Αρχισα τελευταια να το ψαχνω αυτο με το σκεπτικο οτι ενα προιον που κοστιζει θα πρεπει να περναει καποια sanity tests πρωτα και ας τα τεστ αυτα ειναι υποσυνολο της αντιπροσωπευτικοτητας του τελικου ακουστου αποτελεσματος. Καλο ειναι να εξορθολογιστει ο σχεδιασμος και το κοστος του hifi Δεν το κανει μονο το asr το κανει και το stereophile, το κανει και hifi news και το soundstage simplify, απλως σε σχεση με το asr δινουν ενα context.
Τωρα το snr του ενισχυτη το stereophile το βγαζει χαμηλοτερο απο το soundstage simplify και το hifi news. Δηλαδη a weighted σε 20hz - 20khz οκ να φτασει το 77 ενω στα υπολοιπα site 90+. Το dac ειναι ανω του 100 πχ. Σε ολο το φασμα και το μη ακουστο μεχρι τα 80khz unweighted το βγαζει 68db δηλαδη οκ χαμηλο. Μετα ειπα να δω και αλλους καλους και ακριβους ενισχυτες. Πχ exposure 3010 , moonriver 404 reference( καλυτερα ο φιλος μας να μη δει το snr) . Τελος παντων δεν ακουω φυσικα θορυβο και παραμορφωση ακουω πολυ ωραιο ηχο αλλα τωρα με τρωει για βελτιωση.
Το σκεπτικο ειναι να μην ειναι ανεξελεγκτοι οι κατασκευαστες και οι υποκειμενικες αποψεις να βασιζονται σε δεδομενα. Να οριστει για καποιους δεικτες μια αντιστοιχεια . Οταν λεμε διαφανεια τι εννοουμε? χαμηλο snr και thd. Πως θα εχεις μαυρο background για να αναδειχθουν τα υπολοιπα...
Υπάρχουν μετρήσεις και μετρήσεις. Σε έναν τελικό για παράδειγμα, οι μετρήσεις ισχύος έχουν μεγάλη σημασία, και θεωρητική και πρακτική. Μπορείς για αρχή να καταλάβεις αν είναι επαρκής η τροφοδοσία και πως θα συμπεριφερθεί με ένα σχετικά δύσκολο φορτίο. Αυτοί οι παράγοντες είναι κρίσιμοι για έναν τελικό. Αλλά αν μιλάμε για ένα σύγχρονο solid state μηχάνημα, οι μετρήσεις THD+N δεν θα μας πουν πολλά πράγματα. Θα είναι σίγουρα good enough.
Σε μια πηγή όμως, όπως είναι το DAC, παίζουν μεγάλο ρόλο πράγματα που πρακτικά δεν είναι μετρήσιμα, όπως π.χ. η ποιότητα της τροφοδοσίας (και όχι η ποσότητα), η ποιότητα των ρολογιών, κ.α.
Η επιρροή των παραπάνω δεν μετριέται με τα standard μηχανήματα που έχουν στη διάθεσή τους οι σοβαροί κατασκευαστές, και εννοώ μηχανήματα που στοιχίζουν δεκάδες χιλιάδες ευρώ.
Βασικά μέχρι σήμερα δεν έχει εφευρεθεί μηχάνημα που να μετράει βάθος ή πλάτος σκηνής ή αληθοφάνεια.
Κάποιοι λένε ότι υπάρχει συσχετισμός κάποιων μετρήσεων με τα παραπάνω, αλλά δεν υπάρχει κάποια απόδειξη για αυτό. Και σίγουρα δεν εξηγεί το ότι κάποια μηχανήματα μετράνε αισθητά χειρότερα από άλλα αλλά παίζουν (πολύ) αισθητά καλύτερα.
Η διαφάνεια θα περίμενες να συσχετίζεται με το χαμηλό SNR και THD. Έλα όμως που δεν. Μπορεί ένα μηχάνημα να έχει ακουστό "φύσημα" αλλά να παίζει πιο διάφανα από άλλο, το οποίο είναι χωρίς "φύσημα".
Στα ψηφιακά ειδικά η διαφάνεια σχετίζεται σε έναν μεγάλο βαθμό με την απουσία θορύβου στη σχεδίαση, αλλά δεν μιλάμε για "φύσημα". Μιλάμε για θόρυβο στο receiver που γίνεται coupled στο dac chip. Επίσης σχετίζεται με την ποιότητα του χρονισμού του μηχανήματος, με την ύπαρξη ή όχι κάποιου ASRC, κτλ κτλ.
Τίποτα από όλα αυτά δεν μετριέται αξιόπιστα με τα διαθέσιμα μετρητικά. Το πολύ να δεις μια μέτρηση jitter, η οποία όμως και πάλι δεν είναι ενδεικτική της συνολικής επίδοσης του μηχανήματος στον τομέα της διαφάνειας.
Και όλα αυτά χωρίς να έχουμε φτάσει στην ποιότητα του transport που "ταΐζει" το dac με δεδομένα. Εκεί να δεις διαφορές, οι οποίες δεν δικαιολογούνται με τίποτα μετρητικά. Να αλλάζεις λειτουργικό σύστημα στο transport και να αλλάζει ο ήχος.