Xαχα ναι Παναγιώτη περίπου όπως τα λες είναι στους γάμους.
Το πόσο καλή πραγματικά είναι θα φανεί στην πράξη. Σαν χαρακτηριστικά είναι έτη φωτός εμπρός στην κατηγορία τιμής της.
Προβληματίζομαι λίγο στο κατά πόσο θα καταφέρει η BM να βγάλει τον χαρακτήρα που μας έχει συνηθίσει από αυτόν τον σένσορα που λειτουργεί διαφορετικά. Και εξηγούμαι γι αυτούς που δεν έχουν ασχοληθεί.
Οι υπόλοιπες BM - τουλάχιστο οι pocket, micro, cinema, ursa mini - φορούν σένσορες που η συμπεριφορά τους είναι κάτι μεταξύ ccd και film. Ουσιαστικά έχουν ένα βέλτιστο iso στα 800 και μετά γίνεται push - pull από εκεί για το proress. Τα raw τους πρακτικά είναι όλα iso 800 και ανοίγουν στο davinci ανάλογα το iso που έχει στα metadata.
Επίσης έχουν ισχνό φίλτρο ir εξ ου και το τρομερό βαθύ κόκκινο που βγάζουν.
Η ευκρίνεια και η ζωντάνια τους σε καλό φως είναι αξιοσημείωτη. Ο θόρυβος που βγάζουν είναι σαν film grain, πολλοί τον αφήνουν ως έχει για χαρακτήρα αλλά και γιατί λειτουργεί ως dithering αν ανεβάσεις στο youtube.
Αποθορυβοποίηση δεν γίνεται νομίζω καθόλου και ποτέ in camera. Γι αυτό και το υποτιθέμενο φτωχό low light είναι ένας μύθος, ειδικά σε raw που κερδίζεις 1-2 στοπ σε DR στα χαμηλά. Μια χαρά έρχονται στο post, απλά η νύχτα είναι νύχτα αλλά με λεπτομέρεια και χαρακτήρα. Δεν είναι τυχαίο ότι η BM τις αναφέρει σαν digital film cameras. Γι αυτό και αν τραβήξεις σε film profile και εφαρμόσεις τα default luts της BM ουσιαστικά δίνουν και 1 στοπ πάνω. Δοκιμασμένη η pocket πλάι με Lumix G80, ίδιοι φακοι, ίδιο διάφραγμα, ιδιο shutter, iso 800 vs 1600, ίδια έκθεση μετά από εφαρμογή lut στην BM. proress LT vs AVCHD 1080. Πιο sharp με λιγότερο θόρυβο η Lumix, περισσότερη πληροφορία και καλύτερη διαβάθμιση τόνων η ΒΜ, πιο "φιλμάτη".
Όμως εδώ σταματούν τα καλό και ερχόμαστε στα προβλήματα.
H έκθεση τη μέρα είναι δύσκολη, το μέγιστο DR στα φωτεινά είναι στο iso 800. Άρα θες πολύ φιλτράρισμα με ND. Τα συνήθη ND όμως δεν κόβουν τις υπέρυθρες, οπότε φθάνουν στον σένσορα αναλογικά σε πολλαπλάσια ποσότητα, και λόγω ισχνού ir φίλτρου έχουμε το λεγόμενο ir polution. Σε κάποιες περιπτώσεις δεν είναι εμφανές, στις περισσότερες όμως είναι. Οπότε θες και ir cut φιλτρο πέρα από ND που είναι και ακριβά τα άτιμα. Τα καλά ξεκινούν πάνω από 100άρικο για μια μέση διάμετρο (62-67mm), για τα τετράγωνα για σύστημα Cokin πάμε στο 200άρι. Κάνεις δουλειά και με φθηνά αλλα χάνεις σε ευκρίνεια.
Επίσης υπό συνθήκες εμφανίζεται banding. Η αλήθεια είναι ότι σχεδόν πάντα έχεις banding, που μπορεί να διαφέρει από κομμάτι σε κομμάτι. Συνήθως είναι έντονο σε ακραίες συνθήκες που έτσι κι αλλιώς δεν θα τράβαγες. Υπάρχουν τρόποι μέσω software να το μειώσεις αν σε ένα πλάνο είναι ενοχλητικό.
Κι ερχόμαστε τώρα στην καινούρια. Από την GH5s φαίνεται ότι είναι εξαιρετικός. Ωστόσο έχει άλλα χαρακτηριστικά.
Εδώ φαίνεται η συμπεριφορά του από δελτίο της BM. Αν το σκεφτεί κανείς, η φιλοσοφία λειτουργίας δεν διαφέρει και πολύ από τους παλιούς της BM, απλά αντί για βελτιστοποίηση για 1 iso έχουμε για 2 διαφορετικά με 2 κυκλώματα. Εξέλιξη της ίδιας φιλοσοφίας είναι, βιντεάδικος σένσορας με λίγα mpixel. Όμως έχεις usable iso 200 τη μέρα, με μόλις 1 στοπ λιγότερο στα highlights από την... Alexa, όπως γράφει κάποιος στον σύνδεσμο, σε συνδιασμό με καλό low light.
Αυτό όμως δεν εξασφαλίζει καθόλου ότι ο χαρακτήρας της εικόνας θα είναι ίδιος. Έχω εμπιστοσύνη στην ΒΜ, όσο αφορά το χρώμα, αλλά μένει να δούμε δείγματα.
Ένα άλλο σημαντικό θέμα είναι το crop. Ναι μεν είναι 1.86 crop με τον multiaspect και εκ 1ης όψεως είναι καλύτερο. Οι υπάρχοντες χρήστες της pocket όμως έχουν επενδύσει διαφορετικά, βάσει της 1 ίντσας. Vintage super 16 φακοί, (μερικοί πανάκριβοι πχ angeniux), speedbooster 0.58 τα πετάς. Κροπ φακοί όπως ο sigma 18-35 ουσιαστικά αχρηστεύονται ή αλλάζουν χρήση. Ο τελευταίος δίχως booster είναι 34-65, και λογικά θα βινιετάρει με οποιοδήποτε speedbooster, σίγουρα με τον 0,64 και το πιθανότερο και με τους 0,71. Οι m43 φακοί ξαναγίνονται χρηστικοί σαν εστιακές, και λόγω επιπλέον χειριστηρίων (στην 1η pocket για να αλλάξεις διαφραγμα πατούσες + - σε 2 μπουτόν, πέταξε το πουλάκι....). Ωστόσο λίγοι έχουν καλή manual εστίαση, πχ mzuiko 12-40, 12-100. Δεν είναι τυχαίο ότι στην παρουσίαση στη μηχανή είχαν φορεμένο τον 1ο.
Kαι μετά πάμε σε φακούς FF, τους aps-c τους ξεχνάμε. Oi vintage manual φακοί των 35mm θα ξαναπάρουν... φωτια στο ebay, πλέον 24mm, 28mm και 35mm ακόμα και με booster 0,71 θα είναι πλέον ευρυγώνιοι. Ό'τι ισχύει γενικά για την GH5s.
Το απολύτως λογικό σετ φακών λοιπόν θα είναι ο 12-100 λόγω εύρους, καλής manual εστίασης, καλής σταθεροποίησης και εξαιρετικών οπτικών, ένας focal reducer ef - m43 έστω και κινέζικος, ένας απλός αντάπτορας ef-m43 και 3 vintage 24,35,50mm που θα είναι σαν έξι με η χωρίς focal reducer, για low light. Ελαφρύ setup και ικανότατο. Μαζί με την κάμερα λίγο πάνω από τα 2500 .
P.S. στο B&H 1η σε παραγγελίες από την 1η μέρα λέγεται....