Brahms - Σονάτες για Βιόλα op.120

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,045
Αθήνα
brahms_pp.jpg



O Johannes Brahms κατά τα τελευταία χρόνια της συνθετικής του δραστηριότητας, το 1894, έγραψε δύο Σονάτες για κλαρινέτο (και πιάνο) για τον φιλο του κλαρινετίστα Richard Muhlfeld. Πρόκειται για τα τελευταία έργα μουσικής δωματίου καθώς επίσης και για τα τελευταία έργα σε μορφή σονάτας του συνθέτη. Από μεταγραφή αυτών των δύο έργων προέκυψαν οι δύο Σονάτες για Βιόλα και Πιάνο, op.120/1 και 120/2. Οι δύο εκδοχές (για κλαρινέτο και για βιόλα) είναι σχεδόν πανομοιότυπες και κατέχουν ιδιαίτερη θέση στο ρεπερτόριο των αντίστοιχων σολίστ.
Λαμβάνοντας υπόψη τη χρονική περίοδο που γράφτηκαν τα έργα, είναι λογικό να μη διακρίνουμε τη συμφωνική αρχιτεκτονική που συχνά εμφανίζεται σε προγενέστερα έργα δωματίου του συνθέτη. Είναι ίσως η ώρα της περισυλλογής και του απολογισμού εκφρασμένων με πιο λιτό και συγκρατημένο τρόπο, χωρίς πυροτεχνήματα . Η νοσταλγία και η μελαγχολία που αποπνέουν οι δύο αυτές Σονάτες αντικατοπτρίζουν κάπως την απομόνωση που βίωνε ο Brahms εκείνη την περίοδο καθώς αρκετοί από τους φίλους του ''έφευγαν'' σταδιακά.


1η Σονάτα, op.120/1 (σε τέσσερα μέρη)
Το πρώτο μέρος Allegro appassionato, έχει έντονα λυρικό χαρακτήρα με δραματικές εξάρσεις. Το κάπως σκοτεινό ηχόχρωμα της βιόλας είναι αξιοθαύμαστα ταιριαστό με την όλη ατμόσφαιρα. Το τελείωμα του μέρους έρχεται με αποκλιμάκωση της έντασης και με κάποια θλιβερή διάθεση παραίτησης.
Το δεύτερο μέρος Andante un poco adagio, είναι ένα γαλήνιο νυχτερινό με διάχυτη μελαγχολική διάθεση όπου το πιάνο συνοδεύει διακριτικά, σχεδόν ντροπαλά.
Στο τρίτο μέρος Allegro grazioso, η διάθεση ελαφραίνει με ζωηρά ξεσπάσματα που θυμίζουν λαϊκό χορό.
Το τέταρτο μέρος Vivace, σε μορφή rondo, είναι συγκρατημένα ζωηρό με ενδιαφέροντες δεξιοτεχνικούς διαλόγους μεταξύ των οργάνων.


2η Σονάτα, op.120/2 (σε τρία μέρη)
Το πρώτο μέρος Allegro amabile, διαθέτει μια μεθυστική έλξη και δημιουργεί συνειρμούς (όσον αφορά τη δομή, ανάπτυξη και επικάλυψη των θεμάτων) με προγενέστερα μεγάλα έργα του Brahms (συμφωνίες, κοντσέρτα).
Το δεύτερο μέρος Allegro appassionato, θεωρείται το τελευταίο scherzo του συνθέτη. Διαπνέεται από πάθος και ένταση. Το μεσαίο τμήμα είναι πιο μουντό αλλά με την επιστροφή του κυρίως θέματος το πάθος επιστρέφει και τελικά το μέρος ολοκληρώνεται ήσυχα.
Το τρίτο μέρος Andante con moto, έχει τη μορφή θέματος και παραλλαγών. Σε ήρεμο κλίμα οι πρώτες τέσσερις ενώ η τελευταία, πιο ζωηρή, χαρακτηρίζεται από τον πρωταγωνιστικό ρόλο του πιάνου.


Όσον αφορά το θέμα των ερμηνειών υπάρχουν αρκετές διαθέσιμες οι οποίες και επαινούνται λίγο ή πολύ. Mintz/Golan (AVIE), Lawrence Power/Simon Crawford-Phillips (Hyperion), Barenboim/Zukerman (DG), Bashmet/Muntian (RCA), Kashkashian/Levin (ECM) κλπ. Προσωπικά γνώρισα και αγάπησα τα έργα από τους Mintz/Golan (2003) σε διπλό cd όπου περιέχονται και οι τρεις Σονάτες για Βιολί. Όποιος φίλος έχει την καλωσύνη ας εμπλουτίσει το νήμα με τις προτάσεις και τα σχόλιά του.

51SAn3HppnL._SL500_AA280_.jpg


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Επιτρέψτε μου και μια προσωπική εκμυστήρευση, μιας και εσείς φίλοι της Μουσικής Κατηγορίας, μπορείτε να φανταστείτε καλύτερα από τον καθένα, τι σημαίνει η ακοή για τον μουσικόφιλο.
Τα δύο αυτά έργα του Brahms έχουν πλέον μια ιδιαίτερη θέση στην καρδιά μου και το άκουσμά τους πάντα θα με φορτίζει συγκινησιακά. Πρώτον διότι με συντρόφευσαν (μαζί με άλλα έργα δωματίου του Brahms) την προ- και την μετεγχειρητική περίοδο της επέμβασης στο αυτί μου και μαλάκωναν την αγωνία - που ακόμη υπάρχει - για την έκβαση. Δεύτερον και κυριότερο, οι αρχικές νότες της 1ης σονάτας είναι η πρώτη μουσική την οποία (λίγες μέρες μετά την εγχείρηση) άκουσα πραγματικά στερεφωνικά, και με τα δύο μου αυτιά, μετά από πολλά χρόνια, και μόλις το συνειδητοποίησα...απλώς έκλαψα από χαρά.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Last edited:

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
Υπέροχα έργα, όπως άλλωστε και όλα του ύστερου Μπραμς ...

Θυμίζουν ψιθυριστές εκμυστηρεύσεις, από αυτές όμως που κανείς δεν ακούει και τελικά τις κάνουμε στον εαυτό μας ... Υπάρχει διάχυτη η αίσθηση, ότι τίποτε δεν πήγε χαμένο, ότι όλες αυτές οι μνήμες θα περάσουν με κάποιο τρόπο σε νέα σύμπαντα...

το έχω με τους Power & Ford-Philips σε αρκούντως τρυφερή ηχογράφηση του 2006 ...
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Εχω ιδιαίτερη προτίμηση στήν Kim...........

Αλλά μεγαλύτερη αξία έχει ότι τά δυό αυτά έργα ''περισυλλογής'' τού Brahms καταγράφονται πλέον στην κατηγορία ως τά σήμαντρα τού πολύ αγαπητού Διονύση.
:worshippy::grinning-smiley-043
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,287
Αθήνα
Η δεύτερη σονάτα με μαλακούς τόνους γεμάτους νοσταλγία. Η πρώτη γνήσιο τέκνο του ρομαντισμού με λυρισμό και πάθος.
Τις άκουσα πάλι με αφορμή την παρουσίαση σου από τους Andras Schiff και Pal Lukacs από βινύλιο της Hungaroton.

Το επόμενο ραντεβού στο Rock wave festival :music-smiley-006:
 
Η μουσική δωματίου του ύστερου Μπραμς έχει, κατά τη γνώμη μου, μια χωνευτική ιδιότητα. Χωνευτική, ως προς την ικανότητα της να βοηθά στην αφομοίωση βιωμάτων και στην ψυχική αντιμετώπιση - και με έναν τρόπο, λύση - "ανοιχτών λογαριασμών" που τα συνοδεύουν. Δεν είναι παρηγορητική με τον τρόπο που είναι, π.χ η μουσική του Μάλερ, γιατί στο τέλος, δεν υπόσχεται τίποτε. Αντίθετα, περιέχει ένα διαυγή μηδενισμό, στραγγισμένο από μελοδραματικά φορτία. Μόνο αξιοπρέπεια και μια δόση πίκρας.

Είναι, κατά έναν τρόπο επικούρια, γιατί είναι συγγενής στην προσέγγιση της με την τετραφάρμακο, όπως διατυπώθηκε από το Φιλόδημο:

"Άφοβον ο θεός, ανύποπτον ο θάνατος και ταγαθόν μεν εύκτητον, το δε δεινόν ευκαρτέρητον."

και σε νεοελληνική απόδoση:

Ο Θεός δεν είναι για φόβο (διότι η θεϊκή δύναμη δεν απειλεί εκ φύσεως), ο Θάνατος δεν προκαλεί ανησυχία (διότι δεν υπάρχει μετά θάνατο ζωή) και το καλό (ό,τι πραγματικά χρειαζόμαστε) εύκολα αποκτιέται, το δε κακό αντέχεται (ό,τι μας κάνει να υποφέρουμε, εύκολα μπορούμε να το υπομείνουμε).

Τις σονάτες τις έχω με Πίνχας Τσούρκερμαν και Μπάρενμποϊμ, δώρο του Σπύρου και στην εκτέλεση της Υπερίων, προσφορά του έτερου Σπύρου. :smileJap:

Διονύση σιδερένιος, με οξυμένες τις αισθήσεις και δυνατό φρόνημα! :ernaehrung004:
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Θα την πω την αμαρτία μου, κλείνω προς την "αυθεντική" εκδοχή που ήταν σονάτα για κλαρινέτο. Η μελωδική φύση του κλαρινέτου και τα ηχοχρώματα που παράγει, ακούγονται στα αυτιά μου πιο συμβατά, πιο αποδεκτικά και εξάγουν ένα λυρισμό μοναδικό. O Brahms όπως πάντα ήξερε τι έκανε.

Παρόλα αυτά, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε το γεγονός ότι ο Brahms ήξερε και να μεταγράψει ένα έργο ιδανικά. Στις ερμηνείες θα πρόσθετα της Nobuko Imai με τον πιανίστα Roger Vignoles, μια ερμηνεία περισσότερο τεχνική από οποιαδήποτε άλλη έχω ακούσει, όπως θα προτιμούσα το έργο (καθότι μεταγραφή, δεν αγνοώ το γεγονός ότι θέλει τεχνική).

Ωραία συνοδεία στις σονάτες για βιόλα, θα ήταν τα 2 lied για βιόλα, άλτο και πιάνο Gestille Sehnsucht και Geistliches Wiegenlied Op.91, τα οποία αν ακολουθήσουν μετά από τις σονάτες, έχω την αίσθηση ότι προσθέτουν πολλά στην ατμόσφαιρα...
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
...και φυσικά να εκφράσω την ικανοποίηση και την χαρά μου, που η επέμβαση και η εξέλιξη της ήταν τόσο καλή για τον φίλο Skakinen.

Περαστικά!