Re: Απάντηση: EQ Σε ακουστικά: Γιατί το κάνουμε και πως το κάνουμε
Για τα Shure SRH 1840 θα υπάρχει άραγε δυνατότητα περαιτέρω βελτίωσης ;
Κάποτε είχα ασχοληθεί με το EQ αλλά τελικά δεν μπορούσα να καταλάβω σημαντικές διαφορές προς το καλύτερο. Θυμάμαι μάλλιστα ότι οποιαδήποτε ψηφιακή επεξεργασία και να εφήρμοζα είχε αρνητικό τελικό αποτέλεσμα. Η ήχος γινόταν κάπως πιο κουραστικός .
Μπορείς να δοκιμάσεις δύο είδη ισοσταθμίσεων.
1) Το ένα είναι να κατεβάσεις το trial της sonarworks μαζί με μια δωρεάν εφαρμογή φόρτωσης plugins(vsthost), μαζί με το REW(room equalization wizard) και ένα εικονικό καλώδιο(VBcable). ΚΑι φυσικά το equalizer APO.
Πάει καιρός που το έκανα και δεν θυμάμαι ακριβώς όλα τα στάδια αλλά η λογική είναι η εξής: Φορτώνεις το plugin στον vsthost, φροντίζεις κάπως με το εικονικό καλώδιο(software) να κατευθύνεις τον ήχο στο REW και από το REW τρέχεις ένα sweep σαν να μέτραγες ένα ηχείο.
Το REW θα καταγράψει την καμπύλη που βλέπεις για τα Shure στο σάιτ της sonarworks, αλλά αντεστραμμένη(εν είδει διόρθωσης). Μετά μέσω, απλής "πράξης" από το REW την φέρνεις στην κανονική μορφή και τότε την ισοσταθμίζεις με στόχο την ευθεία. Αυτό το αρχείο text που θα πάρεις από την ισοστάθμιση το βάζεις στα φίλτρα του EQAPO και είσαι έτοιμος.
Από την εμπειρία μου με τα DT 990 pro είδα ότι παρόλο που η μεταφορά έγινε σωστά(απειροελάχιστες διαφορές με το plugin τους ηχητικά) η δουλειά της εταιρείας δεν είναι τόσο καλή υποκειμενικά. Απέχουν πολύ από τα HD 650 μετά την κατά sonarworks ισοστάθμιση και των δύο. Απλά τα 990 έγιναν πιο ανεκτά στα πρίμα(αν και λίγο μουντά). Και το μπάσο τους υπερβολικό.
2) Ισοστάθμιση με το αυτί για να φτάσεις έναν reference ήχο(άλλο ακουστικό ή τα ηχεία σου). Χωρίς reference δεν γίνεται.
1. Φτιάχνεις αρχεία sinewaves μέσω του REW για όσες περισσότερες μπάντες μπορείς. Βάσει οκτάβων φυσικά.
Π.χ. "GraphicEQ:50 0; 63 0; 80 0; 100 0; 125 0; 160 0; 200 0; 250 0; 310 0; 400 0; 500 0; 630 0; 800 0; 1000 -3; 1250 0; 1600 0; 2000 0; 2500 0; 3100 0; 4000 0; 5000 0; 6300 0; 8000 0; 10000 0; 12500 0; 16000 0 "
Αυτό που σου δείχνω είναι ένα απλό έτοιμο EQ μέσα από το config file του EQAPO με μπάντες που πρόσθεσα εγώ.
2. Ανοίγεις με ένα player δύο αρχεία(τα δημιουργεί και το tone generator του REW). Τον τόνο στα 500Hz π.χ. που είναι η
σταθερή αναφορά σου και αυτόν που θες να ρυθμίσεις π.χ. στα 1.000Hz. Και τους παίζεις με γρήγορες εναλλαγές. Φροντίζεις μέσα από το παραπάνω eq να προσθέσεις ή να αφαιρέσεις db στα 1.000Ηζ μέχρι να βγάζουν την ίδια ένταση με τα 500. Συνεχίζεις με τις υπόλοιπες μπάντες από χαμηλά προς τα πάνω. Τόσο με τα ηχεία/ακουστικό reference όσο και με το "προβληματικό" ακουστικό.
3. Έχεις φτιάξει λοιπόν δύο EQ που μετατρέπουν τα πάντα σαν φλατ στα αυτιά σου(αυτός δεν είναι ο φυσικός ήχος όπως καταλαβαίνεις). Το EQ των προς διόρθωση ακουστικών το αφήνεις άθικτο μέσα στο αρχείο txt του EQapo και το άλλο της αναφοράς το τρέχεις αντεστραμμένο(π.χ. -3db αντί για 3) πάλι μέσα στο config file.
Η ψυχοακουστική μέθοδος δουλεύει αρκετά καλά και τα 990 προ ακούγονται όχι 100% όπως τα 650 αλλά πολύ πιο mid centric σε σχέση με το φίλτρο των sonarworks και χωρίς ενοχλητικά πρίμα. Πιο κοντά στα 650 γενικά. Γιατί είναι προσαρμοσμένη στην υποκειμενική αντίληψη των εντάσεων(εγκέφαλο) και όχι σε μετρήσεις μικροφώνων μπροστά από το τύμπανο κάποιου ανθρώπου, που αποδεδειγμένα δεν λαμβάνουν υπόψη άλλες σημαντικές για τον εγκέφαλο παραμέτρους(π.χ. φασικά φαινόμενα).
Έχει όμως το ελάττωμα ότι μπορεί να επηρεαστεί η κρίση σου κατά τη διάρκεια της ισοστάθμισης. Καλύτερα είναι να βρεις τρόπο να προσθέτεις και να αφαιρείς db χωρίς να βλέπεις το τελικό αποτέλεσμα.
Η ψυχοακουστική μέθοδος είναι κλεμμένη από τον παρακάτω τύπο:
https://www.youtube.com/watch?v=1VaKZr208Dc