L.V.Beethoven:Piano Concerto No 4.

17 June 2006
62,722
Χολαργός
Nόμιζα ότι είχε παρουσιαστεί,αλλά είχα κάνει λάθος ,μιάς καί τό ''γραπτό'' μου χάθηκε στό προηγούμενο φόρουμ..

Δέν προτίθεμαι νά παρουσιάσω αναλυτικά ένα από τά καλύτερα Κοντσέρτα γιά Πιάνο τής παγκόσμιας Μουσικής,αλλά νά γράψω δυό κουβέντες ,πιό πολύ γιά λόγους ''τάξεως'' γιατί θεωρώ οτι δεν μπορεί νά λείπει ως ''οντότης'' απ´την Μουσική μας Κατηγορία..

Οσοι καλοί φίλοι επιθυμούν άς συνεισφέρουν..

Ο Beethoven τό συνέθεσε στά 1806 καί τό πρωτοπαρουσίασε σέ ''ιδιωτική συναυλία'' στό Ανάκτορο του Πρίγκηπα Lobkowitz(1807)..

Πρώτη δημόσια εκτέλεση στίς 22/12/1808στην Βιέννη σέ ένα ''ανελέητο'' τετράωρο πρόγραμμα ,μαζί μέ 5η,6η Συμφωνία ,Choral Phantasy και αποσπάσματα από τήν Mass in C ,όπου συνέβησαν και διάφορα τραγελαφικά,μεταξύ τών οποίων και η μή προσέλευση τού σολίστ,γεγονός πού ανάγκασε τον Beethoven καί παρότι πλέον τά προβλήματα ακοής του είχαν επιταθεί νά ''καθήσει'' στό πιάνο.


Η Ορχήστρα αποτελείται από έγχορδα,φλάουτο,2ομποε,2κλαρινέτα,2 φαγκότα,2 κόρνα ,2 τρομπέτες,τύμπανα και φυσικά solo πιάνο..


Ενδιαφέρον παρουσιάζει τό γεγονός ότι ο Beethoven χρησιμοποιεί ολόκληρη τήν Ορχήστρα μονον στό τρίτο μέρος,ενώ στό πρώτο ,πέραν τού πιάνου καί τών εγχόρδων εμφανίζονται επίσης τά ''Ξύλινα πνευστά'' καί τά κόρνα(δεν συμμετέχουν τρομπέτες καί τύμπανα).

Σημειώνεται οτι γιά κάποια χρόνια τό κοντσέρτο,παρά την ικανοποιητική αρχική του απήχηση,''ξεχάστηκε'',γιά νά το ξανα-ανακαλύψει(ποιός άλλος?)ο Mendelsohn(δέν θεωρώ οτι ήταν μεγάλος Συνθέτης,αλλά η προσφορά του στην παγκόσμια Μουσική είναι τεράστια μιάς καί είχε την εξαιρετική ικανότητα νά ανακαλύπτει αριστουργηματα ,οπως καί πάμπολλα έργα τού J.S.Bach)τό 1836.


Μάλιστα λέγεται οτι ο νεαρός τότε Schumann είχε μείνει έκθαμβος στό άκουσμά του...

Το Κοντσέρτο αποτελείται απο τρία μέρη:
1)Allegro Moderato
2)Andante con moto
3)Rondo:Vivace..


Στό πρώτο μέρος ο Beethoven εκπλήσσει μιάς καί αντιθέτως μέ τά ''ήθη'' τής Εποχής προτάσσει στην εισαγωγή τό πιάνο πού δεσπόζει,ολομόναχο, στά πρώτα μέτρα..
Η Ορχήστρα εισέρχεται σέ άλλο τόνο ,μέ μικρές φράσεις,αναπαράγοντας την πιανιστική μελωδία ,αλλά τό ολον σκηνικό αλλάζει χάρις στήν μαεστρία τού Συνθετη..
Ενας ποταμός μελωδίας ,φωτός καί δεξιοτεχνίας πού φορές γίνεται χειμαρρώδης καί άλλες γαλήνιος..



Το μικρό andante(περί τά 5 λεπτά) είναι ένα μέρος -αριστούργημα ,αλλά και τομή στήν έως τότε Μουσική..

Είπαν οτι είναι η Μάχη τού Ορφέα μέ τίς Ερινύες γιά νά κατορθώσει νά περάσει στον Αδη νά βρεί τήν Ευρυδίκη του...
Ισως ,αλλά η Οπερα τού Gluck ήταν αρκετά γνωστή καί αυτό το μότο είχε συχνά χρησιμοποιηθεί..



Αυτό πού κυρίως συναρπάζει ειναι η ''μάχη'' τού πιάνου μέ την Ορχήστρα...
Τά έγχορδα ακούγονται βίαια και απειλητικά ενώ τό πιάνο τά ''προσεγγίζει'' μέ μιά εξαίσια τρυφερότητα ,διατηρώντας ομως τήν αυτοτέλειά του.


Απο το μέσον τού μέρους και μετά η Ορχήστρα ''μαλακώνει'' καί συνοδεύει τήν πιανιστική αρμονία μέ μεγαλύτερη γλυκύτητα ,γιά νά ακολουθήσει η επιβολή του πιάνου μέ έναν χείμαρρο απο νότες ,έως ότου νά γίνει αποδεκτή η μονάδα απ´τό σύνολο..

Μοιάζει αυτή η ''συνομιλία'' νά συμβολίζει περισσότερο τήν ανάδυση τής ατομικότητας μέσα απ´την ομάδα καί τό όλον, γεγονός επαναστατικό γιά τό 1806 αφού ο Διαφωτισμός είχε αρχίσει νά πλέον νά επιβάλλεται(17 χρονια πριν συνέβη η Γαλλική Επανάσταση) καί νά επηρεάζει ανθρώπους σαν τον Beethoven..

To Finale ειναι ένα ορμητικό rondo,πού ξεκινά σχετικά ήπια μέχρις νά εισέλθουν γιά πρωτη φορά τά τύμπανα και οι τρομπετες καί σε συνδυασμό μέ τήν πιανιστική σολιστική δεξιοτεχνία νά δοθεί ένας σχεδόν φρενήρης ρυθμός ,πού εκρήγνυται γιά νά ολοκληρωθεί τό έργο..

Πολλοί θεωρούν τό 5ο(Αυτοκρατορικό)ως το καλύτερο Κοντσέρτο γιά πιάνο τού Beethoven πού ειναι πιό εξωστρεφές ,αλλά τό 4ο διαπνέεται απο μιά μεγαλύτερη ''εσωτερικότητα'' καί συγχρόνως εμπεριέχει ενα andante σπανιας συλλήψεως και απελευθερωτικού συμβολισμού..

Οι τρείς ερμηνείες πού έχω επιλέξει ανάμεσα σέ πάμπολλες ειναι..

1)Gilels-Leopold Ludwig(Philarmonia Orchestra).

images


2)Kempff-Leitner-Berliner.S.O.

images


3)Perahia-Haitink-Concertgebouw

images
 

Emilot

AVClub Fanatic
18 June 2006
32,852
Εξάρχεια
:worshippy:

Ευχαριστώ Σπύρο άλλη μια φορά....:ears:

Προσωπικά με στοιχειώνει το Andante του. Αυτή η απίστευτης ομορφιάς συνομιλία, που είναι τόσο αντίθετη αλλά τόσο εξαρτώμενη.....

Σαν τις σχέσεις των ανθρώπων, οποιουδήποτε ανθρώπου, οπουδήποτε στην πλάση..

:ears:
 

Stephania Gk.

AVClub Addicted Member
23 April 2008
2,381
Ειλικρινά κύριε Σούρλα πόσο σας ευχαριστούμε για τα πολύτιμα κείμενά σας..
Ελπίζω, να συνεχίσετε να μας εμπνέετε και να μας τα χαρίζετε απλόχερα..
 

McZab

Supreme Member
3 July 2006
4,843
Belleville
[...]
Πρώτη δημόσια εκτέλεση στίς 22/12/1808στην Βιέννη σέ ένα ''ανελέητο'' τετράωρο πρόγραμμα ,μαζί μέ 5η,6η Συμφωνία ,Choral Phantasy και αποσπάσματα από τήν Mass in C ,όπου συνέβησαν και διάφορα τραγελαφικά,μεταξύ τών οποίων και η μή προσέλευση τού σολίστ,γεγονός πού ανάγκασε τον Beethoven καί παρότι πλέον τά προβλήματα ακοής του είχαν επιταθεί νά ''καθήσει'' στό πιάνο.
[...]

Μάλιστα υπάρχει και μια αναφορά του Czerny ότι ο Beethoven, ακριβώς επειδή έκατσε ο ίδιος στο πιάνο, έπαιξε αρκετές νότες εκτός παρτιτούρας εν είδει αυτοσχεδιασμού/cadenza τις οποίες μετά σημείωσε στο χειρόγραφό του επειδή (του) άρεσαν αλλά τελικά δεν εξέδωσε.

ΥΓ. Διαθέτω σίγουρα μια εκτέλεση με τον Barenboim που δεν θυμάμαι να με ενθουσίασε. Δεν θυμάμαι όμως αν έχω άλλες...:chinscratch:
 

McZab

Supreme Member
3 July 2006
4,843
Belleville
Όσο διαφωνούσα με τον Χ"γεωργίου :)7SFGSFG:) στο άλλο νήμα, άκουγα το κονσέρτο και ψαχούλευα τα τεφτέρια μου για να συνεισφέρω στο νήμα τις εντυπώσεις μου.
Τελικά είχα περισσότερες εκτελέσεις από αυτές που νόμιζα (με Arrau, Gould, Kissin, Barenboim και Gilels). Καταλήγω άνετα στον Gilels αλλά δεν έχω αυτήν του Σπύρου, έχω τον Gilels με την Συμφωνική της ΕΣΣΔ και τον Kurt Masur σε μια ζωντανή ηχογράφηση του '76. Πραγματικά ανατριχιαστική τώρα που την ξαναάκουσα. Δυναμικός και ρυθμικός στο πρώτο μέρος με την ορχήστρα να κρατάει το απίστευτο βάρος με άνεση, απόλυτη ισορροπία πυγμής και λυρικής έκφρασης. Ο συνεχής διάλογος ορχήστρας-πιάνου στο δεύτερο, τουλάχιστον εντυπωσιακός. Απίστευτο αποτέλεσμα συνολικά.
Θα έλεγα ότι η μόνη που ακολουθεί με αξιώσεις είναι του Kissin με τη Συμφωνική του Λονδίνου και τον Sir Colin Davis.
Γενικά πάντως ο "Κίθιν" (που λέει και η γυναίκα μου) εξακολουθεί να με εντυπωσιάζει σε ό,τι τον ακούω και νομίζω ότι εξελίσσομαι σε φαν...
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,797
Μεσευρώπη
Σπύρο σε ευχαριστώ και πάλι για μία ακόμη εξαιρετική παρουσίαση. Περιέργως δεν έχω πολλές ερμηνείες του κοντσέρτου. Ξεχωρίζω την γλυκύτατη της Μπαχάουερ (αγαπημένη μου της πιανίστριας και αγαπημένη εκδοχή του κοντσέρτου), και τον γερμανικότατο Backhaus.
 

Emilot

AVClub Fanatic
18 June 2006
32,852
Εξάρχεια
Όσο διαφωνούσα με τον Χ"γεωργίου :)7SFGSFG:) στο άλλο νήμα, άκουγα το κονσέρτο και ψαχούλευα τα τεφτέρια μου για να συνεισφέρω στο νήμα τις εντυπώσεις μου.
.

χαχα!!!Εγώ άκουγα την εκτέλεση του Kempff την ώρα που σας διάβαζα...!!!!!

Δεν υπάρχει ο Kempff....
 

schubert

AVClub Enthusiast
21 August 2009
914
Θεσσαλία
Καλησπέρα σας!
Αν μου επιτρέπετε κι εμένα μια απλή αναφορά, θεωρώ εξαιρετική επίσης την ερμηνεία του Friedrich Gulda.
Επιτρέψτε μου επίσης να σας συγχαρώ για την όαση πολιτισμού, την οποία χτίζετε καθημερινά σε αυτό το φόρουμ, με γνώση, αισθαντικότητα και κόπο!
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: L.V.Beethoven:piano Concerto No 4.

Όσο διαφωνούσα με τον Χ"γεωργίου :)7SFGSFG:) στο άλλο νήμα, άκουγα το κονσέρτο και ψαχούλευα τα τεφτέρια μου για να συνεισφέρω στο νήμα τις εντυπώσεις μου.
Τελικά είχα περισσότερες εκτελέσεις από αυτές που νόμιζα (με Arrau, Gould, Kissin, Barenboim και Gilels). Καταλήγω άνετα στον Gilels αλλά δεν έχω αυτήν του Σπύρου, έχω τον Gilels με την Συμφωνική της ΕΣΣΔ και τον Kurt Masur σε μια ζωντανή ηχογράφηση του '76. Πραγματικά ανατριχιαστική τώρα που την ξαναάκουσα. Δυναμικός και ρυθμικός στο πρώτο μέρος με την ορχήστρα να κρατάει το απίστευτο βάρος με άνεση, απόλυτη ισορροπία πυγμής και λυρικής έκφρασης. Ο συνεχής διάλογος ορχήστρας-πιάνου στο δεύτερο, τουλάχιστον εντυπωσιακός. Απίστευτο αποτέλεσμα συνολικά.
Θα έλεγα ότι η μόνη που ακολουθεί με αξιώσεις είναι του Kissin με τη Συμφωνική του Λονδίνου και τον Sir Colin Davis.
Γενικά πάντως ο "Κίθιν" (που λέει και η γυναίκα μου) εξακολουθεί να με εντυπωσιάζει σε ό,τι τον ακούω και νομίζω ότι εξελίσσομαι σε φαν...

Καί αυτή μέ τον Mazur ειναι πολύ καλή Γιάννη καί κυκλοφορεί και στην φτηνή σειρά τής Brilliant Classics(σε ένα πολύ καλό πενταπλό τού Gilels αφιερωμένο στον Beethoven)..
Οπως καί οι Rattle-Brendel ή η ερμηνεία τών Kovacevich-Colin Davis,αλλά (ειδικά γιά μένα..:music-smiley-005:)καί τών Gould-Bernstein..

Tόν Kissin δεν τον έχω ακούσει,αλλά μετά το εξαιρετικό του ξεκίνημα ,γενικώς δέν μέ πολυπείθει..
:ernaehrung004:

Y..Γ.
Θά ψαξω και τήν πρόταση τού φίλου Schubert γιά Gulda..
 
Last edited:

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
Είναι βέβαιον ότι δεν υπήρχε νήμα επί Avclub ;

Είμαι σχεδόν βέβαιος, με θυμάμαι καθαρά να παραληρώ με τον Κεμπφ, εκθειάζοντας την μαγεία που δημιουργεί στο τέλος του πρώτου μέρους κατά τις παραλλαγές του δεύτερου θέματος... anyway ... μεγάλη στιγμή της ανθρώπινης δημιουργίας το 4ο ... πλην του Κεμπφ, λατρεύω και την αρχική εκτέλεση του Μπρέντελ στην Vox ...
 
Θυμάμαι τον Μπάκχαουζ, σε ένα ντοκιμαντέρ για το πιάνο, στην τηλεόραση, να δηλώνει πως το 4ο ήταν το αγαπημένο του. Τι να γράψει κανείς γι' αυτό το έργο... Όσο γερνώ και μου είναι δυσκολότερο να ξεγελιέμαι πως η ζωή είναι κάτι περισσότερο από το τρέξιμο ενός χάμστερ στον κύλινδρο του κλουβιού του, έρχονται έργα σαν αυτό και αίρουν την αλλοτρίωση που επιφέρει η διαβίωση, αίρουν την αποξένωση του κουβαριού των κινητών και των κοινωνικών δικτύων.

Και δική μου πρώτη προτίμηση ο Κεμπφ, με μια προσήλωση σχεδόν θρησκευτική.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: L.V.Beethoven:piano Concerto No 4.

Είναι βέβαιον ότι δεν υπήρχε νήμα επί Avclub ;

Είμαι σχεδόν βέβαιος, με θυμάμαι καθαρά να παραληρώ με τον Κεμπφ, εκθειάζοντας την μαγεία που δημιουργεί στο τέλος του πρώτου μέρους κατά τις παραλλαγές του δεύτερου θέματος... anyway ... μεγάλη στιγμή της ανθρώπινης δημιουργίας το 4ο ... πλην του Κεμπφ, λατρεύω και την αρχική εκτέλεση του Μπρέντελ στην Vox ...

Σπύρο δέν βρήκα..Αναφορες για το 4ο έχουν γινει σε διάφορα νήματα..for sure..

Ειμαι πάντως σιγουρος οτι τοχα ξαναπαρουσιάσει πρό Avclub αλλά δεν τόσωσα..

Θάμουν πολύ περίεργος νά δώ τί ειχα γράψει πρίν 5χρόνια..

Για Gilels και Kempff πάντως πιστευα ακριβώς τά ιδια..
 
Last edited:

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Kempff και εγώ είτε με Leitner ή Van Kempe. Gilels με τον Ludwig είναι καταπλητικό και διαφορετικός, σχεδόν αντίθετος στης προσέγγιση από ότι τον Kempff, αλλά εξίσου απολαυστικός. Με τον Mazurt στο πακετάκι της Brilliant κατι δεν μου πήγαινε στην ορχήστρα καλά...

Πάντως το 2010 κυκλοφόρησε από την ECM το 4ο και 5ο με τον Till Felner και τον Kent Nagano. Λεπτεπίλεπτη και πολύ εύθραυστη ερμηνεία, όπως μου αρέσει, από τις πρώτες νότες ακούς βαριούς και μελαγχολικούς αναστεναγμούς που κόβουν την ανάσα.

Μπορώ να πω και για κακές ερμηνείες (κατ' εμέ) αλλά καταθέτω πλέον μόνο θετικά.
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,045
Αθήνα
Είναι βέβαιον ότι δεν υπήρχε νήμα επί Avclub ;

Είμαι σχεδόν βέβαιος, με θυμάμαι καθαρά να παραληρώ με τον Κεμπφ, εκθειάζοντας την μαγεία που δημιουργεί στο τέλος του πρώτου μέρους κατά τις παραλλαγές του δεύτερου θέματος... anyway ... μεγάλη στιγμή της ανθρώπινης δημιουργίας το 4ο ... πλην του Κεμπφ, λατρεύω και την αρχική εκτέλεση του Μπρέντελ στην Vox ...

Σπύρο κατά 99,9% δεν υπάρχει νήμα επί Avclub. Το ''παραλήρημά'' σου ίσως πραγματοποιήθηκε στο Now Playing ή σε κάποιο άλλο Μπετοβενικό νήμα.
:smile:
 

Elina

Senior Member
13 January 2009
556
Γέρακας
Πόσα ακόμα είναι αυτά που θά'πρεπε να έχω ακούσει και αγαπήσει;
Αυτό, το Piano Concerto No 4, πάντως, ήταν τεράστια παράλειψη, τεράστια άγνοια...
Και για πολλούς απο σας ειναι απλά basic...

Προστέθηκε στον κατάλογο με τ' Αγαπημένα :worshippy:
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,045
Αθήνα
Πόσα ακόμα είναι αυτά που θά'πρεπε να έχω ακούσει και αγαπήσει;

Το ''θα έπρεπε'' είναι σχετικό. Σίγουρα όμως είναι πάρα πολλά αυτά που μπορείς να ακούσεις και κατα πάσα πιθανότητα να αγαπήσεις. Το πηγάδι είναι χωρίς πάτο.
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,797
Μεσευρώπη
Πόσα ακόμα είναι αυτά που θά'πρεπε να έχω ακούσει και αγαπήσει;
Αυτό, το Piano Concerto No 4, πάντως, ήταν τεράστια παράλειψη, τεράστια άγνοια...
Και για πολλούς απο σας ειναι απλά basic...

Προστέθηκε στον κατάλογο με τ' Αγαπημένα :worshippy:

Σε ζηλεύω που έχεις τόσα πράγματα ακόμα να ανακαλύψεις και να αγαπήσεις. Ζηλεύω όλους τους ανθρώπους που δεν έχουν ακούσει ακόμη την Πέμπτη του Beethoven, δεν έχουν δει τον Πολίτη Κέιν, δεν έχουν διαβάσει το Doctor Faustus...Καλή εξερεύνηση.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: L.V.Beethoven:piano Concerto No 4.

Σε ζηλεύω που έχεις τόσα πράγματα ακόμα να ανακαλύψεις και να αγαπήσεις. Ζηλεύω όλους τους ανθρώπους που δεν έχουν ακούσει ακόμη την Πέμπτη του Beethoven, δεν έχουν δει τον Πολίτη Κέιν, δεν έχουν διαβάσει το Doctor Faustus...Καλή εξερεύνηση.


Οντως τυχεροί άνθρωποι..
Ενώ εμείς τώρα θά πρέπει νά ξεκινήσουμε τά άπαντα τής Μάρως Βαμβουνάκη..:flipout::flipout::ernaehrung004:




















Ούτε γιά αστείο...:ADFADF1: