Ανοίγω αυτό το νήμα ώστε να συζητήσουμε για όλα τα πρόσθετα από πλευράς hardware τα οποία ενδεχομένως να επηρρεάζουν μια computer audio based αλυσίδα αναπαραγωγής.
Στο φόρουμ μας έχουμε ανοίξει ήδη ένα νήμα όπου μιλάμε για διάφορες λύσεις usb isolators κλπ. Στο παρόν μας δίνεται η ευκαιρία να μιλήσουμε εκτός από αυτά και για οποιοδήποτε άλλον προιόν το οποίο μπορούμε να προσθέσουμε σε μια τέτοια αλυσίδα αναπαραγωγής.
Έχοντας περάσει πολλές ώρες σε διάφορα forums του εξωτερικού, παρατήρησα ότι (δυστυχώς κατ’ εμέ) επικρατεί μια τρέλλα γύρω από το computer audio η οποία είναι ίδια (ή και χειρότερη; ) με αυτή του παραδοσιακού hi-fi hi-end.
Δε χρειάζεται να ψάξετε πολύ (μια γρήγορη βόλτα στο computeraudiophile αρκεί) για να διαπιστώσετε ότι εκτός από τα κλασικά, όπως πχ. Καλώδια τροφοδοσίας, γραμμικά τροφοδοτικά, καλώδια usb κλπ., επικρατεί πλέον μια μανία με δικτυακά καλώδια, switches/routers, τροφοδοσίες για τα switches, network isolators, επεμβάσεις στο NAS και άλλα πολλά.
Το νήμα αυτό έχει ως στόχο να συζητήσουμε για όλα αυτά, αλλά κυρίως να εξετάσουμε όλα αυτά τα πρόσθετα και με μια πιο τεχνική προσέγγιση, δίνοντας και μια διάσταση αν θέλετε "μύθος ή αλήθεια;".
----
Ξεκινώ πρώτος με αναφορά στα δικτυακά καλώδια (κλάδος με τον οποίον ασχολούμαι εδώ και πολλά χρόνια επαγγελματικά αν και σε όχι τόσο τεχνικό πόστο).
Παρατηρώ λοιπόν, ότι οι διάφοροι "audiophiles", εδώ και αρκετό καιρό έχουν μπει στη διαδικασία δοκιμών δικτυακών καλωδίων με την ίδια ακριβώς φιλοσοφία όπου κάποτε έκαναν δοκιμές σε παροχικά ή διαφόρων τύπων interconnects. Είναι περιττό δε να αναφέρω τα σχόλια και συμπεράσματα τα οποία εκφράζονται με αλλαγές σε δικτυακά patch cords χαλκού.
Συνήθως αρκεί μόνο η αναβάθμιση κατηγορίας, από cat6, πχ σε cat6a, ώστε ο εκάστοτε "δοκιμαστής" να ξεκινήσει τις αναλύσεις για τη σοβαρή ηχητική αναβάθμιση που είχε στο σύστημά του απλά και μόνο με μια τέτοια βαναβάθμισηβ.
Εννοείται ότι οι παραδοσιακοί κατασκευαστές audio καλωδίων έχουν μπει στο χώρο αυτό και κάνουν πολύ καλά αυτό που κυρίως κάνουν όλα αυτά τα χρόνια: ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ.
Για να μη γράφω όμως γενικολογίες, ας δούμε μερικές στοιχειώδεις πληροφορίες γύρω από τα καλώδια αυτά.
- Τα δικτυακά καλώδια χρησιμοποιούνται στην περίπτωσή μας για την υλοποίηση τοπικών δικτύων. Για τα δίκτυα αυτά ακολουθούνται πρότυπα τόσο ως προς το software αλλά και το hardware.
- Τα πιο γνωστά πρότυπα που αφορούν το "hardware" κομμάτι της καλωδίωσης είναι τα ISO/IEC 11801 και TIA/EIA 568. Οι όροι Cat5e, Cat6 κλπ αναφέρονται και ορίζονται στο TIA/EIA 568 που είναι και το πιο διαδεδομένο πρότυπο στην αγορά.
- Η ανώτερη αναγνωρισμένη κατηγορία βάσει του TIA/EIA αυτή τη στιγμή είναι η Cat6a. Από αυτή την κατηγορία και πάνω δεν ακολουθείται κάποιο πρότυπο από τις εταιρείες. Η κάθε μία βγάζει τα δικά της μέχρι τελικά να επικρατήσει κάτι συγκεκριμένο όπου θα γίνει και αυτό μέρος του προτύπου όπου όλοι με τη σειρά τους και πάλι θα ακολουθήσουν.
- Στο TIA/EIA αυτό που εξετάζεται ανά κατηγορία είναι η απόδοση του καλωδίου σε Link 100m. Με λίγα λόγια ακόμα και με Cat5e μπορούμε να υλοποιήσουμε ένα gigabit δίκτυο, απλώς τα μέτρα του link μας θα πρέπει να είναι πολύ λιγότερα από 100.
Μετά από αυτή τη μικρή αναφορά στα παραπάνω, πάμε τώρα στις συνήθεις εφαρμογές σε μια audio αλυσίδα. Συνήθως στα σπίτια μας δεν έχουμε δομημένη καλωδίωση, κάτι που στην πράξη αυτή μεταφράζεται σε ένα Rack το οποίο περιέχει patch panel, καλωδίωση που ξεκινά από αυτό και καταλήγει σε δικτυακές πρίζες κλπ. Τα πράγματα στις περισσότερες περιπτώσεις είναι πιο απλά:
Συνήθως έχουμε ένα Router/Switch από τον πάροχο μας πάνω στο οποίο μικτονομούνται με patch cords χαλκού, το NAS μας, το Transport μας και άλλες συσκευές.
Ποιες είναι οι συνήθεις αλλαγές/επεμβάσεις των "audiophiles":
- χρήση εξωτικών καλωδίων για τη σύνδεση του transport στο switch
- επιπρόσθετη χρήση εξωτικών καλωδίων για τη διασύνδεση και του NAS πάνω στο switch
- χρήση ethernet isolators σε διάφορα σημεία της αλυσίδας κλπ
- χρήση οπτικών καλωδίων με media converters για να γυρίσουν σε interface χαλκού
- αγορά σοβαρού ενεργού εξοπλισμού
Επηρρεάζουν όλα αυτά τον ήχο;
Δεν έχω το υπόβαθρο να το αποδείξω αλλά έχω μια βαθιά πεποίθηση πως όχι. Η επέμβαση γίνεται σε ένα επίπεδο όπου μιλάμε για διαμεταγωγή δεδομένων. Αν ακολουθούνται τα software πρωτόκολλα αλλά και τα καλωδιακά standards, τα δεδομένα μας κάνουν την προβλεπόμενη διαδρομή. Το flac μας φτάνει στο transport και με τη σειρά του κάνει τη βόλτα του προς το dac και τον ενισχυτή. Αν το δίκτυο μας είναι cat5e/cat6/cat6a ανάλογα με την απόσταση θα επηρρεάσει την τελική απόδοση του δικτύου από πλευράς ταχύτητας, κάτι που σπάνια θα συναντήσουμε σε ένα σπίτι με μικρές αποστάσεις καλωδίων.
Ποιο θα πρέπει να είναι το βαισκό κριτήριο επιλογής patch cord;
Θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι αγοράσαμε ένα patch cord από μια εταιρεία που ειδικεύεται στα δικτυακά και όχι στο audio. Θα πρέπει το καλώδιο να ακολουθεί τα πρότυπα και αν είναι δυνατόν να είναι τεσταρισμένο και πιστοποιημένο σε κάποια κατηγορία. Επίσης θα πρέπει να δώσουμε τεράστα προσοχή σε αγορές πολύ φτηνών καλωδίων. Συνήθως τα καλώδια αυτά είναι CCA, με λίγα λόγια για την επίτευξη χαμηλού κόστους εμπεριέχουν και ένα μεγάλο ποσοστό σε αλουμίνιο αντί χαλκού, κάτι που είναο 100% εκτός προδιαγραφών.
Έχει νόημα το super duper Cat8 καλώδιο της Χ γνωστής εταιρείας που κάνει 500 ευρώ;
Είμαι biased 350% και αντίθετος με αυτό. Θεωρώ ότι εκτός του ότι όλες αυτές οι εταιρείες δεν έχουν ιδέα από καλωδίωση δικτύων, μας πουλούν φιδόλαδο στοχεύοντας στα χαιεντάδικα ένστικτά μας.
Έχουν νόημα τα ethernet isolators;
Είναι ένα από τα ζητήματα όπου προσωπικά είμαι αδιάβαστος. Απ’ όσο γνωρίζω συνήθως χρησιμοποιούνται σε ιατρικές εφαρμογές για την προστασία ασθενών. Τι και αν επιφέρουν στο ηχητικό αποτέλεσμα είναι κάτι που δε με έχει απασχολήσει ποτέ.
Έχει νόημα ένα δίκτυο οπτικών ινών;
Αν έφτιαχνα σήμερα ένα σπίτι από το μηδέν, θα έριχνα σίγουρα καλωδίωση με οπτικές ίνες και χρήση media converters ανά σημείο με σκοπό να συνδέσω παραδοσιακές συσκευές με patch cords χαλκού. Δε θα το έκανα για να ακούσω καλύτερα στο hifi μου, αλλά γιατί μιλάμε για το παρόν αλλά και το μέλλον των δικτύων.
Θα κοστίσει παραπάνω, αλλά θα έχει bandwidth ικανό να μας καλύψει ίσως και για δεκαετίες και παράλληλα ξεμπλέκουμε μια για πάντα με παρεμβολές στα καλώδια, θωρακίσεις για ακτινοβολίες κλπ.
Έχει νόημα το σούπερ ντούπερ γραμμικό τροφοδοτικό στο router του isp μας;
Είμαι επίσης αδιάβαστος. Προσωπικά το θεωρώ τρελλή υπερβολή αλλά θα ηθελα να ακούσω και γνώμες από ανθρώπους που σκαμπάζουν περισσότερο από μένα.
Δε θα ήθελα να σας κουράσω άλλο. Περιμένω και τις δικές σας απόψεις πάνω σε όσα ανέφερα αλλά και σε όσα παρέλειψα. Εκφράστε ελεύθερα την άποψή σας για οποιοδήποτε από τα στάδια της αλυσίδας αναπαραγωγής του computer audio.
Let the battle begin!
Στο φόρουμ μας έχουμε ανοίξει ήδη ένα νήμα όπου μιλάμε για διάφορες λύσεις usb isolators κλπ. Στο παρόν μας δίνεται η ευκαιρία να μιλήσουμε εκτός από αυτά και για οποιοδήποτε άλλον προιόν το οποίο μπορούμε να προσθέσουμε σε μια τέτοια αλυσίδα αναπαραγωγής.
Έχοντας περάσει πολλές ώρες σε διάφορα forums του εξωτερικού, παρατήρησα ότι (δυστυχώς κατ’ εμέ) επικρατεί μια τρέλλα γύρω από το computer audio η οποία είναι ίδια (ή και χειρότερη; ) με αυτή του παραδοσιακού hi-fi hi-end.
Δε χρειάζεται να ψάξετε πολύ (μια γρήγορη βόλτα στο computeraudiophile αρκεί) για να διαπιστώσετε ότι εκτός από τα κλασικά, όπως πχ. Καλώδια τροφοδοσίας, γραμμικά τροφοδοτικά, καλώδια usb κλπ., επικρατεί πλέον μια μανία με δικτυακά καλώδια, switches/routers, τροφοδοσίες για τα switches, network isolators, επεμβάσεις στο NAS και άλλα πολλά.
Το νήμα αυτό έχει ως στόχο να συζητήσουμε για όλα αυτά, αλλά κυρίως να εξετάσουμε όλα αυτά τα πρόσθετα και με μια πιο τεχνική προσέγγιση, δίνοντας και μια διάσταση αν θέλετε "μύθος ή αλήθεια;".
----
Ξεκινώ πρώτος με αναφορά στα δικτυακά καλώδια (κλάδος με τον οποίον ασχολούμαι εδώ και πολλά χρόνια επαγγελματικά αν και σε όχι τόσο τεχνικό πόστο).
Παρατηρώ λοιπόν, ότι οι διάφοροι "audiophiles", εδώ και αρκετό καιρό έχουν μπει στη διαδικασία δοκιμών δικτυακών καλωδίων με την ίδια ακριβώς φιλοσοφία όπου κάποτε έκαναν δοκιμές σε παροχικά ή διαφόρων τύπων interconnects. Είναι περιττό δε να αναφέρω τα σχόλια και συμπεράσματα τα οποία εκφράζονται με αλλαγές σε δικτυακά patch cords χαλκού.
Συνήθως αρκεί μόνο η αναβάθμιση κατηγορίας, από cat6, πχ σε cat6a, ώστε ο εκάστοτε "δοκιμαστής" να ξεκινήσει τις αναλύσεις για τη σοβαρή ηχητική αναβάθμιση που είχε στο σύστημά του απλά και μόνο με μια τέτοια βαναβάθμισηβ.
Εννοείται ότι οι παραδοσιακοί κατασκευαστές audio καλωδίων έχουν μπει στο χώρο αυτό και κάνουν πολύ καλά αυτό που κυρίως κάνουν όλα αυτά τα χρόνια: ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ.
Για να μη γράφω όμως γενικολογίες, ας δούμε μερικές στοιχειώδεις πληροφορίες γύρω από τα καλώδια αυτά.
- Τα δικτυακά καλώδια χρησιμοποιούνται στην περίπτωσή μας για την υλοποίηση τοπικών δικτύων. Για τα δίκτυα αυτά ακολουθούνται πρότυπα τόσο ως προς το software αλλά και το hardware.
- Τα πιο γνωστά πρότυπα που αφορούν το "hardware" κομμάτι της καλωδίωσης είναι τα ISO/IEC 11801 και TIA/EIA 568. Οι όροι Cat5e, Cat6 κλπ αναφέρονται και ορίζονται στο TIA/EIA 568 που είναι και το πιο διαδεδομένο πρότυπο στην αγορά.
- Η ανώτερη αναγνωρισμένη κατηγορία βάσει του TIA/EIA αυτή τη στιγμή είναι η Cat6a. Από αυτή την κατηγορία και πάνω δεν ακολουθείται κάποιο πρότυπο από τις εταιρείες. Η κάθε μία βγάζει τα δικά της μέχρι τελικά να επικρατήσει κάτι συγκεκριμένο όπου θα γίνει και αυτό μέρος του προτύπου όπου όλοι με τη σειρά τους και πάλι θα ακολουθήσουν.
- Στο TIA/EIA αυτό που εξετάζεται ανά κατηγορία είναι η απόδοση του καλωδίου σε Link 100m. Με λίγα λόγια ακόμα και με Cat5e μπορούμε να υλοποιήσουμε ένα gigabit δίκτυο, απλώς τα μέτρα του link μας θα πρέπει να είναι πολύ λιγότερα από 100.
Μετά από αυτή τη μικρή αναφορά στα παραπάνω, πάμε τώρα στις συνήθεις εφαρμογές σε μια audio αλυσίδα. Συνήθως στα σπίτια μας δεν έχουμε δομημένη καλωδίωση, κάτι που στην πράξη αυτή μεταφράζεται σε ένα Rack το οποίο περιέχει patch panel, καλωδίωση που ξεκινά από αυτό και καταλήγει σε δικτυακές πρίζες κλπ. Τα πράγματα στις περισσότερες περιπτώσεις είναι πιο απλά:
Συνήθως έχουμε ένα Router/Switch από τον πάροχο μας πάνω στο οποίο μικτονομούνται με patch cords χαλκού, το NAS μας, το Transport μας και άλλες συσκευές.
Ποιες είναι οι συνήθεις αλλαγές/επεμβάσεις των "audiophiles":
- χρήση εξωτικών καλωδίων για τη σύνδεση του transport στο switch
- επιπρόσθετη χρήση εξωτικών καλωδίων για τη διασύνδεση και του NAS πάνω στο switch
- χρήση ethernet isolators σε διάφορα σημεία της αλυσίδας κλπ
- χρήση οπτικών καλωδίων με media converters για να γυρίσουν σε interface χαλκού
- αγορά σοβαρού ενεργού εξοπλισμού
Επηρρεάζουν όλα αυτά τον ήχο;
Δεν έχω το υπόβαθρο να το αποδείξω αλλά έχω μια βαθιά πεποίθηση πως όχι. Η επέμβαση γίνεται σε ένα επίπεδο όπου μιλάμε για διαμεταγωγή δεδομένων. Αν ακολουθούνται τα software πρωτόκολλα αλλά και τα καλωδιακά standards, τα δεδομένα μας κάνουν την προβλεπόμενη διαδρομή. Το flac μας φτάνει στο transport και με τη σειρά του κάνει τη βόλτα του προς το dac και τον ενισχυτή. Αν το δίκτυο μας είναι cat5e/cat6/cat6a ανάλογα με την απόσταση θα επηρρεάσει την τελική απόδοση του δικτύου από πλευράς ταχύτητας, κάτι που σπάνια θα συναντήσουμε σε ένα σπίτι με μικρές αποστάσεις καλωδίων.
Ποιο θα πρέπει να είναι το βαισκό κριτήριο επιλογής patch cord;
Θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι αγοράσαμε ένα patch cord από μια εταιρεία που ειδικεύεται στα δικτυακά και όχι στο audio. Θα πρέπει το καλώδιο να ακολουθεί τα πρότυπα και αν είναι δυνατόν να είναι τεσταρισμένο και πιστοποιημένο σε κάποια κατηγορία. Επίσης θα πρέπει να δώσουμε τεράστα προσοχή σε αγορές πολύ φτηνών καλωδίων. Συνήθως τα καλώδια αυτά είναι CCA, με λίγα λόγια για την επίτευξη χαμηλού κόστους εμπεριέχουν και ένα μεγάλο ποσοστό σε αλουμίνιο αντί χαλκού, κάτι που είναο 100% εκτός προδιαγραφών.
Έχει νόημα το super duper Cat8 καλώδιο της Χ γνωστής εταιρείας που κάνει 500 ευρώ;
Είμαι biased 350% και αντίθετος με αυτό. Θεωρώ ότι εκτός του ότι όλες αυτές οι εταιρείες δεν έχουν ιδέα από καλωδίωση δικτύων, μας πουλούν φιδόλαδο στοχεύοντας στα χαιεντάδικα ένστικτά μας.
Έχουν νόημα τα ethernet isolators;
Είναι ένα από τα ζητήματα όπου προσωπικά είμαι αδιάβαστος. Απ’ όσο γνωρίζω συνήθως χρησιμοποιούνται σε ιατρικές εφαρμογές για την προστασία ασθενών. Τι και αν επιφέρουν στο ηχητικό αποτέλεσμα είναι κάτι που δε με έχει απασχολήσει ποτέ.
Έχει νόημα ένα δίκτυο οπτικών ινών;
Αν έφτιαχνα σήμερα ένα σπίτι από το μηδέν, θα έριχνα σίγουρα καλωδίωση με οπτικές ίνες και χρήση media converters ανά σημείο με σκοπό να συνδέσω παραδοσιακές συσκευές με patch cords χαλκού. Δε θα το έκανα για να ακούσω καλύτερα στο hifi μου, αλλά γιατί μιλάμε για το παρόν αλλά και το μέλλον των δικτύων.
Θα κοστίσει παραπάνω, αλλά θα έχει bandwidth ικανό να μας καλύψει ίσως και για δεκαετίες και παράλληλα ξεμπλέκουμε μια για πάντα με παρεμβολές στα καλώδια, θωρακίσεις για ακτινοβολίες κλπ.
Έχει νόημα το σούπερ ντούπερ γραμμικό τροφοδοτικό στο router του isp μας;
Είμαι επίσης αδιάβαστος. Προσωπικά το θεωρώ τρελλή υπερβολή αλλά θα ηθελα να ακούσω και γνώμες από ανθρώπους που σκαμπάζουν περισσότερο από μένα.
Δε θα ήθελα να σας κουράσω άλλο. Περιμένω και τις δικές σας απόψεις πάνω σε όσα ανέφερα αλλά και σε όσα παρέλειψα. Εκφράστε ελεύθερα την άποψή σας για οποιοδήποτε από τα στάδια της αλυσίδας αναπαραγωγής του computer audio.
Let the battle begin!
Last edited: