Οδηγία 2006/114/ΕΚ
Η εν λόγω οδηγία καταργεί και κωδικοποιεί (δηλαδή ενοποιεί) την οδηγία 84/450/ΕΟΚ και όλες τις τροποποιήσεις της σε μια ενιαία νομική πράξη.
Η οδηγία αυτή αποσκοπεί στο να επιτρέψει τον έλεγχο της παραπλανητικής διαφήμισης προς όφελος των καταναλωτών, των ανταγωνιστών και γενικά του κοινού. Πέραν τούτου, ορίζει τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες είναι νόμιμη η συγκριτική διαφήμιση.
Ως παραπλανητική διαφήμιση νοείται η διαφήμιση που, δυνητικά ή πραγματικά, παραπλανά ή επηρεάζει την κρίση του καταναλωτή ή που, για τους λόγους αυτούς, βλάπτει έναν ανταγωνιστή.
Για τον καθορισμό του παραπλανητικού χαρακτήρα μιας διαφήμισης λαμβάνονται υπόψη:
τα χαρακτηριστικά των αγαθών ή των υπηρεσιών,
η τιμή τους,
οι όροι προμήθειας του αγαθού ή της παροχής υπηρεσιών,
η ιδιότητα, τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα και τα δικαιώματα του διαφημιζομένου.
Η συγκριτική διαφήμιση ορίζεται ως κάθε διαφήμιση που κατονομάζει ρητά ή υπονοεί έναν ανταγωνιστή ή τα αγαθά και τις υπηρεσίες που προσφέρονται από έναν ανταγωνιστή.
Η συγκριτική διαφήμιση επιτρέπεται εφόσον πληροί τις εξής προϋποθέσεις:
δεν είναι παραπλανητική,
συγκρίνει αγαθά ή υπηρεσίες που ανταποκρίνονται στις ίδιες ανάγκες ή έχουν τους ίδιους στόχους,
συγκρίνει κατά τρόπο αντικειμενικό χαρακτηριστικά που είναι ουσιώδη, συναφή, επαληθεύσιμα και αντιπροσωπευτικά των εν λόγω αγαθών ή υπηρεσιών, στα οποία μπορεί να συμπεριλαμβάνεται και η τιμή,
δεν δημιουργεί στην αγορά σύγχυση μεταξύ του διαφημιζόμενου και ενός ανταγωνιστή,
δεν έχει ως συνέπεια τη δυσφήμιση ή την υποτίμηση των σημάτων, των εμπορικών επωνυμιών ή άλλων διακριτικών σημείων ενός ανταγωνιστή,
για προϊόντα με ονομασία προέλευσης, αφορά προϊόντα με την ίδια ονομασία προέλευσης,
δεν επωφελείται αθέμιτα από τη φήμη σήματος ή άλλων διακριτικών σημείων ενός ανταγωνιστή,
δεν παρουσιάζει ένα αγαθό ή μια υπηρεσία ως απομίμηση ή αντίγραφο αγαθού ή υπηρεσίας που φέρουν σήμα κατατεθέν ή εμπορική επωνυμία.
Με λίγα λόγια, έχει δικαίωμα ένας αντιπρόσωπος να αρνηθεί το service ενός προϊόντος όταν αποδείξει ότι δεν ήταν εισαγωγή δική του, ώστε να φέρει ευθύνη γι’ αυτή ως κατασκευαστής, μεταποιητής (όπως ορίζονται μέσω της οδηγίας του 94).
Βάση αυτής της οδηγίας και σε συνδυασμό της οδηγίας του 94 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, θεωρείται συνύπευθος ο πωλητής του προϊόντος και η πώληση του προϊόντος ορίζεται ως συγκριτική διαφήμιση από τη στιγμή που ο πωλητής χρησιμοποιεί το ίδιο εμπορικό σήμα για να εκμεταλλευτεί μεταγενέστερα τις υπηρεσίες ανταγωνιστή του ιδίου εμπορικού σήματος.
Άβυσσος…
Τέλος, ενώ η Ε.Ε. αναφέρει δύο χρόνια εγγύηση για όλα τα προϊόντα που έχουν πωληθεί στην Ευρώπη… η Ελλάδα δεν έχει εναρμονιστεί και ισχύει η εγγύηση που τυχόν δίνει ο αντιπρόσωπος… ένα μήνα, δύο μήνες, ένα χρόνο?...
Καλή Ανάσταση, καλό Πάσχα με υγεία για όλους.