Με αφορμή άλλο νήμα για αναζήτηση οικονομικού σε καταναλωση αυτοκινήτου, σκέφτηκα να κάνουμε μια κουβέντα για το στυλ οδήγησης.
Πολλοί θα έχετε πάρει στα χέρια σας διάφορα φυλλάδια ή θα έχετε διαβάσει άρθρα για το λεγόμενο eco driving. Η αλήθεια είναι πως, δοκιμάζοντας ίσως την υπομονή σας στην αρχή, υπάρχει δυνατότητα να αποκομίσει κανείς αρκετά οφέλη από την εφαρμογή του στυλ μιας "ήπιας" οδήγησης. Πολύ δε περισσότερο, τώρα που η τιμή της βενζίνης έχει εκτιναχθεί στα ύψη. Αλλά δεν είναι μόνο οικονομικά τα οφέλη. Με την ήπια οδήγηση αυξάνεται η οδική ασφάλεια, μειώνεται η ψυχολογική πίεση οδηγού και επιβατών και, επίσης, περιορίζεται η επιβάρυνση που επιφέρει στο περιβάλλον η χρήση των οχημάτων. Και όλα αυτά χωρίς ιδιαίτερο κόστος σε χρόνο, αφού σε συνθήκες πόλης και σε μικρές εκδρομές, η χρονική διαφορά προσέγγισης του προορισμού είναι σχεδόν μηδενική.
Τέλος, απ'ότι διαβάζω, το eco driving έχει γίνει πλέον μέρος της ύλης των εξετάσεων των νέων οδηγών.
Οι βασικές αρχές του eco driving είναι οι ακόλουθες:
1. Αλλάξτε σχέση μετάδοσης (ταχύτητα) στις 2000 με 2500 στροφές. Οι σύγχρονοι κινητήρες πετυχαίνουν την καλύτερη σχέση απόδοσης-οικονομίας σε αυτές τις στροφές
2. Οδηγείτε με σταθερή ταχύτητα, χρησιμοποιώντας τη μεγαλύτερη δυνατή σχέση μετάδοσης, χωρίς να ξεπερνάτε τις 3-3.500 στροφές. Απoφύγετε τα άσκοπα φρεναρίσματα ή αλλαγές ταχυτήτων.
3. Προβλέψτε τις συνθήκες κυκλοφορίας.
Όταν οδηγείτε, παρατηρείτε όσο πιο μακριά μπροστά μπορείτε ώστε να είστε σε θέση να προβλέπετε τις συνθήκες κυκλοφορίας γύρω σας και να ενεργείτε κατάλληλα και έγκαιρα
4. Επιβραδύνετε ομαλά. Πλησιάζοντας σε κόκκινο σηματοδότη, stop ή άλλα εμπόδια αφήστε έγκαιρα το γκάζι και συνεχίστε με την ταχύτητα, χωρίς να βάλετε "νεκρά" και σταματήστε το όχημα ομαλά.
5. Σβήστε τον κινητήρα σε σύντομες στάσεις (περισσότερο από 1 λεπτό). Σε μεγάλα μποτιλιαρίσματα, σε διαβάσεις τρένων ή σε άλλες συνθήκες που μας κρατούν ακινητοποιημένους για ένα εύλογο διάστημα (από 1 λεπτό και πάνω) καλό είναι να σβήνουμε τον κινητήρα. Εννοείται πως για να τον ξαναβάλουμε μπροστα δεν πατάμε καθόλου το γκάζι.
6.Ελέγχετε την πίεση των ελαστικών τουλάχιστον μια φορά τον μήνα.
Η σωστή πίεση ελαστικών βελτιώνει την οικονομία καυσίμου και την οδική ασφάλεια. Πίεση μικρότερη κατά 25% σημαίνει περίπου 2% περισσότερο καύσιμο.
7. Κάνετε σωστή και τακτική συντήρηση του οχήματος και ιδιαιτέρως των ελαστικών.
8. Aποφύγετε την μεταφορά περιττών φορτίων και χρήση σχαρών οροφής.
Κάθε πρόσθετο εξάρτημα που τοποθετείτε στο όχημα (αεροτομές, σχάρες, μπαγκαζιέρες οροφής, πρόσθετες μεγάλες κεραίες κλπ.) προκαλεί αύξηση της αεροδυναμικής αντίστασης και συνεπώς αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου.
9. Αποφύγετε τα άσκοπα ανοίγματα των παραθύρων και την τοποθέτηση αεροτομών. Για ταχύτητες άνω των 50χλμ η χρήση κλιματιστικού επιβαρύνει λιγότερο την κατανάλωση καυσίμου σε σχέση με τα ανοικτά παράθυρα και τις δυνάμεις που ενεργοποιούνται από αυτά.
10. Κάνετε συνετή χρήση του κλιματισμού.
Ο κλιματισμός να χρησιμοποιείται μόνο όταν είναι απαραίτητο και να μην ρυθμίζεται κάτω από τους 23 βαθμούς Κελσίου.
11. Στις ανηφόρες να κινείστε με τη μέγιστη δυνατή σχέση μετάδοσης και χρησιμοποιήστε σχεδόν όλο το γκάζι, στις κατηφόρες εκμεταλλευτείτε την ταχύτητα που αποκτά το όχημα χωρίς να χρησιμοποιείτε το γκάζι.
12. Οδήγηση σε στροφές: Επιβραδύνεται ομαλά πριν από τη στροφή, εάν είναι δυνατόν χωρίς τη χρήση φρένου.
Η επιτάχυνση και το βίαιο φρενάρισμα πριν από κάθε στροφή εκτός από την αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου είναι και επικίνδυνη.
Περισσότερα για όποιον ενδιαφέρεται στον δικτυακό τόπο
http://www.ecodriving.gr/
Πολλοί θα έχετε πάρει στα χέρια σας διάφορα φυλλάδια ή θα έχετε διαβάσει άρθρα για το λεγόμενο eco driving. Η αλήθεια είναι πως, δοκιμάζοντας ίσως την υπομονή σας στην αρχή, υπάρχει δυνατότητα να αποκομίσει κανείς αρκετά οφέλη από την εφαρμογή του στυλ μιας "ήπιας" οδήγησης. Πολύ δε περισσότερο, τώρα που η τιμή της βενζίνης έχει εκτιναχθεί στα ύψη. Αλλά δεν είναι μόνο οικονομικά τα οφέλη. Με την ήπια οδήγηση αυξάνεται η οδική ασφάλεια, μειώνεται η ψυχολογική πίεση οδηγού και επιβατών και, επίσης, περιορίζεται η επιβάρυνση που επιφέρει στο περιβάλλον η χρήση των οχημάτων. Και όλα αυτά χωρίς ιδιαίτερο κόστος σε χρόνο, αφού σε συνθήκες πόλης και σε μικρές εκδρομές, η χρονική διαφορά προσέγγισης του προορισμού είναι σχεδόν μηδενική.
Τέλος, απ'ότι διαβάζω, το eco driving έχει γίνει πλέον μέρος της ύλης των εξετάσεων των νέων οδηγών.
Οι βασικές αρχές του eco driving είναι οι ακόλουθες:
1. Αλλάξτε σχέση μετάδοσης (ταχύτητα) στις 2000 με 2500 στροφές. Οι σύγχρονοι κινητήρες πετυχαίνουν την καλύτερη σχέση απόδοσης-οικονομίας σε αυτές τις στροφές
2. Οδηγείτε με σταθερή ταχύτητα, χρησιμοποιώντας τη μεγαλύτερη δυνατή σχέση μετάδοσης, χωρίς να ξεπερνάτε τις 3-3.500 στροφές. Απoφύγετε τα άσκοπα φρεναρίσματα ή αλλαγές ταχυτήτων.
3. Προβλέψτε τις συνθήκες κυκλοφορίας.
Όταν οδηγείτε, παρατηρείτε όσο πιο μακριά μπροστά μπορείτε ώστε να είστε σε θέση να προβλέπετε τις συνθήκες κυκλοφορίας γύρω σας και να ενεργείτε κατάλληλα και έγκαιρα
4. Επιβραδύνετε ομαλά. Πλησιάζοντας σε κόκκινο σηματοδότη, stop ή άλλα εμπόδια αφήστε έγκαιρα το γκάζι και συνεχίστε με την ταχύτητα, χωρίς να βάλετε "νεκρά" και σταματήστε το όχημα ομαλά.
5. Σβήστε τον κινητήρα σε σύντομες στάσεις (περισσότερο από 1 λεπτό). Σε μεγάλα μποτιλιαρίσματα, σε διαβάσεις τρένων ή σε άλλες συνθήκες που μας κρατούν ακινητοποιημένους για ένα εύλογο διάστημα (από 1 λεπτό και πάνω) καλό είναι να σβήνουμε τον κινητήρα. Εννοείται πως για να τον ξαναβάλουμε μπροστα δεν πατάμε καθόλου το γκάζι.
6.Ελέγχετε την πίεση των ελαστικών τουλάχιστον μια φορά τον μήνα.
Η σωστή πίεση ελαστικών βελτιώνει την οικονομία καυσίμου και την οδική ασφάλεια. Πίεση μικρότερη κατά 25% σημαίνει περίπου 2% περισσότερο καύσιμο.
7. Κάνετε σωστή και τακτική συντήρηση του οχήματος και ιδιαιτέρως των ελαστικών.
8. Aποφύγετε την μεταφορά περιττών φορτίων και χρήση σχαρών οροφής.
Κάθε πρόσθετο εξάρτημα που τοποθετείτε στο όχημα (αεροτομές, σχάρες, μπαγκαζιέρες οροφής, πρόσθετες μεγάλες κεραίες κλπ.) προκαλεί αύξηση της αεροδυναμικής αντίστασης και συνεπώς αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου.
9. Αποφύγετε τα άσκοπα ανοίγματα των παραθύρων και την τοποθέτηση αεροτομών. Για ταχύτητες άνω των 50χλμ η χρήση κλιματιστικού επιβαρύνει λιγότερο την κατανάλωση καυσίμου σε σχέση με τα ανοικτά παράθυρα και τις δυνάμεις που ενεργοποιούνται από αυτά.
10. Κάνετε συνετή χρήση του κλιματισμού.
Ο κλιματισμός να χρησιμοποιείται μόνο όταν είναι απαραίτητο και να μην ρυθμίζεται κάτω από τους 23 βαθμούς Κελσίου.
11. Στις ανηφόρες να κινείστε με τη μέγιστη δυνατή σχέση μετάδοσης και χρησιμοποιήστε σχεδόν όλο το γκάζι, στις κατηφόρες εκμεταλλευτείτε την ταχύτητα που αποκτά το όχημα χωρίς να χρησιμοποιείτε το γκάζι.
12. Οδήγηση σε στροφές: Επιβραδύνεται ομαλά πριν από τη στροφή, εάν είναι δυνατόν χωρίς τη χρήση φρένου.
Η επιτάχυνση και το βίαιο φρενάρισμα πριν από κάθε στροφή εκτός από την αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου είναι και επικίνδυνη.
Περισσότερα για όποιον ενδιαφέρεται στον δικτυακό τόπο
http://www.ecodriving.gr/