Search
Search titles only
By:
Search titles only
By:
Home
Forums
New posts
Search forums
What's new
New posts
Latest activity
Members
Current visitors
Κανονισμός Λειτουργίας
Σωματείο AVClub
Log in
Register
Search
Search titles only
By:
Search titles only
By:
New posts
Search forums
Menu
Install the app
Install
Reply to thread
Home
Forums
Μουσική - Κινηματογράφος - Τηλεόραση - Πολιτισμός
Μουσική
Παρουσιάσεις δίσκων - Aφιερώματα
Bela Bartok violin concerto No2
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Message
<blockquote data-quote="Κώστας Γκαβάκος" data-source="post: 1057346580" data-attributes="member: 16244"><p><span style="font-family: inherit">Η μουσική , ως τέλειος-απόλυτος ρυθμός-αρμονία άγεται πάνω και πριν από κάθε καθημερινή δυσαρμονία ήχων, πραγμάτων και καταστάσεων. Σαν αφηρημένη τέχνη επιτρέπει στον ακροατή να ίπταται αλλά συνάμα να μην απέχει από την πραγματικότητα. Ταυτόχρονα όμως το μουσικό έργο τέχνης αποτελεί προϊόν της ιστορικής στιγμής. </span></p><p> </p><p> <span style="font-family: inherit">Η μουσική λοιπόν δημιουργεί την συνθήκη του ωραίου μέσα στο οποίο κολυμπά ή οφείλει να κολυμπά ο άνθρωπος. Η συνθήκη όμως αυτή παραβιάζεται από την παραμόρφωση (</span><span style="font-family: inherit">dissonance</span><span style="font-family: inherit">). </span></p><p> <span style="font-family: inherit">Η παραμόρφωση μιμείται την ασχήμια αίροντας την συνθήκη δημιουργού ακροατή για το τι είναι ωραίο. Ότι όμως δεν ταυτίζεται με το ωραίο προκαλεί αισθήματα σύγχυσης και απαισιοδοξίας. </span></p><p> <span style="font-family: inherit">Επιπλέον, όπως συμβαίνει στο κονσέρτο για βιολί του </span><span style="font-family: inherit">Bartok</span><span style="font-family: inherit">, η παραμόρφωση εξαλείφει την υποκειμενικότητα του δημιουργού ταιριάζοντας το έργο με την ταραγμένη πραγματικότητα της ιστορικής στιγμής της δημιουργίας του.</span></p><p> </p><p> <span style="font-family: inherit"> Το έργο για βιολί του </span><span style="font-family: inherit">Bartok</span><span style="font-family: inherit"> είναι έργο προφητικό γιατί αν και γράφτηκε πριν τον πόλεμο προέβλεπε τα δεινά που θα ακολουθούσαν. Το έργο τέχνης έχει αυτή την μαντική ικανότητα που δεν είναι τίποτε άλλο από την εκδήλωση της ευαισθησίας του καλλιτέχνη απέναντι στην περιρρέουσα πολιτική ατμόσφαιρα. </span></p><p> <span style="font-family: inherit">Η μουσική του έργου κινείται από τους παγωμένους ήχους της άρπας και της τσελέστας μέχρι τον παροξυσμό του βιολιού. Υπάρχει από την μια πλευρά ο ονειροπόλος και μυστηριακός </span><span style="font-family: inherit">Bartok</span><span style="font-family: inherit">. Ο αναχωρητής σε χώρους που διηγούνται παραμύθια εύθραυστης ομορφιάς που όμως δεν έχουν το καλό τέλος όπως αρμόζει στα παραμύθια. Υπάρχει από την άλλη πλευρά και ο ταραγμένος </span><span style="font-family: inherit">Bartok </span><span style="font-family: inherit">που αντιδρά με πάθος και δριμύτητα που φθάνει στην αγριότητα ήχων αεροπορικών βομβαρδισμών. Ήχοι που μπορεί να κάνουν κάποιον ακροατή να ξαφνιαστεί και να δυσανασχετήσει με την παραμόρφωση που εισάγουν αν δεν αντιληφθεί την παραμόρφωση σαν μια άλλη τεχνική εκδήλωση της αρμονίας. Αυτό δεν σημαίνει ότι, ιδιαίτερα στο τρίτο μέρος</span><span style="font-family: inherit">, ο συνθέτης δεν επεξεργάζεται ξανά το θεματικό υλικό του με τέτοιο τρόπο που στην μνήμη να μένουν οι γοητευτικές μελωδίες του.</span></p><p> </p><p> <span style="font-family: inherit">Το κονσέρτο αυτό είναι ένα σύνθετο έργο που κινείται ανάμεσα στην ποιητικότητα ενός λανθάνοντος ρομαντισμού και σε ένα συνονθύλευμα αδηφάγων δυνάμεων. </span></p><p> <span style="font-family: inherit">Συνεπώς ο μαέστρος πρέπει να είναι σβέλτος και όπου χρειάζεται οξύς ενώ ο βιολιστής πρέπει να βρει το μέτρο ανάμεσα στην εκφραστικότητα των λυρικών περασμάτων και στον δυναμισμό που απαιτεί η μουσική του </span><span style="font-family: inherit">Bartok</span><span style="font-family: inherit">.</span></p><p> </p><p> <span style="font-family: inherit">Ένας φίλος που εκτιμώ μου είπε κάποτε. Γιατί γράφεις τόσα πολλά πες απλώς ότι ο </span><span style="font-family: inherit">Bartok </span><span style="font-family: inherit">ήταν ένας ειλικρινής άνθρωπος. </span></p><p></p><p> </p><p> <span style="font-family: inherit">Εξαιρετικές είναι οι δισκογραφικές επιλογές.</span></p><p> </p><p> <span style="font-family: inherit">Κορυφαία εκτέλεση ο Ο </span><span style="font-family: inherit">Gertler</span><span style="font-family: inherit">(βιολιστής φίλος του </span><span style="font-family: inherit">Bartok</span><span style="font-family: inherit"> και συνεργάτης του στα βιολιστικά μέρη των έργων του) μαζί με τον </span><span style="font-family: inherit">Ancerl</span><span style="font-family: inherit"> (</span><span style="font-family: inherit">Grand</span><span style="font-family: inherit"> prix</span><span style="font-family: inherit"> du</span><span style="font-family: inherit"> disque</span><span style="font-family: inherit">, </span><span style="font-family: inherit">Paris</span><span style="font-family: inherit">) προσφέρουν μια ζωντανή εκτέλεση με εκρηκτικό πάθος αλλά και έμφαση στο λυρικό και δραματικό στοιχείο. Δυναμισμός και τραχιές ακμές στον τόνο του βιολιού αλλά ταυτόχρονα ζεστασιά στα αργά μέρη. Προτείνεται (</span><span style="font-family: inherit">Supraphon)</span><span style="font-family: inherit">.</span></p><p> </p><p> <span style="font-family: inherit">Ο </span><span style="font-family: inherit">Menuhin</span><span style="font-family: inherit"> με τον </span><span style="font-family: inherit">Dorati</span><span style="font-family: inherit"> δίνουν μια εκτέλεση θερμή διαυγή και δεξιοτεχνική. Η ευγένεια που γενικά διακρίνει το παίξιμο του </span><span style="font-family: inherit">Menuhin</span><span style="font-family: inherit"> αποδίδει την τραχύτητα σε εύλογες δόσεις τέτοιες που ευνοούν την μουσική πρόσληψη του έργου. Η οπτική αυτή εφόσον συμφωνεί κανείς μαζί της δεν θα μπορούσε να εξυπηρετηθεί καλύτερα από οποιοδήποτε άλλη εκτέλεση. Μια εξευγενισμένη και ευαίσθητη εκδοχή του κονσέρτου με ζεστασιά, αφοσίωση στην μουσική, ποιητικότητα ( δεύτερο μέρος) που όμως της λείπει η δριμύτητα. </span><span style="font-family: inherit">(Mercury)</span><span style="font-family: inherit">.</span></p><p> </p><p> <span style="font-family: inherit">Το παίξιμο της </span><span style="font-family: inherit">Chung-</span><span style="font-family: inherit"></span><span style="font-family: inherit">Solti </span><span style="font-family: inherit">είναι γεμάτο δυναμισμό αλλά της λείπει μέρος του ήσυχου λυρισμού που διαθέτει ο </span><span style="font-family: inherit">Gertler</span><span style="font-family: inherit"> με τον </span><span style="font-family: inherit">Ancerl</span><span style="font-family: inherit">. (</span><span style="font-family: inherit">Decca</span><span style="font-family: inherit">).</span></p><p> <span style="font-family: inherit">Το ίδιο ισχύει και για τον </span><span style="font-family: inherit">Szeryng </span><span style="font-family: inherit">αλλά έχω πολύ καιρό να τον ακούσω. </span></p><p> </p><p> <span style="font-family: inherit">Από τις σύγχρονες εγγραφές κορυφαία όλων είναι ο </span><span style="font-family: inherit">Barnabas</span><span style="font-family: inherit"> Kelemen</span><span style="font-family: inherit">-</span><span style="font-family: inherit">Zoltan</span><span style="font-family: inherit"> Kocsis</span><span style="font-family: inherit">. Μια ευχάριστη έκπληξη που δείχνει ότι οι νέοι μπορεί να είναι καλύτεροι από τους παλαιούς. Έχει επιπρόσθετο ενδιαφέρον γιατί παρουσιάζονται και πρώιμες εκδοχές των έργων. Προτείνεται (</span><span style="font-family: inherit">sacd</span><span style="font-family: inherit"> Hugraton</span><span style="font-family: inherit">).</span></p><p> </p><p> <span style="font-family: inherit">Πριν δύο τρία χρόνια το </span><span style="font-family: inherit">Gramophone</span><span style="font-family: inherit">είχε αναδείξει σαν </span><span style="font-family: inherit">cd</span><span style="font-family: inherit"> της χρονιάς την </span><span style="font-family: inherit">Patricia </span><span style="font-family: inherit">Kopatchinskaja</span><span style="font-family: inherit">-</span><span style="font-family: inherit">Peter</span><span style="font-family: inherit"> Eotvos</span><span style="font-family: inherit">. Το </span><span style="font-family: inherit">cd </span><span style="font-family: inherit">αυτό αποτέλεσε μια Ουγγρική υπόθεση αφού περιλαμβάνει και τα κονσέρτα των </span><span style="font-family: inherit">Ligeti </span><span style="font-family: inherit">και </span><span style="font-family: inherit">Eotvos</span><span style="font-family: inherit">. Η </span><span style="font-family: inherit">Kopatchinskaja </span><span style="font-family: inherit">μου άρεσε ιδιαίτερα στο κονσέρτο για βιολί του </span><span style="font-family: inherit">Beethoven</span><span style="font-family: inherit"> που σχοινοβατούσε χωρίς δίχτυ ασφαλείας και μου άρεσε και στον </span><span style="font-family: inherit">Bartok</span><span style="font-family: inherit">. Κέρδος είναι το κονσέρτο του </span><span style="font-family: inherit">Ligeti </span><span style="font-family: inherit">ενώ για το κονσέρτο του </span><span style="font-family: inherit">Eotvos</span><span style="font-family: inherit"> δεν έχω άποψη.(</span><span style="font-family: inherit">cd</span><span style="font-family: inherit"> Na</span><span style="font-family: inherit">i</span><span style="font-family: inherit">ve</span><span style="font-family: inherit">).</span></p><p> </p><p> <span style="font-family: inherit">Πολύ καλή εκτέλεση και εξαιρετική εγγραφή είναι και η </span><span style="font-family: inherit">Arabella</span><span style="font-family: inherit"> Steinbacher</span><span style="font-family: inherit">-</span><span style="font-family: inherit">Marec</span><span style="font-family: inherit"> Janowski</span><span style="font-family: inherit"> (</span><span style="font-family: inherit">PentaTone</span><span style="font-family: inherit">)</span></p><p> </p><p> <span style="font-family: inherit">Υπάρχουν και δύο εγγραφές με </span><span style="font-family: inherit">Menuhin</span><span style="font-family: inherit">-</span><span style="font-family: inherit">Furtwangler</span><span style="font-family: inherit"> Philarmonia</span><span style="font-family: inherit"> και </span><span style="font-family: inherit">Zukerman</span><span style="font-family: inherit">-</span><span style="font-family: inherit">Slatkin</span><span style="font-family: inherit"> Saint</span><span style="font-family: inherit">Louis </span><span style="font-family: inherit">για τις οποίες δεν έχω άποψη.</span></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Κώστας Γκαβάκος, post: 1057346580, member: 16244"] [FONT='inherit']Η μουσική , ως τέλειος-απόλυτος ρυθμός-αρμονία άγεται πάνω και πριν από κάθε καθημερινή δυσαρμονία ήχων, πραγμάτων και καταστάσεων. Σαν αφηρημένη τέχνη επιτρέπει στον ακροατή να ίπταται αλλά συνάμα να μην απέχει από την πραγματικότητα. Ταυτόχρονα όμως το μουσικό έργο τέχνης αποτελεί προϊόν της ιστορικής στιγμής. [/FONT] [FONT='inherit']Η μουσική λοιπόν δημιουργεί την συνθήκη του ωραίου μέσα στο οποίο κολυμπά ή οφείλει να κολυμπά ο άνθρωπος. Η συνθήκη όμως αυτή παραβιάζεται από την παραμόρφωση ([/FONT][FONT='inherit']dissonance[/FONT][FONT='inherit']). [/FONT] [FONT='inherit']Η παραμόρφωση μιμείται την ασχήμια αίροντας την συνθήκη δημιουργού ακροατή για το τι είναι ωραίο. Ότι όμως δεν ταυτίζεται με το ωραίο προκαλεί αισθήματα σύγχυσης και απαισιοδοξίας. [/FONT] [FONT='inherit']Επιπλέον, όπως συμβαίνει στο κονσέρτο για βιολί του [/FONT][FONT='inherit']Bartok[/FONT][FONT='inherit'], η παραμόρφωση εξαλείφει την υποκειμενικότητα του δημιουργού ταιριάζοντας το έργο με την ταραγμένη πραγματικότητα της ιστορικής στιγμής της δημιουργίας του.[/FONT] [FONT='inherit'] Το έργο για βιολί του [/FONT][FONT='inherit']Bartok[/FONT][FONT='inherit'] είναι έργο προφητικό γιατί αν και γράφτηκε πριν τον πόλεμο προέβλεπε τα δεινά που θα ακολουθούσαν. Το έργο τέχνης έχει αυτή την μαντική ικανότητα που δεν είναι τίποτε άλλο από την εκδήλωση της ευαισθησίας του καλλιτέχνη απέναντι στην περιρρέουσα πολιτική ατμόσφαιρα. [/FONT] [FONT='inherit']Η μουσική του έργου κινείται από τους παγωμένους ήχους της άρπας και της τσελέστας μέχρι τον παροξυσμό του βιολιού. Υπάρχει από την μια πλευρά ο ονειροπόλος και μυστηριακός [/FONT][FONT='inherit']Bartok[/FONT][FONT='inherit']. Ο αναχωρητής σε χώρους που διηγούνται παραμύθια εύθραυστης ομορφιάς που όμως δεν έχουν το καλό τέλος όπως αρμόζει στα παραμύθια. Υπάρχει από την άλλη πλευρά και ο ταραγμένος [/FONT][FONT='inherit']Bartok [/FONT][FONT='inherit']που αντιδρά με πάθος και δριμύτητα που φθάνει στην αγριότητα ήχων αεροπορικών βομβαρδισμών. Ήχοι που μπορεί να κάνουν κάποιον ακροατή να ξαφνιαστεί και να δυσανασχετήσει με την παραμόρφωση που εισάγουν αν δεν αντιληφθεί την παραμόρφωση σαν μια άλλη τεχνική εκδήλωση της αρμονίας. Αυτό δεν σημαίνει ότι, ιδιαίτερα στο τρίτο μέρος[/FONT][FONT='inherit'], ο συνθέτης δεν επεξεργάζεται ξανά το θεματικό υλικό του με τέτοιο τρόπο που στην μνήμη να μένουν οι γοητευτικές μελωδίες του.[/FONT] [FONT='inherit']Το κονσέρτο αυτό είναι ένα σύνθετο έργο που κινείται ανάμεσα στην ποιητικότητα ενός λανθάνοντος ρομαντισμού και σε ένα συνονθύλευμα αδηφάγων δυνάμεων. [/FONT] [FONT='inherit']Συνεπώς ο μαέστρος πρέπει να είναι σβέλτος και όπου χρειάζεται οξύς ενώ ο βιολιστής πρέπει να βρει το μέτρο ανάμεσα στην εκφραστικότητα των λυρικών περασμάτων και στον δυναμισμό που απαιτεί η μουσική του [/FONT][FONT='inherit']Bartok[/FONT][FONT='inherit'].[/FONT] [FONT='inherit']Ένας φίλος που εκτιμώ μου είπε κάποτε. Γιατί γράφεις τόσα πολλά πες απλώς ότι ο [/FONT][FONT='inherit']Bartok [/FONT][FONT='inherit']ήταν ένας ειλικρινής άνθρωπος. [/FONT] [FONT='inherit']Εξαιρετικές είναι οι δισκογραφικές επιλογές.[/FONT] [FONT='inherit']Κορυφαία εκτέλεση ο Ο [/FONT][FONT='inherit']Gertler[/FONT][FONT='inherit'](βιολιστής φίλος του [/FONT][FONT='inherit']Bartok[/FONT][FONT='inherit'] και συνεργάτης του στα βιολιστικά μέρη των έργων του) μαζί με τον [/FONT][FONT='inherit']Ancerl[/FONT][FONT='inherit'] ([/FONT][FONT='inherit']Grand[/FONT][FONT='inherit'] prix[/FONT][FONT='inherit'] du[/FONT][FONT='inherit'] disque[/FONT][FONT='inherit'], [/FONT][FONT='inherit']Paris[/FONT][FONT='inherit']) προσφέρουν μια ζωντανή εκτέλεση με εκρηκτικό πάθος αλλά και έμφαση στο λυρικό και δραματικό στοιχείο. Δυναμισμός και τραχιές ακμές στον τόνο του βιολιού αλλά ταυτόχρονα ζεστασιά στα αργά μέρη. Προτείνεται ([/FONT][FONT='inherit']Supraphon)[/FONT][FONT='inherit'].[/FONT] [FONT='inherit']Ο [/FONT][FONT='inherit']Menuhin[/FONT][FONT='inherit'] με τον [/FONT][FONT='inherit']Dorati[/FONT][FONT='inherit'] δίνουν μια εκτέλεση θερμή διαυγή και δεξιοτεχνική. Η ευγένεια που γενικά διακρίνει το παίξιμο του [/FONT][FONT='inherit']Menuhin[/FONT][FONT='inherit'] αποδίδει την τραχύτητα σε εύλογες δόσεις τέτοιες που ευνοούν την μουσική πρόσληψη του έργου. Η οπτική αυτή εφόσον συμφωνεί κανείς μαζί της δεν θα μπορούσε να εξυπηρετηθεί καλύτερα από οποιοδήποτε άλλη εκτέλεση. Μια εξευγενισμένη και ευαίσθητη εκδοχή του κονσέρτου με ζεστασιά, αφοσίωση στην μουσική, ποιητικότητα ( δεύτερο μέρος) που όμως της λείπει η δριμύτητα. [/FONT][FONT='inherit'](Mercury)[/FONT][FONT='inherit'].[/FONT] [FONT='inherit']Το παίξιμο της [/FONT][FONT='inherit']Chung-[/FONT][FONT='inherit'][/FONT][FONT='inherit']Solti [/FONT][FONT='inherit']είναι γεμάτο δυναμισμό αλλά της λείπει μέρος του ήσυχου λυρισμού που διαθέτει ο [/FONT][FONT='inherit']Gertler[/FONT][FONT='inherit'] με τον [/FONT][FONT='inherit']Ancerl[/FONT][FONT='inherit']. ([/FONT][FONT='inherit']Decca[/FONT][FONT='inherit']).[/FONT] [FONT='inherit']Το ίδιο ισχύει και για τον [/FONT][FONT='inherit']Szeryng [/FONT][FONT='inherit']αλλά έχω πολύ καιρό να τον ακούσω. [/FONT] [FONT='inherit']Από τις σύγχρονες εγγραφές κορυφαία όλων είναι ο [/FONT][FONT='inherit']Barnabas[/FONT][FONT='inherit'] Kelemen[/FONT][FONT='inherit']-[/FONT][FONT='inherit']Zoltan[/FONT][FONT='inherit'] Kocsis[/FONT][FONT='inherit']. Μια ευχάριστη έκπληξη που δείχνει ότι οι νέοι μπορεί να είναι καλύτεροι από τους παλαιούς. Έχει επιπρόσθετο ενδιαφέρον γιατί παρουσιάζονται και πρώιμες εκδοχές των έργων. Προτείνεται ([/FONT][FONT='inherit']sacd[/FONT][FONT='inherit'] Hugraton[/FONT][FONT='inherit']).[/FONT] [FONT='inherit']Πριν δύο τρία χρόνια το [/FONT][FONT='inherit']Gramophone[/FONT][FONT='inherit']είχε αναδείξει σαν [/FONT][FONT='inherit']cd[/FONT][FONT='inherit'] της χρονιάς την [/FONT][FONT='inherit']Patricia [/FONT][FONT='inherit']Kopatchinskaja[/FONT][FONT='inherit']-[/FONT][FONT='inherit']Peter[/FONT][FONT='inherit'] Eotvos[/FONT][FONT='inherit']. Το [/FONT][FONT='inherit']cd [/FONT][FONT='inherit']αυτό αποτέλεσε μια Ουγγρική υπόθεση αφού περιλαμβάνει και τα κονσέρτα των [/FONT][FONT='inherit']Ligeti [/FONT][FONT='inherit']και [/FONT][FONT='inherit']Eotvos[/FONT][FONT='inherit']. Η [/FONT][FONT='inherit']Kopatchinskaja [/FONT][FONT='inherit']μου άρεσε ιδιαίτερα στο κονσέρτο για βιολί του [/FONT][FONT='inherit']Beethoven[/FONT][FONT='inherit'] που σχοινοβατούσε χωρίς δίχτυ ασφαλείας και μου άρεσε και στον [/FONT][FONT='inherit']Bartok[/FONT][FONT='inherit']. Κέρδος είναι το κονσέρτο του [/FONT][FONT='inherit']Ligeti [/FONT][FONT='inherit']ενώ για το κονσέρτο του [/FONT][FONT='inherit']Eotvos[/FONT][FONT='inherit'] δεν έχω άποψη.([/FONT][FONT='inherit']cd[/FONT][FONT='inherit'] Na[/FONT][FONT='inherit']i[/FONT][FONT='inherit']ve[/FONT][FONT='inherit']).[/FONT] [FONT='inherit']Πολύ καλή εκτέλεση και εξαιρετική εγγραφή είναι και η [/FONT][FONT='inherit']Arabella[/FONT][FONT='inherit'] Steinbacher[/FONT][FONT='inherit']-[/FONT][FONT='inherit']Marec[/FONT][FONT='inherit'] Janowski[/FONT][FONT='inherit'] ([/FONT][FONT='inherit']PentaTone[/FONT][FONT='inherit'])[/FONT] [FONT='inherit']Υπάρχουν και δύο εγγραφές με [/FONT][FONT='inherit']Menuhin[/FONT][FONT='inherit']-[/FONT][FONT='inherit']Furtwangler[/FONT][FONT='inherit'] Philarmonia[/FONT][FONT='inherit'] και [/FONT][FONT='inherit']Zukerman[/FONT][FONT='inherit']-[/FONT][FONT='inherit']Slatkin[/FONT][FONT='inherit'] Saint[/FONT][FONT='inherit']Louis [/FONT][FONT='inherit']για τις οποίες δεν έχω άποψη.[/FONT] [/QUOTE]
Verification
Post reply
Home
Forums
Μουσική - Κινηματογράφος - Τηλεόραση - Πολιτισμός
Μουσική
Παρουσιάσεις δίσκων - Aφιερώματα
Bela Bartok violin concerto No2
Top
Bottom
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
Accept
Learn more…