14-bit vs 12-bit

19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
Ρίχνοντας μια ματια στα λινκ που έδωσες έχω να πώ πως το 2ο μου φαίνεται σαν ένα παραδειγμα του πραγματικού κόσμου.

Αντίθετα το 1ο είναι μια τελείως εξωπραγματική περίπτωση (4 στοπ υποέκθεση) και επιπλέον πιο πολύ δείχνει την ζημιά που κάνει το (υπερβολικό θα έλεγα) Noise Reduction παρά τα πλεονεκτήματα των 14 vs 12 bit.
Το ότι ο αρθρογράφος δεν δίνει σε κάποιο λίνκ τα Raw αρχεία ούτε και αναλυτικά τις παραμέτρους που χρησιμοποίησε δεν βοηθάει και με βάζει σε υποψίες ....

Βέβαια τα παραδείγματα προέρχονται απο Nikon D300 για την οποία (όπως και η D3x) είναι γνωστο οτι χρησιμοποιεί διαφορετική διαδικασία οταν ενγράφει τα δεδομένα σε 14 Βιτ vs 12 η οποία είναι περι τις 3 φορές πιο αργή παρολο που ο ογκος των δεδομένων είναι λιγότερο απο 20% μεγαλύτερος. Δουλεύει δηλ. σε "χαμηλότερες στροφές" και έτσι συνεισφέρει λιγότερο θόρυβο (read noise) σε 14 bit mode απότι σε 12.
Μια σχετική μέτρηση στο παρακάτω λίνκ. Ο θόρυβος στα 12 μπιτ είναι 1.3 12it μονάδες (χ4=5,2 14bit μονάδες) ενώ στα 14 bit mode 4,8 μοναδες δηλ. 10% λιγότερος.
http://theory.uchicago.edu/~ejm/pix/20d/posts/tests/D300_40D_tests/

Ε λοιπόν εγώ είμαι της γνώμης οτι αυτο το 10% θα είναι αισθητό μόνο σε περιπτώσεις υπερβολικής επεξεργασίας αρχείων των D300/D3x, οπως π.χ. >+2 στοπ διορθωσης έκθεσης (φωτισμού) των "μαυρων" παράλληλα με δυνατό NoiseReduction + δυνατό κοντραστ και όλα αυτά θα χειροτερέψουν δουλεύοντας σε 8bit jpeg.

Δες πως αντιμετοπίζει το θέμα ο εξαιρετικά αξιόπιστος Emil Μartinec

Ο μελετητής ... http://hamilton.uchicago.edu/~ejm/

Η μελέτη .... http://theory.uchicago.edu/~ejm/pix/20d/tests/noise/noise-p3.html

"Curiously, all the 14-bit cameras on the market (as of this writing) do not merit 14-bit recording. The noise is more than four levels in 14-bit units on all of these cameras (Nikon D3/D300, Canon 1D3/1Ds3 and 40D); the additional two bits are randomly fluctuating, since the levels are randomly fluctuating by +/- four levels or more. Twelve bits are perfectly adequate to record the image data without any loss of image quality, for any of these cameras (though the D3 comes quite close to warranting a 13th bit).

A qualification is in order here -- the Nikon D3 and D300 are both capable of recording in both 12-bit and 14-bit modes. The method of recording 14-bit files on the D300 is substantively different from that for recording 12-bit files; in particular, the frame rate slows by a factor 3-4. Reading out the sensor more slowly allows it to be read more accurately, and so there may indeed by a perceptible improvement in D300 14-bit files over D300 12-bit files (specifically, less read noise, including pattern noise). That does not, however, mean that the data need be recorded at 14-bit tonal depth -- the improvement in image quality comes from the slower readout, and because the noise is still more than four 14-bit levels, the image could still be recorded in 12-bit tonal depth and be indistinguishable from the 14-bit data it was derived from.

Another point to keep in mind is that, while the raw data is not posterized, post-processing can make it so, as was seen in the noisy gradient example above. This is again true for the 1D3 cityscape image. Applying a radius 5 median filter brings out posterization in the 6-bit version, as one can see here; the 8-bit version is more robust against the median filter, as one can see here. However, something as simple as appending two bits with random values to the 6-bit version substantially eliminates the posterization, as one can see here."
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Οι απόψεις διίστανται για να μην πω τριίστανται. Δηλ. όχι δεν υπάρχει διαφορά, ναι υπάρχει, και ότι εξαρτάται από το αν γράφει εγγενώς η μηχανή σε 14 Bits.

Προσωπικά θέλω να πιστεύω ότι υπάρχει περισσότερη πληροφορία. Δεν είμαι σίγουρος όμως ότι μπορούμε να τη δούμε και να τη διαχειριστούμε σήμερα. ίσως στο μέλλον καλύτερα. Πάντως σε κάθε περίπτωση πιστεύω ότι χρειαζόμαστε μετατροπές απευθείας σε .tiff 16 bits κι όχι σε .jpg 8 bits ¨η έστω .tiff 8bits και φυσικά να δουλέψουμε στη συνέχεια με πρότυπο που χρησιμοποιεί το wide gamut Κι όχι το το απλό SRGB ή ακόμη και το ADOBE RGB δηλαδή Pro Photo ή κάτι τέτοιο. Η τελική έξοδος σε έναν 8μέλανο ή 9μέλανο ή 12μέλανο εκτυπωτή σε αρχείο μεγαλύτερο του Α3 θα μας δώσει διαφορές.

Και φυσικά δεν είναι για όλους μας μια τέτοια διαχείριση, καθώς απαιτεί μεγάλη πιστότητα σε όλες τις φάσεις της διαδικασίας.
 

Ηλίας Κ

Supreme Member
7 July 2006
4,931
Αθήνα
Όταν πήρα τη D300 και μετά από μερικό ψάξιμο το ιντερνετ έκατσα ένα απόγευμα να κάνω όσο πιο ακριβείς συγκρίσεις μπορούσα.
Στην πλειονότητα τους τα δείγματα που πήρα μου φάνηκαν ίδια,
σε μερικές όμως υπήρχε μια πολύ μικρή διαφορά, στις σκοτεινές περιοχές και μόνο. Τα 14 μπιτ είχαν ελάχιστα περισσότερη πληροφορία. Στην πράξη αυτή η διαφορά για τη χρήση που προορίζω εγώ τις φωτογραφίες μου τη θεωρώ ασήμαντη.
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,948
Θεσσαλονίκη
Η διαφορά 14-12bit αντανακλάται στο αυξημένο δυναμικό εύρος στα σκιερά.

Εάν δείτε στη δοκιμή της 40D στο dpreview φαίνεται η σαφής υπεροχή στα σκιερά έναντι των τότε ανταγωνιστών -οι οποίοι παρέμεναν στα 12bit.
Περίπου 2/3 του στοπ.

Τώρα εάν φαίνεται... Εάν έχουμε λήψη με μεγάλο δυναμικό εύρος και την επεξεργαστούμε για να αντλήσουμε τη μεγαλύτερη, κατά το δυνατόν, πληροφορία, θα φανεί.