Search
Search titles only
By:
Search titles only
By:
Home
Forums
New posts
Search forums
What's new
New posts
Latest activity
Members
Current visitors
Κανονισμός Λειτουργίας
Σωματείο AVClub
Log in
Register
Search
Search titles only
By:
Search titles only
By:
New posts
Search forums
Menu
Install the app
Install
Reply to thread
Home
Forums
Μουσική - Κινηματογράφος - Τηλεόραση - Πολιτισμός
Μουσική
Παρουσιάσεις δίσκων - Aφιερώματα
Beethoven Symphony No 5
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Message
<blockquote data-quote="Brucknerian" data-source="post: 916326" data-attributes="member: 18005"><p>Τελεολογικέ,</p><p></p><p>Φαίνεται ότι είσαι αρκετά "ψαγμένος" στο θέμα και υπάρχει μεγάλη ταύτιση απόψεων. Λίγο στο θέμα του Carlos Kleiber αποκλίνω προσωπικά και αυτό γιατί προσπαθώ να μένω ουδέτερος απέναντι τόσο στον μύθο όσο και στον αντι-μύθο που δημιουργήθηκε γύρω από την τέχνη του και τις ερμηνείες του.</p><p></p><p>Έχοντας ακούσες την 5η και με μια άλλη ορχήστρα, την Συμφωνική Ορχήστρα του Σικάγου σε ζωντανή ηχογράφηση και έχοντας για τα καλά υπόψη μου την ηχογράφηση με την Φιλαρμονική της Βιέννης, έκανε "μπαμ" ότι ήταν ο Carlos Kleiber. Παρόλο που ορχήστρες ήταν διαφορετικές. Είναι γεγονός ότι ήταν από τους μαέστρους, που "αφηνε" την ορχήστρα να πάει μόνη της, αλλά χωρίς να ξεσαλώνει κιόλας. Έτσι και στο Σικάγο (μην πω ότι μου άρεσε περισσότερο η ερμηνεία του από ότι στην Βιέννη-ίσως επειδή είχαν κορεστεί τα ώτα μου από την ακρόαση της) έδωσε υψηλού επιπέδου ερμηνεία, εκμεταλλευόμενος επίσης τις διαφορετικές αρετές της Συμφωνικής του Σικάγου, δίνοντας για παράδειγμα, περισσότερο χώρο στα χάλκινα που είναι πιο "σκληρά" από αυτά της Βιέννης, στα σημεία που δικαιολογεί μια τέτοια έκφραση. Φυσικά η Φιλαρμονική της Βιέννης, ήταν αιχμηρή ορχήστρα (φάντασμα εκείνης της εποχής, σήμερα) και ακόμα και μύγες να βαρούσε ο μαέστρος, το αποτέλεσμα θα ήταν σπουδαίο. Παρόλα αυτά θα μπορούσα να χαρακτηρίσω το αποτέλεσμα 50%-50%, μοιρασμένο σε ορχήστρα και μάεστρο, αλλά να τονίσω ότι διαμόρφωσα αυτή την άποψη συγκριτικά και με γνώση άλλων εκδοχών. Πάντως για να είμαστε και 100% ειλικρινείς, η ηχογράφηση της Φιλαρμονικής της Βιέννης, δεν είναι και απόλυτη. Για παράδειγμα, στο δεύτερο μέρος της συμφωνίας, τα τύμπανα μου ακούγονται υποτονικά και σε σημεία αισθάνομαι ότι παραλήφθηκαν. Αλλά το συνολικό αποτέλεσμα είναι κορυφαίο και άξιο της ευρείας αποδοχής του, παρόλο που κλείνω προς Giulini προσωπικά.</p><p></p><p>Μια ακόμα λεπτομέρια για την ηχογράφηση, αν επιτρέπεται. Επιφυλλάσομαι για όσα θα γράψω, γιατί δεν θυμάμαι την πηγή και δεν ξέρω αν είναι αληθής.</p><p></p><p>Η ιστορία λέει το εξής:</p><p></p><p>Ήταν συνηθισμένο εκείνη την εποχή, μεγάλες ορχήστρες, όπως η Φιλαρμονική της Βιέννης, να χωρίζονται στα "δυο", προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, κυρίως στις ηχογραφήσεις τους στις δισκογραφίκες. Αυτό είναι ένα γεγονός ακόμα και σήμερα. Στην ηχογράφηση της 5ης του Beethoven, έγινε χρήση της 2η Φιλαρμονικής της Βιέννης, όπου κάνενα από τα μέλη της δεν ήταν εξάρχων ή κορυφαίος της ορχήστρα. Θα λέγατε άτυπα και χρησιμοποιόντας αθλητική ορολογία ότι θα έπαιζαν οι αναπληρωματικοί (αν μπορεί να πει κάνεις κάτι τέτοιο για τέτοιο κορυφαίο σύνολο και ειδικά εκείνη την εποχή). Αυτό δεν ενόχλησε καθόλου τον Kleiber, ενόχλησε όμως της δισκογραφική του εταιρία, η οποία δεν ήθελε να "ρισκάρει" στο ελάχιστο τον "μύθο" που είχε δημιούργησε γύρω από το όνομα του Kleiber. Aπό την άλλη δεν μπορούσε να αναβάλλει δίοτι μια αναβολή με τον Kleiber, μπορούσε να ήταν οριστική (δεν ήταν ο πιο συμβατός και συνεργάσιμος στα θέματα αυτά - υπήρχε νώπη ακόμα η διακοπή επ' αόριστον της ηχογραφησης του Wozzeck από την πλευρά του Kleiber για λογαριασμό της ΕΜΙ Classics). Έτσι προχώρησαν στην ηχογράφηση, αλλά είχε αποφασιστεί μια άνευ προηγουμένου στήριξη της ηχογράφησης, σε πολλά επίπεδα (marketing, διαφήμισης, απόψεων άλλων διάσημων καλλιτεχνών ώστε να εκφέρονται με τα καλύτερα λόγια κ.λπ). </p><p></p><p>Αν ρωτάτε την άποψη μου, πιστεύω ότι δεν το χρειαζόταν και όσα καλα ειπώθηκαν, θα λεγόταν ούτως ή άλλως. Η 7η που ηχογραφήθηκε ένα χρόνο αργότερα είχε όλους τους κορυφαίους της Φιλαρμονικής της Βιέννης.</p><p></p><p>Και λίγα λόγια για τον Furtwangler. Μου αρέσουν γενικότερα οι ερμηνείες τους και αυτός ο άνθρωπος θα πρέπει να ήταν το κάτι άλλο αν το βλέπαμε ζωντανά. Οι ερμηνείες του πάντα είχαν κάτι διαφορετικό και πάντα έβρισκε κάτι να σου κρατάει το ενδιαφέρον. Η 9η του στο Bayreuth μου αρέσει φυσικά (που σε αυτό το έργο είναι η καλύτερη ηχητική καταγραφή που έχουμε), αλλά προτιμώ ως ερμηνεία αυτή του 1942 στο Βερολίνο και ελπίζω να τύχει κάποια στιγμής μιας καλύτερης ηχητικής επεξεργασίας (την έχω σε κάτι CD φτηνιάρικης ιαπωνικής εταιρίας).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Brucknerian, post: 916326, member: 18005"] Τελεολογικέ, Φαίνεται ότι είσαι αρκετά "ψαγμένος" στο θέμα και υπάρχει μεγάλη ταύτιση απόψεων. Λίγο στο θέμα του Carlos Kleiber αποκλίνω προσωπικά και αυτό γιατί προσπαθώ να μένω ουδέτερος απέναντι τόσο στον μύθο όσο και στον αντι-μύθο που δημιουργήθηκε γύρω από την τέχνη του και τις ερμηνείες του. Έχοντας ακούσες την 5η και με μια άλλη ορχήστρα, την Συμφωνική Ορχήστρα του Σικάγου σε ζωντανή ηχογράφηση και έχοντας για τα καλά υπόψη μου την ηχογράφηση με την Φιλαρμονική της Βιέννης, έκανε "μπαμ" ότι ήταν ο Carlos Kleiber. Παρόλο που ορχήστρες ήταν διαφορετικές. Είναι γεγονός ότι ήταν από τους μαέστρους, που "αφηνε" την ορχήστρα να πάει μόνη της, αλλά χωρίς να ξεσαλώνει κιόλας. Έτσι και στο Σικάγο (μην πω ότι μου άρεσε περισσότερο η ερμηνεία του από ότι στην Βιέννη-ίσως επειδή είχαν κορεστεί τα ώτα μου από την ακρόαση της) έδωσε υψηλού επιπέδου ερμηνεία, εκμεταλλευόμενος επίσης τις διαφορετικές αρετές της Συμφωνικής του Σικάγου, δίνοντας για παράδειγμα, περισσότερο χώρο στα χάλκινα που είναι πιο "σκληρά" από αυτά της Βιέννης, στα σημεία που δικαιολογεί μια τέτοια έκφραση. Φυσικά η Φιλαρμονική της Βιέννης, ήταν αιχμηρή ορχήστρα (φάντασμα εκείνης της εποχής, σήμερα) και ακόμα και μύγες να βαρούσε ο μαέστρος, το αποτέλεσμα θα ήταν σπουδαίο. Παρόλα αυτά θα μπορούσα να χαρακτηρίσω το αποτέλεσμα 50%-50%, μοιρασμένο σε ορχήστρα και μάεστρο, αλλά να τονίσω ότι διαμόρφωσα αυτή την άποψη συγκριτικά και με γνώση άλλων εκδοχών. Πάντως για να είμαστε και 100% ειλικρινείς, η ηχογράφηση της Φιλαρμονικής της Βιέννης, δεν είναι και απόλυτη. Για παράδειγμα, στο δεύτερο μέρος της συμφωνίας, τα τύμπανα μου ακούγονται υποτονικά και σε σημεία αισθάνομαι ότι παραλήφθηκαν. Αλλά το συνολικό αποτέλεσμα είναι κορυφαίο και άξιο της ευρείας αποδοχής του, παρόλο που κλείνω προς Giulini προσωπικά. Μια ακόμα λεπτομέρια για την ηχογράφηση, αν επιτρέπεται. Επιφυλλάσομαι για όσα θα γράψω, γιατί δεν θυμάμαι την πηγή και δεν ξέρω αν είναι αληθής. Η ιστορία λέει το εξής: Ήταν συνηθισμένο εκείνη την εποχή, μεγάλες ορχήστρες, όπως η Φιλαρμονική της Βιέννης, να χωρίζονται στα "δυο", προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, κυρίως στις ηχογραφήσεις τους στις δισκογραφίκες. Αυτό είναι ένα γεγονός ακόμα και σήμερα. Στην ηχογράφηση της 5ης του Beethoven, έγινε χρήση της 2η Φιλαρμονικής της Βιέννης, όπου κάνενα από τα μέλη της δεν ήταν εξάρχων ή κορυφαίος της ορχήστρα. Θα λέγατε άτυπα και χρησιμοποιόντας αθλητική ορολογία ότι θα έπαιζαν οι αναπληρωματικοί (αν μπορεί να πει κάνεις κάτι τέτοιο για τέτοιο κορυφαίο σύνολο και ειδικά εκείνη την εποχή). Αυτό δεν ενόχλησε καθόλου τον Kleiber, ενόχλησε όμως της δισκογραφική του εταιρία, η οποία δεν ήθελε να "ρισκάρει" στο ελάχιστο τον "μύθο" που είχε δημιούργησε γύρω από το όνομα του Kleiber. Aπό την άλλη δεν μπορούσε να αναβάλλει δίοτι μια αναβολή με τον Kleiber, μπορούσε να ήταν οριστική (δεν ήταν ο πιο συμβατός και συνεργάσιμος στα θέματα αυτά - υπήρχε νώπη ακόμα η διακοπή επ' αόριστον της ηχογραφησης του Wozzeck από την πλευρά του Kleiber για λογαριασμό της ΕΜΙ Classics). Έτσι προχώρησαν στην ηχογράφηση, αλλά είχε αποφασιστεί μια άνευ προηγουμένου στήριξη της ηχογράφησης, σε πολλά επίπεδα (marketing, διαφήμισης, απόψεων άλλων διάσημων καλλιτεχνών ώστε να εκφέρονται με τα καλύτερα λόγια κ.λπ). Αν ρωτάτε την άποψη μου, πιστεύω ότι δεν το χρειαζόταν και όσα καλα ειπώθηκαν, θα λεγόταν ούτως ή άλλως. Η 7η που ηχογραφήθηκε ένα χρόνο αργότερα είχε όλους τους κορυφαίους της Φιλαρμονικής της Βιέννης. Και λίγα λόγια για τον Furtwangler. Μου αρέσουν γενικότερα οι ερμηνείες τους και αυτός ο άνθρωπος θα πρέπει να ήταν το κάτι άλλο αν το βλέπαμε ζωντανά. Οι ερμηνείες του πάντα είχαν κάτι διαφορετικό και πάντα έβρισκε κάτι να σου κρατάει το ενδιαφέρον. Η 9η του στο Bayreuth μου αρέσει φυσικά (που σε αυτό το έργο είναι η καλύτερη ηχητική καταγραφή που έχουμε), αλλά προτιμώ ως ερμηνεία αυτή του 1942 στο Βερολίνο και ελπίζω να τύχει κάποια στιγμής μιας καλύτερης ηχητικής επεξεργασίας (την έχω σε κάτι CD φτηνιάρικης ιαπωνικής εταιρίας). [/QUOTE]
Verification
Post reply
Home
Forums
Μουσική - Κινηματογράφος - Τηλεόραση - Πολιτισμός
Μουσική
Παρουσιάσεις δίσκων - Aφιερώματα
Beethoven Symphony No 5
Top
Bottom
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
Accept
Learn more…