Search
Search titles only
By:
Search titles only
By:
Home
Forums
New posts
Search forums
What's new
New posts
Latest activity
Members
Current visitors
Κανονισμός Λειτουργίας
Σωματείο AVClub
Log in
Register
Search
Search titles only
By:
Search titles only
By:
New posts
Search forums
Menu
Install the app
Install
Reply to thread
Home
Forums
Μουσική - Κινηματογράφος - Τηλεόραση - Πολιτισμός
Μουσική
Παρουσιάσεις δίσκων - Aφιερώματα
Η Νορβηγική underground jazz σκηνή
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Message
<blockquote data-quote="Δημήτρης Ν." data-source="post: 5289" data-attributes="member: 79"><p><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Είναι γεγονός ότι οι Βόρειοι φίλοι μας σ' όλη την Σκανδιναβία είχαν πάντοτε μιά μεγάλη αγάπη προς την jazz αλλά κι έναν δικό τους τρόπο να την δείχνουν. Τα τελευταία δέκα χρόνια πάντως έχουν καταφέρει να παρουσιάσουν ένα διαφορετικό όραμα από αυτών των λοιπών Ευρωπαίων και βέβαια των Αμερικανών , γι' αυτό που θα μπορούσε να αποκληθεί "<strong>Future Jazz</strong>" μιά μουσική που από την jazz κρατά στις περισσότερες περιπτώσεις μόνον τον αυτοσχεδιασμό ως βασικό χαρακτηριστικό και το πνεύμα της ως guidelines - αγνοώντας όλα τα στυλ bob , neo bop , hard bop , post bop - και τον πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα , αναμιγνύοντας τον αφ' ενός μεν με την electronica , αφ' ετέρου δε με την κουλτούρα των clubs - χωρίς αυτό να είναι αξιοκατάκριτο αφ' εαυτού.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Σήμερα η κυριότερη έκφραση αυτής της τάσης βρίσκεται στην Νορβηγία , τόσο με τους πρωτοπόρους και ανοιχτούς μουσικούς της , όσο και με την εταιρία <strong>Jazzlands records </strong>που ίδρυσε ο <span style="color: Red"><strong>Bugge Wesseltoft </strong></span>και που υπόσχεται μιά "νέα αντίληψη της jazz "( a new conception of jazz ) και μάλλον μέχρι στιγμής τα καταφέρνει .</span></span></p><p><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Φυσικά κανείς από τους μουσικούς που αποτελούν τα μέρη αυτής της σκηνής δεν είναι τυχαίος , δεν φύτρωσε ξαφνικά από το πουθενά γιά να αποδομήσει την jazz με ηλεκτρονικά μπλιμπλίκια . Ο <strong><span style="color: Red">Nils Petter Molvaer </span></strong>, επί παραδείγματι , που γεννήθηκε μόλις το 1960 , έχει παιξει με τον <strong>Arild Andersen </strong>στους <strong>Mesqualero </strong>, ενώ ο <strong><span style="color: Red">Bugge Wesseltoft </span></strong>έχει προλάβει να συνεργασθεί με τον <strong>Garbarek </strong>, τον <strong>Terje Rypdal </strong>, ακόμη και με το <strong>Billy Cobham</strong>.</span></span></p><p><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Κοινός άξονας όλων αυτών των καλλιτεχνών είναι αφ' ενός μεν η αγάπη γιά την jazz , χωρίς όμως τις αγκυλώσεις του παρελθόντος και τα βαρίδια των "καθαρών" αφ' ετέρου η απόλυτη επαφή με το σήμερα . Είναι καπως σαν οι <strong>Autechre </strong>να συνάντησαν τον <strong>Hank Mobley </strong>ή ακόμη καλύτερη τον <strong>Miles Davis </strong>και να τζαμάρουν μαζί . " Καθώς προέρχομαι από μιά γενιά που δεν μεγάλωσε με τα παραδοσιακά στάνταρ , αυτή είναι η δικιά μου εκδοχή γιά την παράδοση" λέει κάπου ο <strong><span style="color: Red">Nils Petter Molvaer </span></strong>και σ' αυτή του τη φράση συμπυκνώνει το νόημα και τις επιδιώξεις όλων των συμμετεχόντων. </span></span></p><p><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Ο <strong><span style="color: Red">Molvaer </span></strong>λοιπόν , μετά την θητεία του στους <strong>Masqualero </strong>εμφανίζεται ως band leader με το <strong><span style="color: Red">Khmer </span></strong>που κυκλοφόρησε στην ECM το 1997 . Ο δίσκος είναι ένα πετυχημένο κράμα αυτοσχεδιασμού και υπνωτικών beats καθώς συνδυάζει με απόλυτη επιτυχία τα ambient ηχοτοπία με την house , τα breakbeats με την jazz και την electronica . Ο ήχος τη τρομπέτας του ακούγεται σαν τον Jon Hassell ( αν και όχι τόσο πειραγμένος ) καθώς κινείται με ευελιξία τόσο ανάμεσα στα drum'n' bass breakbeats όσο και στα soundscapes , χαλαρωμένος τόσο , όσο και δυναμικός , εκστατικός όσο και εκστασιασμένος .</span></span></p><p><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Το ίδιο στυλ ακολουθεί και τα δύο επόμενα έργα του το <strong><span style="color: Red">Solid Ether </span></strong>( 2000) και το <span style="color: Red"><strong>NP3 </strong></span>του 2002 . Στο τελευταίο μάλιστα η electronica έχει πάρει το πάνω χέρι και τα ηχοτοπία του πλησιάζουν προς την trance jazz . </span></span></p><p><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Το ίδιο σημαντικός , ενδιαφέρων και έξοχος πειραματιστής είναι κι ο μόνιμος κιθαρίστας του <strong><span style="color: Red">Eivind Aaarset </span></strong>του οποίου τον δίσκο "<span style="color: Red"><strong>Electronique Noir</strong></span>" οι New York Times αλλά και τα περιοδικά <strong>Jazz Times </strong>και <strong>Jazzwise </strong>χαρακτήρισαν ως το καλύτερο post - Miles ηλεκτρικό jazz αλμπουμ . Φυσικά οι κιθάρες δίνουν και παίρνουν σ' αυτό το μετα - jazz χαρμάνι δημιουργώντας μιά νέα τάξη jazz ήχων και tribal ρυθμών . "<em>Εκείνο που με ελκύει σ' αυτή την μουσική είναι οι υπνωτισκοί ρυθοί κι η στυλιστική ελευθερία . Δεν υπάρχουν καθιερωμένοι αξιωματικοί κανόνες σ' αυτό που κάνω , ούτε παράδοση . Ο ρυθμός είναι το κέντρο της μουσικής , το τοπίο όπου ταξειδεύει ο σολίστας</em>." </span></span></p><p><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Ο προαναφερθείς <span style="color: Red"><strong>Bugge Wesseltoft </strong></span>κινείται κι αυτός στα ίδια χνάρια , ερμηνεύοντας όμως τα πράγματα με μιά πιό jazz άποψη που στο live "<strong><span style="color: Red">A New Conception of Jazz</span></strong>" , σε κάτι 20λεπτους αυτοσχεδιασμούς γκρουβάρει με την βοήθεια καλεσμένων όπως o John Sofield , θυμίζοντας fusion ή jazz rock σχήματα οργανικών πανδαισιών . </span></span></p><p><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p><p><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="font-size: 12px">Επίσης αξιοπρόσεκτοι είναι και οι <span style="color: Red"><strong>Wibutee </strong></span>των οποίων το δεύτερο αλμπουμ "<strong><span style="color: Red">Playmachine</span></strong>" στην jazzland records το 2004 , κινείται ανάμεσα στο glitch και την δομική αυστηρότητα του "On the corner" του Davis , θυμίζοντας το ιδιότροπο εκείνο groove που το χαρακτήριζε . </span></span></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Δημήτρης Ν., post: 5289, member: 79"] [FONT="Times New Roman"][SIZE="3"]Είναι γεγονός ότι οι Βόρειοι φίλοι μας σ' όλη την Σκανδιναβία είχαν πάντοτε μιά μεγάλη αγάπη προς την jazz αλλά κι έναν δικό τους τρόπο να την δείχνουν. Τα τελευταία δέκα χρόνια πάντως έχουν καταφέρει να παρουσιάσουν ένα διαφορετικό όραμα από αυτών των λοιπών Ευρωπαίων και βέβαια των Αμερικανών , γι' αυτό που θα μπορούσε να αποκληθεί "[B]Future Jazz[/B]" μιά μουσική που από την jazz κρατά στις περισσότερες περιπτώσεις μόνον τον αυτοσχεδιασμό ως βασικό χαρακτηριστικό και το πνεύμα της ως guidelines - αγνοώντας όλα τα στυλ bob , neo bop , hard bop , post bop - και τον πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα , αναμιγνύοντας τον αφ' ενός μεν με την electronica , αφ' ετέρου δε με την κουλτούρα των clubs - χωρίς αυτό να είναι αξιοκατάκριτο αφ' εαυτού. Σήμερα η κυριότερη έκφραση αυτής της τάσης βρίσκεται στην Νορβηγία , τόσο με τους πρωτοπόρους και ανοιχτούς μουσικούς της , όσο και με την εταιρία [B]Jazzlands records [/B]που ίδρυσε ο [COLOR="Red"][B]Bugge Wesseltoft [/B][/COLOR]και που υπόσχεται μιά "νέα αντίληψη της jazz "( a new conception of jazz ) και μάλλον μέχρι στιγμής τα καταφέρνει . Φυσικά κανείς από τους μουσικούς που αποτελούν τα μέρη αυτής της σκηνής δεν είναι τυχαίος , δεν φύτρωσε ξαφνικά από το πουθενά γιά να αποδομήσει την jazz με ηλεκτρονικά μπλιμπλίκια . Ο [B][COLOR="Red"]Nils Petter Molvaer [/COLOR][/B], επί παραδείγματι , που γεννήθηκε μόλις το 1960 , έχει παιξει με τον [B]Arild Andersen [/B]στους [B]Mesqualero [/B], ενώ ο [B][COLOR="Red"]Bugge Wesseltoft [/COLOR][/B]έχει προλάβει να συνεργασθεί με τον [B]Garbarek [/B], τον [B]Terje Rypdal [/B], ακόμη και με το [B]Billy Cobham[/B]. Κοινός άξονας όλων αυτών των καλλιτεχνών είναι αφ' ενός μεν η αγάπη γιά την jazz , χωρίς όμως τις αγκυλώσεις του παρελθόντος και τα βαρίδια των "καθαρών" αφ' ετέρου η απόλυτη επαφή με το σήμερα . Είναι καπως σαν οι [B]Autechre [/B]να συνάντησαν τον [B]Hank Mobley [/B]ή ακόμη καλύτερη τον [B]Miles Davis [/B]και να τζαμάρουν μαζί . " Καθώς προέρχομαι από μιά γενιά που δεν μεγάλωσε με τα παραδοσιακά στάνταρ , αυτή είναι η δικιά μου εκδοχή γιά την παράδοση" λέει κάπου ο [B][COLOR="Red"]Nils Petter Molvaer [/COLOR][/B]και σ' αυτή του τη φράση συμπυκνώνει το νόημα και τις επιδιώξεις όλων των συμμετεχόντων. Ο [B][COLOR="Red"]Molvaer [/COLOR][/B]λοιπόν , μετά την θητεία του στους [B]Masqualero [/B]εμφανίζεται ως band leader με το [B][COLOR="Red"]Khmer [/COLOR][/B]που κυκλοφόρησε στην ECM το 1997 . Ο δίσκος είναι ένα πετυχημένο κράμα αυτοσχεδιασμού και υπνωτικών beats καθώς συνδυάζει με απόλυτη επιτυχία τα ambient ηχοτοπία με την house , τα breakbeats με την jazz και την electronica . Ο ήχος τη τρομπέτας του ακούγεται σαν τον Jon Hassell ( αν και όχι τόσο πειραγμένος ) καθώς κινείται με ευελιξία τόσο ανάμεσα στα drum'n' bass breakbeats όσο και στα soundscapes , χαλαρωμένος τόσο , όσο και δυναμικός , εκστατικός όσο και εκστασιασμένος . Το ίδιο στυλ ακολουθεί και τα δύο επόμενα έργα του το [B][COLOR="Red"]Solid Ether [/COLOR][/B]( 2000) και το [COLOR="Red"][B]NP3 [/B][/COLOR]του 2002 . Στο τελευταίο μάλιστα η electronica έχει πάρει το πάνω χέρι και τα ηχοτοπία του πλησιάζουν προς την trance jazz . Το ίδιο σημαντικός , ενδιαφέρων και έξοχος πειραματιστής είναι κι ο μόνιμος κιθαρίστας του [B][COLOR="Red"]Eivind Aaarset [/COLOR][/B]του οποίου τον δίσκο "[COLOR="Red"][B]Electronique Noir[/B][/COLOR]" οι New York Times αλλά και τα περιοδικά [B]Jazz Times [/B]και [B]Jazzwise [/B]χαρακτήρισαν ως το καλύτερο post - Miles ηλεκτρικό jazz αλμπουμ . Φυσικά οι κιθάρες δίνουν και παίρνουν σ' αυτό το μετα - jazz χαρμάνι δημιουργώντας μιά νέα τάξη jazz ήχων και tribal ρυθμών . "[I]Εκείνο που με ελκύει σ' αυτή την μουσική είναι οι υπνωτισκοί ρυθοί κι η στυλιστική ελευθερία . Δεν υπάρχουν καθιερωμένοι αξιωματικοί κανόνες σ' αυτό που κάνω , ούτε παράδοση . Ο ρυθμός είναι το κέντρο της μουσικής , το τοπίο όπου ταξειδεύει ο σολίστας[/I]." Ο προαναφερθείς [COLOR="Red"][B]Bugge Wesseltoft [/B][/COLOR]κινείται κι αυτός στα ίδια χνάρια , ερμηνεύοντας όμως τα πράγματα με μιά πιό jazz άποψη που στο live "[B][COLOR="Red"]A New Conception of Jazz[/COLOR][/B]" , σε κάτι 20λεπτους αυτοσχεδιασμούς γκρουβάρει με την βοήθεια καλεσμένων όπως o John Sofield , θυμίζοντας fusion ή jazz rock σχήματα οργανικών πανδαισιών . Επίσης αξιοπρόσεκτοι είναι και οι [COLOR="Red"][B]Wibutee [/B][/COLOR]των οποίων το δεύτερο αλμπουμ "[B][COLOR="Red"]Playmachine[/COLOR][/B]" στην jazzland records το 2004 , κινείται ανάμεσα στο glitch και την δομική αυστηρότητα του "On the corner" του Davis , θυμίζοντας το ιδιότροπο εκείνο groove που το χαρακτήριζε . [/SIZE][/FONT] [/QUOTE]
Verification
Post reply
Home
Forums
Μουσική - Κινηματογράφος - Τηλεόραση - Πολιτισμός
Μουσική
Παρουσιάσεις δίσκων - Aφιερώματα
Η Νορβηγική underground jazz σκηνή
Top
Bottom
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
Accept
Learn more…