Film types and iso speeds

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Ένα thread που λείπει στην ενότητα των tutorials (εκτος αν υπάρχει και δεν το βρήκα...:nounder:) είναι ένα για το διαφορετικά φίλμ. Διαβάζω σε διάφορα post να αναφέρονται αρνητικά και θετικά φίλμ και τα χαρακτιριστικά του καθενος. Κυκλοφορούν διάφορα φίλμ στην αγορά και σίγουρα το καθένα είναι καλύτερο σε κάπιους τομείς ενώ σε άλλους υστερούν.
Το μονο παραδειγμα που μπορώ να αναφέρω και διάβασα σε ένα άλλο thread (για τον Ian Cameron) είναι για το velvia που ενώ δίνει υπέροχα χρώματα για τοπία δεν μπορείς να πάρεις πορτετα με αυτό.

Και μία απλή αναφορά στα ISO. Πότε χρησιμοποιούμε iso50 πχ και πότε iso400.
Ποιό είναι καλύτερο για σπόρ κτλ...
 

Ηλίας Σ.

AVClub Enthusiast
13 October 2006
1,251
ISO50 θα δώσει πολύ καλή λεπτομέρεια έχοντας πολύ μικρό κόκκο. Φυσικά σε περιορίζει γιατί θέλει μεγαλύτερο χρόνο έκθεσης, "είναι πιο αναίσθητο."
Αν χρειάζεσαι κάτι πιο ευαίσθητο κατάλληλο να καταγράψει σκηνές με γρήγορη κίνηση περνάς σε περισσότερα ISO που θα σου επιτρέψουν ευκολότερα και μεγαλύτερες ταχύτητες κλείστρου. Φυσικά ο κόκκος μεγαλώνει ανάλογα.
Και συνεπαγωγή των προηγουμένων είναι ότι αν έχουμε αρκετό φως μας καλύπτει και αργό φίλμ ISO 50-100 κλπ. Αν το φως είναι λίγο θέλουμε πιο ευαίσθητο 400-800 και άνω.

Δεν ξέρω πια τι γίνεται από αρνητικά και slides. Διάφορα έχουν καταργηθεί, άλλα έχουν διαφοροποιηθεί, άλλα είναι δύσκολα και τα κακο-εμφανίζουν εργαστήρια με λάθος χημικά κλπ. Θα πρότεινα ξεκίνα με κάτι απλό και κλασσικό στα 100-200 ISO και στην πορεία θα δεις τι θα χρειαστείς διαφορετικό. Φοβάμαι ότι μεγαλύτερες διαφορές θα δεις απ' τα διαφορετικά εργαστήρια εμφάνισης και εκτύπωσης, απ' ότι απ' τα ίδια τα φιλμ...

Φυσικά οι φίλοι που χρησιμοποιούν ακόμα φιλμ μπορούν να σε πληροφορήσουν πολύ καλύτερα.
 
Last edited:

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
Για τις "ταχύτητες" των φιλμ και των αισθητήτων (iso) υπάρχει κάπου ένα θέμα. Για κάθε διπλασιασμό της ταχύτητας έχουμε διαφορά 1 στοπ. Έτσι iso50 - iso100 = 1 στοπ, iso100-iso200 = 1 στοπ κ.ο.κ.
Δηλαδή το iso 50 έχει διαφορά 3 στοπ από το iso400 (8πλασιασμός της ταχύτητας).

Αν δεν τα κατέχεις ήδη, ρίξε μια ματιά και εδώ, έχει συζητηθεί.
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Για τα στόπ και το όλο θέμα της έκθεσης έχω μια ιδέα απο ψηφιακά και γενικά την θεωρία την έχω διαβάσει καλά. Το θέμα είναι να προσαρμόσω αυτά που ξέρω στο φίλμ. Αμφιβάλω αν τα πρώτα rolls θα έχουν πάνω απο δύο καλές φώτο αλλα δοξα το θεο έξυπνο παιδί είμαι θα μάθω... χεχε

Όσον αναφορα στον τύπο. Διαβάζω γενικά να πάω σε θετικό φίλμ και όχι σε αρνητικό. Σε fujicolor φαντάζομαι?

Εργαστήρι θα φροντίσωνα βρώ κάπιον καλό (άκουσα οτι ο κογχυλάκης κάνει πολύ καλλες εκτυπώσεις) ειδικά μόλις αρχίσω να πιστέυω οτι αυτά που παίρνω αξίζουν εκτύπωσης...
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Τα θετικά είναι τα σλάιντς. Αν θέλεις απλώς να πάρεις εκτυπώσεις άστα. Πάρε αρνητικά.

Τα θετικά τώρα. Έχω μεγαλύτερη εμπειρία από τα Fuji σε σχέση με τα Kodak και τα Ilford.

Το καλύτερο φιλμ για τοπία είναι το fuji velvia 50. Υπάρχει επίσης το velvia 100f αλλά δεν έχει τα μοναδικά χαρακτηριστικά του 50αριού.

Αν δεν θέλεις τόσο κορεσμένα χρώματα, αλλά κάτι πιο ουδέτερο, παίρνεις provia 100. Αν θέλεις περισσότερη ταχύτητα τότε provia 400. Φυσικά είναι ακριβά σλάιντς, περίπου 8 ευρώ το κομμάτι. Αν θέλεις κάτι πιο φθηνό τότε fuji sensia 100/400. Εγώ τα έπαιρνα 3 ευρώ, αλλά δεν ξέρω αν αξίζουν πλέον...

Από τα αρνητικά της fuji αξίζει το reala, που είναι πολύ ουδέτερο, κατάλληλο για πορτρέτα.

Από τα kodak έχω δοκιμάσει το kodak elitechrome που είναι φθηνό σλάιντ με τονισμένα χρώματα. Πολύ καλές εντυπώσεις, αλλά όχι ίδια χρώματα με εκείνα των fuji.

Τα έγχρωμα αρνητικά kodak (gold, royal) άστα. Εγώ χρησιμοποιιώ από τα ασπρόμαυρα τα kodak t-max 100/400 που είναι κρεμώδη φιλμ, και όχι χοντρόκοκκα.

Για εμφανίσεις εγώ δίνω τα έγχρωμα στο Ρεπέλα. Τα ασπρόμαυρα στην Αγίου Δημητρίου απέναντι από το τουρκικό προξενείο, που ήταν η αντιπροσωπεία της MAMIYA.
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Εβγαλα ένα φιλμάκι Kodak Tmax 400iso που το παρέλαβα προχθές.
Κατάρχην να πώ οτι δέν περίμενα τόσο πολύ κόκκο. Όχι οτι δεν μου αρέσει δλδ αλλά σε σχέση με ένα ilford που είχα τραβήξει τον χειμώνα καμία σχέση.
Kodak
2945181388_382577d369.jpg


Ilford
2486639998_0d8059bd8f.jpg


Πολύ μεγάλη διαφορά! Γενικά υπάρχει καμία λίστα με τον κόκκο που έχει κάθε φίλμ ώστε να διαλέγουμε κάθε φορά?

Μετά έχω να ρωτήσω το εξής. Πάνω στα αρνητικά παρατηρησα ένω σωρό "ατέλειες", μικροζημιες. Σημάδια που έπρεπε να τα διορθώσω στο Photoshop μετα. Αυτά είναι ορατά στην παρακάτω που είναι η original της παραπανω. Αυτά είναι δικιά μου ευθύνη ή του εργαστηρίου? Έκανα εγώ κάτι λάθος στην φόρτωση πχ του φίλμ ή το καταστρέψαν στην εμφάνιση? Ή μήπως είναι φυσικό να εμφανίζονται τέτοια?
Το λέω γιατί έντάσεται σε μία σειρα μικροπαραπόνων που έχω απο το μαγαζί που τα εμφανίζω και σκέφτομαι να το αλλάξω και άν είναι δικια τους ευθύνη θα είναι και το τελευταίο που δίνω εκεί...

2944301917_a4b8d08071_b.jpg


Υποόψην σε άλλες είναι πιό έντονα!
 

Billy the Kid

Moderator
Staff member
28 April 2007
14,818
Αθήνα με απόσπαση.
Μεγάλη συζήτηση ανοίγεις Αλέξη!
Το Τ-ΜΑΧ είναι εξαιρετικό φίλμ και τέτοιες ατέλειες δεν δικαιολογούνται. Τα περισσότερα εργαστήρια που εμφανίζουν Α/Μ χρησιμοποιούν εμφανιστές γενικής χρήσεως όπως Kodak D-76, Xtol και Ilford ID11 γι αυτό δεν αξιοποιούνται οι δυνατότητες των συγκεκριμένων φίλμς τεχνολογίας Τgrain.To ΤMAX απαιτεί στην κυριολεξία είτε τον "δικό του" εμφανιστή T-Max Developer ή τον καταπληκτικό Edwal FG-7 της εταιρείας Falcon.
Όσο για τα σημάδια που βλέπω πολλές μπορεί να είναι οι αιτίες.
Μπορεί να μήν χρησιμοποιήθηκε Photo-flo (υγρό μείωσης της επιφανειακής τάσεως) μετά το πλύσιμο ή μπορεί να στέγνωσε σε σκονισμένο περιβάλλον.
Συνήθως με ένα μαλακό πανάκι σαν αυτά που καθαρίζουμε τους φακούς και με πολύ προσεκτικές και απαλές κινήσεις καθαρίζει, εκτός και άν η σκόνη είναι κολλημένη στην πλευρά της εμουλσιόν.
Κατά τη γνώμη μου δεν φταίς εσύ γι αυτό!
 

Ηλίας Σ.

AVClub Enthusiast
13 October 2006
1,251
Τα σημάδια πάνω στο φιλμ είναι συνήθως απλή σκόνη. Τα καλά φιλμ σκάνερ χρησιμοποιούν έξτρα υπέρυθρο κανάλι ώστε να αναγνωρίζουν που είναι η σκόνη και να την αφαιρούν με τον δικό τους αλγόριθμο. Συνήθως αρκετά πιο αργή η διαδικασία κατά το σκανάρισμα με noise reduction απ' όσο θυμάμαι , και συχνά χάνεται και λεπτομέρεια ανάλλογα μα το μοντέλο. Κάποια επαγγελματικά σκάνερ σκανάρουν το φιλμ μέσα σε ειδικό λάδι παρακάμπτοντας διάφορα τέτοια προβλήματα, αλλά προφανώς το κόστος γίνεται απαγορευτικό για ερασιτεχνική χρήση.
Θα συζητούσα το πρόβλημα με το εργαστήριο που σκάναρε τα προηγούμενα μήπως και μπορούν να τα προσέχουν λίγο περισσότερο, μιας και ο πελάτης ενδιαφέρεται για την λεπτομέρεια κι όχι απλά για να τα δεί από CD στην τηλεόραση.
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Το θέμα είναι οτι δεν είναι το πρώτο δείγμα προχειροδουλείας που έχω. Την άνοιξη έιχα δώσει ένα slide που μου ήρθε μετα με περίεργα χρώ ματα και το απέδωσα τότε οτι απο κεί που το πήρα μπορεί να ήταν ληγμένο. Άλλα τώρα που διάβασα λίγα παραπάνω μπορεί να έγινε cross processed με χημικά για αρνητικά...
2486843204_8470141b66.jpg


Μετά τα σκαναρίσματα τους μου φαίνονται πολύ μικρά. 800kb αρχεία στην καλυτερη.
Σκέφτομαι να στείλω μερικά στον Γλυνιαδάκη που είναι πίο εξειδικευμένο μαγαζί και ίσως προσέχουν περισσότερο τέτοια πράματα...
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Δυστυχώς αυτό είναι ένα από τα εγγενή προβλήματα του φιλμ και του σκαναρίσματος. Το αρχείο δεν είναι συμπαγές, όπως των ψηφιακών, αλλά σύνολο από κουκίδες. Επίσης έχει τα ίχνη από την ταλαιπωρία του αρνητικού από το μηχάνημα εμφάνισης, τα οποία δείχνουν, φαίνονται στο σκανάρισμα.

Η μόνη λύση είναι ένα σκάνερ με digital ice για να σβήνει αυτά τα προβλήματα. Φυσικά ο κόκος παραμένει.
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Ο κόκκος δεν ειναι πρόβλημα. Με ξάφνιασε γιατί δεν περίμενα τόσο πολύ και θα το έχω υπόψη μου στο μέλλον να παίρνω άλλο φίλμ άν δεν θέλω κόκκο. Αυτός μου αρέσει, έχει μία κρεμώδη άισθηση... Και άν ανεβάσεις λίγο το κοντραστ δείχνει καλύτερα. Αλλά τα σημάδια με ενοχλούν, γιατί εγω για να τυπώσω θα δώσω τα αρνήτικά και όχι ένα σκαναρισμένο άρχείο 800kb. Και σε αυτό θα φαίνονται...
 

Billy the Kid

Moderator
Staff member
28 April 2007
14,818
Αθήνα με απόσπαση.
Mάλιστα!
Δέν αναφέρουν όμως ποιά φιλμ θα σταματήσουν να παράγονται. Τα ερασιτεχνικά ή τα επαγγελματικά; Τα δεύτερα τα βλέπω να παραμένουν κάμποσο καιρό ακόμη.
 

Ηλίας Κ

Supreme Member
7 July 2006
4,931
Αθήνα
Δεν το πιστεύω, δηλαδή μου φαίνεται δύσκολο.
Εδω υπάρχει ακόμα το ΑΜ που τα ίδια έλεγαν όταν εμφανίστηκε το έγχρωμο φιλμ. Υπάρχει -νομίζω- αγορά για να στηρίξει μια περιορισμένη παραγωγή φιλμ.
Πρίν λίγες μέρες στείλαμε για εμφάνηση super 8.
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Είμαι λίγο σκεπτικός όσον αφορά αυτό.
Οικογενειακή μας φίλη είναι καθήγήτρια φωτογραφίας στην γερμανία, με πολλές εκθέσεις και εκεί και ελλάδα. Σε συζήτησή μας φετος το καλοκαίρι επι του θέματος μου είπε οτι έξω το φίλμ επιστρέφει σιγά σιγά ως πρωτη επιλογή όλω και περισσότερων καλλιτεχνων και ώς ζήτηση πελατών. Η ίδια τελευταία αφήνει όλο και πιό συχνά την 1Ds και τραβάζει με φίλμ.
Θεωρώ λίγο υπερβολικές τέτοιες απόψεις. Πιστέυω οτι όσο υπάρχει ζήτηση δεν θα σταματήσει η παραγωγή απλά θα σταθεροποιηθεί σε συγκεκριμένα επίπεδα. Η Fuji κερδίσει απο τα φίλμ χρήματα γιατί να τα σταματήσει εν μία νυκτί και να κάνει κάτι άλλο...
 

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
91,165
Εκεί ψηλά.....
παντως στο κινηματογραφικο κομματι της παραγωγης φιλμ.......δεν καταλαβαινουν τιποτα....

να οι καινουργιες εμουλσιον , να νεα πιο λεπτοκοκκα φιλμακια, να πιο γρηγορα και πιο ελαστικα, να να να να.......


ρε τι παθαμε.......
 

Ηλίας Κ

Supreme Member
7 July 2006
4,931
Αθήνα
Τώρα για το σκανάρισμα του ΑΛεξ είναι φως φανάρι οτι μιλάει για σκόνη που μπήκε στα αρνητικά στη διαδικασία της σάρωσης. Όχι ότι αποκλέιεται να κόλλησε η σκόνη κατα τη διάρκεια στεγνώματος του φίλμ αλλά πρέπει να ήταν πολύ κακός επαγγελματίας αυτός για να συμβεί κάτι τετοιο. Θέλω να πώ ότι το βλέπω πιο απίθανο.
Και για του λόγου το αληθές δοκίμασε να στείλεις ένα φιλμάκι για εμφάνιση χωρίς να ζητήσεις σκανάρισμα.
Επειδή έχω και εγώ δοκιμάσει πολλά εργαστήρια για σκανάρισμα έχω βγάλει πλέον το συμπέρασμα ότι αν θες καλό σκανάρισμα πρέπει να το κάνεις μόνος σου. Δυστυχώς κοστίζει ένα καλό φιλμ σκάνερ αλλά και να το πάρεις πρέπει να αφιερώσεις ΠΟΛΥ χρόνο.
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
Δεν πιστεύω πως θα καταργηθεί εντελώς η παραγωγή φιλμ, αλλά σίγουρα θα αλλάξει η αλυσίδα διάθεσής του. Θα είναι εξειδικευμένο είδος και θα πωλείται στα ειδικά καταστήματα και όχι όπως γινόταν και στο τελευταίο περίπτερο. Επίσης, όσο υπάρχει κάποια ικανή ζήτηση, ενδεχομένως να παράγεται από μικρούς ευέλικτους κατασκευαστές οι οποίοι θα βασίζονται σε δοκιμασμένες συνταγές και εμουλσιόν. Εδώ στο ebay πέτυχα (καινούργιας παραγωγής εννοείται) κινέζικες πλάκες για μεγάλο φορμά. Ο πελάτης που πληρώνει έχει πάντα δίκιο, τέλος. Κάποιος θα βρεθεί να του το δώσει.