Στίς 14/12/1784 ο Mozart μυήθηκε στον Τεκτονισμό και εισήλθε στην Τεκτονική Στοά τής Αγαθοεργίας τής Βιέννης,απο τον ιδρυτή της βαρώνο Φον Γκέμινγκεν-Χορνμπεργκ.
Ο Τεκτονισμός τής περιόδου εκείνης ήταν μιά προοδευτική Αστική κίνηση επηρεασμένη από τον Διαφωτισμό και τίς ιδέες του περί Ελευθερίας -Ισότητας-Αδελφότητας και φυσικά ο Mozart σάν ανήσυχη ψυχή προσχώρησε στίς τάξεις του...
Αλλως τε ο Mozart γνήσιο πνεύμα Ελευθερίας προτιμούσε να είναι ´ελεύθερος καλλιτέχνης´παρά Μουσικός ακόλουθος σε κάποια Πριγκιπική Αυλή γεγονός πού το πλήρωσε ακριβά στήν μικράς διαρκείας Ζωή του.
´Η μασονία εμπνευσμένη από τις παραδόσεις που έρχονταν κατ’ ευθείαν από το μεσαιωνικό κορπορατισμό, δηλαδή παραδόσεις αρχιτεκτονικές, απ’ όπου και το όνομα της (γαλλικά macon=χτίστης), καθώς και από τελετουργίες μύησης αρχαίας αιγυπτιακής προέλευσης, δεν μπορούσε παρά να συναινέσει με τις ανθρωπιστικές ιδέες του Διαφωτισμού εναντίον των θρησκευτικών δογμάτων. Ιδέες ευγενικές, που αποσκοπούσαν στην ευτυχία του ανθρώπου, και που θα μπορούσαν να γοητεύσουν κάποιον ευαίσθητο όσο ο Μότσαρτ.´(Parouty 1992)
Eπίσης ο Κλώντ Σάμουελ αναφέρει:
'Ο Μότσαρτ βρήκε στη στοά της Αγαθοεργίας φίλους σημαντικούς κι ένιωσε την αδελφική φιλία που του έλειπε μέχρι τότε. Ο ίδιος έγινε ένθερμος κήρυκας των ιδεών του τεκτονισμού...Αυτό που για άλλους αποτελούσε ένα είδος ανώτερης κοινωνικής ζωής, για τον Μότσαρτ ήταν ο χώρος όπου έλαμπε το φως και η σοφία...μετά από ώριμη σκέψη, ψυχική ανάγκη και βεβαιότητα ότι το πνευματικό εκείνο εργαστήρι θα του εξασφάλιζε την ηρεμία στον εσωτερικό του κόσμο, ζήτησε σταθερά και επίμονα την εισδοχή του.'
Oι μελετητές τού έργου του αναγνωρίζουν κυρίως στον Μαγεμένο Αυλό πολλά στοιχεία και συμβολισμούς πού αναφέρονται στο Τεκτονικό κίνημα τού τέλους τού 18ου αιώνα..Οπως και στην Συμφωνία Νο 39 τήν οποία μάλιστα είχε σχολιάσει και ο Alfred Einstein.
Ο Μozart συνέθεσε αρκετά Μουσικά κομμάτια βασισμένα σε ποιήματα πού αναφέρονται στίς Τεκτονικές αρχές τής εποχής καί τά οποία εκτελέστηκαν σε Τεκτονικές Στοές ή παρουσιάστηκαν στον απλό κόσμο ή υιοθετήθηκαν για τούς σκοπούς τών Τεκτόνων.
Δίσκος αναφοράς γιά την Μασονική Μουσική τού Mozart θεωρείται αυτός πού κυκλοφόρησε απο την Decca (1969 και σέ c.d. τό 1990)υπό την επιμέλεια τού Istvan Kertesz πού διηύθυνε καί τήν Συμφωνική Ορχήστρα τού Λονδίνου..
Απο τά 14 Μασονικά Μουσικά κομμάτια πού παρουσιάζονται στον δίσκο μερικά άδονται με συνοδεία Ορχήστρας και άλλα με συνοδεία πιάνου ή οργάνου...
Συμμετέχουν οι Werner Krenn(Τενόρος)και Τom Krause(βαρύτονος) καθώς και η Χορωδία τού Φεστιβάλ τού Εδιμβούργου.
Εξέχουσα θέση στον δίσκο κατέχει η Masonic Funeral Music,πού συντέθηκε στίς 10/11/1785 για την Νεκρώσιμη Τελετή Μασονικής Στοάς γιά 3 θανόντες ´Αδελφούς´.
Ο Kertesz διευθύνει το αριστουργηματικό αυτό κομμάτι μέ μεγάλη ένταση και δραματικότητα.
Εξαιρετική είναι και η καντάτα Κ.619(Kleine Deutsche Kantate),καθώς και η Little Masonic Cantata βασισμένη σέ ποίημα τού Schikanender(τελευταίο ολοκληρωμένο έργο τού Mozart στίς 15/11/1791)
O δίσκος τελειώνει μέ τον μελωδικότατο ύμνο(K.623a):Lasst uns mit geschlungen handen.
Παραθέτω το κείμενο σέ αγγλική μετάφραση:
With clasped hands ,brethren
let us end this work
in sounds of glad rejoicing.
May this bond tightly embrace
the entire globe
as it does this holy place.
To honour virtue and mankind,
and teach ourselves and others love,
let our first duty ever be.
Then not in the east alone will light shine,
not in the west alone,
but also in the south and in the north.
Aφιερωμένο στην Αδελφότητα.:2thumb22sup::worshippy:
´Καί όποιος δεν καταλαβαίνει δέν ξέρει πού πατά και πού πηγαίνει´.
Υ.Γ.
Τα αποσπάσματα τών Parouty και Σαμουελ προέρχονται απο την ´Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη τής Ελλάδας-Λιλιαν Βουδούρη´.
Ο Τεκτονισμός τής περιόδου εκείνης ήταν μιά προοδευτική Αστική κίνηση επηρεασμένη από τον Διαφωτισμό και τίς ιδέες του περί Ελευθερίας -Ισότητας-Αδελφότητας και φυσικά ο Mozart σάν ανήσυχη ψυχή προσχώρησε στίς τάξεις του...
Αλλως τε ο Mozart γνήσιο πνεύμα Ελευθερίας προτιμούσε να είναι ´ελεύθερος καλλιτέχνης´παρά Μουσικός ακόλουθος σε κάποια Πριγκιπική Αυλή γεγονός πού το πλήρωσε ακριβά στήν μικράς διαρκείας Ζωή του.
´Η μασονία εμπνευσμένη από τις παραδόσεις που έρχονταν κατ’ ευθείαν από το μεσαιωνικό κορπορατισμό, δηλαδή παραδόσεις αρχιτεκτονικές, απ’ όπου και το όνομα της (γαλλικά macon=χτίστης), καθώς και από τελετουργίες μύησης αρχαίας αιγυπτιακής προέλευσης, δεν μπορούσε παρά να συναινέσει με τις ανθρωπιστικές ιδέες του Διαφωτισμού εναντίον των θρησκευτικών δογμάτων. Ιδέες ευγενικές, που αποσκοπούσαν στην ευτυχία του ανθρώπου, και που θα μπορούσαν να γοητεύσουν κάποιον ευαίσθητο όσο ο Μότσαρτ.´(Parouty 1992)
Eπίσης ο Κλώντ Σάμουελ αναφέρει:
'Ο Μότσαρτ βρήκε στη στοά της Αγαθοεργίας φίλους σημαντικούς κι ένιωσε την αδελφική φιλία που του έλειπε μέχρι τότε. Ο ίδιος έγινε ένθερμος κήρυκας των ιδεών του τεκτονισμού...Αυτό που για άλλους αποτελούσε ένα είδος ανώτερης κοινωνικής ζωής, για τον Μότσαρτ ήταν ο χώρος όπου έλαμπε το φως και η σοφία...μετά από ώριμη σκέψη, ψυχική ανάγκη και βεβαιότητα ότι το πνευματικό εκείνο εργαστήρι θα του εξασφάλιζε την ηρεμία στον εσωτερικό του κόσμο, ζήτησε σταθερά και επίμονα την εισδοχή του.'
Oι μελετητές τού έργου του αναγνωρίζουν κυρίως στον Μαγεμένο Αυλό πολλά στοιχεία και συμβολισμούς πού αναφέρονται στο Τεκτονικό κίνημα τού τέλους τού 18ου αιώνα..Οπως και στην Συμφωνία Νο 39 τήν οποία μάλιστα είχε σχολιάσει και ο Alfred Einstein.
Ο Μozart συνέθεσε αρκετά Μουσικά κομμάτια βασισμένα σε ποιήματα πού αναφέρονται στίς Τεκτονικές αρχές τής εποχής καί τά οποία εκτελέστηκαν σε Τεκτονικές Στοές ή παρουσιάστηκαν στον απλό κόσμο ή υιοθετήθηκαν για τούς σκοπούς τών Τεκτόνων.
Δίσκος αναφοράς γιά την Μασονική Μουσική τού Mozart θεωρείται αυτός πού κυκλοφόρησε απο την Decca (1969 και σέ c.d. τό 1990)υπό την επιμέλεια τού Istvan Kertesz πού διηύθυνε καί τήν Συμφωνική Ορχήστρα τού Λονδίνου..
Απο τά 14 Μασονικά Μουσικά κομμάτια πού παρουσιάζονται στον δίσκο μερικά άδονται με συνοδεία Ορχήστρας και άλλα με συνοδεία πιάνου ή οργάνου...
Συμμετέχουν οι Werner Krenn(Τενόρος)και Τom Krause(βαρύτονος) καθώς και η Χορωδία τού Φεστιβάλ τού Εδιμβούργου.
Εξέχουσα θέση στον δίσκο κατέχει η Masonic Funeral Music,πού συντέθηκε στίς 10/11/1785 για την Νεκρώσιμη Τελετή Μασονικής Στοάς γιά 3 θανόντες ´Αδελφούς´.
Ο Kertesz διευθύνει το αριστουργηματικό αυτό κομμάτι μέ μεγάλη ένταση και δραματικότητα.
Εξαιρετική είναι και η καντάτα Κ.619(Kleine Deutsche Kantate),καθώς και η Little Masonic Cantata βασισμένη σέ ποίημα τού Schikanender(τελευταίο ολοκληρωμένο έργο τού Mozart στίς 15/11/1791)
O δίσκος τελειώνει μέ τον μελωδικότατο ύμνο(K.623a):Lasst uns mit geschlungen handen.
Παραθέτω το κείμενο σέ αγγλική μετάφραση:
With clasped hands ,brethren
let us end this work
in sounds of glad rejoicing.
May this bond tightly embrace
the entire globe
as it does this holy place.
To honour virtue and mankind,
and teach ourselves and others love,
let our first duty ever be.
Then not in the east alone will light shine,
not in the west alone,
but also in the south and in the north.
Aφιερωμένο στην Αδελφότητα.:2thumb22sup::worshippy:
´Καί όποιος δεν καταλαβαίνει δέν ξέρει πού πατά και πού πηγαίνει´.
Υ.Γ.
Τα αποσπάσματα τών Parouty και Σαμουελ προέρχονται απο την ´Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη τής Ελλάδας-Λιλιαν Βουδούρη´.