Search
Search titles only
By:
Search titles only
By:
Home
Forums
New posts
Search forums
What's new
New posts
Latest activity
Members
Current visitors
Κανονισμός Λειτουργίας
Σωματείο AVClub
Log in
Register
Search
Search titles only
By:
Search titles only
By:
New posts
Search forums
Menu
Install the app
Install
Reply to thread
Home
Forums
Μουσική - Κινηματογράφος - Τηλεόραση - Πολιτισμός
Μουσική
Παρουσιάσεις δίσκων - Aφιερώματα
Η σαγήνη της Τζαζ! [+22 άλμπουμ]
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Message
<blockquote data-quote="grio" data-source="post: 1058829728" data-attributes="member: 30418"><p><strong><span style="font-size: 22px">10</span></strong>. <strong>Ornette Coleman - The Shape Of Jazz To Come</strong> (Νοέμβριος 1959, Atlantic) [LP]</p><p><span style="color: Indianred">Κομμάτια</span>: A1 Lonely Woman - 4:59, A2 Eventually - 4:20, A3 Peace - 9:04, B1 Focus On Sanity - 6:50, B2 Congeniality - 6:41, B3 Chronology - 6:05</p><p><span style="color: Indianred">Μουσικοί</span>: Ornette Coleman (άλτο σαξόφωνο, σύνθεση), Don Cherry (κορνέτα), Charlie Haden (μπάσο), Billy Higgins (τύμπανα)</p><p><span style="color: Indianred">Παραγωγή / Μηχανικός</span>: Nesuhi Ertegün<span style="font-size: 12px"><a href="https://avclub.gr/index.php?threads/179000/post-1058829754" target="_blank">[10]</a></span> / Bones Howe<span style="font-size: 12px"><a href="https://avclub.gr/index.php?threads/179000/post-1058829754" target="_blank">[26]</a></span></p><p></p><p style="text-align: center">[ATTACH=full]207889[/ATTACH]</p><p></p><p>Ο <strong><em>Ornette Coleman</em></strong>/Ορνέτ Κόλμαν (1930-2015, 85 χρ.) ήταν αναμφισβήτητα ο τελευταίος μουσικός που εισήγαγε μια πραγματικά σεισμική αλλαγή στα στυλ της τζαζ. Οδήγησε το κίνημα της Φρι Τζαζ της δεκαετίας του 1960, μια ταμπέλα που δανείστηκε από ένα άλμπουμ του (αν και είπε ότι ήταν εφεύρεση της δισκογραφικής εταιρείας και ισχυρίστηκε ότι δεν του άρεσε). Μεγάλωσε με την παράδοση του Τέξας των σκληροτράχηλων σαξοφωνιστών με μπλουζ ρίζες, αλλά από τα πρώτα του πειράματα εξέλιξε μια μοναδική και ιδιότυπη προσέγγιση της τζαζ και τον απέφευγαν τακτικά από τις σκηνές στην πολιτεία του και αργότερα στην Καλιφόρνια, όπου τελικά ήρθε σε επαφή με μουσικούς που έδειξαν κατανόηση στις ριζοσπαστικές του ιδέες.</p><p></p><p>Μέσα σ' αυτούς περιλαμβάνονταν και τα μέλη που αποτέλεσαν το βασικό κουαρτέτο που εμφανίστηκε σε αυτόν τον δίσκο. Ξεπετάχτηκαν στη σκηνή της τζαζ της Νέας Υόρκης το 1959 ως ένα πλήρως ανεπτυγμένο φαινόμενο. Η διαμονή τους στο <em>The Five Spot</em> ήταν η συζήτηση της πόλης για μήνες, όταν ο ριζικά νέος ήχος τους πόλωσε κριτικούς, μουσικούς και κοινό της τζαζ, συνεχίζοντας να το κάνει ακόμα και τώρα. Ο μπασίστας <em>Charlie Haden</em>/Τσάρλι Χάντεν θυμήθηκε την πρώτη φορά που άκουσε τον <em>Ornette</em>: «Αυτός ο τύπος ανέβηκε στη σκηνή, ρώτησε τους μουσικούς αν μπορούσε να παίξει και άρχισε να παρακολουθεί. Έπαιξε τρεις ή τέσσερις φράσεις, δεν μπορούσα να το πιστέψω —δεν είχα ξανακούσει τέτοιο ήχο».</p><p></p><p>Η <em>Atlantic Records</em> είχε κάνει το όνομά της ως δισκογραφική του ρυθμ εντ μπλουζ, αλλά έφτιαχνε ένα εντυπωσιακό τζαζ ρόστερ, με τους <em>Ray Charles</em> και <em>John Coltrane</em> μεταξύ των σταρ της. Οι αδερφοί <em>Ertegun</em> άδραξαν την ευκαιρία για να πάρουν αυτή τη νέα και επίμαχη αίσθηση και λανσάρισαν το άλμπουμ με τον προκλητικό τίτλο <em>The Shape Of Jazz To Come</em>. Αυτό ακολούθησε το ντεμπούτο του για την εταιρεία <em>Contemporary</em> με έδρα την Καλιφόρνια, <em>Something Else</em>!!! του 1958, και έθεσε έναν στόχο που θα αναπτύξει τις επόμενες δεκαετίες. Η νέα προσέγγισή του αποδείχθηκε —και παραμένει— καθοριστική επιρροή στις επόμενες γενιές καινοτόμων μουσικών σε όλο τον κόσμο, αλλά πολλοί ακροατές που ανατράφηκαν στις καλά καθορισμένες ρυθμικές και αρμονικές σχέσεις της τζαζ άκουσαν μόνο χαοτική πολυφωνία.</p><p></p><p>«Παίζω καθαρό συναίσθημα», υποστήριξε τότε. «Οι μουσικοί θα πρέπει να είναι ελεύθεροι να παίζουν όπως το νιώθουν, όπως τους βολεύει.» Η μουσική του <em>Coleman</em> αυτής της περιόδου ακούγεται πολύ πιο προσιτή σήμερα, σε σημείο που είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς γιατί θεωρήθηκε τόσο απαράδεκτη. Η επαναστατική ιδέα του <em>Coleman</em> επικεντρώθηκε στην εγκατάλειψη των αρμονικών δομών που ήταν κεντρικές σε όλα τα προηγούμενα τζαζ στυλ υπέρ ενός μουσικού συστήματος που ονομάστηκε <em><a href="https://en.wikipedia.org/wiki/Harmolodics" target="_blank">Harmolodics</a></em>. Η προσέγγισή του βασιζόταν στον αυτοσχεδιασμό κατά μήκος μελωδικών και όχι συγχορδιακών γραμμών ανάπτυξης, με τα παραδοσιακά ρυθμικά όργανα του μπάσου και των ντραμς να καλούνται να συνεισφέρουν εξίσου με τα δύο κόρνα.</p><p></p><p>Από τα μεμονωμένα κομμάτια, το στοιχειωμένο "<em>Lonely Woman</em>" είναι ένα παγερό κλασικό και το "<em>Congeniality</em>" και το "<em>Peace</em>" δεν είναι πολύ πίσω. Οποιαδήποτε κατανόηση της πρωτοπορίας της τζαζ πρέπει να ξεκινήσει εδώ. Ένας πραγματικά νέος ήχος είχε φτάσει στην τζαζ.</p><p></p><p style="text-align: center">[ATTACH=full]207890[/ATTACH]</p> <p style="text-align: center">ο <em>Ornette Coleman</em> ποζάρει κρατώντας το σαξόφωνό του γύρω στο 1959 (φωτογραφία <em>Michael Ochs</em>)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="grio, post: 1058829728, member: 30418"] [B][SIZE=6]10[/SIZE][/B]. [B]Ornette Coleman - The Shape Of Jazz To Come[/B] (Νοέμβριος 1959, Atlantic) [LP] [COLOR=Indianred]Κομμάτια[/COLOR]: A1 Lonely Woman - 4:59, A2 Eventually - 4:20, A3 Peace - 9:04, B1 Focus On Sanity - 6:50, B2 Congeniality - 6:41, B3 Chronology - 6:05 [COLOR=Indianred]Μουσικοί[/COLOR]: Ornette Coleman (άλτο σαξόφωνο, σύνθεση), Don Cherry (κορνέτα), Charlie Haden (μπάσο), Billy Higgins (τύμπανα) [COLOR=Indianred]Παραγωγή / Μηχανικός[/COLOR]: Nesuhi Ertegün[SIZE=3][URL='https://avclub.gr/index.php?threads/179000/post-1058829754'][10][/URL][/SIZE] / Bones Howe[SIZE=3][URL='https://avclub.gr/index.php?threads/179000/post-1058829754'][26][/URL][/SIZE] [CENTER][ATTACH type="full" alt="TheShapeOfJazzToCome.jpg"]207889[/ATTACH][/CENTER] Ο [B][I]Ornette Coleman[/I][/B]/Ορνέτ Κόλμαν (1930-2015, 85 χρ.) ήταν αναμφισβήτητα ο τελευταίος μουσικός που εισήγαγε μια πραγματικά σεισμική αλλαγή στα στυλ της τζαζ. Οδήγησε το κίνημα της Φρι Τζαζ της δεκαετίας του 1960, μια ταμπέλα που δανείστηκε από ένα άλμπουμ του (αν και είπε ότι ήταν εφεύρεση της δισκογραφικής εταιρείας και ισχυρίστηκε ότι δεν του άρεσε). Μεγάλωσε με την παράδοση του Τέξας των σκληροτράχηλων σαξοφωνιστών με μπλουζ ρίζες, αλλά από τα πρώτα του πειράματα εξέλιξε μια μοναδική και ιδιότυπη προσέγγιση της τζαζ και τον απέφευγαν τακτικά από τις σκηνές στην πολιτεία του και αργότερα στην Καλιφόρνια, όπου τελικά ήρθε σε επαφή με μουσικούς που έδειξαν κατανόηση στις ριζοσπαστικές του ιδέες. Μέσα σ' αυτούς περιλαμβάνονταν και τα μέλη που αποτέλεσαν το βασικό κουαρτέτο που εμφανίστηκε σε αυτόν τον δίσκο. Ξεπετάχτηκαν στη σκηνή της τζαζ της Νέας Υόρκης το 1959 ως ένα πλήρως ανεπτυγμένο φαινόμενο. Η διαμονή τους στο [I]The Five Spot[/I] ήταν η συζήτηση της πόλης για μήνες, όταν ο ριζικά νέος ήχος τους πόλωσε κριτικούς, μουσικούς και κοινό της τζαζ, συνεχίζοντας να το κάνει ακόμα και τώρα. Ο μπασίστας [I]Charlie Haden[/I]/Τσάρλι Χάντεν θυμήθηκε την πρώτη φορά που άκουσε τον [I]Ornette[/I]: «Αυτός ο τύπος ανέβηκε στη σκηνή, ρώτησε τους μουσικούς αν μπορούσε να παίξει και άρχισε να παρακολουθεί. Έπαιξε τρεις ή τέσσερις φράσεις, δεν μπορούσα να το πιστέψω —δεν είχα ξανακούσει τέτοιο ήχο». Η [I]Atlantic Records[/I] είχε κάνει το όνομά της ως δισκογραφική του ρυθμ εντ μπλουζ, αλλά έφτιαχνε ένα εντυπωσιακό τζαζ ρόστερ, με τους [I]Ray Charles[/I] και [I]John Coltrane[/I] μεταξύ των σταρ της. Οι αδερφοί [I]Ertegun[/I] άδραξαν την ευκαιρία για να πάρουν αυτή τη νέα και επίμαχη αίσθηση και λανσάρισαν το άλμπουμ με τον προκλητικό τίτλο [I]The Shape Of Jazz To Come[/I]. Αυτό ακολούθησε το ντεμπούτο του για την εταιρεία [I]Contemporary[/I] με έδρα την Καλιφόρνια, [I]Something Else[/I]!!! του 1958, και έθεσε έναν στόχο που θα αναπτύξει τις επόμενες δεκαετίες. Η νέα προσέγγισή του αποδείχθηκε —και παραμένει— καθοριστική επιρροή στις επόμενες γενιές καινοτόμων μουσικών σε όλο τον κόσμο, αλλά πολλοί ακροατές που ανατράφηκαν στις καλά καθορισμένες ρυθμικές και αρμονικές σχέσεις της τζαζ άκουσαν μόνο χαοτική πολυφωνία. «Παίζω καθαρό συναίσθημα», υποστήριξε τότε. «Οι μουσικοί θα πρέπει να είναι ελεύθεροι να παίζουν όπως το νιώθουν, όπως τους βολεύει.» Η μουσική του [I]Coleman[/I] αυτής της περιόδου ακούγεται πολύ πιο προσιτή σήμερα, σε σημείο που είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς γιατί θεωρήθηκε τόσο απαράδεκτη. Η επαναστατική ιδέα του [I]Coleman[/I] επικεντρώθηκε στην εγκατάλειψη των αρμονικών δομών που ήταν κεντρικές σε όλα τα προηγούμενα τζαζ στυλ υπέρ ενός μουσικού συστήματος που ονομάστηκε [I][URL='https://en.wikipedia.org/wiki/Harmolodics']Harmolodics[/URL][/I]. Η προσέγγισή του βασιζόταν στον αυτοσχεδιασμό κατά μήκος μελωδικών και όχι συγχορδιακών γραμμών ανάπτυξης, με τα παραδοσιακά ρυθμικά όργανα του μπάσου και των ντραμς να καλούνται να συνεισφέρουν εξίσου με τα δύο κόρνα. Από τα μεμονωμένα κομμάτια, το στοιχειωμένο "[I]Lonely Woman[/I]" είναι ένα παγερό κλασικό και το "[I]Congeniality[/I]" και το "[I]Peace[/I]" δεν είναι πολύ πίσω. Οποιαδήποτε κατανόηση της πρωτοπορίας της τζαζ πρέπει να ξεκινήσει εδώ. Ένας πραγματικά νέος ήχος είχε φτάσει στην τζαζ. [CENTER][ATTACH type="full" alt="OrnetteColemanPortrait1959ByMichaelOchs.jpg"]207890[/ATTACH] ο [I]Ornette Coleman[/I] ποζάρει κρατώντας το σαξόφωνό του γύρω στο 1959 (φωτογραφία [I]Michael Ochs[/I])[/CENTER] [/QUOTE]
Verification
Post reply
Home
Forums
Μουσική - Κινηματογράφος - Τηλεόραση - Πολιτισμός
Μουσική
Παρουσιάσεις δίσκων - Aφιερώματα
Η σαγήνη της Τζαζ! [+22 άλμπουμ]
Top
Bottom
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
Accept
Learn more…