Shostakovich:Piano Quintet Op.57

17 June 2006
62,722
Χολαργός
Εργο για 2 βιολιά,βιόλα,τσέλλο και πιάνο ,που μόλις παρουσιάστηκε (14/9/1940)έγινε πολύ δημοφιλές στην τότε Σ.Ενωση.
Απο τα ωραιότερα έργα δωματίου τής παγκόσμιας μουσικής σκηνής,μοιάζει δομικά με έργο τού Βach.
Ο συνθέτης προσθέτει ένα prelude ως πρώτο μέρος και μιά φούγκα ως δευτερο ,δείγμα τιμής πρός τον Κάντορα.
Εργο εκπληκτικής καθαρότητας,με λυρισμό και ειρωνεία,ξεκινά με τήν είσοδο τού πιάνου(Prelude-Lento),για να εισβάλλουν μελωδικά τα έγχορδα.Μοναδική συνομιλία,που οδηγεί στο adagio με την μορφή φούγκας.Εδώ το βιολί ξεκινά solo και σιγά-σιγά προστίθενται στο όργανο αυτό τα υπόλοιπα 4 σαν να μάς συστήνονται.
Το μέρος αυτό αποκτα σταδιακά μιά ιδιάζουσα μουσική ´βαρύτητα´και ανέρχεται σπειροιδώς σε ένα λυρικό ´κλείσιμο´.Ενδιάμεσα το κάθε όργανο ´ανασαίνει´αφ´εαυτό,διαυγέστατα,ενώ το πιάνο σχολιάζει την αναπτυσσόμενη μελωδία.Ενταση,δράμα και πάθος .
Το Scherzo(allegretto)γεμάτο ρυθμική ειρωνεία,θυμίζει ακόμα και στρατιωτικό εμβατηριο,σε παραλλαγή.Τα πλήκτρα κυριολεκτικά σφυροκοπούνται ενώ τα έγχορδα δίνουν έναν ομοιογενή marcato τόνο.Θυμίζει το τελευταίο μέρος απο το κοντσέρτο για πιάνο τού ιδίου.Μαγευτικό.
Ακολουθεί ένα Intermezzo (Lento)βαθειά μελαγχολικό ,που δανείζεται ιδέες απο το δευτερο μέρος ,αλλά περιέχει σωρό απο μουσικούς χρωματισμούς,που καταλήγουν σε ένα ´ήρεμο τελείωμα´χωρίς ομως να αφαιρέσουν την μελαγχολική χροιά τού όλου μέρους.
Και όπως κάνει συχνά ο συνθέτης,στο πέμπτο μερος (Finale-Allegretto)αλλάζει ρότα και μάς παραδίδει μιά μελωδία που εξελίσσεται σε ένα σχεδόν θριαμβικό φινάλε,γεμάτο χιούμορ και λεπτότητα.
Το έργο προτείνεται σε 3 εκτελέσεις
1)Borodin Trio,απο Chandos.Μαζί υπάρχει και το Piano Trio τού ιδιου συνθέτη.
2)Symphonia Quartet και Glenn Gould.Στον ίδιο δίσκο υπάρχει και ένα κουαρτέτο του Gould ,μιά φούγκα τού ιδίου και αποσπάσματα απο την Aubade τού Poulenc.
3)Hollywood String Quartet.Στόν ίδιο δίσκο συνυπαρχει και το υπέροχο κουιντέτο για πιάνο σε F Minor τού Franck.
Aσυζητητί μια κλάση επάνω βρισκεται η ερμηνεία απο τούς Hollywood.Aνεπιτήδευτη,χωρίς ακαδημαϊσμό,με πάθος και ένταση μοναδική.
Οι Αμερικανοί,που τούς είχα παρουσιάσει στο προηγούμενο forum,αλλά δυστυχώς το thread δεν διεσώθη είναι μοναδικοί σε ότι και εάν έχουν ερμηνεύσει.Ολοι οι δίσκοι τους υπάρχουν στην εταιρεία Testament,εφ´όσον δεν έχουν εξαντληθεί.
Οι φίλοι τής κλασσικής ας ψάξουν να βρούν οτιδήποτε έχουν εκδόσει,την δεκαετία του1950.Θάχουν πολλά να κερδίσουν ακούγοντας αυτή την παρέα που έπαιζε κλασσική για το κέφι της στα διαλείμματα απο ηχογραφήσεις για ταινίες τού Hollywood.
Στον Shostakovich και στον Franck,πάντως δεν έχουν αντίπαλο ,κατα την γνώμη μου...
 
22 June 2006
1,097
Sweden
...
Οι Αμερικανοί,που τούς είχα παρουσιάσει στο προηγούμενο forum,αλλά δυστυχώς το thread δεν διεσώθη είναι μοναδικοί σε ότι και εάν έχουν ερμηνεύσει.Ολοι οι δίσκοι τους υπάρχουν στην εταιρεία Testament,εφ´όσον δεν έχουν εξαντληθεί.
Οι φίλοι τής κλασσικής ας ψάξουν να βρούν οτιδήποτε έχουν εκδόσει,την δεκαετία του1950.Θάχουν πολλά να κερδίσουν ακούγοντας αυτή την παρέα που έπαιζε κλασσική για το κέφι της στα διαλείμματα απο ηχογραφήσεις για ταινίες τού Hollywood.
Στον Shostakovich και στον Franck,πάντως δεν έχουν αντίπαλο ,κατα την γνώμη μου...

Και να σκεφτείς ότι την ψιλοαπέφευγα αυτή την ορχήστρα. Αυτό το είδος ερμηνείας είναι που προτιμώ περισσότερο. Οι ηχογραφήσεις τί λένε; Μάλλον μιλάμε για mono έτσι;

Καλά, όχι ότι έχει και μεγάλη σημασία.. Εδώ ο Schnabel είναι από δίσκους γραμμοφώνου..
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Oι ηχογραφήσεις τού κουαρτέτου Γιώργο είναι πολύ καλές.Δείχνουν μέν την ηλικία τους,αλλά είναι τέτοια η ορμή και η ένταση τών μουσικών,που δεν σε ενοχλεί καθόλου.
 
Το κουϊντέτο αποτελεί ένα κορυφαίο δείγμα ενός ταλέντου που ο Σοστακόβιτς διέθετε σε μεγαλύτερο βαθμό από οποιονδήποτε άλλο συνθέτη του 20ου αιώνα:

Να γράφει αριστουργήματα κινούμενος σε πλαίσια ύφους και τεχνοτροπίας που δεν ήταν αποκλειστικά αποτέλεσμα της επιλογής του.

Σε ότι αφορά στην επιρροή του Μπαχ στο έργο του, ανάλογο δείγμα αποτελούν και τα εξαιρετικά 24 πρελούδια και φούγκες που έγραψε μια δεκαετία περίπου αργότερα.

Σε ότι αφορά στις ερμηνείες μην παραβλέψουμε και αυτή του Ρίχτερ με το 'παλιό' Μποροντίν:

B000024DPX.02._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg


Για πολλούς η 'απόλυτη' ερμηνεία. Δεν το έχω και φοβάμαι μήπως είναι και καταργημένο. :frown:
 

McZab

Supreme Member
3 July 2006
4,843
Belleville
Re: Απάντηση: Shostakovich:piano Quintet Op.57

Βρέ ακουστε τούς Hollywood,φοβιτσιάρηδες.:flipout: :flipout: Ειναι Αμερικανοί ,με ρώσικες ρίζες και η τέχνη τους απαράμιλλη.

Θα αφήσουμε τους γνήσιους Ρώσους να πιάσουμε τους "γιαλαντζί" :)cowboy:)?

Απαράδεκτο...:flipout:
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Απάντηση: Shostakovich:piano Quintet Op.57

Θα αφήσουμε τους γνήσιους Ρώσους να πιάσουμε τους "γιαλαντζί" :)cowboy:)?

Απαράδεκτο...:flipout:

Καλά.Οταν σού στείλω πεσκέσι όλη την σειρά με 15 περίπου c.d.'s τών Hollywood,απο Beethoven μέχρι Schoenberg θα δείς περί τινος γιαλαντζί μιλάμε.-bye- -bye-
Ψάξτους όσο είναι καιρός.:grandpa:
Υ.Γ
Εχω ότι υπάρχει στην αγορά και επειδή ήθελα να το παίξω ´σφαιρικός´παρήγγειλα το κουιντέτο εγχόρδων 956 τού Schubert,με το Alman Berg quartet και τον Schiff.Ωραία ηχογράφηση,αλλά οι άλλοι το έχουν απογειώσει.Καμιά σχέση.Να μην αναφέρω Brahms,τελευταία κουαρτέτα Beethoven,Smetana,Schumann,Ravel,Kodaly,Dvorak,Tchaikovsky,Debussy,Borodin,Glazunov
.Τούς συνιστώ ανεπιφύλακτα...
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
...το άκουγα χθες στο τρίτο, με Ρίχτερ και Μποροντίν πηγαίνοντας για την 6η. Εξαίσιο ...

όλο θέλω να ξεμπερδεύω με τον Δημήτρη, αφού επηρεάζει σοβαρά την ψυχολογική μου σταθερότητα, αλλά τσουπ... όλο και βρίσκει κάποια κερκόπορτα και τα ''παίρνω στο χέρι'' ....