Επειδή βλέπω ότι δεν έχουν γραφτεί πολλά πράγματα για τα πικάπ και το τι πρέπει να γνωρίζουμε, είπα να ξεκινήσω ένα thread με έναν "οδηγό", για το στήσιμο μιας αναλογικής πηγής.
Θα παρακαλούσα όσους κατέχουν το "σπορ", να διορθώνουν και να συμπληρώνουν κατά βούληση.
Πάμε λοιπόν:
Ίσως το μεγαλύτερο μειονέκτημα των αναλογικών, είναι ότι αποτελούνται από πολλά "κομμάτια" σαν συσκευές, τα οποία θα πρέπει να ταιριάξουν μεταξύ τους και να δώσουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Η μεγαλύτερη κατάρα, είναι οι συντονισμοί. Αν δεν έχει μελετηθεί προσεκτικά το ταίριασμα των επιμέρους κομματιών ενός αναλογικού συστήματος κι έχουμε συχνότητα συντονισμού μέσα στο ακουστό φάσμα ή κάτω από τα 6Hz, που αντιστοιχεί στις σκεβρώσεις των δίσκων, κλάφτα Χαράλαμπε.
Γι' αυτό και η ιδανική συχνότητα συντονισμού βραχίονα-κεφαλής είναι μεταξύ 8-12Hz.
Ένα ακόμα μειονέκτημα της αναλογικής πηγής, είναι οι κραδασμοί. Εδώ έρχεται ο ρόλος του πλατώ. Ένα καλό πλατώ, κάνει σωστή απορρόφηση και απόσβεση των κραδασμών. Αυτό φυσικά γίνεται με δυο τρόπους: απόσβεση μέσω μάζας και απόσβεση μέσω ανάρτησης.
Όσον αφορά την κεφαλή, θα πρέπει να επιλέξουμε τι είναι αυτό που θέλουμε. Είτε μια κεφαλή που μπορεί να διαβάζει το παραμικρό σ' ένα δίσκο, συμπεριλαμβανομένων σκόνης, γρατζουνιών κλπ, είτε κάποια που να συγχωρεί λάθη επιφανείας, αλλά να μη μας δίνει τη μέγιστη δυνατή πληροφορία από το αυλάκι.
Έπειτα, έχουμε και το phono stage. Αυτό το επιλέγουμε έτσι ώστε να συνεργάζεται αρμονικά με την κεφαλή, να "αλληλοκαλύπτονται" στα σημεία που μειονεκτούν και να μην επηρεάζεται από εξωγενείς παράγοντες ή να επηρεάζεται το λιγότερο δυνατό. Επειδή το phono έχει το ρόλο της ισχυροποίησης ενός πολύ ασθενούς σήματος, θα πρέπει να μην έχει κοντά του έντονα Η/Μ πεδία. Γι' αυτό και πολλά phono stages έχουν εξωτερική τροφοδοσία ή/και τροφοδοσία μπαταρίας.
Τέλος, μεγάλη προσοχή πρέπει να δωθεί στους εξωγενείς παράγοντες. Ακόμα και το ίδιο το μοτέρ ενός πικάπ μπορεί και να συντονίζει (ειδικά σε αθωράκιστες κεφαλές) και να δίνει ενοχλητικό θόρυβο (την έχω πάθει ο ίδιος). Γι' αυτό, προσοχή στο πού θα τοποθετηθεί ένα πλατώ.
Αυτά τα λίγα, αρχικά. Στα επόμενα ποστς θα αναφερθώ πιο αναλυτικά στα επιμέρους κομμάτια του αναλογικού συστήματος και θα κλείσω με οδηγίες για το στήσιμο ενός πλατώ.
Θα παρακαλούσα όσους κατέχουν το "σπορ", να διορθώνουν και να συμπληρώνουν κατά βούληση.
Πάμε λοιπόν:
Ίσως το μεγαλύτερο μειονέκτημα των αναλογικών, είναι ότι αποτελούνται από πολλά "κομμάτια" σαν συσκευές, τα οποία θα πρέπει να ταιριάξουν μεταξύ τους και να δώσουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Η μεγαλύτερη κατάρα, είναι οι συντονισμοί. Αν δεν έχει μελετηθεί προσεκτικά το ταίριασμα των επιμέρους κομματιών ενός αναλογικού συστήματος κι έχουμε συχνότητα συντονισμού μέσα στο ακουστό φάσμα ή κάτω από τα 6Hz, που αντιστοιχεί στις σκεβρώσεις των δίσκων, κλάφτα Χαράλαμπε.
Γι' αυτό και η ιδανική συχνότητα συντονισμού βραχίονα-κεφαλής είναι μεταξύ 8-12Hz.
Ένα ακόμα μειονέκτημα της αναλογικής πηγής, είναι οι κραδασμοί. Εδώ έρχεται ο ρόλος του πλατώ. Ένα καλό πλατώ, κάνει σωστή απορρόφηση και απόσβεση των κραδασμών. Αυτό φυσικά γίνεται με δυο τρόπους: απόσβεση μέσω μάζας και απόσβεση μέσω ανάρτησης.
Όσον αφορά την κεφαλή, θα πρέπει να επιλέξουμε τι είναι αυτό που θέλουμε. Είτε μια κεφαλή που μπορεί να διαβάζει το παραμικρό σ' ένα δίσκο, συμπεριλαμβανομένων σκόνης, γρατζουνιών κλπ, είτε κάποια που να συγχωρεί λάθη επιφανείας, αλλά να μη μας δίνει τη μέγιστη δυνατή πληροφορία από το αυλάκι.
Έπειτα, έχουμε και το phono stage. Αυτό το επιλέγουμε έτσι ώστε να συνεργάζεται αρμονικά με την κεφαλή, να "αλληλοκαλύπτονται" στα σημεία που μειονεκτούν και να μην επηρεάζεται από εξωγενείς παράγοντες ή να επηρεάζεται το λιγότερο δυνατό. Επειδή το phono έχει το ρόλο της ισχυροποίησης ενός πολύ ασθενούς σήματος, θα πρέπει να μην έχει κοντά του έντονα Η/Μ πεδία. Γι' αυτό και πολλά phono stages έχουν εξωτερική τροφοδοσία ή/και τροφοδοσία μπαταρίας.
Τέλος, μεγάλη προσοχή πρέπει να δωθεί στους εξωγενείς παράγοντες. Ακόμα και το ίδιο το μοτέρ ενός πικάπ μπορεί και να συντονίζει (ειδικά σε αθωράκιστες κεφαλές) και να δίνει ενοχλητικό θόρυβο (την έχω πάθει ο ίδιος). Γι' αυτό, προσοχή στο πού θα τοποθετηθεί ένα πλατώ.
Αυτά τα λίγα, αρχικά. Στα επόμενα ποστς θα αναφερθώ πιο αναλυτικά στα επιμέρους κομμάτια του αναλογικού συστήματος και θα κλείσω με οδηγίες για το στήσιμο ενός πλατώ.
Last edited: