Προ Atmos πάντως, το DTS-MA είχε σχεδόν το μονοπώλιο (σε σχέση με το Dolby TrueHD).
Ναι, επειδή το DTS-HD MA είναι extension πάνω στο απλό DTS και όχι ξεχωριστό format (δηλαδή το DTS-HD MA είναι επιπλέον bits που συνοδεύουν το απλό DTS stream και όχι ξεχωριστό stream). Αυτό επιτρέπει στο δισκάκι με ένα και μοναδικό stream να καλύπτει και την απαίτηση του Blu-Ray ότι ένα τουλάχιστον track πρέπει να είναι AC3 ή DTS συν την "απαίτηση"* του μάρκετινγκ για lossless audio. Μια πολύ έξυπνη κίνηση της DTS που τις έδωσε κυριαρχία στον τομέα του lossless audio για δισκάκια Blu-Ray πριν έρθει το Atmos.
Αντιθέτως το TRUEHD δεν είναι extension πάνω στο AC3 αλλά εντελώς ξεχωριστό format, και άρα απαιτεί secondary stream σε AC3 για να καλυφθεί η απαίτηση του Blu-Ray ότι ένα τουλάχιστον track πρέπει να είναι AC3 ή DTS, πράγμα που αυξάνει το bitrate, Γι'αυτο το TRUEHD δεν το προτιμούσε σχεδόν κανείς πριν έρθει το Atmos.
Και ναι, λέω για "απαίτηση" και όχι απαίτηση του μάρκετινγκ για lossless audio γιατί δεν μπορούν να καταστρέφουν τον ήχο με watermarks τύπου CINAVIA σε μερικά δισκάκια και ταυτόχρονα να μας πουλάνε δήθεν lossless audio.
Επίσης ακόμα και καλά DTS-MA tracks (βλ. πχ ταινίες του Νόλαν) πατάνε κάτω την συντριπτική πλειοψηψία των Atmos tracks.
Αδιάφορο το τι κάνει ο κάθε σκηνοθέτης, και το DTS-HD MA και το TRUEHD είναι lossless οπότε για κάθε κανάλι σου δίνουν πίσω το LPCM stream που δόθηκε ως input στον encoder, αλλά το DTS-HD MA έχει τα πρακτικά πλεονεκτήματα που ανέφερα πιο πάνω.
Πάντα δεν ήταν extra το DTS; Δεν θυμάμαι κανένα μηχάνημα με σκέτο DTS. Θα ήταν ή Dolby σκέτο ή Dolby και DTS. Όπως και σήμερα δηλαδή.
Στο Blu-Ray το DTS και το AC3 (Dolby Digital) είναι και τα δυο υποχρεωτικά, δηλαδή κάθε Blu-Ray player οφείλει να μπορεί να τα αποκωδικοποιήσει και τα δυο. Οτιδήποτε άλλο (DTS-X, TRUEHD κλπ) απαιτεί την ύπαρξη ενός secondary stream σε ένα από τα υποχρεωτικά format (αλλιώς δεν θα είχε ήχο σε μερικά Blu-Ray players).
Στο DVD-Video είναι όπως τα λες, δηλ AC3 (Dolby Digital) υποχρεωτικό και το DTS αν υπάρχει απαιτεί την ύπαρξη ενός secondary stream ως AC3.
Tο DTS σαν track υπάρχει μόνο στα δισκάκια που και και αυτά σε λίγο θα αποτελούν σουβέρ.
Το DTS εξαφανίζεται σιγά-σιγά και από τα δισκάκια λόγω Atmos (που πλέον γίνεται απαραίτητο στοιχείο κάθε καλής παραγωγής, όπως έγινε το 5.1 κάποτε). Όπως λέω πιο πάνω η DTS στον τομέα του object-based audio όχι μόνο άργησε αλλά ακόμα και σήμερα δίνει μισή λύση (μόνο lossless για δισκάκια Blu-Ray αλλά όχι lossy για streaming και broadcasting).