Οut To Lunch!

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,733
πετρουπολη
Out to Lunch! - Eric Dolphy (1964)

covermb.jpg


Παλευω ωρα τωρα να βρω μια εισαγωγη.Δεν μπορω.Θα μπω κατ'ευθειαν στο ψητο οπως με αρπαξε κι αυτος ο δισκος και με κολλησε απο τις πρωτες νοτες.
Εμεινα να τον παρακολουθω σα χανος απο την αρχη ως το τελος.Σαν να παρακολουθουσα μια ταινια που δεν ηξερα μεχρι το τελος που θα με παει.Ενα απροβλεπτο θριλλερ χωρις ομως την αγωνια του τι θα γινει,αλλα να μην τελειωσει.Ενα δαιδαλωδες σεναριο με δυο πρωταγωνιστες και τρεις δευτερους,που ομως κλεβουν την παρασταση,σε παει και σε φερνει και σε παρασυρει.
Η τζαζ του αυτοσχεδιασμου,το avant garde,ειναι εδω σε ολο του το μεγαλειο.Αφηρημενη και ομως τοσο focused,ατονικη πολλες φορες και ομως εκπληκτικα λυρικη.
Ο ηχος της πολης,ο θορυβος απο τη μια και απο την αλλη ηχοχρωματα τοσο πλουσια και μελωδικα που σε μπουκωνουν.Συναισθημα στο θορυβο?Αμε....
Αν και ο δισκος φερει το ονομα του Eric Dolphy προκειται για κολλεκτιβα μουσικων και οχι για one man show.O Dolphy θητευσε για χρονια σαν βασικος σαξοφωνιστας στην μπαντα του μεγαλου Charles Mingus και εκει εμαθε τις αρετες του συλλογικου αυτοσχεδιασμου.Και αυτο ακριβως ειναι αυτος ο δισκος.Μια αποθεωση του συλλογικου,η ομαδα πανω απο το ατομο.Διπλα του βρισκονται μεγαλοι παιχτες.Πανω απ'ολους (σαν ονομα οχι σαν αξια) ο Freddie Hubbard μια απο τις μεγαλυτερες τρομπετες της τζαζ.Μαζι κανουν ενα διδυμο που θυμιζει πρωταγωνιστες σε αστικο θριλλερ.Σαν ο ενας να κυνηγαει τον αλλον στους δρομους της πολης και μετα σε ενα λαβυρινθο απο κτιρια,ενα αεναο παιχνιδι γατας και ποντικιου(ή σαξοφωνου και τρομπετας αν προτιματε),μονο που δεν ξερεις ποιος ειναι η γατα και ποιος το ποντικι.Οταν κρυβεται ο ενας αρχιζει ο αλλος και τουμπαλιν.Και οταν συναντιουνται ξεσπα ενα πιστολιδι ηχων που σε καθηλωνει.
Την ατμοσφαιρα αυτου του κυνηγητου την φτιαχνουν ενας βιμπραφωνιστας ο Bobby Hutcherson.O Dolphy προτιμησε το βιμπραφωνο απο το πιανο.Και συγκεκριμενα το βιμπραφωνο του Hutcherson.O ιδιος λεει στις σημειωσεις του δισκου οτι σε αντιθεση με το πιανο που νιωθεις οτι σου ασκει ελεγχο,τα vibe του Βοbby ακουγονται απελευθερωτικα.Νοτες που χτυπανε σαν βροχη στις λαμαρινες και συνεχιζουν να αντηχουν στον αερα,δινουν ρυθμο και υπεροχα μοτιβα,δινοντας στα πνευστα εναν καμβα για δημιουργια.
Στο μπασο ο Richard Davis ειναι rythm master.Οταν ολοι σολαρουν ακαταπαυστα αυτος ειναι το σημειο αναφορας.Αυτος ευθυνεται για τις αμετρητες αλλαγες στο ρυθμο με το βαρυ πιτσικατο του,οντας ο κρυφος οδηγος που δειχνει το δρομο στους υπολοιπους.
Και οταν παιζει με δοξαρι το αποτελεσμα ειναι ακριβως αυτο που λεει και ο τιτλος του συγκεκριμενου κομματιου:Something Sweet,Something Tender.Τιποτα περισσοτερο,τιποτα λιγοτερο.
Οσο για τον ντραμμερ Anthony Williams ολα τα λεει ο Ερρικος:"Tony doesn't play time he plays pulse".Κανονικος μετρονομος και μολις ειχε κλεισει τα δεκαοχτω....
Το Out to Lunch ηταν ο δευτερος προσωπικος δισκος του Eric Dolphy και ο πρωτος στη Blue Note.Εμενε να ειναι και ο τελευταιος.Αμεσως μετα την κυκλοφορια του δισκου θα φυγει με τον Μινγκους για περιοδεια στην Ευρωπη.Θα πεθανει μετα απο λιγο καιρο απο μια κριση διαβητη(ο ιδιος δεν ηξερε οτι ειχε) που θα τον αφησει σε κωμα.Ηταν 36 χρονων και παρ'ολα αυτα η κληρονομια που θα αφησει στη τζαζ θα ειναι τεραστια.
Ο Κολτρειν θα πει οτι γνωριζοντας τον Dolphy "η ζωη μου εγινε πολυ καλυτερη.Οτι και να πω θα ειναι λιγο".
Αυτα για εναν απο τους μεγαλυτερους σαξοφωνιστες,φλαουτιστες και κλαρινετιστες που γνωρισε η τζαζ.

- Freddie Hubbard (trumpet)

- Eric Dolphy (alto sax,flute & bass clarinet)

- Bobby Hutcherson (vibes)

- Richard Davis (bass)

- Anthony Williams (drums)


Πηγες wiki,Lp's Inner notes και εδω http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=56124
 
Last edited:
17 June 2006
14,350
Aδιαφιλονίκητα μέσα στα 50 καλύτερα άαλμπουμ από καταβολής του ιδιώματος. Ο Dolphy είναι ανάμεσα σ αυτούς που αμφισβητούν το ρητό 'Ουδείς Αναντικατάστατος'. Αν είχε ζήσει λίγα χρόνια ακόμη, η πορεία της σύγχρονης τζάζ θα ήταν διαφορετική.
Το Out To Lunch, μαζί με το Point Of Departure του Andrew Hill είναι κατά τη γνώμη μου οι 2 πιο σημαντικές τζαζ κυκλοφορίες του 1964, μιάς εποχής που έρχονταν τα πάνω κάτω.
 
10 July 2006
5,257
Θεσσαλονίκη
Ακούγεται μονορούφι και δεν θα φέρει δυσκολία ακόμη και στους πλέον ανίδεους. Τα έχει όλα σαν ζυγίσμένη πτήση σε ίσες δόσεις, χρώμα, ρυθμό, ερωτισμό, απογευματινή σιέστα έπειτα από ένα κυνήγι. Δεν θα το βρείτε πουθενά στριφνό και μπορείται να τον ακούτε ακόμη και δίχως να σκύψετε επάνω του, ακόμη και πλένοντας πιάτα στην κουζίνα.
 

petros_m

Supreme Member
18 June 2006
8,210
Αλιμος
Πολυ καλο αλμπουμ. Εχουμε συζητησει πολλες φορες γι'αυτο.

υ.γ. Οπωσδήποτε και το Α love supreme, Kωστα
 
17 June 2006
14,350
Re: Απάντηση: Οut To Lunch!

Οπωσδήποτε και το Α love supreme, Kωστα

sorry αλλά ποτέ δεν το θεώρησα πρώτης γραμμής όσον αφορά τη δισκογραφία του Coltrane. Πιστεύω πως είναι ίσως το πιο προσβάσιμο. Εχει όμως κάνει άλλα, πολύ καλύτερα και απείρως πιο ground-breaking.
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Ακούγεται μονορούφι και δεν θα φέρει δυσκολία ακόμη και στους πλέον ανίδεους. Τα έχει όλα σαν ζυγίσμένη πτήση σε ίσες δόσεις, χρώμα, ρυθμό, ερωτισμό, απογευματινή σιέστα έπειτα από ένα κυνήγι. Δεν θα το βρείτε πουθενά στριφνό και μπορείται να τον ακούτε ακόμη και δίχως να σκύψετε επάνω του, ακόμη και πλένοντας πιάτα στην κουζίνα.

ε όχι και δεν θα φέρει δυσκολία και στους πλέον ανίδεους . Από τους δίσκους που με δυσκόλεψαν εδώ και πολλά χρόνια . Τελικά κατάφερε να με κάνει να αναγνωρίσω το σημαντικό της παρέμβασης του στην τζαζ , ποτέ όμως δεν θα γίνει αγαπημένος . Η σχέση μας θα παραμείνει διανοητική.
 

petros_m

Supreme Member
18 June 2006
8,210
Αλιμος
Απάντηση: Re: Απάντηση: Οut To Lunch!

Εχει όμως κάνει άλλα, πολύ καλύτερα και απείρως πιο ground-breaking.

Ο Coltrane εννοεις ή το 1964? Για τον Coltrane συμφωνω. Αν εννοεις το 1964 ομως, δεν εχω αποψη μιας και δεν εχω αρκετη γνωση της τζαζ δισκογραφιας εκεινης της εποχης. Παντως, σιγουρα αποτελει οροσημο για την εποχη.
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Απάντηση: Re: Απάντηση: Οut To Lunch!

sorry αλλά ποτέ δεν το θεώρησα πρώτης γραμμής όσον αφορά τη δισκογραφία του Coltrane. Πιστεύω πως είναι ίσως το πιο προσβάσιμο. Εχει όμως κάνει άλλα, πολύ καλύτερα και απείρως πιο ground-breaking.

Η κορωνίδα της δημιουργικής πορείας του Coltrane υπό την έννοια ότι επιτυγχάνει το Απόλυτο : Είναι και ground breaking και αφορά όλους τους ακροατές . Συνδυάζει το εξαιρετικά υψηλό επίπεδο με την προσβασιμότητα . Μερικοί από τους μετέπειτα δίσκους του ήταν groundbreaking αλλά αφορούσαν κυρίως τον ίδιο.
 
10 July 2006
5,257
Θεσσαλονίκη
ε όχι και δεν θα φέρει δυσκολία και στους πλέον ανίδεους . Από τους δίσκους που με δυσκόλεψαν εδώ και πολλά χρόνια . Τελικά κατάφερε να με κάνει να αναγνωρίσω το σημαντικό της παρέμβασης του στην τζαζ , ποτέ όμως δεν θα γίνει αγαπημένος . Η σχέση μας θα παραμείνει διανοητική.

Δημήτρη μου, έγραψα:
δεν θα φέρει δυσκολία ακόμη και στους πλέον ανίδεους

Φυσικά και είναι πολύ σημαντικό άλμπουμ γιά την επέμβασή του στο καθιερομένο. Αυτή η επέμβαση όμως γίνεται με τρόπο τόσο πλάγιο, σχεδόν υποδόρια.

Τώρα θυμήθηκα το Panthalassa, που αρέσει σε'σένα και τον Κώστα, που έλεγες πως λειτουργεί σε δύο επίπεδα (Άσχετα αν εγώ δεν μπόρεσα να διακρίνω ποτέ το δεύτερο -το βαθύτερο).
Αυτό περίπου εννοώ
 
Last edited:

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Δήτρη μου, έγραψα:
δεν θα φέρει δυσκολία ακόμη και στους πλέον ανίδεους

Φυσικά και είναι πολύ σημαντικό άλμπουμ γιά την επέμβασή του στο καθιερομένο. Αυτή η επέμβαση όμως γίνεται με τρόπο τόσο πλάγιο, σχεδόν υποδόρια.

Τώρα θυμήθηκα το Panthalassa, που αρέσει σε'σένα και τον Κώστα, που έλεγες πως λειτουργεί σε δύο επίπεδα (Άσχετα αν εγώ δεν μπόρεσα να διακρίνω ποτέ το δεύτερο -το βαθύτερο).
Αυτό περίπου εννοώ

Νομίζω μόνο στον Κώστα αρέσει. Εγώ το θεωρώ μία από τις πιό αδιάφορες δουλειές του Laswell. Ούτε καν διαφορά με το πρωτότυπο δεν μπορώ να ακούσω αν δεν τα βάλω δίπλα δίπλα ( που δεν το κάνω ) .

Κατά τα άλλα , δεν ξέρω που κατατάσσεις τον εαυτό σου . Ούτε εγώ εμένα , αλλά αν ως ανίδεο θεωρείς αυτόν που μόλις αγόρασε τον πρωτο τζαζ δίσκο του και έτυχε να είναι το out to Lunch και δεν τον δυσκόλεψε , τι να πω ; Long Live ανίδεοι !!!!!!!
 
17 June 2006
14,350
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Οut To Lunch!

Μερικοί από τους μετέπειτα δίσκους του ήταν groundbreaking αλλά αφορούσαν κυρίως τον ίδιο.

Ε όχι μόνο τον ίδιο. Να μου πείς ότι ήταν πολύ μπροστά απο την εποχή τους, να το καταλάβω. Αλλά ο Coltrane έδωσε στους επερχόμενους κάτι να ασχολούνται για πολλά πολλά χρόνια. Μπορώ να τον παρομοιάσω μόνο με τυφώνα. Αν ακούσει κάποιος προσεχτικά πως παιζόταν το σαξόφωνο πριν απ αυτόν και πως παιζόταν μετά, θα καταλάβει. Big Bang. Και εγένετο Φώς - εντάξει...όχι απαραίτητα 'Φώς' αλλά μια κοσμογονική αλλαγή στο πως αντιλαμβανόταν ό κόσμος το saxophone playing. Και το A Love Supreme είναι, κατά τη γνώμη μου, όχι τόσο φορέας αυτής της αλλαγής όσο, μάλλον, μια έκθεση πεπραγμένων μέχρι τότε. Και το Impressions αλλά και τα 2 Live At The Village Vanguard ήταν ανώτερα. Και το καλούπι θρυμματίζεται με το Ascension: εδώ Ναι - μιλάμε πια για ένα πάρα πολύ Δύσκολο άλμπουμ. Δεν είναι Μουσική πια. Είναι μάλλον ...Force of Nature.
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Οut To Lunch!

Ε όχι μόνο τον ίδιο. Να μου πείς ότι ήταν πολύ μπροστά απο την εποχή τους, να το καταλάβω. Αλλά ο Coltrane έδωσε στους επερχόμενους κάτι να ασχολούνται για πολλά πολλά χρόνια. Μπορώ να τον παρομοιάσω μόνο με τυφώνα. Αν ακούσει κάποιος προσεχτικά πως παιζόταν το σαξόφωνο πριν απ αυτόν και πως παιζόταν μετά, θα καταλάβει. Big Bang. Και εγένετο Φώς - εντάξει...όχι απαραίτητα 'Φώς' αλλά μια κοσμογονική αλλαγή στο πως αντιλαμβανόταν ό κόσμος το saxophone playing. Και το A Love Supreme είναι, κατά τη γνώμη μου, όχι τόσο φορέας αυτής της αλλαγής όσο, μάλλον, μια έκθεση πεπραγμένων μέχρι τότε. Και το Impressions αλλά και τα 2 Live At The Village Vanguard ήταν ανώτερα. Και το καλούπι θρυμματίζεται με το Ascension: εδώ Ναι - μιλάμε πια για ένα πάρα πολύ Δύσκολο άλμπουμ. Δεν είναι Μουσική πια. Είναι μάλλον ...Force of Nature.

οταν λέω ότι αφορούν κυρίως τον ίδιο , εννοώ ότι αφορούν την δική του εξέλιξη ως σαξοφωνίστα . Το A love Supreme δεν είναι επιτομή των όσων προηγήθησαν αλλά η αρχή των όσων επρόκειτο να έρθουν . Δεν παύει όμως να είναι το σημαντικότερο , κατ' εμέ, διότι κατάφερε να διατηρήσει την επαφή του με το ακροατήριο , χωρίς να το αποξενώσει.

Δεν είμαι μελετητής της μουσικής τζαζ , άρα δεν αισθάνομαι υποχρεωμένος να ακούσω αυτό που με αποξενώνει , γιατί , ενδεχομένως , είναι σημαντικό . Και οτιδήποτε έχει κυκλοφορήσει μετά το A love Supreme μπορεί να είναι σημαντικό , διαφεύγει όμως τόσο του γνωστικού μου πεδίου όσο και της αντίληψης που έχω για το τι εξυπηρετεί η μουσική . Ως απλός ακροατής λοιπόν , που θέλω και να αντλώ ευχαρίστηση από αυτό που ακούω , δεν....
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Κι όπως λέει κι ο Scaruffi εδώ

"It was the prelude to Coltrane's masterpiece, and perhaps the masterpiece of the entire history of jazz music: A Love Supreme (december 1964). Coltrane, Tyner, Garrison and Jones concocted a multi-ethnic stew (African nationalism, Indian spirituality, western rationality) cast in the format of a four-movement mass"
 

caerbannog

Established Member
7 May 2008
290
To Out to Lunch είναι δίσκος για το ερημονήσι. Και έχει αυτό ακριβώς για το οποίο ερίζετε περί τον Coltrane:Είναι γοητευτικό, παραπλανητικά προσβάσιμο, σε καλεί στην ακρόαση. Ταυτόχρονα είναι νεωτερικό, ριζοσπαστικό και πάντοτε ανοιχτό σε περαιτέρω εξερεύνηση.Οι πλανήτες μπήκαν στη σειρά τότε που γράφτηκε...
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,733
πετρουπολη
Απάντηση: Re: Οut To Lunch!

To Out to Lunch είναι δίσκος για το ερημονήσι. Και έχει αυτό ακριβώς για το οποίο ερίζετε περί τον Coltrane:Είναι γοητευτικό, παραπλανητικά προσβάσιμο, σε καλεί στην ακρόαση. Ταυτόχρονα είναι νεωτερικό, ριζοσπαστικό και πάντοτε ανοιχτό σε περαιτέρω εξερεύνηση.Οι πλανήτες μπήκαν στη σειρά τότε που γράφτηκε...

συμφωνω απολυτα αδερφε....

και επειδη χτες δεν προλαβα το edit ας βαλω και μια φωτογραφια του Dolphy

EricDolphyDolphyOuttoLunchimagepho.jpg