Search
Search titles only
By:
Search titles only
By:
Home
Forums
New posts
Search forums
What's new
New posts
Latest activity
Members
Current visitors
Κανονισμός Λειτουργίας
Σωματείο AVClub
Log in
Register
Search
Search titles only
By:
Search titles only
By:
New posts
Search forums
Menu
Install the app
Install
Reply to thread
Home
Forums
Μουσική - Κινηματογράφος - Τηλεόραση - Πολιτισμός
Μουσική
Παρουσιάσεις δίσκων - Aφιερώματα
Η σαγήνη της Τζαζ! [+22 άλμπουμ]
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Message
<blockquote data-quote="grio" data-source="post: 1058829730" data-attributes="member: 30418"><p><strong><span style="font-size: 22px">11</span></strong>. <strong>The Dave Brubeck Quartet - Time Out</strong> (Δεκέμβριος 1959, Columbia) [LP]</p><p><span style="color: Indianred">Κομμάτια</span>: A1 Blue Rondo A La Turk, A2 Strange Meadow Lark, A3 Take Five (P. Desmond), B1 Three To Get Ready, B2 Kathy's Waltz, B3 Everybody's Jumpin', B4 Pick Up Sticks</p><p><span style="color: Indianred">Μουσικοί</span>: Dave Brubeck (πιάνο), Paul Desmond (άλτο σαξόφωνο), Eugene Wright (μπάσο), Joe Morello (ντραμς)</p><p><span style="color: Indianred">Παραγωγή / Μηχανικοί</span>: Teo Macero<span style="font-size: 12px"><a href="https://avclub.gr/index.php?threads/179000/post-1058829754" target="_blank">[11]</a></span> / Pat Maher, Fred Plaut<span style="font-size: 12px"><a href="https://avclub.gr/index.php?threads/179000/post-1058829754" target="_blank">[21]</a></span></p><p></p><p style="text-align: center">[ATTACH=full]207892[/ATTACH]</p><p></p><p>Ο <strong><em>Dave Brubeck</em></strong>/Ντέιβ Μπρούμπεκ (1920-2012, 91 χρ.) εμφανίστηκε μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο ως πιανίστας, του οποίου το εκλεκτικό στυλ οφειλόταν σε πολλές διαφορετικές σχολές παιξίματος πιάνου. Διάσημος κυρίως για τα πειράματά του με τον ρυθμό, επηρεασμένος εξίσου από τον Μπαχ όσο και από το σουίνγκ, οι συνθέσεις του θα πρόδιδαν εκλεπτυσμένες χρονικές υπογραφές συνυφασμένες με κλασικές αναφορές.</p><p></p><p>Μια επιτυχία ήταν το τελευταίο πράγμα που περίμενε ο <em>Dave Brubeck</em> όταν πήγε στο στούντιο το 1959 με μια δέσμη περίεργα-χρονισμένης μουσικής. Ο διοπτροφόρος πιανίστας είχε ήδη δημιουργήσει μια αξιοζήλευτη αυτοκρατορία θαυμαστών μέσω των πρωτοποριακών συναυλιών του σε πανεπιστημιουπόλεις. Ένας χαρούμενος πειραματικός παίκτης που δεν άφησε ποτέ τη δημοτικότητά του να συγκρουστεί με την πηγή έμπνευσής του, ο <em>Brubeck</em> ηχογράφησε ένα από τα πιο δημοφιλή τζαζ άλμπουμ όλων των εποχών με ένα τουλάχιστον απίθανο υλικό. Το κομμάτι "<em>Take Five</em>", που συλλήφθηκε με την προηγουμένως ασφαλή σουίνγκ χρονική υπογραφή των 5/4, βρίσκει τον πιανίστα να διατηρεί μια σταθερή, κρουστή επαναλαμβανόμενη μουσική ακολουθία, ενώ ο άλτο σαξοφωνίστας <em>Paul Desmond</em> υφαίνει μια ελικοειδή γραμμή. Από πολλές απόψεις, ο <em>Brubeck</em> δεν είναι ο πρωταγωνιστής της διαδικασίας. Ξεχνιέται συχνά ότι ήταν ο <em>Desmond</em>, με τον κουλ ήχο του, που έπαιξε τόσο σημαντικό ρόλο στην επιτυχία του κουαρτέτου, γράφοντας το μακρόχρονο χιτ.</p><p></p><p>Εξίσου σημαντική είναι η υπέροχη, γεμάτη αυτοπεποίθηση, δουλειά του <em>Joe Morello</em> στα ντραμς και το παίξιμο ακλόνητου μπάσου του <em>Eugene Wright</em>, που μετατρέπουν τόσο δύσκολο υλικό όπως το εναρκτήριο "<em>Blue Rondo à la Turk</em>", ένα μοναδικό υβρίδιο τουρκικής φολκ και κλασικής σύνθεσης σε χρόνο 9/8 και το έξυπνα ατμοσφαιρικό "<em>Three To Get Ready</em>", το οποίο αμφιταλαντεύεται μεταξύ χρόνου 3/4 και 4/4, σε βασικά διαρκείας της τζαζ. Μην ξεχνάμε, αυτή ήταν η εποχή που ο <em>John Coltrane</em>, ο <em>Cecil Taylor</em> και ο <em>Ornette Coleman</em> χάραζαν φρι-τζαζ διαδρομές. Και οι προκλήσεις συνεχίζονται μέχρι το τέλος, με το "<em>Strange Meadow Lark</em>" να μεταφέρει τον ακροατή σε ένα ταξίδι μελωδικό όσο και παράξενο, χάρη στο άλτο σαξόφωνο του <em>Paul Desmond</em> και το θρηνητικό σόλο πιάνου του <em>Brubeck</em>, ενώ το "<em>Kathy's Waltz</em>" είναι μια άλλη διεγερτική εγκεφαλική περιήγηση. Αν και όλα τα κομμάτια είναι πλούσια μελωδικά, το γκρουπ στήνει μεταβαλλόμενες πολυρυθμικές αντιστίξεις που γνέφουν σε αφρικάνικες και ανατολικές μουσικές, προσφέροντας πνευματική απόλαυση, χωρίς όμως ποτέ να σταματά να διασκεδάζει.</p><p></p><p>Στην αυτοκαταστροφική λογική των κριτικών της τζαζ, ο συχνά κακολογούμενος <em>Brubeck</em> έχασε ακόμη περισσότερο εκτόπισμα με την ευρείας αποδοχής επιτυχία του <em>Time Out</em>. Αλλά το άλμπουμ συνεχίζει να πουλάει καλά μέχρι σήμερα και, παρά τη διάχυτη χρήση του στις διαφημίσεις, είναι ένα σαγηνευτικό επίτευγμα και μια συναρπαστική, μερικές φορές υπνωτική εμπειρία στην οποία ο <em>Dave Brubeck</em> και τα δημιουργικά ταλέντα του κουαρτέτου του αποκαλύπτονται πλήρως. Καμία τζαζ συλλογή δεν θα ήταν ολοκληρωμένη χωρίς αυτό.</p><p></p><p> «Ανυπομονώ για την ημέρα που θα ηχογραφήσω όλα όσα έχω γράψει, αλλά δεν νομίζω ότι θα υπάρξει αυτή η μέρα». - <em>Dave Brubeck</em>, 2002</p><p></p><p style="text-align: center">[ATTACH=full]207893[/ATTACH]</p> <p style="text-align: center">(από δεξιά) οι <em>Dave Brubeck, Paul Desmond, Eugene Wright</em> και <em>Joe Morello</em> ηχογραφούν το "<em>Take Five</em>" στα <em>30th Street</em> στούντιο της <em>Columbia</em></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="grio, post: 1058829730, member: 30418"] [B][SIZE=6]11[/SIZE][/B]. [B]The Dave Brubeck Quartet - Time Out[/B] (Δεκέμβριος 1959, Columbia) [LP] [COLOR=Indianred]Κομμάτια[/COLOR]: A1 Blue Rondo A La Turk, A2 Strange Meadow Lark, A3 Take Five (P. Desmond), B1 Three To Get Ready, B2 Kathy's Waltz, B3 Everybody's Jumpin', B4 Pick Up Sticks [COLOR=Indianred]Μουσικοί[/COLOR]: Dave Brubeck (πιάνο), Paul Desmond (άλτο σαξόφωνο), Eugene Wright (μπάσο), Joe Morello (ντραμς) [COLOR=Indianred]Παραγωγή / Μηχανικοί[/COLOR]: Teo Macero[SIZE=3][URL='https://avclub.gr/index.php?threads/179000/post-1058829754'][11][/URL][/SIZE] / Pat Maher, Fred Plaut[SIZE=3][URL='https://avclub.gr/index.php?threads/179000/post-1058829754'][21][/URL][/SIZE] [CENTER][ATTACH type="full" alt="TimeOut.jpg"]207892[/ATTACH][/CENTER] Ο [B][I]Dave Brubeck[/I][/B]/Ντέιβ Μπρούμπεκ (1920-2012, 91 χρ.) εμφανίστηκε μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο ως πιανίστας, του οποίου το εκλεκτικό στυλ οφειλόταν σε πολλές διαφορετικές σχολές παιξίματος πιάνου. Διάσημος κυρίως για τα πειράματά του με τον ρυθμό, επηρεασμένος εξίσου από τον Μπαχ όσο και από το σουίνγκ, οι συνθέσεις του θα πρόδιδαν εκλεπτυσμένες χρονικές υπογραφές συνυφασμένες με κλασικές αναφορές. Μια επιτυχία ήταν το τελευταίο πράγμα που περίμενε ο [I]Dave Brubeck[/I] όταν πήγε στο στούντιο το 1959 με μια δέσμη περίεργα-χρονισμένης μουσικής. Ο διοπτροφόρος πιανίστας είχε ήδη δημιουργήσει μια αξιοζήλευτη αυτοκρατορία θαυμαστών μέσω των πρωτοποριακών συναυλιών του σε πανεπιστημιουπόλεις. Ένας χαρούμενος πειραματικός παίκτης που δεν άφησε ποτέ τη δημοτικότητά του να συγκρουστεί με την πηγή έμπνευσής του, ο [I]Brubeck[/I] ηχογράφησε ένα από τα πιο δημοφιλή τζαζ άλμπουμ όλων των εποχών με ένα τουλάχιστον απίθανο υλικό. Το κομμάτι "[I]Take Five[/I]", που συλλήφθηκε με την προηγουμένως ασφαλή σουίνγκ χρονική υπογραφή των 5/4, βρίσκει τον πιανίστα να διατηρεί μια σταθερή, κρουστή επαναλαμβανόμενη μουσική ακολουθία, ενώ ο άλτο σαξοφωνίστας [I]Paul Desmond[/I] υφαίνει μια ελικοειδή γραμμή. Από πολλές απόψεις, ο [I]Brubeck[/I] δεν είναι ο πρωταγωνιστής της διαδικασίας. Ξεχνιέται συχνά ότι ήταν ο [I]Desmond[/I], με τον κουλ ήχο του, που έπαιξε τόσο σημαντικό ρόλο στην επιτυχία του κουαρτέτου, γράφοντας το μακρόχρονο χιτ. Εξίσου σημαντική είναι η υπέροχη, γεμάτη αυτοπεποίθηση, δουλειά του [I]Joe Morello[/I] στα ντραμς και το παίξιμο ακλόνητου μπάσου του [I]Eugene Wright[/I], που μετατρέπουν τόσο δύσκολο υλικό όπως το εναρκτήριο "[I]Blue Rondo à la Turk[/I]", ένα μοναδικό υβρίδιο τουρκικής φολκ και κλασικής σύνθεσης σε χρόνο 9/8 και το έξυπνα ατμοσφαιρικό "[I]Three To Get Ready[/I]", το οποίο αμφιταλαντεύεται μεταξύ χρόνου 3/4 και 4/4, σε βασικά διαρκείας της τζαζ. Μην ξεχνάμε, αυτή ήταν η εποχή που ο [I]John Coltrane[/I], ο [I]Cecil Taylor[/I] και ο [I]Ornette Coleman[/I] χάραζαν φρι-τζαζ διαδρομές. Και οι προκλήσεις συνεχίζονται μέχρι το τέλος, με το "[I]Strange Meadow Lark[/I]" να μεταφέρει τον ακροατή σε ένα ταξίδι μελωδικό όσο και παράξενο, χάρη στο άλτο σαξόφωνο του [I]Paul Desmond[/I] και το θρηνητικό σόλο πιάνου του [I]Brubeck[/I], ενώ το "[I]Kathy's Waltz[/I]" είναι μια άλλη διεγερτική εγκεφαλική περιήγηση. Αν και όλα τα κομμάτια είναι πλούσια μελωδικά, το γκρουπ στήνει μεταβαλλόμενες πολυρυθμικές αντιστίξεις που γνέφουν σε αφρικάνικες και ανατολικές μουσικές, προσφέροντας πνευματική απόλαυση, χωρίς όμως ποτέ να σταματά να διασκεδάζει. Στην αυτοκαταστροφική λογική των κριτικών της τζαζ, ο συχνά κακολογούμενος [I]Brubeck[/I] έχασε ακόμη περισσότερο εκτόπισμα με την ευρείας αποδοχής επιτυχία του [I]Time Out[/I]. Αλλά το άλμπουμ συνεχίζει να πουλάει καλά μέχρι σήμερα και, παρά τη διάχυτη χρήση του στις διαφημίσεις, είναι ένα σαγηνευτικό επίτευγμα και μια συναρπαστική, μερικές φορές υπνωτική εμπειρία στην οποία ο [I]Dave Brubeck[/I] και τα δημιουργικά ταλέντα του κουαρτέτου του αποκαλύπτονται πλήρως. Καμία τζαζ συλλογή δεν θα ήταν ολοκληρωμένη χωρίς αυτό. «Ανυπομονώ για την ημέρα που θα ηχογραφήσω όλα όσα έχω γράψει, αλλά δεν νομίζω ότι θα υπάρξει αυτή η μέρα». - [I]Dave Brubeck[/I], 2002 [CENTER][ATTACH type="full" alt="BrubeckDesmondWrightMorelloRecordTakeFive.jpg"]207893[/ATTACH] (από δεξιά) οι [I]Dave Brubeck, Paul Desmond, Eugene Wright[/I] και [I]Joe Morello[/I] ηχογραφούν το "[I]Take Five[/I]" στα [I]30th Street[/I] στούντιο της [I]Columbia[/I][/CENTER] [/QUOTE]
Verification
Post reply
Home
Forums
Μουσική - Κινηματογράφος - Τηλεόραση - Πολιτισμός
Μουσική
Παρουσιάσεις δίσκων - Aφιερώματα
Η σαγήνη της Τζαζ! [+22 άλμπουμ]
Top
Bottom
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
Accept
Learn more…