Η επανάσταση των σιωπηλών - Γιώργος Γραμματικάκης

Tyler ? Durden

Supreme Member
6 November 2006
3,909
Νεα Σμυρνη
Πηγη: http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.article&id=5339




"Οι Σειρήνες όμως έχουν ένα όπλο πιό φοβερό και από το τραγούδι: τη σιωπή τους. Και πιθανότερο, παρόλο που δεν έτυχε ποτέ, θα ήταν να γλυτώσεις από το τραγούδι τους, παρά από τη σιωπή τους."
Φράντς Κάφκα, Η σιωπή των σειρήνων



Καθώς η κρίση απλώνει βαριά την σκιά της στην χώρα και τις ψυχές μας, πολλοί προσπαθούν να προδικάσουν το μέλλον. Κάποιοι αναλυτές θεωρούν ότι θα υπάρξουν βίαιες αντιδράσεις, άλλοι πάλι ότι η απάθεια θα εξακολουθήσει να κυριαρχεί.

Ενώ όμως μια κλασική επανάσταση δεν είναι ανάμεσα στα ενδεχόμενα -ούτε οι συνθήκες υπάρχουν, ούτε ο εχθρός είναι ορατός- εγώ οραματίζομαι από παλιά μια άλλη επανάσταση. Μια επανάσταση διαφορετική από όσες περιγράφουν τα βιβλία, από όσες απεικονίζουν στις ταινίες τους οι σκηνοθέτες. Την ανάγκη της μάλιστα διατύπωσα πολλά χρόνια πριν. Kαθώς όμως περνά ο καιρός αυτή η άλλη επανάσταση, που οραματίζομαι, κερδίζει διαρκώς σε περιεχόμενο και ορμή.

Η επανάσταση λοιπόν, που οραματίζομαι, θα είναι μια επανάσταση των σιωπηλών. Δεν θα έχει σημαίες αναπεπταμένες, συνθήματα και ιδεολογικές διακηρύξεις. Θα είναι μια επανάσταση βουβή, που θα στηρίζεται απλώς στην αλληλεγγύη των βλεμμάτων. Θα ξεκινήσει από την απόλυτη, την οργισμένη σιωπή, και θα αποδώσει στον άνθρωπο όσα στερήθηκε, όσα ονειρεύθηκε, ό,τι ζήτησε με κραυγές –πριν επιλέξει την σιωπή.

Γιατί αυτή η σιωπή, είναι η απόγνωση και η προσδοκία του. Δεν είναι αποδοχή, μήτε μοιρολατρία. Η σιωπή είναι το μέτρο της διαψευσμένης του ζωής, η πίκρα για τις επαγγελίες που ακυρώθηκαν, η οργή για την υποκρισία και το ψέμα. Η σιωπή είναι το ανώτερο στάδιο της πολιτικής ωριμότητας. Αν οδηγήσει στην επανάσταση, θα είναι μια επανάσταση αληθινή, αφού για πρώτη φορά δεν θα δεσμεύεται από τα λόγια της. Θα δεσμεύεται μόνον από τα αισθήματα της.

Η επανάσταση των σιωπηλών, δεν απευθύνεται λοιπόν σε ορισμένες τάξεις κοινωνικές, ούτε υπόσχεται ευημερία και δικαιώματα. Υπόσχεται μόνον μια άλλη γλώσσα: Την ξεχασμένη γλώσσα της ειλικρίνειας και της ευθύνης. Δεν επιδιώκει την εξουσία, αφού όπως απέδειξε η Iστορία, αυτό οδηγεί στην βία και τον εκφυλισμό. Επιδιώκει, όμως, να αποδώσει στον άνθρωπο την εξουσία της ζωής του, να απαντήσει στην βουβή απόγνωση της σιωπής του. «Η επανάσταση» σχολιάζει ένας θεωρητικός της, «συνιστά μια πνευματική αναταραχή, μέσω της οποίας μια ομάδα ανθρώπων επιδιώκει να θέσει νέα θεμέλια για την ύπαρξη της.”

Σε αυτήν λοιπόν την επανάσταση, που αναζητά αιωνίως τα θεμέλια της, δεν έχουν ίσως θέση οι ποιητές, μήτε οι φιλόσοφοι. Έχουν όμως θέση οπωσδήποτε οι άνεργοι. Ο φιλόσοφος προσπαθεί να καταλάβει τον κόσμο, ο ποιητής δημιουργεί τον δικό του. Ο άνεργος όμως τον στερείται εξ ορισμού. Η ανεργία αποτελεί τον παραλογισμό ενός πολιτισμού, που δεν παύει να επαίρεται για τις κατακτήσεις του. Ο παραλογισμός αυτός, αλλού εκδηλώνεται στην πρόκληση της χλιδής, στον άνεργο σε ταπεινώσεις που δεν τελειώνουν. Ο άνεργος κατέφυγε στην σιωπή, επειδή κουράστηκε να ακούει για επενδύσεις και για τη μείωση της ανεργίας·που εξαιρούν ωστόσο πάντοτε τον ίδιο. Ο άνεργος είναι πια σιωπηλός, όχι επειδή θέλει να κρύψει την οργή του, αλλά επειδή δεν αντέχει να μιλήσει άλλο.

Η σιωπή -που κρύβει την απόγνωση- χαρακτηρίζει ακόμα όσους έχουν έγνοια πραγματική για την φύση και το περιβάλλον. Δεν είναι πάντοτε οι «οικολόγοι». Οι οικολόγοι φλυαρούν χωρίς μέτρο, καταφεύγουν σε θεωρίες και αναλύσεις, ενώ συχνά κρυφοκοιτάζουν την εξουσία. Στην επανάσταση των σιωπηλών θα συμμετέχουν οι άλλοι: Όσοι γνωρίζουν ότι η ανάσα της φύσεως είναι το ίδιο σπουδαία με την δική τους ανάσα, ότι τα τραύματά της αποτελούν τραύματα στο δικό τους το σώμα και την ψυχή. Αν σήμερα η μόνη προσδοκία τους είναι η επανάσταση των σιωπηλών, είναι επειδή κουράστηκαν να υπομένουν: Την ασίγαστη μανία καταστροφής ενός ευλογημένου τόπου, τις απάνθρωπες πόλεις που στεγνώνουν τις ψυχές, την θυσία του αιώνιου και του αναγκαίου στο εφήμερο και το ταπεινό.

Η επανάσταση των σιωπηλών, δεν υπόσχεται νόμους και διατάγματα, που θα αποβλέπουν στην «προστασία» του περιβάλλοντος. Θεωρεί, αντίθετα, ότι είναι ο άνθρωπος που επείγει να προστατευθεί. Εκείνος –που σήμερα σιωπά με απόγνωση- οδηγείται σταθερά στην αποξένωση, επειδή το περιβάλλον μοιάζει να ανήκει πάντοτε σε κάποιους άλλους. Μόνον όμως όπου το περιβάλλον παραμείνει υπερήφανο και ανέγγιχτο, μπορεί να ανθίσει η πραγματική ζωή. Αλλιώς, θα πληθαίνουν οι απομιμήσεις και τα ομοιώματα της.

Στην επανάσταση των σιωπηλών συμμετέχουν και όσοι είδαν τον διαφορετικό κόσμο, που έπλασαν μέσα τους, να διαψεύδεται και να συντρίβεται. Ούτε μετάνιωσαν όμως, επειδή ο δικός τους κόσμος είχε αξίες και ήθος, ούτε μπορούν να τον αλλάξουν. Στην επανάσταση των σιωπηλών, είναι σημαιοφόροι χωρίς σημαίες, πεζοπόροι χωρίς προμήθειες. Διαθέτουν την τιμιότητα του βλέμματος και μια βαθύτερη αξιοπρέπεια. Ο κόσμος που έπλασαν -που είχε αξίες και ήθος- είναι πάντοτε εκεί. Αυτοί, οι σημαιοφόροι –χωρίς σημαίες- στην επανάσταση των σιωπηλών, είναι η εγρήγορση και η συνείδηση της.

Όσοι άλλωστε κατέφυγαν στην σιωπή, δεν έπαυσαν να ονειρεύονται: Την δίκαιη συγκρότηση του κοινωνικού ιστού, την αύρα μιας παιδείας ουσιαστικής, την ενίσχυση των δημιουργικών δυνάμεων που εν είδει μικρής φωτιάς υπάρχουν στον καθένα. Αντί όμως, όσοι καταφεύγουν σήμερα στην σιωπή, να κερδίσουν λίγα από τα όνειρα τους, έγιναν αριθμοί και αποδέκτες. Αριθμοί σε πίνακες στατιστικής και σε μετρήσεις θεαματικότητας, αποδέκτες των παραλογισμών μιας ψηφιακής οικονομίας, όμηροι μιας ζωής που διαρκώς αφυδατώνεται. Κι ενώ τα λόγια των πολιτικών επιμένουν να διαγράφουν κύκλους ανούσιους και υποκριτικούς, εκείνοι, στην σιωπή τους, προτιμούν να ακούν τον ήχο των κυμάτων, και την βουή των επερχομένων γεγονότων.

Αυτός άλλωστε –εγώ ή εσείς- που οραματίζεται την επανάσταση των σιωπηλών, δεν ενδιαφέρεται αν επικριθεί ως ρομαντικός, ούτε αν καταταχθεί από τους εχέφρονες στους υπέρμαχους μιας ουτοπίας, από τις πολλές που γνώρισε η ιστορία. Οι επικριτές της επανάστασης των σιωπηλών, συχνά φορτωμένοι με διπλώματα και κοινωνιολογικές περγαμηνές, αγνοούν την αξία της σιωπής, το εν δυνάμει επαναστατικό της περιεχόμενο. Τι άλλο όμως ήταν, η εξέγερση του Πολυτεχνείου –η μόνη που τελευταία γνώρισε η χώρα- από μια κραυγή σπαρακτική, μια στιγμή επαναστάσεως ύστερα από χρόνια σιωπής; Η σιωπή υπήρχε από νωρίς στις διαψευσμένες προσδοκίες των νέων ανθρώπων, σερνόταν στα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα και τους δρόμους της Αθήνας, μιλούσε με μουσικές και αθέατα δάκρυα. Η βία επιτάχυνε την έκφραση της, τα τάνκς προσπάθησαν να καλύψουν την απειλή της.

Οσοι λοιπόν αμφισβητούν την επανάσταση των σιωπηλών, δεν μέτρησαν ποτέ την αξία της σιωπής, δεν έτυχε ποτέ να αντιληφθούν την εκρηκτική της δύναμη. Μήπως όμως μέσα στην σιωπή δεν ανθίζει ο έρωτας - ή και πάλι σιωπηλά δεν πλάθει ο δημιουργός το έργο του;

«Οι επαναστάσεις είναι τρελές εμπνεύσεις της ιστορίας» έγραψε ένας επαναστάτης, που μάλιστα δολοφονήθηκε από τους πρώην συντρόφους του. Η επανάσταση των σιωπηλών, δεν θα είναι απλώς μια τρελή έμπνευση της ανθρώπινης ιστορίας. Θα είναι ίσως η συνέχεια και η αποθέωση της.
 

McZab

Supreme Member
3 July 2006
4,843
Belleville
Τι θέλει να πει ο ποιητής που μόνο σιωπηλός δεν είναι τα τελευταία χρόνια;
 

Emilot

AVClub Fanatic
18 June 2006
32,852
Εξάρχεια
Άλλη "Δημουλά" εδώ.....

Σιωπάτε και θα γίνει "Επανάσταση", ναι..... Μην μου πουντιάσετε μόνο.....
 

zavara

Senior Member
1 May 2007
660
Πρέπει τελευταία να διάβασε πολύ Κάφκα....του άρεσε ο τρόμος στην ατμόσφαιρα των βιβλίων,αυτή η αίσθηση πνιγμού και αδιεξόδων και μας προτρέπει να το ζήσουμε ως το τέλος....αμίλητοι για να το απολαύσουμε.....
 
19 June 2006
35,671
Πολύ ενδιαφέρον κείμενο! Κρείττον σιγάν ή λαλείν εις μάτην..

Πιο πολύ μου άρεσε το παρακάτω σημείο:

''Η σιωπή είναι το μέτρο της διαψευσμένης του ζωής, η πίκρα για τις επαγγελίες που ακυρώθηκαν, η οργή για την υποκρισία και το ψέμα. Η σιωπή είναι το ανώτερο στάδιο της πολιτικής ωριμότητας. Αν οδηγήσει στην επανάσταση, θα είναι μια επανάσταση αληθινή, αφού για πρώτη φορά δεν θα δεσμεύεται από τα λόγια της. Θα δεσμεύεται μόνον από τα αισθήματα της.''
 
19 June 2006
35,671
Δεν λέει αυτό ρε Γιάννη. Λέει μόνο "κρείττον σιγάν" σκέτο, εκεί είναι η δική μου διαφωνία (εκτός της αδυναμίας μου να καταλάβω ορισμένα σημεία).

Συνονόματε, τον συντάκτη τον γνωρίζω μόνο κατ' όνομα. Δεν έχω παρακολουθήσει άλλα γραπτά του, ούτε γνωρίζω τι καπνό φουμάρει. Αν είναι παπαγάλος και γράφει για ξεκάρφωμα, αν είναι υποκριτής και παίζει τον ρόλο του, αν είναι επαγγελματίας εγκάθετος, δεν το γνωρίζω.

Έχω την αίσθηση, πάντως, ότι κάποιος που γράφει για ξεκάρφωμα δεν χρησιμοποιεί καν λέξεις όπως ''επανάσταση'', ούτε καν σε υποθετική μορφή διότι μπορούν να ξυπνήσουν επικίνδυνους συνειρμούς.

Όπως είπα, μπορεί να είναι όπως τα λες. Από μόνο του, ωστόσο, το κείμενο δεν μου άφησε τέτοια αίσθηση.
 

McZab

Supreme Member
3 July 2006
4,843
Belleville
Συνονόματε, τον συντάκτη τον γνωρίζω μόνο κατ' όνομα. Δεν έχω παρακολουθήσει άλλα γραπτά του, ούτε γνωρίζω τι καπνό φουμάρει. Αν είναι παπαγάλος και γράφει για ξεκάρφωμα, αν είναι υποκριτής και παίζει τον ρόλο του, αν είναι επαγγελματίας εγκάθετος, δεν το γνωρίζω.

Έχω την αίσθηση, πάντως, ότι κάποιος που γράφει για ξεκάρφωμα δεν χρησιμοποιεί καν λέξεις όπως ''επανάσταση'', ούτε καν σε υποθετική μορφή διότι μπορούν να ξυπνήσουν επικίνδυνους συνειρμούς.

Όπως είπα, μπορεί να είναι όπως τα λες. Από μόνο του, ωστόσο, το κείμενο δεν μου άφησε τέτοια αίσθηση.

Τον παρακολουθώ χρόνια λόγω ιδιότητας και μάλιστα με μεγάλη συμπάθεια σε διαβεβαιώ. Γενικά στους φυσικούς, ο Γραμματικάκης ήταν και είναι ιδιαίτερα συμπαθής και για το επιστημονικό του έργο και για τον τρόπο με τον οποίο το προβάλλει. Ίσως να θυμάσαι την περίφημη "Κόμη της Βερενίκης" με την οποία έγινε και ευρύτερα γνωστός.

Τα απομονώνω όλα αυτά ακριβώς επειδή θεωρώ τον ΓΓ έναν πολύ έξυπνο άνθρωπο και θα τολμούσα να πω με καλές προθέσεις. Αυτό είναι που με προβληματίζει και περισσότερο στη στάση του και με κάνει να μην καταλαβαίνω πού στοχεύει. Εκτός από τη φιλοξενία των γραπτών του στο αηδιαστικό protagon δεν μπορώ να του προσάψω κάτι άλλο εκτός ίσως της παροιμιώδους καλοκάγαθης (ευγενικά) προαίρεσης που συχνά χαρακτηρίζει σημαντικούς επιστήμονες και καλλιτέχνες που δείχνουν να είναι πέραν του κόσμου τούτου που λένε...
Διότι καλό το ποιητικό στυλ της "Κόμης" Γιάννη, αλλά οι ζωές των ανθρώπων που χάνονται καθημερινά ακριβώς εξαιτίας της σιωπής που εξυμνείται στο κείμενο, δεν "σηκώνουν" ποίηση και ευχολόγια.
 

nbullamatsis

Supreme Member
11 February 2007
4,664
πειραιας
O Γραμματικάκης στο παρελθόν έχει περάσει απο την ''σιωπή''
λίγο πριν το 1980
Μετα...το πασοκ ειναι εδω ενωμενο δυνατό
τουλάχιστον είναι από αυτούς που αφησαν κάποιο έργο.
Γιαννη στη πίπα ειναι.... με διακριτικό αρωμα

Αιμίλιε σκεψου οτι εχεις απέναντι σου π.χ. τον βενιζέλο
και σου λέει αυτα που λέει...
Μια αντιδραση ειναι να τον πλακώσεις στο ξύλο...για λογικούς λόγους και αναλαμβάνεις τις συνέπειες...
η αλλη λύση ειναι να του απαντήσεις ''δημοκρατικά''.....μεγάλη τρυπα σε υγρό
Τι αλλο να του κάνεις? να τον βρίσεις?
αυτό ειναι κυριολεκτικά παχύδερμο μαναμ...ιδανικός για μπασοπαγίδα, τι να του πουνε τα μπινελίκια, δεξί μπρατσο να βάλει μπροστά τα απορρόφησε

Και πείτε μου εσείς τι θα κάνατε?

Η σιωπή ειναι πέρα από την οργή!
δεν χρειαζονται λόγια
 
Re: Απάντηση: Η επανάσταση των σιωπηλών - Γιώργος Γραμματικάκης

Τον παρακολουθώ χρόνια λόγω ιδιότητας και μάλιστα με μεγάλη συμπάθεια σε διαβεβαιώ. Γενικά στους φυσικούς, ο Γραμματικάκης ήταν και είναι ιδιαίτερα συμπαθής και για το επιστημονικό του έργο και για τον τρόπο με τον οποίο το προβάλλει. Ίσως να θυμάσαι την περίφημη "Κόμη της Βερενίκης" με την οποία έγινε και ευρύτερα γνωστός.

Τα απομονώνω όλα αυτά ακριβώς επειδή θεωρώ τον ΓΓ έναν πολύ έξυπνο άνθρωπο και θα τολμούσα να πω με καλές προθέσεις. Αυτό είναι που με προβληματίζει και περισσότερο στη στάση του και με κάνει να μην καταλαβαίνω πού στοχεύει. Εκτός από τη φιλοξενία των γραπτών του στο αηδιαστικό protagon δεν μπορώ να του προσάψω κάτι άλλο εκτός ίσως της παροιμιώδους καλοκάγαθης (ευγενικά) προαίρεσης που συχνά χαρακτηρίζει σημαντικούς επιστήμονες και καλλιτέχνες που δείχνουν να είναι πέραν του κόσμου τούτου που λένε...
Διότι καλό το ποιητικό στυλ της "Κόμης" Γιάννη, αλλά οι ζωές των ανθρώπων που χάνονται καθημερινά ακριβώς εξαιτίας της σιωπής που εξυμνείται στο κείμενο, δεν "σηκώνουν" ποίηση και ευχολόγια.

Κάπως έτσι σκέφτομαι κι εγώ. Ωστόσο μάλλον τείνω στο να καταλήξω σ'αυτό που γράφεις περί "πέραν του κόσμου τούτου". Όσο θεωρώ ότι δεν υπάρχει κακή πρόθεση συνεχίζω να βλέπω με συμπάθεια τέτοιες απόψεις, που μπορεί μεν να είναι μιας άλλης οπτικής και σίγουρα όχι η λύση σε άμεσα προβλήματα, αλλά πρέπει να τις έχουμε κι αυτές στην άκρη του μυαλού μας, αν θέλουμε να ελπίζουμε ότι κάποια στιγμή θα ζήσουμε σε αυτό που ευαγγελιζόμαστε.

Μη φτάσουμε στο σημείο να συγκρίνουμε τον Γραμματικάκη με τη Δημουλά, είναι άκυρο. Ο ένας είναι αναγνωρισμένος επιστήμων κι η δεύτερη είναι μια απλή ποιήτρια.
 

BIOS

AVClub Fanatic
19 June 2006
15,781
Εγω γιατι καταλαβαίνω άλλα ρε παιδιά? Που κάνω λάθος? Ο ΓΓ δεν λέει πόσο βίαιη και δραματική θα είναι η επανάσταση αυτή... παρα μόνο οτι θα προέρχεται απο τους σιωπηλούς. Απο αυτούς που κουράστηκαν να μιλούν και κάποια στιγμή θα κάνουν την επανάσταση. Απο όλους αυτούς που έχουν υπομείνει τόσα και έχουν φτάσει να αναγνωρίζονται μεταξύ τους με ένα βλέμμα. Το αν θα τα πάρει ο διάολος όλα τότε, δεν το αποκλείει. Δηλαδή, δεν λέει οτι και η επανάσταση θα είναι σιωπηλή - την λέει βουβή γιατι θα γίνει χωρίς πολλά λόγια και γαρνιτούρες. Μάλλον εκκωφαντική την υπονοεί...
 
Last edited:

McZab

Supreme Member
3 July 2006
4,843
Belleville
Δεν παίζαμε κανένα λόττο καλύτερα, θέμα πανελληνίων ο Γραμματικάκης σήμερα...
 

nbullamatsis

Supreme Member
11 February 2007
4,664
πειραιας
Re: Απάντηση: Η επανάσταση των σιωπηλών - Γιώργος Γραμματικάκης

Εγω γιατι καταλαβαίνω άλλα ρε παιδιά? Που κάνω λάθος? Ο ΓΓ δεν λέει πόσο βίαιη και δραματική θα είναι η επανάσταση αυτή... παρα μόνο οτι θα προέρχεται απο τους σιωπηλούς. Απο αυτούς που κουράστηκαν να μιλούν και κάποια στιγμή θα κάνουν την επανάσταση. Απο όλους αυτούς που έχουν υπομείνει τόσα και έχουν φτάσει να αναγνωρίζονται μεταξύ τους με ένα βλέμμα. Το αν θα τα πάρει ο διάολος όλα τότε, δεν το αποκλείει. Δηλαδή, δεν λέει οτι και η επανάσταση θα είναι σιωπηλή - την λέει βουβή γιατι θα γίνει χωρίς πολλά λόγια και γαρνιτούρες. Μάλλον εκκωφαντική την υπονοεί...

Καπως ετσι τα καταβαλα και εγω...
πρέπει να κάνουμε το ιδιο λάθος:a0210: