Θα προλογίσω συντόμως και θα απαντήσω και με quotes στην συνέχεια.
Αρχικά, αν μιλάμε για το πόσο πειστικά είναι τα εφέ, την πληθώρα αυτών, και το πως τοποθετούνται στον χώρο... αδίκως συγκρίνετε Dolby Atmos - DTS:X - Auro-3D.
Η διαφορά είναι στο άτομο που έκανε το mix.
Και οι 3 τεχνολογίες αυτές προσφέρουν πάρα πολλές δυνατότητες στον sound engineer. Αν υποθετικά ένας τέτοιος είχε την ίδια εμπειρία στα tools και των 3 format, θα μπορούσε να δώσει σχεδόν το ίδιο αποτέλεσμα και στα 3 πρότυπα.
Επειδή όμως δεν έχουμε την ίδια ταινία mixed σε διάφορα φορμά από τον ίδιο άνθρωπο στο ίδιο στούντιο με την ίδια τεχνογνωσία, κλπ, συγκρίνουμε ανόμοια πράγματα.
Και στην πράξη, έχουμε εξαιρετικά scenes και στα 3 φορμά. Σε καθένα από αυτά υπάρχουν 4,5,6,7,8,9,10 ταινίες με εξαιρετική μίξη.
Αντίστοιχα, σκατά mix υπάρχουν και στα 3 πρότυπα... lazy engineer, lazy mix.
Αν συγκρίνουμε ποιότητα ήχου... "γεμάτο" ήχο, κλπ... αν μιλάμε για τα lossless codecs (Dolby Atmos [over TrueHD], Dolby TrueHD, DTS-HD MA, DTS:X, Auro-3D), lossless (input data = output data), στα ίδια resolution & sampling rates, τότε.. κυνηγάτε φαντάσματα. Πάλι ότι ακούτε είναι το αποτέλεσμα ηχογράφησης/mix/mastering.
Για κάθε... γεμάτο και βαθύ μπάσο ή μεγάλο dynamic range σε DTS-HD soundtrack, υπάρχει και το αντίστοιχο σε TrueHD, κ.ο.κ.
Αν μιλάμε για τα παλιά, και σχετικά irrelevant (πλην streaming platforms) lossy codecs (AC-3, DTS και τα νεότερα E-AC3 και E-AC4) τότε μπορείς να ακούσεις κάποιες διαφορές, π.χ. μεταξύ AC-3 και DTS που σε BR μπορεί το ένα να έχει υπερδιπλάσιο bitrate (DTS), με τον κατάλληλο συνδυασμό ηχείων-χώρου και ποιότητας του υλικού (ταινία) μπορείς να ακούσεις διαφορά υπέρ του.
Μπορεί για πολλούς που ακούνε τον ήχο με τα ηχεία της TV να είναι αδιάφορο το θέμα, αλλά για όποιους έχουν ένα σεβαστό ηχοσύστημα με A/V receiver είναι σημαντικό θέμα.
Θα θυμάστε σίγουρα πριν πολλά χρόνια στους κινηματογράφους τα demo Dolby και DTS που έπαιζαν πριν την ταινία , από τα οποία καταλαβαίναμε άμεσα ποιο φορμάτ θα έχει η ταινία. Μάλιστα πολλοί από μας προσπαθούσαμε να βρούμε αυτά τα demo για να τα αναπαράγουμε στο σπίτι μας.
Σίγουρα θα έχετε παρατηρήσει ότι τα τελευταία αρκετά χρόνια έχουν εξαφανιστεί αυτά τα demo στις κινηματογραφικές αίθουσες. Βασικά μόνο το Atmos έχει μείνει για να δείχνουν ότι πιάνουν τόπο τα λεφτά μας και είμαστε στην σωστή αίθουσα.
Επίσης θα έχετε παρατηρήσει ότι έχει εξαφανιστεί τελείως το DTS από τις streaming πλατφόρμες Netflix, Disney+ κλπ Όλες οι ταινίες έχουν είτε Dolby Atmos είτε το απλό DD5.1.Μπορειτε να το τσεκαρετε.
Tο DTS σαν track υπάρχει μόνο στα δισκάκια που και και αυτά σε λίγο θα αποτελούν σουβέρ.
Άρα όταν θα εξαφανιστούν τα δισκάκια , λογικά θα εξαφανιστεί και το DTS και σειρά μετά θα έχουν οι ενισχυτές.
Γιατι τέτοια απαξίωση το DTS ; Θέμα marketing που δεν το προωθήσανε σωστά στις streaming πλατφόρμες ή είναι τεχνικοί οι περιορισμοί;
Προσωπικά πάντα προτιμούσα το DTS έναντι του DD.
Το "μικρό" DTS (το απλό, με τον απωλεστικό αλγόριθμο συμπίεσης) έχει μείνει στο παρελθόν... η Dolby αναβάθμισε το AC-3, φέρνοντας το E-AC3 (Dolby Digital Plus) και έφερε υψηλότερη ποιότητα ήχου σε "προσιτά" για τις streaming υπηρεσίες bitrates. Σε συνδυασμό με το λίγο φθηνότερο licensing, και τα πιο συμβατά tools (mix/encoder) κέρδισε σημαντικό χώρο στα studio και κάπως έτσι το DTS πέρασε στο... παρελθόν.
Στα 1080p Blu-Ray είχε την πρωτοκαθεδρία το DTS-HD Master Audio, είχε καλό software και υποστήριξη Win + Mac, ενώ η Dolby με το TrueHD είχε την φαεινή ιδέα να βγάλει το toolkit της μόνο για Mac
Στο τώρα με τα UHD Blu-Ray και τα μοντέρνα πρότυπα, δεν επανέλαβε το λάθος της, και σε συνδυασμό με την βοήθεια προς τα στούντιο και τα προγράματα πιστοποίησης και την συμβατότητα του Atmos μιξ να περάσει ανώδυνα και σε lossy compression (Dolby Atmos over Dolby Digital Plus [DD+ Atmos]) κέρδισε και το support όλων των streaming platforms και καναλιών (δορυφορικών κυρίως) και πήρε αντίστοιχο πλεονέκτημα με αυτό της DTS στον πόλεμο DTS-HD vs Dolby TrueHD.
Συμφωνώ. Και για μένα το DTS ακουγόταν καλύτερα από το DD. Ίσως έχει να κάνει με το μέγεθος της πληροφορίας. Λέω εγώ τώρα.
Ωραίο θέμα.
Αυτό κυρίως.
Το Atmos βγηκε / προλαβε να υλοποιηθει πιο γρηγορα από το DTS-X (οι πρώτοι ενισχυτές με Atmos πηραν DTS-X μετά από καιρό με firmware update).
Λιγο αυτό λίγο η παραδοσιακά καλυτερη σχεση της Dolby με το όλο κυκλωμα, ε, ηρθε το μονοπώλιο.
Προ Atmos πάντως, το DTS-MA είχε σχεδόν το μονοπώλιο (σε σχέση με το Dolby TrueHD).
Τα λίγα δισκάκια που έχουν DTS-X ειναι πάντως εξαιρετικά (ένδειξη ότι η απο παλιά προτιμηση μας στο DTS δεν ηταν τυχαια).
Επίσης ακόμα και καλά DTS-MA tracks (βλ. πχ ταινίες του Νόλαν) πατάνε κάτω την συντριπτική πλειοψηψία των Atmos tracks.
Γενικά, τα DTS tracks έχουν συνήθως καλύτερο χαμηλό και δίνουν έναν πιο ''γεμάτο / μεγάλο / δεμένο'' ήχο (να το πω μπακάλικα).
Και το παραπάνω νομίζω έχει και τεχνική εξήγηση. Κάπου είχα διαβάσει παλιότερα μια σχετική ανάλυση,
Ένα χρόνο διαφορά είχαν περίπου. Δεν ήταν αυτός καθοριστικός παράγοντας.
Το DTS-HD MA είχε μονοπώλιο κυρίως επειδή η Dolby τον @#*@(# με το software της που κυκλοφόρησε μόνο για Mac
Για τα καλά mix σε DTS:X υπάρχουν αντίστοιχα και τα κακά μιξ, και τα αντίστοιχα εξαιρετικά σε Atmos & Auro-3D.
Το Twister π.χ. που βγήκε σε Atmos & Auro-3D από 2 καλούς engineers, είναι πολύ παρόμοιο, και συναρπαστικό και στα 2 formats.
Πάντως το Atmos στα streaming είναι ψιλομάπα,τουλάχιστον στα δικά μου αυτιά.
Για να μην πω και για την εικόνα σε σχέση με δίσκους κλπ.
Το τσεκουρώνουν το soundtrack, ειδικά στο netflix.
dynamic range compression, και πιο πρόσφατα, ακόμα και cut-off στα χαμηλά μπάσα με την δικαιολογία "οι περισσότεροι καταναλωτές ακούν σε TV ή απλές soundbars)... Και αρκετές παραγωγές που είναι αποκλειστικά/απευθείας σε streaming services με πετσοκομμένα budget και πιεσμένα deadlines, έχουν και πετσοκομμένο αριθμό objects...
Blu-ray is the way (και Kaleidescape)
Θα συμφωνήσω κι εγώ με τους προλαλήσαντες. Και εμένα μου αρέσει περισσότερο, καθώς πιστεύω ότι είναι πιο "πλούσιος" ο ήχος.
Θεωρώ πως οι εταιρίες (τηλεοράσεις κυρίως) που κατάργησαν το DTS, είναι και πιο πολύ για να εξοικονομήσουν χρήματα, γιατί αν δεν κάνω λάθος, κάποιο ποσοστό από τις πωλήσεις του προϊόντος, πάει σε Dolby, DTS.
See above.
Στα Blu-Ray ισχύει αυτό που λες. Όλα τα συστήματα που υποστηρίζουν object-based audio υποστηρίζουν Atmos, αλλά όχι απαιραίτητα DTS-X. Και εφόσον μιλάμε για δυο lossles format που πιάνουν πολύ χώρο στο Blu-Ray δεν μπορούν να τα βάλουν και τα δυο μαζί όπως έκαναν τα surround formats κάποτε στο DVD-Video (Dolby Digital 5.1 συν DTS 6.1). Υπάρχουν μερικά Blu-Ray που έχουν DTS-X αντί για Atmos αλλά είναι σπάνια, και προσωπικά δεν βλέπω το λόγο εκτός και αν ο σκηνοθέτης περιορίζεται από το μέγιστο αριθμό objects του Atmos (σπάνιο).
Επίσης ένα σημαντικό πλεονέκτημα του Dolby Atmos είναι ότι υπάρχει και το lossy variant (Atmos πάνω σε Dolby Digital Plus) που χρησιμοποιείται σε streaming πλατφόρμες μέχρι και σε κανάλια DVB-T και DVB-S, όχι μόνο το lossless variant για τα Blu-Ray (Atmos πάνω σε TRUEHD). Το DTS-X δεν έχει lossy εκδοχή. Άρα η Dolby δίνει το πλήρες πακέτο (lossless και lossy) ενώ η DTS όχι.
Βάλε και το φθηνότερο licensing της Dolby και δεν βλέπω το περίεργο που το Atmos κυριαρχεί.
Το Atmos έχει περισσότερα objects από το DTS:X... το DTS:X Pro ήρθε να ανεβάσει τον πολύ περιορισμένο για το home entertainment κλάδο αριθμό "καναλιών/objects"... αλλά και πάλι υστερεί του Atmos (δύσκολα βλέπουμε κοντά στα τέρματα χρήση και στα 2 άλλωστε).
Όποιος έχει account στο Netflix, ας κάνει ένα απλό τεστακι:
Ανέβηκε στο Netflix τις τελευταίες μέρες το Jurassic Park Dominion με Dolby Atmos βέβαια.
Κάντε μια σύγκριση με το δισκάκι που έχει DTS:X
Άλλο μιξ.
Και lossless vs lossy.