για ηχείο δύο δρόμων, τριών μεγαφώνων, που δεν παρουσίαζε ολισθήσεις φάσεις στην τελική απόκριση. Και αυτό αποδεικνυόταν στην πράξη καθώς το ηχείο ήταν ικανό να αναπαράγει με πιστότητα τετραγωνικούς παλμούς.
Η εμπορική εφαρμογή ήταν τα ηχεία Technics SB-7000, που απέκτησαν εξαιρετική φήμη και κατέγραψαν υψηλές πωλήσεις στην εποχή τους, τότε που τα ιαπωνικά ηχεία αντιμετωπίζονταν με σκεπτικισμό καθώς μεροληπτικά κατηγορούνταν συλλήβδην για εμφατική απόκριση στην μεσοϋψηλή και στην υψηλή περιοχή.
https://www.hifinews.com/content/technics-sb-7000-loudspeaker
Αργότερα o Eric Baekgaard δημοσίευσε (May 1977 – JAES) τη δική του εκδοχή παθητικού δικτυώμάτος διαχωρισμού συχνοτήτων γραμμικής φάσης, βασισμένο στη φιλοσοφία του Yamanaka, αλλά διαφορετικής πρακτικής προσέγγισης. Ήταν κι αυτό δύο δρόμων με τρία μεγάφωνα και φυσικά παρείχε τη δυνατότητα στα ηχεία να αποδίδουν σωστά τους τετραγωνικούς παλμούς.
Η εμπορική του εφαρμογή ήταν στη σειρά Beovox της Bang & Olufsen (1980-1985). Ιδιαίτερα τα Beovox M150.2 έτυχαν της μέγιστης εκτίμησης από τη σειρά.
https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=868
Ένας παλιός και καλός φίλος, επηρεασμένος από την «προσέγγιση» των Yamanaka- Baekgaard, μου ανέθεσε την κατασκευή των ηχείων του, βασισμένων στη φιλοσοφία αυτή.
Η καμπίνα είναι σφραγισμένη, ο συντελεστής των φίλτρων μειώθηκε στο 0,25 και το μεγάφωνο «σύζευξης» αντικαταστάθηκε από ζεύγος μεγαφώνων προς εξάλειψη της ανάγκης αναζήτησης κάποιου εξειδικευμένου. Η χρήση του super tweeter της Fostex δεν είναι υποχρεωτική, αλλά το ζήτησε επιτακτικά και το αποτέλεσμα τον δικαίωσε.
Τα ηχεία έδωσαν ήχο με τεράστια εικόνα, υποδειγματική εστίαση, πολύ καλές χροιές, εξαιρετικά δυναμικά κι εκτεταμένη απόκριση συχνότητας.